Finns det värmelampor med E14-sockel?

Ramona

Trådstartare
Jag behöver hjälp att googla. Jag letar efter en värmelampa med E14-sockel. Hittar bara E27. Finns det inte eller är det jag som tänker fel när jag googlar?

Det spelar ingen som helst roll nu om det är keramiskt, rött ljus etc, så länge de alstrar någon typ av värme. Börjar bli lite desperat.

Skulle det funka med en "vanlig" halogenlampa med hyggligt hög effekt? De alstrar ju mycket värme.

Specifika värmelampor har jag faktiskt bara sett med E27.

Du kan googla på "E14 till E27" och hitta adaptrar så att du kan använda en ljuskälla med E27 sockel i en armatur med E14 sockel. Tänk bara på att många armaturer för E14 har rätt låga maxeffekter och värmelampor drar ofta per definition rätt hög effekt.

Skulle det funka med en "vanlig" halogenlampa med hyggligt hög effekt? De alstrar ju mycket värme.

Specifika värmelampor har jag faktiskt bara sett med E27.
Nja, det är till mina kanariefåglar. Eller till deras vatten rättare sagt. Nu har de en stor värmelampa till höns eller grisar och det känns lite overkill för 2 dl vatten. Dessutom får inte lampan plats inne i buren, vilket jag helst hade haft. Men eftersom det är ett ombyggt vitrinskåp så finns det ju en lysarmatur där inne som jag hade velat använda. Men det är kanske som @Snubbelfot säger där att den armaturen inte är gjord för den typen av lampa.

Nja, det är till mina kanariefåglar. Eller till deras vatten rättare sagt. Nu har de en stor värmelampa till höns eller grisar och det känns lite overkill för 2 dl vatten. Dessutom får inte lampan plats inne i buren, vilket jag helst hade haft. Men eftersom det är ett ombyggt vitrinskåp så finns det ju en lysarmatur där inne som jag hade velat använda. Men det är kanske som @Snubbelfot säger där att den armaturen inte är gjord för den typen av lampa.

Nä, det brukar vara svårt att hålla en effekt och temperatur som en "vanlig" armatur klarar om man ska ha värmelampa. Är det vattnet som ska hållas lagom varmt är kanske doppvärmare ett alternativ? Då slipper du överhetta omgivande möbler, och du får bättre reglering av temperaturen i vattnet. Det finns platta varianter helt inkapslade så att de inte går sönder av stötar.

Annars brukar jag hänga värmelampan så att den har fritt luftrum på minst en decimeter åt alla håll. En liten reptillampa borde vara smidigare i sammanhanget.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
4 736
Senast: doppler
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 561
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar