Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?
Jag har köpt/skaffat tre hästar där tanken har varit att ha hästen under en längre tidsperiod (jag har lånat ett par hästar till under årens lopp, där det varit tidsbegränsat redan från början då jag antingen bara behövt hästen som sällskap en kortare tid eller ridit till/tävlat hästen åt någon annan).
Häst 1, nioårig B-ponny. Det var min första ponny, jag var elva, och med facit på hand var han kanske både för ung och för outbildad (låg utbildningsmässigt på samma nivå som en tre-fyraåring) för en så ung ryttare, men det är lätt att vara efterklok. Jag hade honom i åtta år, han dog i cancer när han var sjutton.
Häst 2, femtonårig C-ponny, livstidsfoder. Jag fick henne när jag var tretton, och det var meningen att jag skulle ha henne tills jag fyllde arton, alltså ponnytiden ut. Nu hände det lite saker på vägen, och jag blev inte så lång som jag trodde heller, så hon är fortfarande kvar, elva år senare. Hon är utan tvekan den häst som jag har lärt mig allra mest på, en sån läromästare borde alla ryttare ha. Det var inte en läromästare a la rosettplockare som bara studsade runt och vann varenda tävling om så ryttaren hade stått kvar utanför banan, utan jag fick lära mig den hårda vägen med blod, svett och tårar. Det är jag tacksam för idag. Fram till i våras var hon min huvudsakliga ridhäst, 26 år gammal, och jag hoppas hon lever i många år till.
Häst 3, ettårig D-ponny. Jag skulle inte ha någon häst alls, och absolut inte en unghäst, men tja, där stod hon bara en dag och på den vägen är det. Idag är hon tre år.
Jag tror att många avskräcks från att köpa en äldre häst för att de räknar med att den inte kommer leva så länge, alternativt att hästen kanske kommer leva, men inte orka ridas i samma utsträckning. Men som med allting annat handlar det om individer, min C-ponny tävlade fortfarande hoppning som 20-åring, medan B-ponnyn (som inte alls levt något hårt liv) dog tidigt. Dessutom har jag fått uppfattningen om att det är mer "okej" att skaffa en äldre ponny/juniorhäst till ett barn/ungdom, som ska ha hästen under en kortare tid och gärna ha en läromästare, än att köpa en stor häst till en vuxen.