Fisk och ost som är ok att äta

Sv: Fisk och ost som är ok att äta

men man har försökt minimera riskerna.

Jag tolkade Hiddeous som att hon var ute efter vilka risker man minimerar. Hur stora är de risker så många så aktivt försöker undvika, jämfört med risker som mycket få verkar försöka undvika, tex att åka/köra bil.

Det finns rätt mycket som tyder på att människors sätt att bedöma risker inte är särskilt rationellt, och gravida utgör nog inget undantag där. Snarare tvärtom, väldigt mycket uppmuntrar rätt starkt en ganska irrationell försiktighet just under graviditeten. Det verkar vara underligt tillåtet för vårdpersonalen att dela ut råd efter eget tycke och smak, tex.

Sv: Fisk och ost som är ok att äta

Det är ju så att alla risker inte går att minimera, det skulle vara totalt omöjligt. Jag är ex.vis beresningsskyldig i mitt jobb vilket gör att bilresor överhuvudtaget inte går att undvika om jag inte ska säga upp mig från jobbet.

Att äta sunt och föra mig sunt under graviditeten är dock något som har varit påverkbart på ett annat sätt (i alla fall för mig, kanske andra har andra erfarenheter?). Kan jag undvika att få i mig för mycket kvicksilver genom att välja att äta odlad fisk så är det ett rätt lätt sätt att minimera risk. Även om risken för att krocka med bilen antagligen är långt större än risken att få ett kvicksilverpåverkat barn.

Har man istället åsikten att livet är så fullt av risker att det inte finns någon anledning att försöka minimera någon risk överhuvudtaget under graviditeten, det händer ändå aldrig mig, så kan jag bara konstatera att den personen resonerar helt olikt mig själv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 633
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden