Finns det något att göra för att frysa mindre?

Dorinda

Trådstartare
Börja träna mer? träna mindre? Äta mer? Något specifikt man ska äta? Mental träning? Homeopati?

Stanna inne och dricka te är inte helt kompatibelt med hobbyerna, häst, löpning, skidåkning och jag börjar bli desperat. Det gör ONT i kroppen när det är så här kallt.

• Gilla
Reactions: ptr
Börja träna mer? träna mindre? Äta mer? Något specifikt man ska äta? Mental träning? Homeopati?

Stanna inne och dricka te är inte helt kompatibelt med hobbyerna, häst, löpning, skidåkning och jag börjar bli desperat. Det gör ONT i kroppen när det är så här kallt.

Bra grejer på kroppen?

Bra strumpor, bra skor, sköna underkläder, underställ och skyddande lager/ytterkläder samt mössa/pannband samt bra handskar :)

Mat som man står sig på länge så att energin sprids jämt så att kroppen kan koncentrera sig på att hålla värme.

Varma kläder. Jag har gett upp all form av stolthet vad gäller klädsel på vintern. Mina kollegor skrattar åt mig när jag kommer med mina batteriuppvärmda strumpor och dubbla underställ (jobbar mestadels utomhus i skånsk snålblåst) men jag är varm i alla fall!

Varma kläder. Jag har gett upp all form av stolthet vad gäller klädsel på vintern. Mina kollegor skrattar åt mig när jag kommer med mina batteriuppvärmda strumpor och dubbla underställ (jobbar mestadels utomhus i skånsk snålblåst) men jag är varm i alla fall!
Klädmässigt har jag väldigt lite stolthet kvar, men tycker få saker hjälper! Idag hade jag dubbla underställ(ull underst, sen tjockt fleece), dubbla ullstrumport, många lager på överkroppen, skulle aldrig gå ut utan mössa! Ändå sitter jag nu och fryser efter en relativt kort stund i stallet.

Kollat om du har brist på D-vitamin? Jag har gått från trippla täcken och ullfilt när jag sover till ett täcke. Var extremt frusen och frös JÄMT. Kollade d-vitamin av en annan anledning men sen jag började äta det så har jag blivit "normalt" frusen.

Klädmässigt har jag väldigt lite stolthet kvar, men tycker få saker hjälper! Idag hade jag dubbla underställ(ull underst, sen tjockt fleece), dubbla ullstrumport, många lager på överkroppen, skulle aldrig gå ut utan mössa! Ändå sitter jag nu och fryser efter en relativt kort stund i stallet.

Det är ju inte helt normalt så du kanske har dålig cirkulation och ett läkarbesök kanske kan ge mer svar?

Värmeväst :love:
Jag har denna, är jättenöjd med den :) Har den vid alla möjliga olika tillfällen - när jag jagar, vinterfiskar, vandrar eller vad som :D Den värmer bäst när den sitter nära och tight på kroppen, helst ska man inte ha mycket mer än ett underställ under. Jag har dubbla batterier, då håller den full värme i två timmar.

Täckbyxor? Hade alltid det i stallet på vintern.

Förutom det vanliga lager på lager, ordentlig mössa, varma skor etc har jag väldigt mycket svårare att hålla värmen om jag skippar halsduk och har för dåliga handskar på mig.

Ett annat tips få tänker på är även att inte bara packa på tex sockar så det blir trångt i skon. Det är isolerad luft som skyddar. Köp vinterskor i en storlek större så det finns ordentlig för tunna sockar och tjocksockar och att inte foten behöver pressas ner. Samma med rixbyxor, köp en större storlek för vintern så underställ får bra med plats under.

Täckbyxor? Hade alltid det i stallet på vintern.

Förutom det vanliga lager på lager, ordentlig mössa, varma skor etc har jag väldigt mycket svårare att hålla värmen om jag skippar halsduk och har för dåliga handskar på mig.

Ett annat tips få tänker på är även att inte bara packa på tex sockar så det blir trångt i skon. Det är isolerad luft som skyddar. Köp vinterskor i en storlek större så det finns ordentlig för tunna sockar och tjocksockar och att inte foten behöver pressas ner. Samma med rixbyxor, köp en större storlek för vintern så underställ får bra med plats under.
Täckbyxor vågar jag inte rida nuvarande hästen i. Halsduk har jag alltid, samt skapliga vantar. Men det är lite svårt att hitta vantar som går att rida i.
Har vinterskor en storlek större och ridbyxor två storlekar större :o

Men det är sånna grejer som ändå gör att jag trots allt överlever just nu. Köpt till fullservice till hästen nu, så är inte ens i stallet särskilt länge.

Kollat om du har brist på D-vitamin? Jag har gått från trippla täcken och ullfilt när jag sover till ett täcke. Var extremt frusen och frös JÄMT. Kollade d-vitamin av en annan anledning men sen jag började äta det så har jag blivit "normalt" frusen.
Äter du vanliga tabletter eller något mer hajpat? Men jag ska genast öka dosen! Nu äter jag någon multivitmalin om dagen, men ska prioritera minst dubbelt med D.

Varför inte då?

Och annars kan du ju ha täckbyxorna i stallet ändå och bara ta av dem när du ska rida.
sitter lite väl löst även med ridbyxor, den gången jag red i täckbyxor(skodda) så for hästen i väg för något och jag gled en dm i dem och var halvvägs av hästen :p Hästen var dessutom mycket missnöjd med att jag blev klumpigare...
Stallfix tiden är minimerad iomed fullservice. Men det kanske är värt att ha täckbyxor när jag ska göra iordning hästen iaf.

sitter lite väl löst även med ridbyxor, den gången jag red i täckbyxor(skodda) så for hästen i väg för något och jag gled en dm i dem och var halvvägs av hästen :p Hästen var dessutom mycket missnöjd med att jag blev klumpigare...

Jaha ja det är ju inte så kul. Har aldrig haft det problemet själv varesig med skodda eller oskodda byxor oavsett häst men jag kanske alltid är klumpig så de märker väl ingen större skillnad. :p

Utan täckbyxor hade jag inte överlevt vintern uppe i Norrbotten. Förstår att du fryser om du inga har!

Värmeväst :love:
Jag har denna, är jättenöjd med den :) Har den vid alla möjliga olika tillfällen - när jag jagar, vinterfiskar, vandrar eller vad som :D Den värmer bäst när den sitter nära och tight på kroppen, helst ska man inte ha mycket mer än ett underställ under. Jag har dubbla batterier, då håller den full värme i två timmar.
Får nog ta och köpa en sån, ser inte helt framemot att åka slalom, tror en värmeväst vore guld då oxå!

Det är ju inte helt normalt så du kanske har dålig cirkulation och ett läkarbesök kanske kan ge mer svar?
Jag har varit på ett tidigare och de konstaterade typ bara att värdena var bra. Frös mycket då men det är iof ännu värre nu. För överväga det alternativet.

Viktigaste tycker jag är riktigt varma skor/stövlar och en varm mössa och handskar. Alla dessa delarna som värmen fortast försvinner.

Handskar tycker jag är svårast att hitta som är varma och fortfarande smidiga. Jag har flera likadana handskar som är något fodrade för annars känner jag mig jätteklumpig i händerna. Jag skiftar dessa och de jag inte använder för tillfället lägger jag framför elementet. Känns alltid så skönt att byta efter nån timme och det funkar helt ok. Riktigt isiga dagar har jag ännu tjockare handskar men skiftar även oftast vid ridning till tunnare men fortfarande fodrade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter