First Wish ut avel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare simplythetruth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 10 455
Sv: First Wish ut avel!

Det var ju tråkigt att han (Rotspon) lämnar DET också......

Intressant att höra ditt (KickiH)påstående att Fürst Heinrich skulle ha dött av struppipning, måste vara den första jag hört!
Förutom FW, vilka fler avkommor till FH känner du till som fått det??
Jag tror att vilken häst som helst som får en kraftig hals infektion kan få det bekymmret, sedan får man ge eloge till hingstägaren som i fallet med FW träder fram och tar ut sin hingst ur avel.

Stoägarna med föl resp blivande föl behöver nog inte stressa så mycket, det kan mycket väl hända att han gör en fantastisk ridhäst karriär som ger hans avkommor upprättelse...kanske det sker redan till sommaren på Unghäst VM!

Det är väl självklart att hingstägaren inte skall mörka en sådan åkomma hos en avelshingst,eller menar du att smygoperera FW i Tyskland för att sedan återvända hit kunde varit ett fullt OK alternativ??? Du verkar ovanligt insatt i FW unga liv,då vet du kanske vart han visades utan godkännande innan han kom hit oxå?

Usch va tråkigt han som är såååååå fin:cry:

En undersökning som gjordes för några år sedan visar tvärt om att försäkrade SWB har en medellivslängd på 16 år för valacker och 17 år för ston. Om jag inte minns fel gjordes undersökningen av en doktorand för Agrias räkning?

Nej vad tråkigt:cry:.

Han var med på min lista över framtida makar till mitt fullblodssto.
Jag har ägt en stor vallack som var opererad för struppipning ur samma stofamilj som Herkules. På honom märktes inget efter operationen mer än att han hade wiskeyröst när han gnäggade:D.

Jättetrist med First Wish!

Jag har oxå en herre som är opererad för struppipning (satte stopp för hans avel oxå..) men idag fungerar han normalt. Han gnäggar oxå med hes "whiskeyröst" pga operationen..

Utvärdering av yngre avkommor än 3åringar ger väldigt mycket även det.Detta gör man i övriga förbund,tex KWPN.Man kan naturligtvis inte förekomma den åkomma som FW drabbats av och detta kunde kommit långt senare.Men man kan införa begränsningar av antalet sto de unga hingstarna får betäcka.
Att mödernet präglar avkomman i större utsträckning än färdernet är väl knappast något nytt,det lär enligt viss expertis även innefatta FWs åkomma.

Utvärdering av föl ger mycket på dressyrsidan men i princip inget på hoppsidan. Ingen veterinärundersökning görs av yngre hästar i Sverige, dessutom är inrapporteringen av defekter undermålig vilket gör att den veterinära biten är svår att komma åt på yngre hästar. Veterinärundersöklning görs ju egentligen i praktiken inte förrän på kvaliten. Och inte ens då behöver ju en sån sak som struppipning ha uppkommit på hästarna.

Mödernet präglar mer än fadernet miljömässigt JA. men genetiskt är den biten försvinnande liten (endast mitokondrieDNAt). Däremot ärvs ju hingstarnas x-kromosom rakt av från mödernet och det gör att defekter som finns där får större genomslag än man kan se på modern (som ju har två x-kromosomer). (Trodde du hade någon intressantare info än "det är allmänt känt"-info, som oftast är felaktig i större eller mindre utsträckning, tyvärr.)

En undersökning som gjordes för några år sedan visar tvärt om att försäkrade SWB har en medellivslängd på 16 år för valacker och 17 år för ston. Om jag inte minns fel gjordes undersökningen av en doktorand för Agrias räkning?

Undersökningen gjordes av L. Wallin på SLU. Jag har för mig att de missvisande siffrorna om kort livslängd kom sig av att man använde sig av åldern för de utslagna hästarna. Att sju år snarare var en medelålder på de hästar som försäkringsbolaget hade ersatt efter avlivning. Inte på den totala populationen. Jag ha artikeln någonstans, ska leta ....

Till dig eller någon annan som är insatt.

Då måste jag få flyta ut lite och fråga om krubbitning. Jag har en häst som jag ägt i fem år och känt i åtta. Innan jag köpte henne slickade hon och gnagde på inredning men krubbet inte. När jag köpte henne drog jag upp grovfodergivan rejält och hon slutade nästan men har ändå tendenser att gnaga ibland. För ett år sen fick jag veta att hennes mamma var krubbitare. Kan det ha något samband?
Kan tillägga att hon aldrig under alla år jag känt henne haft några magproblem.

Jag tror att du har rätt, har aldrig hört att First Wish mamma skulle finnas i Sverige, det kan ju vara möjligt att han har en syster som finns i landet och att någon rört ihop det på något sätt. Kanske någon annan vet bättre :confused:

Jag vet att hans helsyster varit här men har inte hört ett ord om hans mamma.

Hon kanske inte har några magproblem som syns. För att hon får rätt "behandling", dvs mycket grovfoder, utevistelse etc. Men man skulle kunna misstänka att hon kanske klarar en dålig tillvaro sämre än en häst utan de tendenserna t ex.

Det finns en liten, liten risk att ett föl tar efter sin mamma i beteende även med krubbitandet. Men hästar gör ganska lite saker som de inte känner behov av, dvs som inte ger dem en djupare tillfredsställelse. Och en häst som inte behöver smärtlindringen från endorfinerna via krubbitningen kommer förmodligen inte att se behovet i längden.

Slicka och gnaga på inredning däremot kan hästar ju göra för att de har slabbat in godsaker i den. T ex runt krubban.

Ska kanske tillägga att min häst gick på ridskola i åtta år, det var där jag träffade henne, och att jag alltid trott att beteendet kom av stressen därifrån. Har aldrig haft en tanke på att beteendet skulle kunna ha med arv att göra förrän jag fick veta att hennes mamma krubbet.

Jag vet hästar som vars mamma krubbet (inte bara tuggade inredning eller slickade) och fölen lärde sig ju att vara mer intresserade av boxvägar och kanter än vad andra föl utan krubbitande mammor var. Så givetvis är det ett beteende som kan läras in att de får mer tendens till det.
Sedan vet jag en häst vars mamma OCH pappa var krubbitare och den krubbet hej vilt, inte bara slickade på väggar utan 'rapade' luft.
Jag tror att det finns en viss genetisk påverkan som gör att en del hästar utvecklar det lättare än andra och självklart lättare om de samtidigt utsätts för en miljö som inte är helt bra. Men det tror jag inte alltid är orsaken, då jag vet hästar som gått mycket ute och fått bra med grovfoder som ändå krubbiter.
Mitt fullblod jag hade krubbet, och hon var som värst på sommarbetet konstigt nog. Stod halva dagarna vid en stolpe i hagen, fast det fanns gräs och kompisar.
På vintern när hon var inne mer och hade halsrem så bet hon just ingenting och försökte inte ens.

Intressant det där, jag hade en häst en gång som vävde väldigt mycket. Jag funderade mkt över det tills jag fick höra att hennes mamma inte vävde med vandrade fram och tillbaka i hagen, vilket ju också är ett repetetivt beteeende. Så jag tror nog att den genetiska faktorn finns där, men vad i miljön som utlöser det är kanske en annan fråga. Som med människor kanske; arv och miljö?

Precis. Tror det jag med, att det inte nödvändigtvis behöver komma fram för att det finns i släkten men att det KAN vid viss negativ påverkan komma fram. Samma att en del uppstår som man inte kan förklara men att det då kanske är genetiskt, fast miljön är 'bra'.

Undersökningen gjordes av L. Wallin på SLU. Jag har för mig att de missvisande siffrorna om kort livslängd kom sig av att man använde sig av åldern för de utslagna hästarna. Att sju år snarare var en medelålder på de hästar som försäkringsbolaget hade ersatt efter avlivning. Inte på den totala populationen. Jag ha artikeln någonstans, ska leta ....

Så skulle det kunna vara. Statistik kan ju tolkas på många olika sätt.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 703
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka