Finns det något att göra för att frysa mindre?

Täckbyxor vågar jag inte rida nuvarande hästen i. Halsduk har jag alltid, samt skapliga vantar. Men det är lite svårt att hitta vantar som går att rida i.
Har vinterskor en storlek större och ridbyxor två storlekar större :o

Men det är sånna grejer som ändå gör att jag trots allt överlever just nu. Köpt till fullservice till hästen nu, så är inte ens i stallet särskilt länge.
Dubbla underställ i merinoull och ridbyxor i lite tjockare material. Jag brukar använda manchester (lite gammeldags) eller ett par ridbyxor som är något fodrade i sig själva. Det är en stor skillnad mot de jag använder sommartid som är vanligt tyg bara och hel och några halvskodda.

En lång kappa tycker jag funkar bra vintertid. Den ska även sticka upp en bit på halsen, typ som en krage.
Har bara termobyxorna vid uteritter om det är riktigt svinkallt.
Lavahuva (heter det så ens) under hjälmen. Har jag glömt att sätta på den får jag helt illröda öron och kinder och det svider sen tills jag hinner tina upp.

Jag har varit på ett tidigare och de konstaterade typ bara att värdena var bra. Frös mycket då men det är iof ännu värre nu. För överväga det alternativet.
Jag är nog rätt frusen av mig. Börjar tidigt med mössa och långkalsonger för jag hatar verkligen att frysa. Man kan vara en fryslort utan att det är nått knas med värdena.

Edit: en grej till jag tycker hjälper mycket är att byta ut alla stigbyglar mot sådanna som inte är i metall vintertid. Finns även extra fluffvärmare, det har jag på en sadel, ser kanske lite överdrivet ut men märker faktiskt skillnad mot innan

Senast ändrad:
Får nog ta och köpa en sån, ser inte helt framemot att åka slalom, tror en värmeväst vore guld då oxå!

Den är ljuvlig! Det bästa är att den värmer även när den inte är igång, eftersom den är i fleece :) när jag är igång och rör mig brukar jag ha den av, sedan om jag behöver stå stilla så startar jag den. Då räcker den utan problem en hel dag.

Jag använder softshellridbyxor och hellånga mockachaps på benen. Thinsulatefodrade vinterkängor och två par tunna merinoullsockar+ullsula i kängorna. Ullunderställ, stickad ulltröja och lång vinterjacka+tubhalsduk som är i hälften fleece och hälften i något tunnare tyg som går att dra upp till ögonen vid behov och tunn merinoull mössa under hjälmen. Tjockare noppevantar på händerna. Jag är frusen men i detta är jag till och med varm även efter en timmes uteritt enbart i skritt även vid 5-6 minus och snålblåst.

Nu är jag visserligen lite tvärtom, och gick bl.a. i enbart tjockare bomullströja och linne, arbetshandskar, mjukisbyxor, vanliga tunna ridstrumpor och gummistövlar idag när det var -3.5.C och sol, så det kan möjligen färga min åsikt något.

Jag hade nog gått till VC och kollat om alla prover var i ordning om du fryser sådär pass mycket. Hypotyreos/underfunktion i sköldkörteln kan göra en lättfrusen t.ex. Nu säger jag inte nödvändigtvis att du har det, men det var det första som ploppade upp i mitt huvud.

Annars har jag hört gott om såna där eluppvärmda sulor till skorna. :up:

Jag tror träning är ett bra recept.
Jag går omkring på jobbet i t-shirt varje dag när dom andra fryser i sina tjocktröjor. Sover med det tunnaste duntäcket jag hittade i 16-17 grader.
Då är jag ändå en ganska smal kille. Men jag tror hemligheten är att jag tränar så mkt och det ger en bra blodcirkulation. Men det är bara spekulation :).

Jag går omkring på jobbet i t-shirt varje dag när dom andra fryser i sina tjocktröjor. Sover med det tunnaste duntäcket jag hittade i 16-17 grader.
Då är jag ändå en ganska smal kille. Men jag tror hemligheten är att jag tränar så mkt och det ger en bra blodcirkulation. Men det är bara spekulation :).

Jag fryser lika mycket alltid oavsett om jag tränar 4 dagar/vecka rätt hårda pass eller om jag inte tränar alls. Men det kan ju funka för andra. Enda gången jag inte frusit som en galning hela vintern var den vintern jag var gravid... men det ju ingen permanent lösning direkt, haha!

Jag har ett par vinterfodrade helskodda ridleggings som är jättesköna och varmare än vanliga ridbyxor. Ska jag rida ett hårt pass i ridhus (dressyrträning eller liknande) där jag räknar med att bli varm under passet så har jag ridkjol när jag gör i ordning hästen, samt termostövlar. Innan jag hoppar upp på hästen tar jag av termokjolen och byter till mina vanliga ridstövlar. Ska jag rida ut eller av annan anledning prioriterar värme framför det stöd stövlarna ger så behåller jag termostövlar på. Sen har jag ett par helskodda softshellbyxor som jag tar utanpå vid uteritt.

Senast ändrad:
Byt metallstigbyglarna mot plast, dem leder inte kyla. Samt en fårskinnspadd på sadeln att sitta på. Jag har dessutom märkt stor skillnad på att använda syntet och läder adel, syntet är mycket varmare men jag sitter som en säck potatis i den.

Sen så slår jag ett slag för ridkjol, den kan du ha när du rider när du nu inte kunde använda täckbyxor. Det blir åtminstone ett lager som kan värma även om det kan bli kallt när det blåser rejält och drar lite om knäna :o

Bygg mer muskler! Det enda som har hjälpt lite för mig mer än att klä på mig ordentligt då. Har fullt normala värden på allt och har jättebra cirkulation. Tror iof det är lite av problemet, jag är alltid varm men fryser ändå alltid. Min kropp verkar inte fatta att den ska dra tillbaka blodet från händer och fötter när det är kallt så jag kyls väl av för mycket :meh:

Börja träna mer? träna mindre? Äta mer? Något specifikt man ska äta? Mental träning? Homeopati?

Stanna inne och dricka te är inte helt kompatibelt med hobbyerna, häst, löpning, skidåkning och jag börjar bli desperat. Det gör ONT i kroppen när det är så här kallt.
Enklast är väl att klä dig varmare? Bra funktionskläder, så fryser du inte. Jag kan rekommendera cykelkläder, de funkar utmärkt för ridning, och det finns otroligt mycket större och bättre utbud än på ridsidan.

Klart ökad blodcirkulation är bra, men inte fasen fryser jag mindre när jag tränar mycket. Jag är en frysare, nästan alltid kall. Tror bara vissa människor borde bo där det är varmare helt enkelt :p Och jag är av sån typ :D

Jag tänker att det måste hänga på blodcirkulation. Jag fryser mycket mindre sen jag var gravid konstigt nog. Som gravid var jag tokvarm men jag har liksom inte kommit tillbaka till att frysa lika mycket som jag gjorde innan och nu är det mer än 2,5 år sen jag var gravid. Trots detta kan jag inte rekommendera dig att bli gravid ;)

Jag tror att du ska satsa på att vara rejält varm före och efter ridturen, ta fram täckkjolen, se till att ha ett par varma stövlar med dubbla sockor och om de är för klumpiga att rida i så byt precis innan du sitter upp. Kan kännas omständligt men jag tycker det är värt det. Hjälmmössa som håller huvudet och halsen varm under ridningen är också guld värt.

Klart ökad blodcirkulation är bra, men inte fasen fryser jag mindre när jag tränar mycket. Jag är en frysare, nästan alltid kall. Tror bara vissa människor borde bo där det är varmare helt enkelt :p Och jag är av sån typ :D

Jag hittade en intressant artikel. Då jag ofta funderat på varför mina partners har varit såna fryslortar.
http://www.vardagspuls.se/inre-halsa/darfor-fryser-kvinnor-mer-an-man/

Så jag antar att jag fryser mindre då jag inte har så mkt underhudsfett och mer muskler :p

Det som räddar mig har varit barbackaridning och vinteroverall samt mycket hästbus. :p Eftersom jag tillåter att djur är fysiska mot mig inom rimliga gränser har ju hästarna och jag kunnat busa rejält och tagit ut svängarna och på så sätt hållit värmen. Började jag frysa om fötterna hoppade jag bara av och sprang en bit med hästen lufsande efter (hästarna fick springa fritt då men har aldrig stuckit) och sen upp igen vid lämplig sten-stubbe och fortsatt ritten. :)

(Att hästarna ibland jagade mig för att "bita" mig i baken eller ryggen :o behöver ingen veta men det var bara bus det också.) :D

Jag är en ruggigt fryslort. Enda ggr jag inte fryser är i bastun typ.

Kolla ditt järnvärde. Lågt järn ger lättare frysningar också.

Jag är diabetiker,dålig blodcirkulation. lågt järn. blodvärde, tränar mycket, rör på mig, äter för det mesta rätt, alltid underställ, ullsockar, vantar, mössor och det är bara under hård träning som jag inte fryser.

Vinterhalvåret är ett helvete!

Jag har alltid varit en fryslort som med nöd och näppe överlevt vintrarna, men jag har faktiskt märkt att jag fryser mindre sedan jag började styrketräna. :)

Jag hittade en intressant artikel. Då jag ofta funderat på varför mina partners har varit såna fryslortar.
http://www.vardagspuls.se/inre-halsa/darfor-fryser-kvinnor-mer-an-man/

Så jag antar att jag fryser mindre då jag inte har så mkt underhudsfett och mer muskler :p

Dock brukar ju alla fitnessbrudar frysa som s fan när de håller på med deff enligt min erfarenhet. Då borde de ju snarare vara varma när de har mycket muskler och lite underhudsfett? :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?