Nä hon ville lägga sig. Hon fick inte röra sig överhuvudtaget och absolut inte lägga sigVar det att hon bara kom lös I boxen och ville rulla sig då eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä hon ville lägga sig. Hon fick inte röra sig överhuvudtaget och absolut inte lägga sigVar det att hon bara kom lös I boxen och ville rulla sig då eller?
Vilket jobb ni gjort ändå! Både du och hästen!Nä hon ville lägga sig. Hon fick inte röra sig överhuvudtaget och absolut inte lägga sig
Hon är både klok och tapper min lilla häst det kommer man långt påVilket jobb ni gjort ändå! Både du och hästen!
Är det inte momentet när hästen reser sig från liggande position som är den största risken och anledningen till att de står uppbundna eller i hängmatta? Kanske beror på typ av fraktur iofs, men jag har lärt mig att det är då hästarna kan bli rejält skadade eftersom det skadade benet inte håller för belastningen när de ska resa sig upp..Att min häst skulle låta bli att lägga sig finns inte på kartan. Han var full av strö även denna morgon. Och efter att jag tänkt att det var mysigt att stå utan täcke på dagen så tyckte han att det behövde rullas igen...
Sen sitter stackaren som en hund i några minuter med bandagerade benet rakt ut och sen kommer han stönande upp igen. Snacka om att leta snabba belöningar och sakna konsekvenstänk...
Men gipset är helt och bandaget sitter stadigt så jag får väl bara hoppas han inte rullar över på fel sida och inte kommer upp.
Att se en häst må dåligt och inte kunna hjälpa är verkligen tufft för psyket. De förstår ju inte varför. Hemskt verkligen.Hoppas det går bra för er och att hästen läker snabbt!
Jag hade en riktig mardrömsvecka för några år sedan när min stod på box med enormt bandage pga misstänkt fraktur. Hon var så himla stressad över att bli kvar inne så hon levde rövare i boxen. Minns att jag satt i stallgången och grät, övertygad om att hon skulle skada sig så illa att jag fick ta bort henne.. Jag fick ge henne pleg varje morgon innan utsläpp och så ha andra hästar inne som sällskap (de turades om halvdagar). Var så sjukt jobbigt.
Visade sig vid uppföljade röntgen att det inte var någon fraktur, tack och lov.
Nu några år senare hanterar hon boxvila bättre, men det är ju ändå väldigt jobbigt och sjukt tidskrävande för en själv..
Låter ju som bra förutsättningar för er!Att se en häst må dåligt och inte kunna hjälpa är verkligen tufft för psyket. De förstår ju inte varför. Hemskt verkligen.
Har en annan häst i stallet som också har boxvila så de har ju dygnet runt sällskap av varandra och det är en mogen pålle som tar själva boxvilan rätt bra. Han är intresserad av det som händer i stallet och är med i tillvaron utan att vara stressad. Det är jag tacksam för nu när det blir så länge.
Denna har ingen fraktur utan har dragit av tåsträckaren. Så benet kan belastas fullt ut men han har ingen kontroll från kotan och ner och dessutom ett stort sår vid sidan av hasleden som måste fixeras. Så belastningen i sig är inget problem.Är det inte momentet när hästen reser sig från liggande position som är den största risken och anledningen till att de står uppbundna eller i hängmatta? Kanske beror på typ av fraktur iofs, men jag har lärt mig att det är då hästarna kan bli rejält skadade eftersom det skadade benet inte håller för belastningen när de ska resa sig upp..
Ja det är ju ännu värre när de blir stressade. Just nu känns det rätt ok just eftersom han ser nöjd ut.Låter ju som bra förutsättningar för er!
Ah då förstår jag!Denna har ingen fraktur utan har dragit av tåsträckaren. Så benet kan belastas fullt ut men han har ingen kontroll från kotan och ner och dessutom ett stort sår vid sidan av hasleden som måste fixeras. Så belastningen i sig är inget problem.
Jag tror han kan få ett bandage som bara fixerar kotan om såret läkt bra och då kommer han ju kunna röra sig mer obehindrat.