Finns rasen för oss?

Nu orkar jag inte kika igenom tråden igen men var det någon särskild storlek ni ville ha?
Göra något mer än agility och viltspår, eventuellt jakt?
Sheltie är ju en riktigt, riktigt bra agilityhund - men inte ett särskilt säkert kort när det gäller skott.
Där tror jag att till exempel borderterriern är mycket lättare att hitta en mentalt stabil och skottfast hund. Det är ju dock två totalt olika hundtyper...
Dvärgschnauzer kanske också kan vara något?
En annan, lite mindre ras är till exempel Parson russell terrier (de som är långbenta), tror även att det finns jagande linjer där.
När det gäller large-hundar är det få som kan matcha border colliesarna men bland annat aussie, belgare och kelpie kan nog ge dem en match.
Dock har de ett helt annat aktiveringsbehov än hundarna ovan.
Pumi kommer också bland agilityhundarna.
Jaktlabbe, som sagt, fast den vill nog hemskt gärna vara med på jakt - men det verkar inte vara något problem?

Läst igenom tråden och du har fått en del bra svar. Borderterrier uppfyller ju absolut kraven. (Är inte alls partisk ;))
Pumi nämnde nån men där finns ganska många med rädslor och dessutom en ganska välutbredd HD problematik inom rasen.

Läst igenom tråden och du har fått en del bra svar. Borderterrier uppfyller ju absolut kraven. (Är inte alls partisk ;))
Pumi nämnde nån men där finns ganska många med rädslor och dessutom en ganska välutbredd HD problematik inom rasen.
Det var nog jag som tipsade om pumi:o.
Rent generellt (jag är heller inte alls partisk!:D) så tycker jag att det är lättare att hitta stabila och skottfasta individer av "terriertyp" (räknar även schnauzer mfl dit) än av vallhundstyp där jag upplever att fler har benägenhet för skotträdsla och rent allmänt lite svajig mentalitet.
Det är förstås en grov generalisering och är det en hund med vallningsbakgrund man vill ha så ska man så klart skaffa en sån - men vara väldigt noga med rädslor.
En fördel där har förstås bruksraserna som utvärderas på ett helt annat sätt med obligatoriskt MH för avelsdjur mm.

Det var nog jag som tipsade om pumi:o.
Rent generellt (jag är heller inte alls partisk!:D) så tycker jag att det är lättare att hitta stabila och skottfasta individer av "terriertyp" (räknar även schnauzer mfl dit) än av vallhundstyp där jag upplever att fler har benägenhet för skotträdsla och rent allmänt lite svajig mentalitet.
Det är förstås en grov generalisering och är det en hund med vallningsbakgrund man vill ha så ska man så klart skaffa en sån - men vara väldigt noga med rädslor.
En fördel där har förstås bruksraserna som utvärderas på ett helt annat sätt med obligatoriskt MH för avelsdjur mm.
Du är helt rätt på det tycker jag. Jag upplever det precis så.

För mig låter det som en Irländs terrier. Jag har haft en och det är en verklig allroundhund. Snabb som tusan i agility och mycket säker i viltspår. Det är en terrier med ganska mycket jakt (kortdrivande stötande) men ingen renodlad jakthund. Men det är en ganska skarp terrier och min hade problem med hundmöten. Annars väldigt orädd och social. En toppenhund om man är van hundmänniska och vill jobba med sin hund. Inga käda rasbundna sjukdomar.

De jakthundar som kan hävda sig i toppen i agility är parson russel och sen har vi haft en jaktcocker i landslaget. Broderterrier håller inte måttet för topplaceringar i klass 3. TJT vet jag ingen som håller ihop för stabila placeringar. @Preussen om du ringar in vad du funderar lite på ger jag gärna feedback på hur de är i agility :D

Welsh springer spaniel är väl lite lättare i kroppen än engelska?

Sen så har jag en vän som kvalar till SM i lag med sina Engelska Springers av utställningslinjer :P
Fast lag går i svårighets klass 2 och där krävs det att 3 av laget går i genom så då är det bättre att ha lite långsammare hundar som är säkra :D Som exempel har min äldsta hund har kvalat i lag 5 ggr men bara individuellt 1 gång och har som bäst en 4:e plats i klass 3 så det krävs rätt mycket mer av hunden för att ta toppplaceringar i klass 3 än att kvala i lag till SM :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 530
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar