Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?
Det finns ju en butik på gården där jag jobbar, nu har jag bara varit här sedan i april men jag har ju hört hur den utvecklats genom åren. Den har vuxit från ett "frö" där starten kanske var ett par grimmor som användes till beteshästarna, sedan blev det en fillial till en annan ridsportbutik innan det blev en egen butik.
Trots att butiken ligger ute "på vischan" och bara egentligen har fasta öppetider 2 dagar i veckan finns det en ganska så bred kundkrets eftersom folk som kommer och hämtar/lämnar sina ston på seminstationen ofta passar på och handlar samtidigt. Sedan är det ett brett utbud och det finns i stort sett allt utom sadlar och mig veterligen så har den bara gott rykte och sådant sprider sig. Men anledningen till att jag blev anställd var också just för att butiken började ta upp mer och mer tid för min chef och han behövde avlastning med de andra sysslorna i stallet.
Förövrigt förundras väll även jag över att så många nya butiker verkar gå runt, dock verkar det som om kunderna till butikerna oftast blir återkommande och jag vet t.ex. en tränare i mina trakter som har en butik. Sådant drar ju och det är ju smidigt om då tränaren kan passa på och leverara varorna samtidigt som man ska i väg och träna. Samtidigt så kan man passa på och markandsföra sina produkter liksom och det är ju smart.
Men en annan butik i mina trakter verkar ha gått ganska dåligt sista året och har därför flyttat trots att det är en ganska så etablerad butik. Dock blev det ägarbyte för ett par år sedan och sedan dess har det gått sämre, sista tiden var det många som pratade om att det var dåligt sortiment och inte fanns så mycket hemma, butiksägaren kunde ju ta hem efter önskemål, men samtidigt förväntar man sig ju att det finns ett brett bassortiment hemma och det gjorde det inte riktigt på slutet tyvärr. Nu har butiken nyligen flyttat till en annan, närliggande ort så vi får se hur det går där.