First Wish ut avel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare simplythetruth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 10 455
Sv: First Wish ut avel!

KL
Jag tror ändå det blir viss försiktighet vad gällande avkommor och försäljning. Jag vet flera som betäckt med honom för att sälja fölungen mer eller mindre direkt.

Angående Steinbeck har jag haft en häst på utbildning e. Donnerfly-Steinbeck som var opererad för struppipning. Kan det hoppa en generation för Donnerfly är väl inte känd för att lämna struppipare?

Håller med den ovan som skrev att det är nackdel när så unga hingstar betäcker så mycket som nygodkända och man inte alls vet vad de nedärver... Samtidigt är det ju bra med nytt blod och nya hingstar men det känns ju osäkert. Fast om man inte hade haft alla avkommorna att titta på hade man ju inte vetat hur de förvärver sig heller *funderar*
Hade vart bra med en begränsing av stoantalet de första åren...

Är helt på din linje att nygodkända unga oprövade hingstar inte ska betäcka så väldigt många ston eftersom det är alldeles för hög risk. Det borde läggas in en begränsning de första åren på låt oss säga max ca 50 ston eller nåt.

Det är klart att det är en reccesiv sjukdom som m a o inte visar sig direkt i alla generationer utan kan ploppa upp precis var som helst. Det kan hoppa över både en, två och tre generationer tyvärr.:crazy:
Så pipanlaget kom säkert från Steinbecks linje. Det var ju ngn annan som visste en dotterson till Herkules som fått det också. Hur dom kunde komma fram till att Steinbeck inte nedärvde struppipning övergår mitt förstånd. Det är ju långt ifrån säkert att det visar sig i hans avkommor utan det slår väl till i nästa generation istället. Och det hann dom nog inte kolla på så pass kort tid.

Ja, jag som har dräktigt med honom blir ju lite orolig för att det ska vara så att efterfrågan minskar. Samtidigt brukar det ju sätta ordentlig fart på marknaden om det bara finns begränsat efter en hingst så jag får väl hålla tummarna för att det är så det blir.

Annars kan man väl gissa att de som "överlevt" tills de är 7-8 år utan symptom blir eftertraktade, ffa ston som kan sättas i aveln. Det blir till att hålla på fölungarna ;):rofl:

Jag tycker definitivt inte att döttrar till First Wisch ska gå i avel även om de är äldre och inte fått struppipning. Då går ju vitsen förlorad med att ta bort dessa linjer ur avel! Risken är ju uppenbar att sjukdomen istället visar sig på döttrarnas avkommor. Man måste förstå att det är här problemet ligger. Om man ändå avlar vidare på FW linje så kommer sjukdomen med all säkerhet att släpa med och ge problem för kommande generationer och det vill vi väl inte? Nej linjen måste bort helt ur avel om vi ska få bort struppipning. Det var därför ett stort misstag att återinsätta Steinbeck i aveln. Inget ont om honom annars, en mkt kapabel hingst med goda avkommor.

Vi har så pass många bra godkända hingstar så vi behöver inte avla på dom med sjukdomar och defekter. OBS! Jag har inget emot FW utan detta gäller generellt om vi ska föra aveln framåt även ur hälsosynpunkt vilket borde vara dags nu när halvbloden sägs ha en medellivslängd på 7 år.

Apropå hur attraktiva fölen efter FW kan bli tror jag lägret är delat. Min första tanke var som säkert många andras att wow det kommer inte att finnas så många av dem, häftigt, en sån vill man gärna ha. Men vid närmare eftertanke resonerar jag annorlunda och tänker att det blir ju besvärligt med operation om hästen får struppipning och är det ett sto så vill jag INTE använda henne i avel. Så nej för min del så avstår jag dessa avkommor. Det spelar inte så stor roll om pappan till den häst jag köper är en "matador" bara han visat att han är en utmärkt förärvare för ändamålet (hopp eller dressyr).

Jag tycker definitivt inte att döttrar till First Wisch ska gå i avel även om de är äldre och inte fått struppipning. Då går ju vitsen förlorad med att ta bort dessa linjer ur avel! Risken är ju uppenbar att sjukdomen istället visar sig på döttrarnas avkommor.

Du har rätt, och jag tror att värdet på hans avkommor prismässigt kommer att sjunka mot förväntningarna.

Vi har så pass många bra godkända hingstar så vi behöver inte avla på dom med sjukdomar och defekter. OBS! Jag har inget emot FW utan detta gäller generellt om vi ska föra aveln framåt även ur hälsosynpunkt vilket borde vara dags nu när halvbloden sägs ha en medellivslängd på 7 år.

Det där är ju en myt! Avslöjad för snart 10 år sedan.
Medellivslängden på SWB är 13-14 år.

Det skulle vara intresssant att veta den verkliga antal hingstar som svenska stoägarna har använt som varit opererade, utan att någon är informerad - lätt att bara köra över sundet och fixa det - det är ju dock en ganska enkel operation, som är svår att upptäcka ären på. Samt alla danska o tyska hingstarna folk använder för fullt, vad vet vi om deras status?
Kan lova hårt att många av er redan använt en sådan hingst med den defekten?
När det gäller att ta bort hela blodlinjen så kan man konstatera att varken Fürst Heinrich eller Weltmeyer som finns i FW har konstaterat vara presenterade som struppipare, däremot då skulle ROOSVELT tas bort helt enligt er resonemang eftersom det är klarlagt i HELA tyskland att ROTSPON ger struppipare, vilket då ni menar att allt det blodet skall bort!!!

Håller med dig,jag tycker inte heller att treårs hingstarna skall få betäcka så många ston som en del av dem har gjort. Någon sorts begränsning borde införas för hur många ston dessa unga hingstar får betäcka.

Jag tycker att detta som hänt med First Wish är en väckarklocka till alla som är emot begränsning av stoantalet på nya hingstar. Det hychas aldeles för mkt om defekter och nu när defektlistan är borta så skulle man väl rent krasst kunna lösa licens för honom i sh,eller?

När det gäller att ta bort hela blodlinjen så kan man konstatera att varken Fürst Heinrich eller Weltmeyer som finns i FW har konstaterat vara presenterade som struppipare.

Fürst Heinrich dog ju redan som 7-åring och man har ju hört ett flertal versioner vad som skulle ha hänt med honom när han dog oväntat på en veterinärklinik. Om nu denna sjukdom ska anses som recessiv så betyder det att Fürst Heinrich är anlagsbärare för struppipning.

Det skulle vara intresssant att veta den verkliga antal hingstar som svenska stoägarna har använt som varit opererade, utan att någon är informerad - lätt att bara köra över sundet och fixa det - det är ju dock en ganska enkel operation, som är svår att upptäcka ären på. Samt alla danska o tyska hingstarna folk använder för fullt, vad vet vi om deras status?
Kan lova hårt att många av er redan använt en sådan hingst med den defekten?
När det gäller att ta bort hela blodlinjen så kan man konstatera att varken Fürst Heinrich eller Weltmeyer som finns i FW har konstaterat vara presenterade som struppipare, däremot då skulle ROOSVELT tas bort helt enligt er resonemang eftersom det är klarlagt i HELA tyskland att ROTSPON ger struppipare, vilket då ni menar att allt det blodet skall bort!!!

Du var allt tuffare än mig som vågade berätta detta med Rotspon, men faktum är att man informerar sto ägare i Tyskland om detta, då man rekommenderar hingsten för ett sto.

I detta fall om First Wish, så kunde det likaväl varit att det inte hade brutit ut, eller hade det brutit ut om ett antal år. Hur hade ni alla resonerat då?
Det är självklart att hans avkommor är lika mkt värda som alla andra föl/unghästar.

I Claus Schriddes bok Hannovers Hengste (sid 108) står följande:
En påfallande del av Rotspons avkommor är krubbitare.

Fürst Heinrich dog ju redan som 7-åring och man har ju hört ett flertal versioner vad som skulle ha hänt med honom när han dog oväntat på en veterinärklinik. Om nu denna sjukdom ska anses som recessiv så betyder det att Fürst Heinrich är anlagsbärare för struppipning.

Det betyder väl inte per automatik att det är just Fürst Heinrich som bär på anlaget, det kan ju lika gärna komma från mamman.

Det var ju tråkigt att han (Rotspon) lämnar DET också......

Intressant att höra ditt (KickiH)påstående att Fürst Heinrich skulle ha dött av struppipning, måste vara den första jag hört!
Förutom FW, vilka fler avkommor till FH känner du till som fått det??
Jag tror att vilken häst som helst som får en kraftig hals infektion kan få det bekymmret, sedan får man ge eloge till hingstägaren som i fallet med FW träder fram och tar ut sin hingst ur avel.

Stoägarna med föl resp blivande föl behöver nog inte stressa så mycket, det kan mycket väl hända att han gör en fantastisk ridhäst karriär som ger hans avkommor upprättelse...kanske det sker redan till sommaren på Unghäst VM!

Jag ser inget positivt för avkommorna om fadershingsten kasseras p.g.a. struppipning. Jag tror First Wishfölen kommer att måsta säljas billigare än uppfödaren tänkt.

Nu påstod hon ju inte direkt att han dött av struppipning...
utan att "Om nu denna sjukdom ska anses som recessiv så betyder det att Fürst Heinrich är anlagsbärare för struppipning."
Sen att det florerat flera olika versioner om varför han tagits bort som 7-åring på klinik.

Nej nu gör du en felaktig slutsats! FH är far till FW men det är inte detsamma som att den ärftliga dispositionen kommer därifrån. Det finns en mor också. Om det inte skulle vara FH och inte Weltmayer heller (morfar till FW) så kan det komma från stolinjen, alltså mormor till FW och därifrån längre bak via mor eller far. De recessiva anlagen släpar nämligen med i många genrationer, det går inte att säga att det ligger för långt bak för att det ska slå igenom. Så funkar tyvärr inte genetiken.

Nej nu gör du en felaktig slutsats! FH är far till FW men det är inte detsamma som att den ärftliga dispositionen kommer därifrån. Det finns en mor också. Om det inte skulle vara FH och inte Weltmayer heller (morfar till FW) så kan det komma från stolinjen, alltså mormor till FW och därifrån längre bak via mor eller far. De recessiva anlagen släpar nämligen med i många genrationer, det går inte att säga att det ligger för långt bak för att det ska slå igenom. Så funkar tyvärr inte genetiken.

OM det är ett rent recessivt anlag betyder det att en drabbad individ, dvs en individ som utvecklat sjukdomen har BÅDE en mor och en far med anlaget. Alltså vet man att både sto- och hingstlinjen har anlaget.

Tyvärr är nog inte nedärvningen så enkel på struppipning. Då hade man ju aldrig behövt göra en utredning på Steinbeck t ex.

Utredningen på Steinbeck gick f ö till så att man använde sig av djursjukdata och jämförde frekvensen struppipare efter hingsten med normal frekvens struppipare. Man kom fram till att frekvensen inte var förhöjd på hingstens avkommor. Kanske har det tillkommit fler fall efter utredningen, och att man skulle komma till ett annat resultat idag. Men annars får man anse det bevisat att anlaget inte kommer från hingsten.

Vet att FWs moder skyndsamt exporterades från Sverige till USA i höstas.FW var hennes första föl.Nedärvningen är starkast via mödernet har jag lärt mig.
Problemet med Rotspon är välkänt.Som jag i tidigare inlägg sagt,är det för mycket tveksamheter runt många av de hingstar som godkändes som 3åringar och fått enorma mängder ston.Tycker det är hög tid att införa begränsningar på stoantal tills de är klara som 5åringar och avkommorna följts upp.En 3åring som betäckt över 100-talet ston,tror jag försätter nämnden i något av en prestige situation vid 4 år provet av samma hingst,man godkänner nog hellre än tvärtom.Att som i FW s fall som 3åring bli AB-premierad tom 2012 är klart tveksamt för en så unga och oprövade hingstar,oavsett välmeriterat möderne eller ej.Förstår tanken med snabba generationsväxlingar-men det för inte per automatik aveln framåt om man inte lyckas vaska fram det bästa av det unga.Tvärtom

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 703
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka