Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 109
Sv: Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

Om man går in på hannoveranarnas "hengstverteilungsplan", dvs var hingstarna ska stå på station så finns det du syftar med på alla hingstar som har tillräckligt många avkommor. Det har det gjort i alla år jag hängt med.

http://service.vit.de/hvp/index.jsp?zv=31&jahr=2007

Där ser Cashmans ut så här:

http://service.vit.de/hvp/servlet/hengstzw?version=2&toe=49&w2=144&w1=97

Jag har säkert varit inne kollat där hundratals gånger men missat den lilla rosa rutan!

Man lär så länge man lever *harklar sig lite förläget* :D

Trodde de hade börjat lägga ut mer nu när de gjort om sidan. Stod det inte bara stammen och "Prüfungsübersicht" förrut? Jag har nog bara tittat på de unga förmågorna!

Mvh / Fia

Sv: Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

Håller med! Tex så baseras ZSP på delindexen skritt, trav, galopp, ridbarhet samt löshoppning. Typ och fundament har de rationaliserat bort av någon anledning. Men som sagt var, index kan vara missvisande beroende var man lägger tungdpunkten vid beräknandet.

Mvh / Fia

Jag har ju mest haft koll på våra hingstar och på Cashman (som är gammal som gatan jämfört med våra andra) så har det där legat där i minst tre år.

För 2 år sedan fick Dacaprio sitt första index. Hyfsat på gångarter, men helt fenomenalt som typfärbättrare. Tror han ligger (gjorde iaf då) bland de tio högsta!

http://service.vit.de/hvp/servlet/hengstzw?version=1&toe=56&w1=143&w2=117&w1=143&w2=117

Jag har sett många fina avkommor till Calido I, de är snygga - hoppar bra och kan dessutom röra på sig :D

Jag har sett många fina efter Cashman också! Det är mycket sällan jag ser någon avkomma till salu. Tycker det brukar vara ett bra tecken på att det är en bra hingst! De säljs privat eller inte alls.

Mch / Fia

Sett lite föl efter Dacaprio och vackrare föl får man leta efter!

Mvh / Fia

Kan vara att Cashmans avkommor är så svåra också. De hamnar sällan hos "vanliga" ryttare.

Vi har en uppfödare på Irland som importerat sperma från Cashman i flera år till sina fullblod. Han har fått skicka ett par unghästar till Tyskland till en av de ryttare som jobbat hos oss, ingen på Irland ville rida dem. :crazy:

Hoppindexet på dem stämmer. Klarar man av att rida dem kan de hoppa hus, men vägen dit kan vara kantad med både det ena och det andra! Har vi en riktigt puckad unghäst (alltså svår att sitta kvar på) så rycker alla bara på axlarna "it's a Cashman, what did you think??". Kommer jag ner och ska rida hans avkommor longerar jag dem rätt länge innan jag kravlar upp! De är på något sätt så himla elastiska och vändbara, på alla håll. Inte alltid så lyckat... ;)

Ser med spänning framemot årets svenska fölkull,fick riktigt fina ston till honom-06.Vad man skall tänka på med Calido I,är att han tillför storlek,han är inte liten själv men lämnar i regel större än vad man kan tro.(känner mig faktiskt privilegerad över att få sälja hans semin)Ngn som har frågor får gärna pm:a.

mvh/barb

Calido I ligger på min "måste betäcka med" lista nu!

Han har följande index:
Totalt 144
TSP 130
ABP 129
ZSP 146
HLP 139

Kan även säga att Calido I har 63 avkommor i svår hoppning (150-160) samt 4 i svår dressyr!

Hans 63 svårklass avkommor kan jämföras med Contender som har (ett totalindex på 140) 85 svårklasshoppare samt 4 i svår dressyr.
Han togs i aveln 1987 medans Calido I sattes i aveln 1994! Mao ett litet försprång :D

Plus att Contender har urval av ston som får gå till honom, bara de bästa holsteinerstona får den äran.

Jag har sagt det förrut, men Calido I är en topphingst som fler borde få upp ögonen för!

Mvh / Fia

Ser med spänning framemot årets svenska fölkull,fick riktigt fina ston till honom-06.Vad man skall tänka på med Calido I,är att han tillför storlek,han är inte liten själv men lämnar i regel större än vad man kan tro.(känner mig faktiskt privilegerad över att få sälja hans semin)Ngn som har frågor får gärna pm:a.

mvh/barb

Det borde du vara :D Han är otroligt fin!

Mvh / Fia

mvh/barb

Vilka fler hingstar marknadsför du? Har sett att du rekomenderat Radiator i flera trådar (även under annat nick) - marknadsför du honom också?
Detta kallar jag smygreklam:eek:

Calido I har ju redan sönerna Cagancho 1017 och Camaro M 979 i Sverige - är sönerna sämre än han själv?

Vilka fler hingstar marknadsför du? Har sett att du rekomenderat Radiator i flera trådar (även under annat nick) - marknadsför du honom också?
Detta kallar jag smygreklam:eek:

Calido I har ju redan sönerna Cagancho 1017 och Camaro M 979 i Sverige - är sönerna sämre än han själv?

Jag har i alla fall inget att göra med Calido I och rekommenderar honom varmt. Baserat på de avkommor jag sett.

Skulle du hellre betäcka med tex Sandro Hit eller någon av hans söner tex? Eller Stakkato eller son? Innan man vet hur sönerna nedärver sig går jag på pappan istället, om det är möjligt.

Vi kommer nog att ta ett sto till Calido I i år, där vet man mer vad man får tycker jag. Att ligga bra till i treårings statistiken som Camaro gör är mycket bra, men varför inte ta pappan som bevisat vad han nedärver?

Lite smygreklam eller rekomendationer görs väl för många hingstar här dessutom?

Mvh / Fia

Lite smygreklam eller rekomendationer görs väl för många hingstar här dessutom?

Antingen skriver man ärligt ut i tråden att man har ekonomisk intresse av hingsten man rekomenderar eller så låter man bli att rekomendera hingsten!
Jag har också sett att flera andra spermaimportörer/hingstägare har "dragit" upp "sina" hingstar i många trådar utan att klargöra sina intressen och det tycker jag är fult.
Men att andra gör det gör väl inte Barbarellas beteende mindre osmakligt?
Att hingstägarna svarar på frågor om sina hingstar eller dementerar rykten - och samtidigt talar om att de har intressen i hingsten är däremot ok.

Skulle du hellre betäcka med tex Sandro Hit eller någon av hans söner tex? Eller Stakkato eller son? Innan man vet hur sönerna nedärver sig går jag på pappan istället, om det är möjligt.

Varken med söner eller fäder faktiskt....

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor... 2
Svar
20
· Visningar
5 388
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 083
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den... 2
Svar
25
· Visningar
3 623
Senast: anonymys22
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 504
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka