Finns det ekonomisk hjälp att få?

Sv: Finns det ekonomisk hjälp att få?

*KL*
Jag har ringt vet. nu, och eftersom hästen inte har feber efter 4 dagar kan vi avvakta tills imorgon.

Vadå inte så mkt man kan göra nu 4 dagar senare? Man KAN sy gamla sår, man får skära rent kanter bara. Sen behövs kanske en boosterdos med stelkrampsvaccin. Antibiotika. Smärtlindring...

Om hen hyr med service så blir ju stallägaren också skyldig till djurplågeri.

Så, hur har det gått? Veterinären är väl ringd och påväg?

Jag har en vän vars häst har skadat sig, men det finns inga pengar att ringa ut veterinär. Kan man vända sig någonstans i detta fall?

Om det var min vän vars häst skadat sig, och jag hade möjlighet, hade jag lånat ut pengar till veternärbesök. Åtminstonde ett besök, så att akut behandling satts in. Vännen kan betala tillbaks antingen via avbetalning, eller när pengar kommer in.

Att inte veterinärbehandla är inte ett alterativ.

Men sen tycker jag att en viss buffert för såna här akuta skador är nödvändigt. Alla hästägare behöver inte vara jätterika, men alla måste kunna ge hästen den vård den behöver. I det ingår bra foder, bra uppstallning, bra hovvård och veterärbehandling vid behov. Grundläggande.

Norrland

fattar inte att man kan ha häst om man inte har råd till veterinär :eek:!
Är hästen inte försäkrad?? och är inte din vän rädd om sin häst? Det hade nog varit både billigare och bättre att ta ut veterinären på en gång!! blir mörkrädd när man hör att det finns såna männinskor! :eek:

Jag blir oxå mörkrädd av situationen. Jag åker tidigt på morgonen och kommer till stallet i em. Jag tempade hästen igår, 37,4. Får se hur han mår idag, förhoppningsvis har ägaren tagit sitt förnuft till fånga:crazy:

*kl*

Hade inte spelat någon roll om det var min bästa vän, min syster eller jesus som ägde hästen,jag hade anmält ändå.Jag är nämligen djurvän..Hade aldrig accepterat att någon av mina inhyrningar gjorde såhär.När någon inhyrd häst skadar sig/blir sjuk så ringer jag vet direkt och dom får stå för notan.Det är aldrig frågan om huruvida dom har råd eller ej.Då ska man inte ha häst..inte hund heller..kanske akvariefiskar.

Jag blir oxå mörkrädd av situationen. Jag åker tidigt på morgonen och kommer till stallet i em. Jag tempade hästen igår, 37,4. Får se hur han mår idag, förhoppningsvis har ägaren tagit sitt förnuft till fånga:crazy:

Stackars lilla häst!
Vad är det för skada det hadlar om? Är det ett stort sår eller?
Vi får hoppas att vet kommer ut ifag då och kah göra något åt hästen.
Men annars kan man ju som sagt tidigare alltid ringa och rådfråga en vet, man kan ju nömna att man ahr dpligt med pengar och se om man kan göra något utan att vet kommer ut. Men på dig låter det som om att du är rätt så orolig och då verkar det ju vara en större skada.
Alltså, en buffert måste man ha! även i dåliga finnans kris tider som nu!

Den som ringer ut vet är betalningsansvarig!
PL

Teoretisk fråga: Om jag ringer och säger att jag är ägaren till hästen och uppger hästägarens namn. Vad händer då? Om nu hästägaren bedyrar att denne inte ringt ut veterinären.

Men visst kan man som stallägare ha med det i hyresavtalet. Att man har rätt att ringa ut veterinär vid akuta problem och att hästägaren skall stå för notan? Att man sedan kanske måste "ligga ute" med pengarna är en annan sak.

Visst kan det fungera men betalningsansvaret gentemot veterinären är fortvarande ditt.
PL

Bedrägeri! Torde bli väldigt svårt att få ut veterinär akut till det stallet nästa gång.
PL

Men visst kan man som stallägare ha med det i hyresavtalet. Att man har rätt att ringa ut veterinär vid akuta problem och att hästägaren skall stå för notan? Att man sedan kanske måste "ligga ute" med pengarna är en annan sak.

jag tror att jag har det i mitt avtal, men om jag inte har det så är det så ändå i praktiken

Den som ringer ut vet är betalningsansvarig!
PL

det är av den anledningen jag brukade lämna "fullmakt" till mina hästskötare när jag åkte bort. Där jag intygar att de har rätt att ringa ut veterinär och att det ska faktureras på mig. Nu har mina skötare sluppit ringa efter veterinär eftersom hästen höll sig skadefri, så jag vet egentligen inte om det är Okej för vet. att få ett sånt papper i handen.

Visst kan det fungera men betalningsansvaret gentemot veterinären är fortvarande ditt.
PL

Är det vanligt eller ovanligt att veterinärerna överser med det?

Jag har vid två tillfällen ringt ut veterinär till annans häst, och fakturan har (distriktsveterinär båda gångerna) har i båda fallen ställts till djurägaren. Det första fallet var 1996 eller 1997, den andra nu i modern tid.

Jag har även besiktigat annans häst på ATG-klinik, och ägaren har fakturerats direkt.

Nu var ägaren 'med på noterna' i samtliga fall. Det första var i ett inackstall där det var inskrivet i kontraktet att om hästen ansågs vara i behov av veterinärvård och ägaren inte gick att nå hade annan person rätt att ringa ut veterinär, och ägaren faktureras/vara betalningsskyldig. I det andra fallet var det en häst ståendes hos mig på fullskötsel, med ungefär samma kontraktlydelse. I klinikfallet var det en fodervärdshäst som skulle försäkras (av ägaren), och besiktningen var för försäkringen.

I första fallet behövde jag inte ens legitimera mig eller ngt, och var inte känd av veterinären. I andra fallet var jag känd av veterinären, men vet inte om de nånstans noterade att det var jag som ringt ut, dvs jag fått en räkning om det blev trubbel? I klinikfallet behövde jag inte legitimera mig, men de skrev in att fodervärd Namn, Adress, Ort, personnummer varit närvarande vid besiktningen och angett att ägaren skulle faktureras.

Nej, det är mitt ansvar som djurägare att se till att djuret inte far illa. Det ansvaret går inte att delegera bort.
Även om jag har häst inhyrd på helpension, är det MITT ansvar, inte stallägarens, att hästen får vatten, foder och så vidare.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 418
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka