Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 109
Sv: Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

*knapplån*

Jag kanske kan skylla på att det är sent på kvällen, för jag fattar inte så mkt av siffrorna...
Men hur bra är den här hingsten o dens siffror?
-2. FAN Holland 149 87%
Jag kan ju se att han ligger högt upp på listorna, är han så bra?

Sv: Finns det någon web sida där man kan läsa om utländska hingstars BLUP index?

Lite smygreklam eller rekomendationer görs väl för många hingstar här dessutom?
Jo, men jag måste faktiskt hålla med om att en del gör mer reklam än andra... Barbarella har i flera trådar skrivit om hur fantastisk den och den hingsten är, utan att tala om att hon har ekonomiska intressen i den. Radiator är ju ett sådant exempel på hingst. Barb tog ju till och med ett extra nick, och diskuterade med sig själv om hur bra han är, och att hans simmare var tipp topp :angel: Ni kommer väl ihåg Celeme-historien (stavning?) :D
Konstigt att moderatorn tillåter detta :confused:
Helt ok (och väldigt bra) att man som hingstägare svarar på frågor om sin hingst, men det är viktigt att verkligen klargöra att man har ett ekonomiskt intresse i den!

Du har kanske väldigt förärvningssäkra ston så du kan välja mer oprövade hingstar?

mvh/barb

A´propos simmare Sofia-kan hingstarnas fertilitet tydas i ngr tablåer
i dina olika BLUP?

mvh/barb

Jo, men jag måste faktiskt hålla med om att en del gör mer reklam än andra... Barbarella har i flera trådar skrivit om hur fantastisk den och den hingsten är, utan att tala om att hon har ekonomiska intressen i den. Radiator är ju ett sådant exempel på hingst. Barb tog ju till och med ett extra nick, och diskuterade med sig själv om hur bra han är, och att hans simmare var tipp topp :angel: Ni kommer väl ihåg Celeme-historien (stavning?) :D
Konstigt att moderatorn tillåter detta :confused:
Helt ok (och väldigt bra) att man som hingstägare svarar på frågor om sin hingst, men det är viktigt att verkligen klargöra att man har ett ekonomiskt intresse i den!

Barbarella har så vitt jag vet inget ekonomiskt intresse allls i Radiator. Hon rekomenderar honom antagligen för att hon tycker att det är en tillgång för svensk avel (vilket jag också tycker), inte för att hon tjänar en krona på det.
Appropå Radiators semin så är den super, vårt sto tog sig på första försöket!

Mvh / Fia

A´propos simmare Sofia-kan hingstarnas fertilitet tydas i ngr tablåer
i dina olika BLUP?

mvh/barb

Tyvärr inte! Det skulle vara mycket intressant att veta fertiliteten på tyska hingstarna. Men att bara få reda på hur många ston en hingst fått är nästintill omöjligt! Att sedan få reda på hur många som tog sig känns totalt omöjligt att få reda på :D

Mvh / Fia

Frågar dig eftersom du verkar insatt i hur det fungerar i utlandet :) (men om någon annan vet så får ni gärna svara):
Varför är det så svårt att få reda på hur mycket de utländska hingstarna betäcker? Är det "hemliga" siffror utomlands och i så fall varför? Här hemma är det offentliga siffror som publiceras varje år, och det verkar ärligare tycker jag.
Hur kan man som stoägare själv kunna bedömma hur en hingst har förärvt sig om man inte ens vet hur mycket han har betäckt? Blir svårt att föra egen statistik menar jag (är lite skeptisk till alla sorters index)...

Antal betäckta ston används inte sällan som marknadsförings medel,
åt båda håll-det är ju omöjligt att kolla både fertilitet och defakto betäckta ston.Även auktionspriser är ju inte så sällan riggade för att öka attraktionen för vissa hingstar-allt är definitivt inte guld som glimmar......

barb

Tack för svaret! Du tycker alltså också att det är ett dåligt system när inte betäckningssiffrorna är officiella? Det måste vara deras avelsförbund som har bestämt att siffrorna ska hållas hemliga? Jag trodde att ett avelsförbund skulle vara neutralt, och inte hålla hingstägarna bakom ryggen. I så fall är verkar det som om de medvetet försöker föra kunderna (stoägarna och hästköparna) bakom ljuset?

Är det ingen som vet varför betäckningssiffrorna inte är offentliga (om de nu inte är det) i tex Holland och Tyskland?

Siffrorna hålls inte hemliga. Du kan nog ringa vilken station du vill och fråga, men det är inget de använder i offentlig statistik.

En av våra hingstar betäckte 538 ston sin första säsong. Det är allmänt känt att han betäckte runt 600 ston båda sina första år i avel.

Ryktet (?) säger att Hotline betäckte 800 ston förra säsongen.

Men de här är ju extremfall med två av världens mest eftertraktade hingstar de åren. Siffrorna där nere är inte långt efter våra... Det finns fler hingstar att välja på där.

Men varför används de inte i officiell statistik? Det gör att de hingstägare som vill kan använda siffrorna som reklam (om de är fördelaktiga), men de som inte vill behöver inte. Vilken privatperson orkar ringa runt till alla hingstägare och fråga hur mycket deras hingstar betäckt varje år? Om siffrorna fanns samlade som de gör i Sverige blir det typ 100 ggr lättare att själv avgöra vilka hingstar som har mycket (procentuellt sett) tävlingsavkommor/godkända hingstar efter sig. Som det är nu så står det i reklamen; XX har lämnat 10 godkända hingstar och 10 svårklasshästar efter sig, och det låter jättemycket. Ingen kanske talar om att han har betäckt 6000 ston för att få dessa 20 st bra avkommor. Det ligger knappast i hingstägarens intresse, eller hur?
Hur många här på buke tex har bemödat sig med att ta reda på hur mycket de hingstar som finns på semin-import har betäckt tidigare år, i förhållande till hur många bra avkommor de fått? Jag orkar i a f inte göra det, eftersom det tydligen kräver att man får ringa till varje enskild hingstägare för att få reda på det. Jag är dessutom för dålig på tyska för att våga göra det :angel: Dessutom blir man totalt utlämnad till att tro på de siffror som hingstägaren uppger, eftersom det inte finns någon möjlighet att dubbelkolla, eller?
Oj, vad mycket text det blev :o

Barb, jag tycker att det är dålig stil att göra reklam för hingstar som man har eller nyligen haft eller kommer att få ett ekonomiskt intresse i, utan att tala om att man har det. Även om det var 2 år sedan du hade direkt ekonomisk vinning av att göra reklam för Radiator så är det antagligen så att du har något litet samarbete med nuvarande ansvarig person för Radiator, eller hur? Du kan gärna svara här och inte via pm. :) Att jobba med dubbla nick här inne bara för att framhäva en avelshingst gör ju bara att man definitivt undviker just den hingsten i fortsättningen, hoppas att det är fler som tänker som jag när det gäller sådant.

Jag kanske ska förtydliga mig och skriva att jag inte vet om du har något samarbete med några hingsthållare eller inte, just nu, men det är lätt att misstänka det eftersom du haft det förut och gjort smygreklam, då förstör man sitt rykte liksom... Hoppas att förstår vad jag menar...

Synd att det är så mkt hysch hysch med betäcknsiffror/fert i framförallt Tyskland,då det drabbar även de som faktiskt är öppna,men det är tyvärr inget man kan göra ngt åt officiellt,det gäller att informera sig så mkt det går via egna privata kontakter och helst besöka hingsten och se så många avkommor som möjligt.

Sidospår,men måste besvaras,Vad är det Lilla My vill veta ang våra hingstsamarbeten? Fråga på du!!!

mvh/barb

Det man inte vet något om,utan bara tror,skall man vara försiktig med att kritisera,Lilla My.Det finns faktiskt dom som berömmer utan baktankar och ekonomisk vinning även i denna bransch.Känner att jag kan rekomendera till 100% samtliga hingstar jag haft ngt ekonomiskt intresse i tidigare,inte pga egenintresse utan -just det-de är samtliga riktigt bra individer.Känner dessa väl och vet vad dom lämnar.Vart tog alla frågor vägen Lilla My?

Var inne och tittade lite på de danska hingst indexen,verkar lite greppbara ändå,känner inte hingstarna så väl bara....

barb

Ingen av de hingstar du refererar till behöver "dras upp" men bör definitivt inte dras ned,då deras kvaliteter ändå talar för sig.
(R hade 90% dräkt-06-fakta)

du tycker det räcker med Cagancho och Camaro M,bra bevis på Calidos nedärvning förresten,ingen reklam fakta-om du hade att välja mellan Ramiro och Robin Z skulle du antagligen enligt ditt resonemang valt RZ.

mvh/barb

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor... 2
Svar
20
· Visningar
5 387
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 083
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den... 2
Svar
25
· Visningar
3 623
Senast: anonymys22
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 504
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka