Finns det något att göra för att frysa mindre?

Nja, om du tittar på andelen män/kvinnor ("Totalt fanns 989 människor ombord på Estonia, varav 485 kvinnor och 504 män") , så var det nästan 50/50.

Ändå var det bara 5% av kvinnorna som överlevde medan 22% av männen överlevde. Svårt att säga emot siffrorna även om man inte vet alla detaljer om händelseförloppet.
Vadå säga emot siffrorna?
Jag har inte sagt emot dem alls.
Jag bara undrade hur säker din tolkning av de bakomliggande orsakerna var?
Och i vilken utsträckning det isåfall sade emot artikeln du svarade på om fett och metabolism.

De flesta på Estonia drunknade väl? Inte frös eller svalt.
Som @Lingon föreslår så kan fysisk styrka vara en viktig faktor för att ta sig upp i och hålla sig kvar i livbåtar med den sjögången som var.
Dvs. i den händelsen har förmodligen helt andra faktorer varit avgörande än kroppsfettet.

Vadå säga emot siffrorna?
Jag har inte sagt emot dem alls.
Jag bara undrade hur säker din tolkning av de bakomliggande orsakerna var?
Och i vilken utsträckning det isåfall sade emot artikeln du svarade på om fett och metabolism.

De flesta på Estonia drunknade väl? Inte frös eller svalt.
Som @Lingon föreslår så kan fysisk styrka vara en viktig faktor för att ta sig upp i och hålla sig kvar i livbåtar med den sjögången som var.
Dvs. i den händelsen har förmodligen helt andra faktorer varit avgörande än kroppsfettet.

Absolut, kan styrka ha varit en bidragande orsak. Men många frös ihjäl också då det var väldigt väldigt kallt i vattnet. Kylan var nog den främsta bidragande orsaken till dom många dödsfallen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen
"Vattentemperaturen var 10–11 °C, det blåste kuling (storm senare på natten) och sjön gick hög.[12]"

Jag är en riktig fryslort, fryser året runt nästan, och det ör GARANTERAT höstjacka på som gäller på sommarkvällarna. Min bästa investering är min ridoverall. Typ omöjligt att frysa i den! Sen ullsockor, och ullunderställ under den, är det riktigt riktigt kallt så drar jag på mig en tjock fleecetröja också. Sen rejäla kängor i 1,5 storlek för stora med ullsula och dubbla ullstrumpor, och tjock mössa. Det enda jag inte lyckats lösa helt är vantar, men klarar mig någorlunda i vanliga 3 finger täckvantar om jag kommer ihåg att röra på fingrarna när jag håller mig så varm på övriga kroppen. Var ute i 5,6 timmar i -16 både i går och idag, och är alldeles varm på hela kroppen när jag kommer in igen.

Jag är absolut inte snygg någonstans när jag kommer där som rena michelingubben, men jag slipper frysa och det är det enda jag bryr mig om! ;) Det enda som fryser ihjäl nu för tiden är min IPhone... :D:o:rofl:

Det ÄR värt att köpa ett ordentligt underställ i ull, det kostar, men har du ett ordentligt med riktig kvalité så har du ett i flera flera år!

Absolut, kan styrka ha varit en bidragande orsak. Men många frös ihjäl också då det var väldigt väldigt kallt i vattnet. Kylan var nog den främsta bidragande orsaken till dom många dödsfallen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen
"Vattentemperaturen var 10–11 °C, det blåste kuling (storm senare på natten) och sjön gick hög.[12]"
I just estoniakatastrofen hann många inte ens sätta på sig flytvästar. Jag kan tänka mig att män generellt kanske är snabbare än kvinnor att agera och ta en väst? De flesta män som överlevde var i 25-30 årsåldern. Kvinnorna som överlevde var mer utspridda åldersmässigt och betydligt färre i antal.

Intressant att i snabba katastrofer verkar män vara mer gynnade medan det är precis tvärtom i katastrofer som löper under längre tid. Då är kvinnorna mer uthålliga.

I just estoniakatastrofen hann många inte ens sätta på sig flytvästar. Jag kan tänka mig att män generellt kanske är snabbare än kvinnor att agera och ta en väst? De flesta män som överlevde var i 25-30 årsåldern. Kvinnorna som överlevde var mer utspridda åldersmässigt och betydligt färre i antal.

Intressant att i snabba katastrofer verkar män vara mer gynnade medan det är precis tvärtom i katastrofer som löper under längre tid. Då är kvinnorna mer uthålliga.

Vart hittar du dom siffrorna?
Det låter som en väldigt snäv åldersiffra. Men unga män har väl kanske den bästa fysiken.

Här tex ser att jag skrev fel på just åldersspannet. Men från 20-25 år var flest överlevare. Även flera så högt upp som till 39 åringar

http://www.titanicnorden.com/skepp/estonia.html

Ålder Män Kvinnor Totalt
10-14
1 - 1
15-19 7 2 9
20-24 26 4 30
25-29 12 5 17
30-34 14 5 19
35-39 16 3 19
40-44 13 3 16

45-49 7 1 8
50-54 9 2 11
55-59 - 1 1
60-64 4 - 4
65-69 2 - 2
Totalt 111 26 137

Vad jag kan se så var det flest överlevande mellan 20-44 år. Det kan ju delvis bero på att dom flesta passagerarna var vid den åldern. Men också att både män och kvinnor är starkast i den åldern.

Ålder Män Kvinnor Totalt
10-14
1 - 1
15-19 7 2 9
20-24 26 4 30
25-29 12 5 17
30-34 14 5 19
35-39 16 3 19
40-44 13 3 16

45-49 7 1 8
50-54 9 2 11
55-59 - 1 1
60-64 4 - 4
65-69 2 - 2
Totalt 111 26 137

Vad jag kan se så var det flest överlevande mellan 20-44 år. Det kan ju delvis bero på att dom flesta passagerarna var vid den åldern. Men också att både män och kvinnor är starkast i den åldern.
26 kvinnor mot 111 män är en väldigt stor skillnad. Speciellt när det procentmässigt var nästan lika många av varje på båten.

Fast det säger i så fall lite emot ex Estonia kastastrofen då det var flest män som överlevde.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/fa-kvinnor-overlevde-3370595.aspx
Vad jag läst mig till så lutade båten. En som överlevde beskrev att trappor etc inte gick att använda utan han klättrade på räcken. Han var av lite längre sort och jag har för mig att han konstaterade att man behövde vara lång och stark för att kunna klättra ut den vägen han tog. Det var nog inte 50/50 som ens tog sig ut ur båten.

Jag läste även en beskrivning om att möblerna i hytten blockerade hyttdörrarna, så man behövde vara stark även där om man blivit instängd av möblerna.

Men den kommer att leda till ett garanterat säkert svar på om att odla underhudsfett är lösningen för TS.
Jag är tjock och fryser som fan. Så nej. Jag hatar verkligen all kyla och att frysa. Jag gör det jämt. (Inte ens som höggravid i juli vallade det av värme)

För mig hjälper det att äta pyttedos av järn ständigt och jämt. Då blir jag varmare.

Vår son är också kall och har aldrig handsvett. Märks tydligt när jag håller ett barn i vardera hand. En liten svettig hand och en varm :)

Jag har även en manlig kollega som är lika frusen som jag är. Vi är nästan alltid iskalla oavsett.

Jag är tjock och fryser som fan. Så nej. Jag hatar verkligen all kyla och att frysa. Jag gör det jämt. (Inte ens som höggravid i juli vallade det av värme)

För mig hjälper det att äta pyttedos av järn ständigt och jämt. Då blir jag varmare.

Vår son är också kall och har aldrig handsvett. Märks tydligt när jag håller ett barn i vardera hand. En liten svettig hand och en varm :)

Jag har även en manlig kollega som är lika frusen som jag är. Vi är nästan alltid iskalla oavsett.
Just den kommentaren var inte hmm... allvarligt menad.
Skulle varit en smiley där för tydlighetens skull :o

Börja träna mer? träna mindre? Äta mer? Något specifikt man ska äta? Mental träning? Homeopati?

Stanna inne och dricka te är inte helt kompatibelt med hobbyerna, häst, löpning, skidåkning och jag börjar bli desperat. Det gör ONT i kroppen när det är så här kallt.
Min bästa klädsel i stallet är en lång täckkappa, ev i dun om man nu vill ha det. Men det finns varma i syntet också. Har man eget stall kan man lägga en matta där man ryktarhästen det går att fixa billiga på second hand. Ca 6 kvadratmeter fungerar för mina hästar. Att inte stå direkt på cementen gör stor skillnad. Sen har jag ett infravärmerör ovanför ryktplatsen. Ett ordentligt ylleunderställ är också ganska nödvändigt, jag gillar mitt från mons royale.

Min bästa klädsel i stallet är en lång täckkappa, ev i dun om man nu vill ha det. Men det finns varma i syntet också. Har man eget stall kan man lägga en matta där man ryktarhästen det går att fixa billiga på second hand. Ca 6 kvadratmeter fungerar för mina hästar. Att inte stå direkt på cementen gör stor skillnad. Sen har jag ett infravärmerör ovanför ryktplatsen. Ett ordentligt ylleunderställ är också ganska nödvändigt, jag gillar mitt från mons royale.
Du tänker någon form av gummimatta?

Nej en helt vanlig vardagsrumsmatta. Jag har en separat spolspilta. Mattan på ryktplatsen kastar jag när den blir för gräslig. Klart man kan ha gummimatta också.

Nej en helt vanlig vardagsrumsmatta. Jag har en separat spolspilta. Mattan på ryktplatsen kastar jag när den blir för gräslig. Klart man kan ha gummimatta också.
Ok, jag har aldrig ens tänkt på att man kan ha en vanlig matta där :) Har en gummimatta, svart från förra ägarna så den måste ju vara av bra kvalité som hållt såpass länge.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter