Finns det ekonomisk hjälp att få?

Sv: Finns det ekonomisk hjälp att få?

Vill bara snabbt ta det där med katten.

Kattens imunförsvar är lite speciellt på det sättet att de kapslar in bakterierna i bölder, vilket gör att de undviker ett sämre allmäntillstånd, dvs bla feber.
Därför kan man inte tänka på dem i samband med hästars infektioner.

Jag tycker förövrigt att det VERKAR som att TS har tagit ett bra beslut.
Har man vana av sår och har koll på svullnad, allmäntillstånd och allmänt känner sin häst så vet man när man behöver ringa ut vet och inte.

Om det är nödvändigt med tetanosbooster på en ok vaccinerad häst kan verkligen diskuteras.
Det finns knappast någon vetenskap som talar för nödvändigheten.
PL

Om det är nödvändigt med tetanosbooster på en ok vaccinerad häst kan verkligen diskuteras.
Det finns knappast någon vetenskap som talar för nödvändigheten.
PL

Jo, den som var vacc för en månad sedan ifrågasatte jag ju om den verkligen behövde. Och fick svaret 'det ger mest skydd mot rispor och så'. Jag blev aldrig klok på hur exakt samma vaccination en gång till, men en månad senare, skulle ge bättre skydd. Men vill de så får de, jag låter de avgöra i just det fallet.

Däremot har jag en gång ringt ut vet enbart för att få tetanusspruta vid sår, såren i sig var ingen fara, men det var ett 6 mån gammalt föl (efter vacc mamma iofs).

Men visst kan man som stallägare ha med det i hyresavtalet. Att man har rätt att ringa ut veterinär vid akuta problem och att hästägaren skall stå för notan? Att man sedan kanske måste "ligga ute" med pengarna är en annan sak.

Vi har skrivna kontrakt där det står som du skriver.
Och för enkelhets skull så skickar veterinär faktura till oss.
Vi betalar veterinär och fakturerar sedan ägaren.
Kopior på journaler /veterinärfaktura följer med så kan ägaren sedan vidare skicka till försäkringsbolaget om det är sånt också.

Detta för att veterinär alltid ska få sina pengar och att vi tar till inkasso
om ägaren inte betalar oss. (har inte hänt )

Däremot om det blir klinik så fakturerar dom i sin tur direkt till ägaren.

AM

I det första fallet är behovet beroende på hur tidigare vaccinationer är gjorda. Bara skyddar mot rispor o så låter lite knepigt.
I ditt andra fall har det mesta av den passiva immuniteten från mamman troligen försvunnit o en vaccination viktig.
Men vid minsta tveksamhet om skyddet är det alltid bra att be en extra vaccination, har man ett någorlunda grundskydd ger en extra spruta snabbt en väldig stegring av antikropparna.
PL

Jo precis, det andra fallet kändes ju solklart, och där ringde jag ju vet enbart för att få lilla sprutan. (Vet var måttligt sugen på att åka ut en fredag em, och blev inte gladare av att fölet var stickbökigt som få.. men jag krävde att han skulle komma).

Men det andra fallet, så det var förvisso ett rejält jäkla sår, två parallella skärsår i karleden, ända in till senor och annat elände. Hästen hade tydligen en sanslös tur. Han var vaccinerad (A2 och tetanus) en månad tidigare, den årliga revacc. Det var dock ingen pardon från vet, skulle ha tetanusbooster, och han som sa det som 'mest skydd mot rispor, vaccinationen'. Hästen fick sin vacc, och gips och boxvila och bekymrade blickar. (Det gick utmärkt i slutänden dock). Men där förstod jag ärligt talat aldrig vad för skillnad en ny vacc skulle göra, om man ansåg att den 'vanliga årsvisa' mest täcke mot rispor även fast den bara var en månad 'gammal'

Övriga fall har varierat, vid spiktrampet var det ett halvår sen revacc men fick booster ändå, 'för säkerhets skull'. Sårskada i karleden under lersäsong fick penicillin men ingen booster, var vacc ett år tidigare.

*kl*

Efter att ha läst sårskadebeskrivningen av hästägaren så är jag övertygad om att jag hade ringt ut vetrinär. Så dyrt är inte ett vetrinärbesök, det ekonomiska kan snabbt bli mångdubbelt dyrt om man avvaktar för länge.
Det finns därför (enligt mig) ingen anledning att avvakta.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 417
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka