Fisk och ost som är ok att äta

Sv: Fisk och ost som är ok att äta

Nej det är ingen skröna - det fanns annonser i varenda tidning om detta när jag var liten. Att rådet sedan har reviderats är en annan sak men någon skröna är det inte. Det stod "6-8 skivor" och alla uttalade det skämtsamt som 68 skivor för att driva med livsmedelsråden som talade om hur man skulle leva sitt liv.

Jo, det är en skröna. Men en välbefäst sådan, som synes. Det är sant att det fanns en sådan kampanj, men det var inte livsmedelsverket eller socialstyrelsen som låg bakom den, utan Brödinstitutet. Vilket var bageriernas intresseförening.

Att bageriernas intresseförening tycker att alla borde äta mer bröd är ju inte så svårt att förstå. :D

Och de var skickliga på att få det att framstå som att det var offentliga rekommendationer och dölja avsändaren - så skickliga att många än idag tror att det var livsmedelsverket eller liknande som låg bakom kampanjen. Men så var det alltså inte.

Nej det är ingen skröna - det fanns annonser i varenda tidning om detta när jag var liten. Att rådet sedan har reviderats är en annan sak men någon skröna är det inte. Det stod "6-8 skivor" och alla uttalade det skämtsamt som 68 skivor för att driva med livsmedelsråden som talade om hur man skulle leva sitt liv.

Du har redan fått svar och ja, det är en skröna. Tror faktiskt inte att reklamen skulle vara tillåten idag ("socialstyrelsen vill... Vad nu socialstyrelsen skulle ha med det att göra, det är väl livsmedelsverket som ger ut kostråd:D)
http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

Det är trakigt att ngn avstar helt fran fisk, nästan all frisk är ju faktisk ok. Jag tycker inte sa mkt om fisk och äter det sällan sa jag har inte reflekterat sa mkt över vilka fiskar som är ok och inte.

Självklart ska man ta medicin om man behöver, jag tänker bara till en extra gang om jag verkligen behöver ta medicin den gangen. Men jag en san "dum" person som hellre har ont än tar medicin (även som ogravid).

Sjalen- Jo, när du säger det sa har jag hört om listera pa sallad, men barahört att det upptäckts pa färdigskuren. Det läskiga med listera är att den är klarar sa mkt, bara upphettning som den dör av.

____

Hoppas ingen nu blir rädd för att äta frukt och grönsaker, trots allt är det inte pa det som listera upptäcks (även om det har hänt). Haller man en god hygein, tänker pa förvaringen av mat, sköljer frukt och grönsaker, undviker vissa saker och hettar upp mat ordentligt sa behöver man inte vara rädd

Kampanjen speglade väl den tidens uppfattning om vad människor behövde få i sig, och reklamen var inte gripen ur luften: myndigheterna var oroliga för att brödkobsumtionen hade gått ner sedan 50-talet och just bröd ansågs vara en förnämlig källa till fibrer. 6-8 skivor/dag motsvarade vad s-styrelsen beräknade vara rekommenderat fiberintag, vilket brödtillverkarna slog mynt av. Idéerna har levt kvar länge - hur många minns inte kostpyramiden? Där spannmål, bröd och pasta var basen i kosten. Än idag vågar jag påså att slv har svårt att släppa föreställlningen om att potatis och pasta är väldigt sunda och bra livsmedel att bygga måltiden runt. Ideerna om att det belastar insulinapparaten är alldeles för moderna. ;) Men - det som irriterar mig är att man går ut med rekommendationer på så svaga grunder. Forskningen säger egentligen bara att vi ingenting vet!

Du har redan fått svar och ja, det är en skröna. Tror faktiskt inte att reklamen skulle vara tillåten idag ("socialstyrelsen vill... Vad nu socialstyrelsen skulle ha med det att göra, det är väl livsmedelsverket som ger ut kostråd:D)
http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

Soc-styrelsen låg bakom forskningen. Jag är fortfarande mest förvånad över att folk generellt inte ifrågasätter kostråd för gravida - bara Kostråd för vuxna! Och det här med vad som är nyttigt då: vi ska äta frukt, grönt, fisk, mejeriprodukter... Men barnet tar den näring det behöver, kostråden är ju närmast för mammans skull! Och jag vill välja själv vad jag vill äta... Typ!

Jag ser det som så att ju bättre mat jag äter desto bättre mår jag och ju bättre jag mår desto bättre mår antagligen fostret.
Det finns ju rätt få "förbjudna" saker så jag ser inte födoanpassningen under graviditeten som speciellt betungande.

Sedan tror jag att man kan känna att man har brist på något, jag själv har börjat ta kalciumtabletter efter att ha tagit varje chans till mjukglassfrosseri och nu har jag helt tappat sugen. Däremot hör man ju om folk som fått lust till fårlortar men där känns det mer sjukligt än att de faktiskt har en fårlortsbrist.

Det finns ju rätt få "förbjudna" saker så jag ser inte födoanpassningen under graviditeten som speciellt betungande.

jag tycker inte heller att det är betungande om man nu inte har cravings för just något som är "förbjudet", jag tycker att skuldbeläggandet är det värsta. Särskilt när riskerna är så försvinnande små, för att inte säga försumbara. Och så irriterar jag mig på bristen av balans i debatten.

Jag hade förresten en diskussion med en ortoped om NSAID-preparat, där han försökte få mig att känna skuld för att jag tagit anti-inflammatorisk medicin i början av graviditeten. Det var nämligen förskrivet av en annan läkare. "Det kan ge missfall", hävdade han. Och det kanske det kan. Men om man läser studierna - och tar i beaktning att dessa läkemedel är de mest försålda i världen och att fosterskadorna och missfallen trots det inte ökar - inte ett enda, faktiskt, i Sverige - så blir bilden betydligt mer osäker. Det visade sig i en utländsk studie att kvinnor som fått ökad procent missfall hade ätit NSAID samma vecka som blödningen startat. Vilket kan betyda, lika gärna, att de tagit dem som smärtlindring mot kramperna i magen och att missfallen inte hade med medicinerna att göra. Sambanden är mycket oklara, likaså varför barnet skulle gynnas av obehandlade inflammationer. Mer forskning behövs, inte skuld...

Hoppas ingen nu blir rädd för att äta frukt och grönsaker, trots allt är det inte pa det som listera upptäcks (även om det har hänt). Haller man en god hygein, tänker pa förvaringen av mat, sköljer frukt och grönsaker, undviker vissa saker och hettar upp mat ordentligt sa behöver man inte vara rädd

Nej, det får man verkligen hoppas, och att folk inte är rädda för mat över huvud taget!

Det känns fruktansvärt onödigt att skuldbelägga någon som ätit av läkare föreskriven medicin under graviditeten. Oprofessionellt helt enkelt.
Dessutom rätt skamligt av föreskrivande läkare att inte upplysa om ev. risker så att man faktiskt får göra ett eget val.

Förra gången med en planerad graviditet så var jag verkligen supersund redan vid befruktningen. Den här gången (bonusgraviditet) förstod jag att jag var gravid när jag redan gått 8-9 veckor och då hade jag hunnit med att vara onykter, vaccinera mig mot svininfluensa samt göra en amalgamborttagning.
Kanske inte de val jag hade gjort om jag vetat att jag var gravid men det går ju inte att ändra så här i efterhand.

Annars tror jag mkt av diskussionerna kommer sig av att man har så olika inställning till sin graviditet.
För mig är det självklart att inte rida som höggravid samt att försöka hålla koll på kostråden. Det gör ju att jag har ytterst liten förståelse för de som tjoar omkring och skryter över att ha ridit värsta avkastarkungen med 5 veckor kvar till förlossningen eller de som glatt stoppar i sig mat man vet kan ge skador på fostret med hänvisningen till att "jag var sugen" och det är ju så få som drabbas.

Och de tycker antagligen att jag är en hysterika som skulle må bra av att slappna av lite mer...:o:D

Men det är ju faktiskt så att mina val "drabbar" mina barn och min livsföring och deras val "drabbar" deras barn och deras livsföring så det finns egentligen ingen anledning att bry sig eller bli irriterad. Man gör helt enkelt olika val och så är det med den saken.

Jag haller med dig till 110%.
Finns ingen anledning att skuldbelägga saker man gjort utan att veta om det eller av misstag. Jag at tex fetaost igar som jag glömde bort att kolla om den var pastöriserad (köpte en annan sort än den jag brukar), inget jag känner skuld över men det var dumt att inte kolla.
Däremot tycker jag att det är dumt att göra val som man vet kan skada fostret, det är en kort tid av ens liv det handlar om. Men valet är ens eget, eller nästan ens eget, tycker pappan har lite att säga till om ocksa.

Fast det känns ju inte så kort tid när man är mitt uppe i det. Nio månader är tvärtom rätt länge, tycker jag, att inte kunna leva normalt.

Däremot tycker jag att det är dumt att göra val som man vet kan skada fostret, det är en kort tid av ens liv det handlar om.

Men om man väger sannolikheter så är det, tvärtom, ganska lite du kan göra med din nivå av säkerhetstänkande (0,001 %). Köra bil bör vara uteslutet, till exempel. Jag funderar inte alls i banorna att alla risker ska elimineras. Jag tänker att risker är en del av livet. Det hade blivit rätt trist annars, och det där "måste-förhindra-allt-som-kan-skada-mitt-barn" upphör ju inte för att barnet är ute. Det är väl tvärtom då det tar fart på allvar, även om det inte längre handlar om vad jag stoppar i mig. Så att det är begränsat till nio månader är jag mycket tveksam till.

Det gör ju att jag har ytterst liten förståelse för de som tjoar omkring och skryter över att ha ridit värsta avkastarkungen med 5 veckor kvar till förlossningen eller de som glatt stoppar i sig mat man vet kan ge skador på fostret med hänvisningen till att "jag var sugen" och det är ju så få som drabbas.

Att man är negativ till rökning och alkohol och "farliga" hästar kan jag förstå, men att mat skulle kunna få folk att titta snett trodde jag inte ens var möjligt... Och då har vi inte ens tittat närmare på vad som är skadligt och i vilka mängder och situationer, vilket knappast är en exakt vetenskap och inte heller något som man kan veta utan att läsa på ordentligt. Tittar du snett på de som äter kladdkaka och sötsaker också? Eftersom risken att drabbas av graviditetsdiabetes är ungefär 2000 ggr större och ger en hel del komplikationer?

Skillanden är väl att kladdkaka kan man äta ngn gang ibland utan problem, viss ost kan det räcka med att äta en gang för att fa listeria om man har otur.

Hur tänker du kring alkohol, det är bevisat att det skadar men ingen vet hur mkt som skadar? Därför rekomenderas det att man inte dricker alls.

Fast det kan ju vara listeria i nästan allting, hur ska du kunna gardera dig mot det?

Alkohol är väl ungefär som kladdkakan, i så fall - farligt i stora mängder?

Skillanden är väl att kladdkaka kan man äta ngn gang ibland utan problem, viss ost kan det räcka med att äta en gang för att fa listeria om man har otur.

Hur tänker du kring alkohol, det är bevisat att det skadar men ingen vet hur mkt som skadar? Därför rekomenderas det att man inte dricker alls.

Sannolikheten är fortfarande lika försvinnande liten, vilket betyder att du behöver äta typ grönmögelost 100,000 gånger (mycket grovt uppskattat förstås) för att bli sjuk, vilket inte verkar troligt att någon gör. Och äter du motsvarande mängd kladdkaka (sic) under graviditeten får du garanterat fettlever!

Jag dricker inte alkohol, precis som i ditt fall med mögelost gillar jag inte alkohol och tycker inte att det är någon uppoffring alls. Men jag är fullt medveten om att rekommendationerna skiljer sig åt mellan länder och att små mängder troligen inte medför någon skada alls. Men eftersom ingen vet var gränserna går, varken för gravida eller icke-gravida, är det väl smart att inte exprimentera för mycket. Men jag skulle aldrig döma någon som smakar på rödvin på en fest, till exempel.

sa kan man ju inte räkna. Om listeria finns i 1 av 100.000 ostar sa kan det ju vara just den osten du äter som har listeria.

Men jag tror inte vi kommer ngnstans i varan disskussion, vi har för olika asiker helt enkelt sa jag lägger ner nu.

sa kan man ju inte räkna. Om listeria finns i 1 av 100.000 ostar sa kan det ju vara just den osten du äter som har listeria.

Men jag tror inte vi kommer ngnstans i varan disskussion, vi har för olika asiker helt enkelt sa jag lägger ner nu.

Men alla biverkningar från läkemedel beräknas så. Det köper du tydligen?

Medan kladdkakan belastar din insulinproduktion varje gång och ger dig ett sannolikt energiöverskott på köpet.

Att man är negativ till rökning och alkohol och "farliga" hästar kan jag förstå, men att mat skulle kunna få folk att titta snett trodde jag inte ens var möjligt... Och då har vi inte ens tittat närmare på vad som är skadligt och i vilka mängder och situationer, vilket knappast är en exakt vetenskap och inte heller något som man kan veta utan att läsa på ordentligt. Tittar du snett på de som äter kladdkaka och sötsaker också? Eftersom risken att drabbas av graviditetsdiabetes är ungefär 2000 ggr större och ger en hel del komplikationer?

Alltså, folk FÅR ju äta vad de vill oavsett vad jag tycker om det;). Jag hade överhuvudtaget inte reagerat på om en gravid jobbarpolare stoppade i sig kladdkaka men hade jag vetat att hon var drabbad av graviditetsdiabetes eller låg i riskzonen för detta så skulle jag ha tyckt att det var ett korkat val av personen ifråga.

Man kan självklart inte gardera sig mot allt men för mig har det varit självklart att försöka undvika de värsta fällorna jag kan identifiera så gott jag kan.
Jag tycker nog också det är allra lurigast med sådana saker som inte är mängdberoende utan det kan vara just den lilla biten man tar av hela fatet som är smittad.

Ungefär som att jag inte skulle vilja ha kvar mitt dräktiga sto i ett tävlingsstall utan välja att ställa henne på ett stall med mindre risk för hemdragande av smitta. Eller räknar foderstaten extra noga för att söka säkerställa bästa möjliga förutsättningar för fölet.

Du har ju inga garantier i slutändan (hon kan bryta benet på nya stället, det är inte alls säkert att tävlingshästarna drar hem smitta etc.) men man har försökt minimera riskerna.

Sedan är det ju bara dumt att bli irriterad på andra för deras val eftersom det faktist är de som får ta ev. konsekvenser.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 158
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 634
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar