First Wish ut avel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare simplythetruth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 10 455
Sv: First Wish ut avel!

Struppipning har en komplex bakgrund, där stora hästar samt hästar med långa halsar är överrepresenterade

Herkules hade ju en lång ståtlig hals, Steinbeck hade "en lång välansatt hals med naturlig resning" och First Wishs hals är också lång.

*KL*

Ett välkänt fall med hingst som togs ur avel pga struppipning är Herkules. Det gjorde väl knappast avkommorna sämre på tävlingsbanorna, möjligt att en del behövde opereras. Vet bl a en dotterson som opererats så det ligger nog kvar och nedärvs även genom döttrar?

I Tyskland är jag osäker på om hingstar tas ur avel pga struppipning, var det inte Wenzel II som nedärvde det?

Sen finns det ju åtminstone en hingst som togs ur avel pga struppipning här men som sattes in i aveln igen när det stod klart att han inte nedärvde det. Var det inte Steinbeck?

Mvh Cissi
OM jag inte minns helt fel så var inte nämnda hingstar (Herkules o Steinbeck) själva struppipare, däremot gjordes utredningar om i vilken omfattning de verkade nerärva det. Herkules tog ur avel efter utredningen, medan Steinbeck friades och återinsattes.

Det är ju jättetråkigt att en så fin hingst måste kasseras av veterinär orsak. Men inget gott som inte har något ont med sig, kanske kan man lära sig mer om nedärvningen av det genom att studera ifall avkommorna fått det.

Herkules "pep" ganska ordentligt på gamla dar, vad gäller Steinbeck är jag osäker på om inte han opererades, det väste bara när han försökte gnägga.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Frågan är hur avkommorna kommer att mottagas på marknaden.
Kommer efterfrågan att öka eftersom avkommorna ändå blir i begränsat antal, eller blir det tvärtom, efterfrågan minskas p.g.a risken för ärftligheten av struppipning?

Ja, jag som har dräktigt med honom blir ju lite orolig för att det ska vara så att efterfrågan minskar. Samtidigt brukar det ju sätta ordentlig fart på marknaden om det bara finns begränsat efter en hingst så jag får väl hålla tummarna för att det är så det blir.

Annars kan man väl gissa att de som "överlevt" tills de är 7-8 år utan symptom blir eftertraktade, ffa ston som kan sättas i aveln. Det blir till att hålla på fölungarna ;):rofl:

Ja, jag som har dräktigt med honom blir ju lite orolig för att det ska vara så att efterfrågan minskar. Samtidigt brukar det ju sätta ordentlig fart på marknaden om det bara finns begränsat efter en hingst så jag får väl hålla tummarna för att det är så det blir.

Annars kan man väl gissa att de som "överlevt" tills de är 7-8 år utan symptom blir eftertraktade, ffa ston som kan sättas i aveln. Det blir till att hålla på fölungarna ;):rofl:

ja, det kanske blir det

Det är ju så billigt att hålla på dem tills de är en 7-8 år... :angel:

Jag hoppas på det första alternativet!

Det känns tyvärr generellt lite svajigt med många av de hingstar som godkänts som 3åringar och som betäckt ett mycket stort antal ston.
Nämner inga namn,men kan bara konstatera att dessa visat sig ha både exteriöra problem samt inte minst stora problem med ridbarheten.Hoppas bara att detta inte nedärvs i alltför stor omfattning.

Va tråkigt jag som var tvungen att sälja mitt fina sto som jag betäckte med honom Hade tänkt anv honom igen nu i vår på det stoet jag har kvar men får leta efter en god ersättare då (blir INTE lätt!!!)
Visst var väl Okeanos också på någon utredning föratt han lät vid arbete men friades o sattes åter in i aveln någon som minns?

Jag har aldrig gillat First Wishs huvuds grova ansättning mot halsen men det kan ju knappast vara ett tecken på anlag för struppipning?

Va tråkigt jag som var tvungen att sälja mitt fina sto som jag betäckte med honom Hade tänkt anv honom igen nu i vår på det stoet jag har kvar men får leta efter en god ersättare då (blir INTE lätt!!!)
Visst var väl Okeanos också på någon utredning föratt han lät vid arbete men friades o sattes åter in i aveln någon som minns?

Han var aldrig stoppad, utan kom tillbaka för ny kontroll året efter och blev då friad.

Jag har aldrig gillat First Wishs huvuds grova ansättning mot halsen men det kan ju knappast vara ett tecken på anlag för struppipning?

Det tror jag inte, nästan alla Fürst Heinrich-söner har ju den grova hals-huvudansättningen, men jag tror man skulle ha hört ifall de allihop var struppipare.

Vad blir det för färg på papperna till kommande föl?:confused:

De måste bli gröna eftersom hingsten var i avel och betalt licens det året de tillverkades, alltså 2007.

Gröna, för de som skulle fått gröna även innan det här beskedet. Hingsten var godkänd när de tillverkades.

Kl

Fast vad lämnade han i fölväg?
Någon som vet?
Första årgången på föl från hingstar som haft mkt ston och som här, en hingst som även utmärkt sig i allt från bruksprov till Breeders brukar folk hålla lite koll på.
Uppfyllde han förväntningarna?

Tror han var godkänd som treåring, står på Tullstorps sida att 2007 var hans andra avelssäsong.

Han var godkänd som treåring. Har sett några riktigt fina fölisar efter honom!!!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 704
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Freazer
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka