Really? Varför säljs prylar till att göra just det då?
Reglerna är lite luddigt skrivna där. Vissa saker får man göra om man anses ha kompetensen... och vissa saker är helt no-no (förändringar i fasta installtioner eller i våtrum tex).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Really? Varför säljs prylar till att göra just det då?
Reglerna är lite luddigt skrivna där. Vissa saker får man göra om man anses ha kompetensen... och vissa saker är helt no-no (förändringar i fasta installtioner eller i våtrum tex).
Aha, så vi pratar olagligt rent kompetensmässigt, inte olagligt som i att ingen, oavsett utbildning, får koppla ihop saker sådär?
@Eloise @athena_arabians Nu kan jag inte svara helt säkert då sambon inte är hemma men det låter till att börja med inte korrekt utfört. Man får göra lampor själv, om man vet vad man gör. Har man inte väldigt god kännedom inom el är det bättre att låta bli, man tar stora risker när man pillar själv utan den kunskap som faktiskt behövs.
Och förlita er inte på diverse butiker som säljer på er det ena och det andra, de har i princip aldrig den kunskapen.
Du behöver inte varna mig, aldrig i helvete att jag petar med el
förr när jag inte var så lat hände det , men inte jordade saker. Nu är jag för lat att ens fixa en hängande fönsterlampa.Du behöver inte varna mig, aldrig i helvete att jag petar med el
Det där gäller väl instalationer, alltså i fasta anläggningar.Från Elsäkerhetsverket: "Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, men bara om du har tillräckliga kunskaper om hur du ska göra."
Dvs lite luddigt. En del saker får man som sagt aldrig utföra själv som privatperson även om man vet hur.
Det där gäller väl instalationer, alltså i fasta anläggningar.
För produkter/apparater tror jag inte det finns några kompetenskrav. Om de ska säljas så finns säkerhetskrav, typ hur de är konstruerade, som t.ex. dubbelisolering.
Men om man bygger en apparat själv, för eget bruk och använder den i sitt eget hus så tror jag man kommer undan reglerna.
Fast att bara göra det man har tillräckliga kunskaper om är sjävklart en bra riktlinje oavsett.
Det där gäller väl instalationer, alltså i fasta anläggningar.
För produkter/apparater tror jag inte det finns några kompetenskrav. Om de ska säljas så finns säkerhetskrav, typ hur de är konstruerade, som t.ex. dubbelisolering.
Men om man bygger en apparat själv, för eget bruk och använder den i sitt eget hus så tror jag man kommer undan reglerna.
Fast att bara göra det man har tillräckliga kunskaper om är sjävklart en bra riktlinje oavsett.
Jag tror nog ens försäkringsbolag har åsikter om det börjar brinna pga något du satt ihop själv... även om det faller inom det man har rätt att göra själv. Fasta installationer får du aldrig göra själv (eller ändra på dem).
Skulle precis lägga till det.
Om huset brinner ner pga något i elväg som du tillverkat själv kan försäkringsbolaget protestera, av goda skäl.
Please people, låt bli el. Allmän vädjan från elektriker-frun.
Och här lämnar elektrikern alla uttag, knappar, kopplingar och dosor (fasta installationer vid ny/ombygge) lösa på bänkarna och ber oss sätta in dem själva... Jag har fått skruva fast eluttag som hängt på trekvart osv... Vilket nog egentligen säger mest om "vår" elektriker...
Och här lämnar elektrikern alla uttag, knappar, kopplingar och dosor (fasta installationer vid ny/ombygge) lösa på bänkarna och ber oss sätta in dem själva... Jag har fått skruva fast eluttag som hängt på trekvart osv... Vilket nog egentligen säger mest om "vår" elektriker...
Vi ringde FaceTime till släkting som är elektriker och fick bekräftat att vi gjort rätt så för egen del är jag inte orolig.
Men bra förtydligande från er, man bör ju inte chansa med el...
Lättare sagt än gjort. Det är i princip den enda firman som håller på här, och de skickar alltid honom. Men ja, jag har reagerat mer än en gång... (förra gången hade han med sig en praktikant när de skulle koppla in nya takarmaturer. När vi väl testade sen så ledde inte knapparna till rätt lampor - i några fall ledde de inte till nån lampa alls och vissa lampor gick inte att slå av...)Byt illa kvickt. Oerhört oseriöst.
Lättare sagt än gjort. Det är i princip den enda firman som håller på här, och de skickar alltid honom. Men ja, jag har reagerat mer än en gång... (förra gången hade han med sig en praktikant när de skulle koppla in nya takarmaturer. När vi väl testade sen så ledde inte knapparna till rätt lampor - i några fall ledde de inte till nån lampa alls och vissa lampor gick inte att slå av...)
Ok, måste ha fått om bakfoten detta att jag uppfattat reglerna som såpass olika då.STÄMMER INTE.
(Skriver jag med tydliga bokstäver för fler som eventuellt läser)
Det du producerar till dig själv måste vara av lika god kvalité som det du kan köpa. Det behöver inte CE-märkas, men måste fortfarande motsvara standard och genomföras av någon med tillräcklig kompetens.
Sambon är väldigt nyfiken på hur ni gjort. Bild?