First Wish ut avel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare simplythetruth
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 10 455
Sv: First Wish ut avel!

Lägger in hela artikel (utom överskriften) så alla intresserade kan läsa här:
Vid halsundersökning i samband med att hingsten behandlades för en halsinfektion under september 2007 påvisades endast en mycket lindrig förändring i hingstens hals av landslagsveterinär Jonas Tornell. Detta har under hösten och vintern på kort tid försämrats kraftigt och First Wish 1103 har nu en utvecklad struppipning.

First Wish 1103 hade vid godkännandet som 3-åring varit utan anmärkning vid struppipsundersökning. Sjukdomen har således utvecklats efter infektionen. Ordförande i AVN veterinär Karl-Henrik Heimdal säger:
Struppipning är en så kallad progressiv sjukdom som hos olika individer utvecklas under en varierande lång tid till sitt slutstadium. Ofta debuterar sjukdomen med symptom i 4-6 års ålder och utvecklas till sitt slutliga stadium på allt från några månader till något år.
Halsinfektioner kan ibland initiera och påskynda denna utveckling. Struppipning har en komplex bakgrund, där stora hästar samt hästar med långa halsar är överrepresenterade. Flera studier har visat att sjukdomen kan ha en ärftlig komponent. Den finns därför med bland de sjukdomar som regleras i ASVH:s regelverk och i Jordbruksverkets defektlista DFS 2004:22.
Det skall dock sägas att den stora majoriteten av First Wishs avkommor absolut inte kommer att drabbas av sjukdomen.

- Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att ta honom ur avel, men har man ett regelverk så ska det följas. Det är vår policy på Tullstorp, säger Jan Brink.

First Wish kommer nu att opereras i Tyskland och sedan gå hem till sin ägare Helena Lindmark som kommer att satsa på en intressant tävlingskarriär med honom.

Verkligen trist, men samtidigt tur att det har upptäckts så tidigt i hans avelskarriär.

Nä, vad tråkigt! Nu känns det ju bra att man har dräktigt med honom men samtidigt blir man ju orolig för ärftligheten....

Vad innebär struppipning egentligen lite mer konkret?

Det verkar ju inte vara något som påverkar hästens prestationsförmåga om de nu satsar på en tävlingskarriär med honom?

Från Mälsrklinikens hemsida:

Engelska ”roaring” eller ”laryngeal hemiplegia. Struppipning ger vid ansträngning upphov till ett väsande eller pipande ljud från övre luftvägarna vid framför allt inandning. Det märks sällan i vila utan först då hästen blir andfådd. Missljudet uppstår p.g.a. turbulens i luftströmmen orsakat av förträngning av ingången till luftstrupen i struphuvudet i bakre delen av svalget. Förträngningen orsakas av en nervskada som gör att i vanligaste fall struphuvudets vänstra sida blir förlamad och inte kan vidga sig när hästen behöver andas häftigare. Denna nervskada kommer oftast smygande och hästägaren märker problemet när missljuden börjar uppstå och att hästen inte orkar lika mycket. Eftersom hästen inte får i sig tillräckligt med luft vid ansträngning så blir den fortare trött och får nedsatt prestationsförmåga. Struppipning uppkommer vanligast på storvuxna halvblodshästar men kan även drabba alla andra typer av hästar inklusive trav och galopphästar. Vanligen uppkommer inte problemet förrän hästen uppnått vuxen ålder.

Orsaken till struppipning är inte helt klarlagd men nerven till struphuvudets vänstra sida har ett annorlunda förlopp än på höger sida och man kan se en successiv nervdegeneration. Andra orsaker kan vara trauma mot hästen hals eller infektioner som kan ge övergrepp på nerven t.ex. kvarka med bölder i halsregionen.

Diagnosen är relativt lätt att ställa vid halsundersökning av övre luftvägarna med endoskopi med fiberoptik. Man ser då en asymetri av ingången till struphuvudet och vanligen vänster sida hänger slappt in mot mitten. Om man stimulerar hästen att andas ser man att det är ingen eller nedsatt rörlighet i den drabbade sidan av stuphuvudet eftersom de muskler som styr rörligheten är förlamade.Vid manifest struppipning brukar inte tillståndet gå tillbaka eller läka av sig själv.

Om hästen är besvärad kan kirurgisk behandling hjälpa. Den vanligaste metoden är s.k. prosthetic laryngoplasty eller tye-back på engelska vilket går ut på att man genom operativt ingrepp på sidan av halsen permanent spänner ut den förlamade sidan av struphuvudet med trådar. Detta fungerar i de flesta fall bra på ridhästar men är i många fall inte tillräckligt effektivt på tävlande trav och galopphästar varför andra operationsmetoder får provas på dessa hästar

Ok, så det påverkar prestationen negativt, men kan fixas med en operation. Jag gissar att de tänker operera First Wish då, så att han kan funka på tävlingsbanan.

Tack!

De stog väl att de skulle operera i Tyskland o sen hade de tävlingsplaner för honom

*KL*

Ett välkänt fall med hingst som togs ur avel pga struppipning är Herkules. Det gjorde väl knappast avkommorna sämre på tävlingsbanorna, möjligt att en del behövde opereras. Vet bl a en dotterson som opererats så det ligger nog kvar och nedärvs även genom döttrar?

I Tyskland är jag osäker på om hingstar tas ur avel pga struppipning, var det inte Wenzel II som nedärvde det?

Sen finns det ju åtminstone en hingst som togs ur avel pga struppipning här men som sattes in i aveln igen när det stod klart att han inte nedärvde det. Var det inte Steinbeck?

Mvh Cissi

Frågan är hur avkommorna kommer att mottagas på marknaden.
Kommer efterfrågan att öka eftersom avkommorna ändå blir i begränsat antal, eller blir det tvärtom, efterfrågan minskas p.g.a risken för ärftligheten av struppipning?

*KL*

Sen finns det ju åtminstone en hingst som togs ur avel pga struppipning här men som sattes in i aveln igen när det stod klart att han inte nedärvde det. Var det inte Steinbeck?

Mvh Cissi

Men det måste i sådana fall gå ganska många år innan det kan konstateras att det ej nedärvs eftersom att sjukdomen ofta debuterar i 4-6 årsåldern enligt artikeln i Ridsport.

neeeej, vad tråkigt :cry: aja, bra att det upptäckes tidigt o hoppas han blir bra o man får se honom på tävlingsbanorna sen! :love:

Nej vad tråkigt:cry:.

Han var med på min lista över framtida makar till mitt fullblodssto.
Jag har ägt en stor vallack som var opererad för struppipning ur samma stofamilj som Herkules. På honom märktes inget efter operationen mer än att han hade wiskeyröst när han gnäggade:D.

Steinbeck var först i aveln 1984-1987. Tävlades i svår internationell hoppning och sedan var han i avel igen 1994.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 703
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka