Finns det något att göra för att frysa mindre?

Dock brukar ju alla fitnessbrudar frysa som s fan när de håller på med deff enligt min erfarenhet. Då borde de ju snarare vara varma när de har mycket muskler och lite underhudsfett? :p

Men det är ju för att dom är som svagast när dom ser som starkast ut :)
Man tränar hårt som på en diet som borde vara typ 5000 kcal eller mer men äter kanske motsvarande 500-1000 KNAPPT :) Kyckling, ris och pulver blir man inte varm och fet av ;)

/ Har en syrra samt några vänner som kör mot bikini fitness :love:

Man tränar hårt som på en diet som borde vara typ 5000 kcal eller mer men äter kanske motsvarande 500-1000 KNAPPT :) Kyckling, ris och pulver blir man inte varm och fet av ;)

Det lät ju inte som den mest hälsosammaste livsstilen.

Jag har inte alls mycket underhudsfett och ändå är jag frysen av mig. Jag tänker mig snarare att fettet skyddar mot kylan så det kanske inte är så konstigt trots allt?

Nej men det var ju just det som var grejen. I länken @Hero delade så stod det att tjejer fryser mer för att vi har mer underhudsfett och mindre muskler. Då tycker jag att det borde vara rimligt att fitnesstjejer fryser mindre när de är i tävlingsform :p

Jag har inte alls mycket underhudsfett och ändå är jag frysen av mig. Jag tänker mig snarare att fettet skyddar mot kylan så det kanske inte är så konstigt trots allt?

Det är det inte heller, men det är nog de flesta som tävlar medvetna om. Tävlingsformen är ju inte långvarig i det flesta fall, utan sen bulkar de igen :)

Jag har inte så mycket underhudsfett och ändå är jag frysen av mig.

Nä det är det verkligen inte, tänk 2 % kroppsfett på så mycket muskler, oftast försvinner ju mens och rubbet!
Men det är ju inför tävling, däremellan äter man ju upp sig REJÄLT för att sen göra muskler av alltihopa. Och däremellan är man ”lagom vältränad” så att kroppen får vila, som en konstant jojobantning på expertnivå! Dom har ju en oerhörd disciplin och framförallt planering och koll :)

Nej men det var ju just det som var grejen. I länken @Hero delade så stod det att tjejer fryser mer för att vi har mer underhudsfett och mindre muskler. Då tycker jag att det borde vara rimligt att fitnesstjejer fryser mindre när de är i tävlingsform :p

Absolut! Men det gäller nog mer att man överlag har en god hälsa och mycket muskler, lite ”godisfett” = man rör sig mycket och håller sig på så sett varm och är hjärtat starkt så pumpar det ju runt blodet bättre (mer syre) och armar och ben kyls inte på samma sätt som vid en dålig syresättning :)

När jag hade min häst så kunde jag sila isen ur vattenhinken med bara händer TROTS att jag rökte då jag fysiskt var igång många timmar om dagen naturligt.

Nu när jag ”bara röker” haha! så fryser jag som en gris om händerna så fort det blåser trots att jag gymmar ca 4 dagar i veckan men själva ”vardagsslitet” med mockning osv är ju borta så den dagliga motionen är inte lika jämn och kraftig.

Absolut! Men det gäller nog mer att man överlag har en god hälsa och mycket muskler, lite ”godisfett” = man rör sig mycket och håller sig på så sett varm och är hjärtat starkt så pumpar det ju runt blodet bättre (mer syre) och armar och ben kyls inte på samma sätt som vid en dålig syresättning :)

När jag hade min häst så kunde jag sila isen ur vattenhinken med bara händer TROTS att jag rökte då jag fysiskt var igång många timmar om dagen naturligt.

Nu när jag ”bara röker” haha! så fryser jag som en gris om händerna så fort det blåser trots att jag gymmar ca 4 dagar i veckan men själva ”vardagsslitet” med mockning osv är ju borta så den dagliga motionen är inte lika jämn och kraftig.

Ja, precis.
Jag tränar 7 dagar i veckan. Gym 3 dagar och åker skidor 4 dagar.
Men jag ligger inte på nån deffning utan äter lite vad jag vill, chips/godis ibland. Skulle tippa att jag har en fettprocent nånstans mellan 10-15% vilket känns lagom :P.

Jag fryser precis lika mkt nu som otränad och mullig som jag gjort när jag varit väldigt vältränad(ridit 3-6 hästar dag, gått runt under x antal ridlektioner, gått med hundar och sprungit milen offroad ca 4 ggr/v). Då hade jag givetvis mer muskler och knappt ngt underhudsfett.

Jag är en fryslort och har alltid varit.

Enda gången jag blir varm vintertid är via el sas eller under rörelse(mer än promenad då.. sånt man får puls och flås av).

Röker inte och äter rätt bra.

Täckbyxor vågar jag inte rida nuvarande hästen i. Halsduk har jag alltid, samt skapliga vantar. Men det är lite svårt att hitta vantar som går att rida i.
Har vinterskor en storlek större och ridbyxor två storlekar större :o

Men det är sånna grejer som ändå gör att jag trots allt överlever just nu. Köpt till fullservice till hästen nu, så är inte ens i stallet särskilt länge.
Ridkjol, säger jag som vanligt och täckridstövlar. (Har det om det är typ under -15 och då blir jag nästan svettig i det). Och såklart tumochlillfingervantar, eller finns inte sådana längre att köpa?

Senast ändrad:
Jag fryser lika mycket alltid oavsett om jag tränar 4 dagar/vecka rätt hårda pass eller om jag inte tränar alls. Men det kan ju funka för andra. Enda gången jag inte frusit som en galning hela vintern var den vintern jag var gravid... men det ju ingen permanent lösning direkt, haha!

Jag har ett par vinterfodrade helskodda ridleggings som är jättesköna och varmare än vanliga ridbyxor. Ska jag rida ett hårt pass i ridhus (dressyrträning eller liknande) där jag räknar med att bli varm under passet så har jag ridkjol när jag gör i ordning hästen, samt termostövlar. Innan jag hoppar upp på hästen tar jag av termokjolen och byter till mina vanliga ridstövlar. Ska jag rida ut eller av annan anledning prioriterar värme framför det stöd stövlarna ger så behåller jag termostövlar på. Sen har jag ett par helskodda softshellbyxor som jag tar utanpå vid uteritt.
Varför inte rida i kjolen? Jag tycker att den påverkar mindre än en tjock jacka.

Jag hittade en intressant artikel. Då jag ofta funderat på varför mina partners har varit såna fryslortar.
http://www.vardagspuls.se/inre-halsa/darfor-fryser-kvinnor-mer-an-man/

Så jag antar att jag fryser mindre då jag inte har så mkt underhudsfett och mer muskler :p
Jag har mycket fett och kan gå med sommarjacka hela vintern (Tunt fodrad). Fryser oftast bara om händerna. Iofs är det inte mycket till vinter där jag bor men jag känner mig lite udda bland alla människor som har tjocka jackor i nollgradigt.

Varför inte rida i kjolen? Jag tycker att den påverkar mindre än en tjock jacka.

För att blixtlåset öppnar sig (upptill) när jag går i den. Och så är jag rädd att blixtlåset ska repa sadeln. Är medryttare och sadeln är inte min. Är dock sugen på att skaffa en utan blixtlås.

För att blixtlåset öppnar sig (upptill) när jag går i den. Och så är jag rädd att blixtlåset ska repa sadeln. Är medryttare och sadeln är inte min. Är dock sugen på att skaffa en utan blixtlås.
Aha! Låter logiskt. Min blixtlåsflipp kan vara irriterande om jag inte drar upp den högt nog i bak.

Jag hittade en intressant artikel. Då jag ofta funderat på varför mina partners har varit såna fryslortar.
http://www.vardagspuls.se/inre-halsa/darfor-fryser-kvinnor-mer-an-man/

Så jag antar att jag fryser mindre då jag inte har så mkt underhudsfett och mer muskler :p
Samtidigt har jag bestämt för mig att underhudsfettet som gör att man fryser samtidigt även gör att man överlever längre i iskallt vatten.

( hittade inte artikeln så himla irriterande och orkar inte leta längre. Roar mig med att helt apropå ingenting lägga in den här gamla artikeln från 92 istället, om helt orelaterade saker :D
http://articles.latimes.com/1992-01-12/local/me-151_1_donner-party)

Samtidigt har jag bestämt för mig att underhudsfettet som gör att man fryser samtidigt även gör att man överlever längre i iskallt vatten.

( hittade inte artikeln så himla irriterande och orkar inte leta längre. Roar mig med att helt apropå ingenting lägga in den här gamla artikeln från 92 istället, om helt orelaterade saker :D
http://articles.latimes.com/1992-01-12/local/me-151_1_donner-party)

Fast det säger i så fall lite emot ex Estonia kastastrofen då det var flest män som överlevde.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/fa-kvinnor-overlevde-3370595.aspx

Fast det säger i så fall lite emot ex Estonia kastastrofen då det var flest män som överlevde.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/fa-kvinnor-overlevde-3370595.aspx
Men det kan ju bero på vad som helst. Kanske PRO-gruppen var fler kvinnor och (de friska, vältränade?) Poliserna mest män? Eller beroende på var i båten man var när det hände, om man ens kom ut? Var väl storm också och då lär man ha svårt att klara sig i öppet vatten av andra skäl än temperaturen?

Men det kan ju bero på vad som helst. Kanske PRO-gruppen var fler kvinnor och (de friska, vältränade?) Poliserna mest män? Eller beroende på var i båten man var när det hände, om man ens kom ut? Var väl storm också och då lär man ha svårt att klara sig i öppet vatten av andra skäl än temperaturen?

Nja, om du tittar på andelen män/kvinnor ("Totalt fanns 989 människor ombord på Estonia, varav 485 kvinnor och 504 män") , så var det nästan 50/50.

Ändå var det bara 5% av kvinnorna som överlevde medan 22% av männen överlevde. Svårt att säga emot siffrorna även om man inte vet alla detaljer om händelseförloppet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9