Finns här några elektriker?

Kopplingen sitter ju inne i själva koppen mot taket, mannen här hemma kommer få flippen på mig om jag flyttar soffan, drar fram stegen och försöker montera ner dem för att skicka bild till din sambo :angel:

Haha, jag förstod det! Men kopplingen sitter i en dosa hoppas jag?

Ok, måste ha fått om bakfoten detta att jag uppfattat reglerna som såpass olika då.

Från Elsäkerhetsverket:

"Att tillverka armaturer för eget bruk
En armatur som du tillverkar för att använda hemma hos dig själv behöver inte CE-märkas. Men den måste fortfarande vara lika säker som om du skulle ha köpt den från etablerad tillverkare. Var medveten om att du genom bristande kunskaper kan utsätta dig själv, din familj och människor som besöker ditt hem för livsfara. Dåliga elektriska produkter kan även leda till eldsvådor."

Min fetning!

Från Elsäkerhetsverket:

"Att tillverka armaturer för eget bruk
En armatur som du tillverkar för att använda hemma hos dig själv behöver inte CE-märkas. Men den måste fortfarande vara lika säker som om du skulle ha köpt den från etablerad tillverkare. Var medveten om att du genom bristande kunskaper kan utsätta dig själv, din familj och människor som besöker ditt hem för livsfara. Dåliga elektriska produkter kan även leda till eldsvådor."

Min fetning!
Det var inte den säkerhetsmässiga utformningen som jag menade.
Utan kompetens/behörighetskrav som hindrar att man får göra det själv.

Om de skriver sådär antar jag att man faktiskt får?
Skiljer sig reglerna för just armaturer från andra elprylar/apparater?

Det var inte den säkerhetsmässiga utformningen som jag menade.
Utan kompetens/behörighetskrav som hindrar att man får göra det själv.

Fast det går ju hand i hand? Ska du tillverka säkra armaturer behöver du ha kompetensen till det också. Det handlar ju inte bara om att "koppla rätt", det finns mängder av regler att ta hänsyn till för att armaturen ska anses säker.

Fast det går ju hand i hand? Ska du tillverka säkra armaturer behöver du ha kompetensen till det också. Det handlar ju inte bara om att "koppla rätt", det finns mängder av regler att ta hänsyn till för att armaturen ska anses säker.
Men det är skillnad på om man själv ansvarar för att göra saker riktigt och om lag/myndigheter ställer krav som du behöver uppfylla för att tillåtas göra. (Krav på hur utförandet görs respektive restriktioner vem som får utföra)

Installationer kan du ha hur mycket kunskap som helst som räcker för att kunna göra det säkert. Men du får inte inte - om du inte uppfyller de formella kompetens/behörighetskrav som är stadgade (rätt utbildning, erfarenhet osv.)
(Bil får man bara köra om man har körkort; Cykla däremot får vem som helst göra - men man måste så klart följa trafikreglerna lika noga som bilförarna)

Men det är skillnad på om man själv ansvarar för att göra saker riktigt och om lag/myndigheter ställer krav som du behöver uppfylla för att tillåtas göra. (Krav på hur utförandet görs respektive restriktioner vem som får utföra)

Installationer kan du ha hur mycket kunskap som helst som räcker för att kunna göra det säkert. Men du får inte inte - om du inte uppfyller de formella kompetens/behörighetskrav som är stadgade (rätt utbildning, erfarenhet osv.)
(Bil får man bara köra om man har körkort; Cykla däremot får vem som helst göra - men man måste så klart följa trafikreglerna lika noga som bilförarna)

Ja, det är förstås upp till var och en i lägen som dessa att själva uppskatta sina förmågor. Men det betyder ju fortfarande att man måste ha rätt kompetens för att bygga en säker armatur.

Ja, det är förstås upp till var och en i lägen som dessa att själva uppskatta sina förmågor. Men det betyder ju fortfarande att man måste ha rätt kompetens för att bygga en säker armatur.
Då är vi överrens men pratar bara runt varandra. :)
Jag pratade utifrån vad som är tillåtet resp. förbjudet för någon som privatperson ("icke-elektriker") att göra på egen hand enligt lagen eftersom det var där frågeställningen började (som jag uppfattade den)

Då är vi överrens men pratar bara runt varandra. :)
Jag pratade utifrån vad som är tillåtet resp. förbjudet för någon som privatperson ("icke-elektriker") att göra på egen hand enligt lagen eftersom det var där frågeställningen började (som jag uppfattade den)

Ja, det kanske vi gör, men du utgick från i ditt första inlägg att man kan "förbigå regler och krav" både vad gäller utformning av produkt och kompetens, vilket alltså inte stämmer. Jag ville bara nogsamt poängtera det.

Lättare sagt än gjort. Det är i princip den enda firman som håller på här, och de skickar alltid honom. Men ja, jag har reagerat mer än en gång... (förra gången hade han med sig en praktikant när de skulle koppla in nya takarmaturer. När vi väl testade sen så ledde inte knapparna till rätt lampor - i några fall ledde de inte till nån lampa alls och vissa lampor gick inte att slå av...)

Öh, var han full eller?! O_o

Jag blir mer och mer tacksam för min elektriker :love:

Ja, det kanske vi gör, men du utgick från i ditt första inlägg att man kan "förbigå regler och krav" både vad gäller utformning av produkt och kompetens, vilket alltså inte stämmer. Jag ville bara nogsamt poängtera det.
Nej, det gjorde jag inte.
Jag har bara pratat om vad reglerna innehåller och styr.
Verkligen inte föreslagit att man ska strunta i att följa dem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar