Finns det något sätt att bli av med en hyresvärd?

T

Tinnietoy

Vi har hamnat i ett dilemma...
Vi hyr två boxar av en tjej som hyr ett stall med fem boxar.
Hon har ett skrivet kontrakt likväl som vi. Hennes kontrakt reglerar en uppsägningstid på sex månader medan vi har en uppsägningstid på en månad.
Tjejen som hyr stallet har nu sagt upp sitt hyresavtal och har således sex månaders uppsägningstid som hon tänker utnyttja även om stallet kommer att stå tomt.
Meningen är att vi ska ta över stallet när hon flyttar men eftersom hon inte är nöjd med det så har hon sagt upp oss med en månads uppsägningstid.
De som bor vid stallet och är fastighetsansvariga är också överens med oss om att vi ska ta över driften när den nuvarande tjejen väl kommer därifrån.

Eftersom vi har kortare uppsägningstid så är vi nu tvungna att flytta för att sedan komma tillbaka när hon väl har flyttat ut.

Finns det något sätt att kringå hennes kontrakt för att få tillgång till stallet tidigare?

Hon har farit med osanning samt talat illa om de som förestår fastigheten så alla är överens om att hon borde lämna stallet snarast möjligt.

Hon kräver att hon ska ta med sig saker som har köpts in till stallet för materialkassan eller gemensamt och anser sig ha rätt att ta med en fast installerad tvättmaskin som har ersatt den tidigare.

Finns det något sätt att bli av med människan? Ingen vill ha henne kvar under uppsägningstiden.... I övrigt är alla överens.

Någon som har något råd?

PS. Ska man varna stallet dit hon flyttar eller ska vi låta dem göra sina egna erfarenheter? DS.

Sv: Finns det något sätt att bli av med en hyresvärd?

Vem har ni skrivit kontrakt med? Tjejen eller hyresvärden?
För mej låter det som att det är hyresvärden som har dilemmat - inte ni. Vad säger hyresvärden då?

Fast inredning, spelar ingen roll vem som betalat den, får inte avlägsnas.

Har tjejen så gott om pengar att hon klarar att betala för stallet och det nya stallet?

Som sagt, det är nog hyresvärden som får agera själv i detta fall.

Dilemmat för oss är att vi måste flytta iväg våra två hästar till någonting annat tillfälligt i fem månader för att sedan flytta tillbaka igen. Känns aningen onödigt och besvärligt eftersom det handlar om att få tag i ett "korttidsboende" trots att tjejen inte kommer nyttja stallet fullt ut. (Jag tror inte att hon får tag i hyresgäster i fem månader till tre boxar som självmant betalar fullpris och tar utsläpp mm). Det handlar bara om idioti och dumhet.

Förtydligande: Det beror på vem du syftar på när du skriver hyresvärd. Tjejen som har hyrt hela stallet av de fastighetsansvariga är vår hyresvärd dvs den som vi har skrivit kontrakt med inkl. 1 månads uppsägningstid. Hon i sin tur har skrivit kontrakt med de som är fastighetsansvariga på gården (dvs hennes hyresvärd) och i deras kontrakt anges att hon har 6 månaders uppsägningstid.

Jo jag syftar på hyresvärden, den som tjejen har kontrakt med.

Uppfattar också det hela som rent djävulskap från tjejens sida.

Går det inte att få hyresvärden (stallägaren) att be henne flytta tidigare än vad som gäller enligt avtal? Kanske genom att säga att de själva behöver stallet tidigare iom att hon ändå skall flytta och stallet kommer att stå tomt.

Jag vet inte, men tror nog att det är hyresvärden som får ta dusten med den här vrånga tjejen.

Här är ett tips på hur ni skulle kunna göra.

Låt någon bekant eller avlägsen släkting kontakta tjejen och fråga ifall hon har några stallplatser att hyra ut. Ifall hon vill hyra ut så tar bekantingen och hyr 2 platser för hela perioden (= fem månader).

Ifall det funkar så är det ju bara att ni när boxbytardagen kommer tar ut era hästar och sedan vänder på stallplan och går in och tar boxarna i besittning.
Vill ni göra det lite snyggare kan ni ju låta kompisen ta över hästarna som fodervärd i fem månader. Sen får ni väl bli medryttare på hästarna. :idea:

Jag skulle varna andra för tjejen ifall jag visste vart hon var på väg sedan.

Fastighetsägaren kanske kan vräka henne om det finns anledning? Hur som helst så är det deras problem ju.

KL*

Problemet är väl att hyresvärden tjänar mer på att låta henne vara kvar uppsägningstiden ut, än att låta henne gå, då hon hyr fler boxar än dej?

En liten fundering ang tvättmaskinen. Om man hyr en bostad där det finns en tvättmaskin o denna går sönder, så är hyresvärden skyldig att sätta dit en ny. Om man själv köper en ny o stoppar dit, så får man ta med sig den om man flyttar.

Om detta gäller när man hyr ett stall kan jag inte svara på dock.

Materialkassan? Vem lägger pengar i den? Kommer den från stallhyrorna hon får in eller?

Problemet är väl att hyresvärden tjänar mer på att låta henne vara kvar uppsägningstiden ut, än att låta henne gå, då hon hyr fler boxar än dej?
Men de ska ju få ta över hela stallet efter henne hur som helst så det är nog inget problem...

Ja, meningen var att vi skulle ta över direkt efter att hennes kontrakt gått ut eller avslutats men om vi måste flytta däremellan så känns det inte lika aktuellt. Då kan vi lika gärna söka oss ett annat stall istället för att flytta fram och tillbaka.

Vad händer ifall ni helt sonika vägrar att flytta då?

Det låter ju väldigt osmidigt, går det inte att tala med fastighetsägaren om detta? vad har denne för relation till er hyresvärd? Om ni fått löfte att hyra stallet efter er nuvarande hyresvärd så ligger det ju i fastighetsägarens intresse att ni inte flyttar till ett annat stall innan och därmed riskerar att bli av med er?

Här är ett tips på hur ni skulle kunna göra.

Låt någon bekant eller avlägsen släkting kontakta tjejen och fråga ifall hon har några stallplatser att hyra ut. Ifall hon vill hyra ut så tar bekantingen och hyr 2 platser för hela perioden (= fem månader).

Ifall det funkar så är det ju bara att ni när boxbytardagen kommer tar ut era hästar och sedan vänder på stallplan och går in och tar boxarna i besittning.
Vill ni göra det lite snyggare kan ni ju låta kompisen ta över hästarna som fodervärd i fem månader. Sen får ni väl bli medryttare på hästarna. :idea:

Jag skulle varna andra för tjejen ifall jag visste vart hon var på väg sedan.

Det här låter inte helt fel!!!:bow:

Tyvärr så har hon laglig rätt att vara kvar sin uppsägningstid på 6 månader och det verkar vara som så att hon helt enkelt är förbannad på nuvarande hyresgäster då dessa ska få ta över stallet efter henne. Det låter även som att HON har blivit uppsagd av fastighetsägaren vilket hon nog inte är så nöjd över varför hon elakt sagt upp TS! Och det har hon fulla rätten att göra och även stanna sin tid ut som hon har fått kontrakt på.

Vad händer ifall ni helt sonika vägrar att flytta då?

Tänkte jag med. Skaffa eget foder och sköt hästarna själv i de fem månaderna det handlar om. Blir kanske lite bråkigt, men frågan är hur mycket tjejen orkar bråka om hon dels inte har några hästar kvar där och dels är på väg därifrån.

vet inte riktigt hur man skulle göra med stallhyran dock. Men jag antar att det är bara till att fortsätta betala och låtsas att det regnar typ:p.

Allt gick bra tillslut. Hon flyttade ut och vi stannade kvar och trivs toppenbra med nya hyresgäster. Slutet gott allting gott. :-)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 052
Senast: Squie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar