Finns rasen för oss?

Preussen

Trådstartare
Har tidigare berättat att det är viktigt för mig och min sambo att hunden vi tänker skaffa är skottfast. Nu till nästa "dilemma". Han vill tävla viltspår med hunden och drömmer om att ha den som eftersökshund då han gillar att jaga.
Jag vill tävla agility på hög nivå då jag gjort det tidigare och vill kunna satsa och placera mig i klass 3.
Känns som att många av de raser som är duktiga för viltspår/eftersökshund som t.ex. Springer Spaniels och retrievers är alldeles för tunga i kroppen för att kunna komma långt i Agility (med några få undantag), och många andra jakthundar är lite för egensinniga.
Det optimala vore en hund under 45 cm i mankhöjd (är den högre måste den kunna konkurrera med border collies).
Vi är hundvana och aktiva personer men är inte intresserade av fårskötsel eller vallning.
Finns den här rasen? Släng gärna ur er några tips!

Det behöver ju inte vara en jakthundsras för att utbilda den till eftersökshund.
Om du verkligen vill satsa stenhårt på agilityn med klass 3 och SM i sikte gör du det väldigt mycket enklare om du skaffar en ras som är bra för detta.
Vill du vinna, så kommer du inte göra det med en jakthund, det är jag rätt säker på.
Antingen skaffar ni varsin hund, eller så får ni nog kompromissa i att ha en hund som kanske inte är i toppen på agilitytävlingar och inte världsbäst på att jaga heller men klarar viltspår och eftersök.
Ett viltspår klarar alla hundar med en nos. Min dvärgschnauzer är viltspårschampion och skulle definitivt kunna sättas in som eftersökshund om intresset fanns.

En sheltie från föräldrar som gått viltspår och är skottfasta samt kör agility? En pumi?
Shelties finns det många av och jag vet att det definitivt finns dom som är viltspårschampion och har andra arbetsmeriter.
Kom även på Borderterrier. Den syns ju lite på agilityplan samt jagas med.
Även jaktcocker kanske?
Staffe?
@Aningsfull kör agility med sina staffar och jag har för mig att en hel del staffar går bra i viltspår?

Senast ändrad:
Tack för ditt svar! Tittat en del på Sheltie faktiskt och funderat lite på det... Min sambo tycker att det är för mycket päls men jag har inget alls emot mycket päls eller pälsvård. Han är väldigt förtjust i Dvärgschnauzer och Borderterrier och jag tycker att de är väldigt bra hundar men har inte riktigt fastnat för de individerna jag träffat än.
Jaktcocker vill jag verkligen lära mig mer om!
En ras vi båda gillar är Kooikerhondje som vi håller på att kolla upp, det som är tråkigt där är att det verkar finnas mycket ljudrädsla och det verkar som att jag kommer få kämpa en del för att hitta skottfasta individer som det avlas på... Annars tror jag rasen passar oss perfekt.

Många sätter likamedtecken mellan viltspår och eftersök men riktigt så enkelt är det inte.

Många raser är jätteduktiga på viltspår och kan bli champions om ni skulle vilja, men samma ras kan vara direkt olämpliga att använda för riktigt eftersök. Vad händer om man gör eftersök på ett påkört eller skadeskjutet rådjur som ni stöter upp ur sårlegan och din hund är för långsamt (eller inte har tillräckligt viltintresse) för att gå ikapp och hålla fast djuret?

Tittar man på den del av NVR som vi tillhör används allt från blandraser till spetsar, viltspårhundar, och vorstehs. Inte sällan används två ekipage, en spårhund och en släpphund.

Så skilj på viltspår och riktiga eftersök, det kan göra stor skillnad för ert rasval :)

Welsh spaniel är ju lite lättare i kroppen och har inte lika betungande pälsvård som en del andra spaniels.

En tollare kanske? Finns många som går bra på agilitybanan och är en hund som kräver mycket aktivering.

Border terrier tycker jag är ett bra förslag.

Det är väldigt viktigt att tänka på vad @Elegant machinery skrivit, det är stor skillnad mellan viltspår och praktiskt eftersök. Det finns t ex hundar av raserna fransk bulldogg, chihuahua och whippet som tagit viltspårchampionat men jag betvivlar att någon tror att dessa individer skulle fixa ett skarpt eftersök under lite hårdare förhållanden.

QiMm4wq.jpg

Är inte jätteovanligt med smäckra springer spaniels, det är varken från svenska utställningslinjer eller jaktspringers (som ofta är små som cavalierer och rättså tunga i kroppen). Field spaniel kanske kan passa annars? Enklast är väl att skaffa två hundar så har ni varsin :D

Mängder av bra tips på olika raser, kul att så många svarar! Lutar lite åt att skaffa en lite mer allroundhund-mot agilityhållet nu men att kanske om ett par år skaffa en mer renodlad jakthund åt min sambo (har man en kan man lika gärna ha flera? ). Jag vet med mig sen tidigare att jag blir väldigt engagerad i träning och tävling medans han haft jakthundar som mest varit familjehundar då de av olika skäl inte hållit måttet för jakt. Så tänker jag att vi får se vad han fastnar för om vi skaffar en hund, kanske visar sig att han fastnar för någon annan inriktning också och då får han se vilken hundras som passar bäst då. Men som jag skrev ovan och som gäller de förslag ni har kommit med så vill vi gärna ha en hundras som åtminstone skulle kunna bli duktig i viltspår om än inte skarpt eftersök.
Tollare har vi tittat en del på och enligt min sambo har han träffat en del vid jakt men får höra mycket blandade åsikter om rädslor, klättra på väggarna om man tar det lugnt någon dag osv... Känns som mycket jobb för att hitta en bra uppfödare? Precis som med Kooikern.

Jag har sett ett par tyska jaktterriers i klass 3, de har varit riktigt duktiga. Men det är väl en hund som bör få jaga "på riktigt".

Vill du ha ett säkert kort i högre klasser i agility så är det ju viktigt att hitta en hund som verkligen har farten för det. Det kan ju skilja massor inom samma ras som i sheltie där det finns allt från de som är så långsamma att de i princip alltid får tidsfel till de som nästan är lika snabba som en BC.

Jag hade inte rekommenderat spaniels med undantag för jaktcockern. De övriga har jag inte sett en enda tillräckligt snabb av och många är ljudrädda.

En Australian kelpietik skulle kunna vara ett alternativ men det finns en del som blir under 43 cm. (Från och med nästa år är det nya storleksindelningar med en ny large som är 43-50 cm och "svenskmedium" 43-45 cm försvinner). Det är en av de raser med högst andel mentalbeskriva hundar så det bör vara relativt lätt att hitta en hund med bra förutsättningar för att bli "skottfast". De jag hör om som kör viltspår behöver knappast träna på detta innan för att ta championatet. Vet att en del används till skarpa eftersök men är inte så insatt i detta. En tillräckligt snabb kelpie kan absolut konkurrera med BC i large idag och med nya large kommer det nog främja kelpien som agilityhund.

Jag har sett ett par tyska jaktterriers i klass 3, de har varit riktigt duktiga. Men det är väl en hund som bör få jaga "på riktigt".

Visst är det så, men har man en bra TJT och rör sig i jaktkretsar brukar man bli bjuden som hundförare på jakt, om nu TS är jägare vilket jag tolkat det som.
De flesta som kör agility med TJT har nog agility som komplement, jag hade det så med min iaf, även om jakten var primär.

Visst är det så, men har man en bra TJT och rör sig i jaktkretsar brukar man bli bjuden som hundförare på jakt, om nu TS är jägare vilket jag tolkat det som.
De flesta som kör agility med TJT har nog agility som komplement, jag hade det så med min iaf, även om jakten var primär.

Det tror jag också. Jag blev riktigt överraskad av hur duktiga de var på agilityplanen. Men skulle aldrig rekommendera dem till någon som enbart vill köra agility. Menade mer att det kan vara så att de vill ha mer "skogsarbete" än bara viltspår/eftersök.

Vill din sambo även jaga med hunden, och i så fall vad, eller "bara" ha den till eftersök?
Ett Viltspårschampionat säger i ärlighetens namn inte särskilt mycket om en hunds kapacitet som eftersökshund.
Jag menar inte att trampa någon på tårna men i princip vilket hund som helst kan fixa ett SeVCH, i alla fall med lite träning (även om det sannolikt är svårare med till exempel en vinthund än med en retriever).
En jaktlabbe skulle kunna hävda sig på agilitybanan och även vara en duktig eftersökshund.
Annars håller jag med om borderterrier (från jagande linjer) eller, om ni är beredda på en hund med mer terriertemperament med allt det innebär, en TJT.
Jaktavlad springer eller cocker kan också vara något.
Få tollare avlas idag i jaktsyfte och jag är inte särskilt impad av de jag sett. Liksom kooikjerhonde en mentalt svajig ras där man skall ha både skicklighet och tur för att hitta och även träna en individ till ett bra resultat.
Sen en ras som jag inte direkt har koll på - beagle? Har ingen aning om hur de skulle funka på agilitybanorna, lyckligtvis tycks de flesta hamna i jägarhem. För ett antal år sedan fanns det ett gäng beaglar som tävlade agility med gott resultat men sporten har utvecklats enormt och ställer mycket högre krav på hundarna idag.
Pudel (mellan eller möjligen dvärg)? Från början en jakthund, vissa linjer har nog fortfarande kvar en del nyttiga egenskaper för jakt.
Definitivt en ras som kan hävda sig i agility.
Klipper man ner den så blir det en riktigt sportig hund.

Vi hade två jaktcockers i vårt agilitygäng och jäklar vad de var turbo! ^^ Verkar vara en hyfsat sund ras dessutom, och lätt att hålla trimmad/knappt någon pälsvård.

Tack för mycket bra information!! @WildWilma Intressant att du nämner Kelpie som förslag, det nämnde min mamma också igår och det är en ras jag inte ens tänkt på. Värt att kolla upp och lära sig mer om åtminstone.
Betyder den nya storleksindelningen att det kommer att finnas en "large" och en "x-tra large"? Är ca 7 år sedan jag tävlade agility så mycket har hänt hör jag. 

Vill din sambo även jaga med hunden, och i så fall vad, eller "bara" ha den till eftersök?
Ett Viltspårschampionat säger i ärlighetens namn inte särskilt mycket om en hunds kapacitet som eftersökshund.
Jag menar inte att trampa någon på tårna men i princip vilket hund som helst kan fixa ett SeVCH, i alla fall med lite träning (även om det sannolikt är svårare med till exempel en vinthund än med en retriever).
En jaktlabbe skulle kunna hävda sig på agilitybanan och även vara en duktig eftersökshund.
Annars håller jag med om borderterrier (från jagande linjer) eller, om ni är beredda på en hund med mer terriertemperament med allt det innebär, en TJT.
Jaktavlad springer eller cocker kan också vara något.
Få tollare avlas idag i jaktsyfte och jag är inte särskilt impad av de jag sett. Liksom kooikjerhonde en mentalt svajig ras där man skall ha både skicklighet och tur för att hitta och även träna en individ till ett bra resultat.
Sen en ras som jag inte direkt har koll på - beagle? Har ingen aning om hur de skulle funka på agilitybanorna, lyckligtvis tycks de flesta hamna i jägarhem. För ett antal år sedan fanns det ett gäng beaglar som tävlade agility med gott resultat men sporten har utvecklats enormt och ställer mycket högre krav på hundarna idag.
Pudel (mellan eller möjligen dvärg)? Från början en jakthund, vissa linjer har nog fortfarande kvar en del nyttiga egenskaper för jakt.
Definitivt en ras som kan hävda sig i agility.
Klipper man ner den så blir det en riktigt sportig hund.
Tack för ett bra svar med mycket information!
Min sambo säger ungefär såhär:
1. Först och främst blir han nöjd om hunden vi väljer har förutsättningar att bli en bra agilityhund, samt är skottfast så att den kan följa med på jobbet.
2. Han blir ännu mer nöjd om han kommer kunna träna och tävla viltspår.
3. Om hunden skulle kunna tränas till skarpa eftersök är det perfektion, men redan vid punkt 1 är han alltså nöjd.

Min sambo har många jaktkompisar samt en morbror med jaktmarker som har egna hundar, så för min sambo är det just nu i inte nödvändigt med en egen jakthund men jag vet att han drömmer om att ha en jämthund för jakt någon gång i livet.

Tack alla andra som svarat också!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 530
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar