Finns det någon hund som inte kräver något?

Sv: Finns det någon hund som inte kräver något?

Sedan finns det hundar som visst klarar det men ändå på vissa sätt visar sin understimulans. Skäller mer eller drar mer i kopplet t ex!

Nu spånar jag bara/ delar mitt tankesätt...men om en hund visar att den blir understimulerad av ett sånt liv så tycker jag att den inte klara att leva så och vara nöjd.

Som jag tänker så är en hund som klarar att ha ett så "innehållslöst" liv en hund som trots detta är nöjd, glad och inte understimulerad.

Det jag vill åt är att jag tror är att många ägare är oförmögna att tolka sina hundars mående rätt. Bara för att hunden inte är helt obstinat och tuggar sönder hemmet så betyder det inte att den är lycklig och nöjd.

Äsch....luddigt

Jag förstår vad du menar och håller med. Understimulans kan visa sig på så många sätt som man till och börja med inte kopplar ihop med understimulans. Tex att skälla på promenaderna.

*Kl*

Min chihuahuablandning köptes från början av ett par som trodde att småhundar inte krävde nånting. Hon fick nöja sig med ett par promenader runt huset. Resultatet blev en sönderstressad, okontaktbar och jobbig liten hund. Hon stack, kunde inte vara lös och tog sönder det mesta i deras hem. Hon var 7 månader när jag tog över henne, och hon blev världens härligaste hund. Hon händer gladeligen med på timtals promenader, hon skäller inte, hon sticker inte, hon kan gå lös och hon är mycket nöjd med livet. Lite OT kanske, men jag tror det är ytterst få hundar som skulle nöja sig med den formen av liv.

*delvis KL*

Jag tror tvärtom en hel del hundar kan vara fullt nöjda med den typen av liv (förutsatt att de då får verkligen "vara med" inomhus då). Men det gäller att hitta de individerna - och det är ju inte så lätt att veta med en valp.

Vad gäller små sällskapshundsraser så har jag haft en papillon x cavalier king charles spaniel-blandning. Hon krävde mer än riesenschnauzrarna någonsin har gjort. Så jag skulle personligen inte våga chansa på att bara för det är en sällskapsras så kommer den vara low maintenance, det är det där med individen.

Jag förstår vad du menar och det är vad jag menar oxå. Folk ser inte tecknena.

Det svåra med en sådan hund som jag fick var hans stress han kunde inte koppla av ngnstans och hans adrealinnivå var så hög pga konstant stress att mer motion inte hjälpte. Han behövde lagom med motion och hjärntänk för att få tillräckligt med endorfiner för att överhuvudtaget kunna slappna av men gränsen var hårfin till överstimulans eftersom han inte fixade mycket intryck och då var han ändå 13 månader. Ett klassiskt ex på en hundindivid som inte fått ha tillräckligt tråkigt och lugn kring sig som valp. Så jag tror faktiskt det finns individer som mår bäst av ett ytterst lugnt liv och har de vant sig kanske de inte heller vet vad de saknar? Men som någon sa dessa hundarna kanske är med i vardagen hela tiden på ett annat sätt än hundar som rastas så effektivt att de endast djupsover inomhus?

Idag när mina hundar är vuxna är det en helt annan grej skäller han i hundmöten nu så VET jag han har ont i öronen igen och inte pga understimulans tex. För övrigt så får ju mina massor med motion utöver om jag och resten av familjen skulle vara sjuka i flunsan eller så men visst ett par tre dagar med bara kisspromenader fixar de utan problem. Resten av livet NEJ. De skulle sakna sina äventyr med mig för mycket!

Finns många hundar som klarar det, men få som egentligen trivs med det.

Jag var hundvakt åt en jackrussel några månader, under en period av drygt en vecka, gjorde vi ingenting mer än korta rastningsrundor.
Hon bara sov ,sov,sov, lat , lat,lat.

MEN så fort vi gick ut en lång promenad i skogen igen , så for hon runt som en idiot, bara sprang och sprang och var överlycklig.

Dock hade hon inte visat någonting under veckan.

Och min kompis som äger henne säger att hon är alltid så under perioder där hon inte får nån motion, och skulle säkert kunna vara så ett helt liv.

(mina egna hundar blir totalt störda av några sådanna dagar, de börjar skälla på hundar,alla folk ute blir mysitiska och ska skällas ut ,drar i kopplet hit och dit, springer runt runt inomhus,reser sig så fort jag rör det minsta på mig, osv)

kl

Pekingneser ? Dom kan väl typ inte orka nåt ..eller ?

Pekingnes var det första jag tänkte på också. De klarar ju inte ens att springa ett varv i utställningsringen...

KL

Min chihuahua skulle nog trivas med det, bara han får vara med på det man gör är han nöjd. Även om det bara skulle innebära korta rastningsrundor och få hänga med till jobbet när man hälsar på vänner osv. Nu får han ändå mer motion och stimulans än så, då min andra hund kräver lite mer så får han också hänga med på det vi gör.

Men ser en tydlig skillnad på mina två hundar, om jag har en period när jag är sjuk eller har dåligt med tid så blir ena hunden understimulerad och ser verkligen uttråkad ut medan min chi är lika nöjd ändå och typ sover i soffan men är ändå på så fort man ska göra nått.

Pekingnes var det första jag tänkte på också. De klarar ju inte ens att springa ett varv i utställningsringen...

:D

Finns ju fler, typ tibetansk spaniel, bichon (båda typerna), lhasa apso osv. Sen finns det ju alltid undantag tänker jag, en pappis exempelvis kan ju vara hur fartig som helst.

*KL*
En bekant har en engelsk bulldogg. Han vill i princip ingenting.
För att få honom att göra någonting krävs en hel del av ägaren.
Nu jobbar hon i hemtjänsten och han är med henne så han "jobbar" med att bli kliad och kelad med, vilket han gillar.
Så han är väl på rätt plats i tillvaron.

Fast man kan undra hur många engelska bulldoggar som skulle vilja mer om de bara kunde andas och röra sig ordentligt :-( . Nog för att jag tror att de ÄR ganska flegmatiska men hur mycket orkar och kan man göra i den kroppen?

Finns många hundar som klarar det, men få som egentligen trivs med det.

Jag var hundvakt åt en jackrussel några månader, under en period av drygt en vecka, gjorde vi ingenting mer än korta rastningsrundor.
Hon bara sov ,sov,sov, lat , lat,lat.

MEN så fort vi gick ut en lång promenad i skogen igen , så for hon runt som en idiot, bara sprang och sprang och var överlycklig.

Dock hade hon inte visat någonting under veckan.

Och min kompis som äger henne säger att hon är alltid så under perioder där hon inte får nån motion, och skulle säkert kunna vara så ett helt liv.

(mina egna hundar blir totalt störda av några sådanna dagar, de börjar skälla på hundar,alla folk ute blir mysitiska och ska skällas ut ,drar i kopplet hit och dit, springer runt runt inomhus,reser sig så fort jag rör det minsta på mig, osv)

Fast en del hundar blir ju apatiska av understimulans. Typ depressionsliknande.

Skulle inte påstå att Bichon Frisé är lata direkt...passar en och han hänger glatt och outtröttligt med på min mil och snarare så att han är rejält understimulerad hemma hos sina ägare där han får just bara ut och kissa.

Men många är jäkligt lata. Jag har träffat ett tiotal en del, av dem var en utmärkande som mer aktiv. Så det gör att jag lägger in dem i "väldigt-enkel-hund-att-ha-facket".

Att vara med i ett aktivt familjeliv skall inte föraktas!
Vad tänker du dig för typ av hund? Ett alternativ är förstås omplacering, då vet du mer vad du får och kanske är det en hund som inte "räckt till" för husse eller matte när det gäller träningen?

I dagsläget tänker jag mig ingen hund alls eftersom jag hellre väntar tills jag har mer tid för en medel-aktiv hund, än skaffar en "soffpotatis". :) Jag har precis omplacerat min aktiva hund som inte gillade barn och det är tomt hemma, funderingarna på "vilken typ av hund skulle kunna trivas här" är svåra att hålla borta.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte