Sv: Finns det ekonomisk hjälp att få?
Men herregud! Måste fråga dig Alexandra om du tycker du är sjuk för att du har ett litet sår någonstans??? Däremot om du får infektion i det och feber, då kanske man kan säga att du blivit sjuk! Du kan väl inte på allvar mena att hästen verkar sjuk om den inte har någon påtalad svullnad eller feber, inte har den hunnit avmagra eller visat slöhet heller??!!
Någon ansåg att det var att tycka att tillkalla veterinär i fall som det i tråden som gjorde att premierna for upp. Jag konstaterade att OM man ska dra in bolagen, så har de väldigt snäva villkorslydelser.
Nej jag anser inte att man behöver åka till vet eller läkare för minsta lilla. Däremot så är det inte det villkoren säger heller i och för sig, utan att veterinär ska konsulteras.
Ett rejält köttsår, lågt, där det kan involvera senor, leder, ligament, leder etc, med svullnad och häst som stapplar för att vända sig och där man underlåter att konsultera veterinär, anser jag är långt från både litet sår, lite svullnad etc.
Jag förstår er som inte har så stor eller lång erfarenhet, om ni blir oroliga över ett sår. Men har man haft häst i flera år (i 30 år för min del) så har man förhoppningsvis lärt sig att se och åtgärda vissa åkommor själv!
Min nuvarande häst är 17 år och de gånger jag haft veterinär för hans del har varit vid kastreringen, vaccination, tandraspning, en hovböld.
Och lång erfarenhet har lärt mig att chansa kan bli förödande dyrt sätt. Om TS kontaktat veterinär direkt hade jag inte haft något att invända. Men såret sitter på ställe där man starkt rek tetanusbooster, såret är orsakat av främmande förmål, och sitter på känsligt ställe. SAMTLIGA DESSA VAR FÖR SIG indicerar veterinärkontakt.
Du kan ju ta och svara på följande jag frågade längre ner:
Hästen med ett pyttelitet sår på kotleden. Svullen och lite öm om man klämmer på såret, men hästen har mycket lätt att svullna för minsta skråma. Tempen är 38.1, normaltemp för hästen är 37,6 i morgontemp, 37,8 i kvällstemp.
Den hittas i hagen på sommarbetet, stöder på benet, är knappa graden halt i trav. Äter glatt, rör sig villigt när man ber den. Står i hagen och tillsynes solar, men en bit från de andra.
Såret visar inte minsta tecken på infektion, är litet, som en tioöring ungefär.
Är det akut och ett nödvändigt samtal till veterinären eller ett onödigt samtal?
Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta. Stämmer helt!
Just därför hade denna hästägare vidtagit åtgärder. För att avvakta svullnad och feber, som inte brukar komma förrän efter några dagar, om det nu blir infektion eller problem. Att hålla rent är A och O. Och hur man gör det lär man sig, jag lovar att det kan alla lära sig om man vill!
Hästen HAR svullnad. Hästen stapplar när den ska vända sig. Såret sitter olyckligt, det har varit främmande kropp inblandat, och så är det det med stelkramp.
Det är en stor skillnad att hålla rent ett ytligt, mindre sår och hålla koll på temp, svullnad och ev hälta, och ovanstående.