Finns det ekonomisk hjälp att få?

Sv: Finns det ekonomisk hjälp att få?

*kl*
Så här såg min katt ut i kinden. En stor varböld, dvs infektion. Ingen feber alls.
20044239.jpg

Så här stor var bölden, ni ser den rödare tonen i skinnet där bölden varit.
19863277.jpg

Bölden tömdes, spolades rent och antibiotika sattes förstås in. Detta trots helt feberfri. Så sår kan vara infekterade utan att tempen är hög.

En katt och en häst skiljer sig på många sätt från varandra. Man säger ofta att katten har nio liv, katter kan ha varhärdar utan att må dåligt för övrigt. Och de får ofta lätt varbölder av någon anledning som inte jag känner till

Om nu hästen är så pass ömtålig att den inte ens kan ha en infektion i ett sår utan att få hög feber, borde det inte då (om nått) vara väldigt viktigt med veterinärkontroll vid större köttsår?

Jag hade inte velat att stallägaren ringde ut vet utan att jag hade vetat de till min häst. Visst, men hade jag tyckt att det var ett onödigt call så hade hon fått stått för räkningen! Vissa falla är ju solklara och andra kanske lite mer tvetydligt beroende på vilken kunskap och utrustning man har. Så jag hade ju själv velat bestämma om jag ville ha ut vet eller ej. Självklart ska man ju ta ut vet om hästen är så skadad att den lider! (som det verkar vara i detta fall).

Och vad ÄR ett onödigt call? Hästen med ett pyttelitet sår på kotleden. Svullen och lite öm om man klämmer på såret, men hästen har mycket lätt att svullna för minsta skråma. Tempen är 38.1, normaltemp för hästen är 37,6 i morgontemp, 37,8 i kvällstemp.

Den hittas i hagen på sommarbetet, stöder på benet, är knappa graden halt i trav. Äter glatt, rör sig villigt när man ber den. Står i hagen och tillsynes solar, men en bit från de andra.

Såret visar inte minsta tecken på infektion, är litet, som en tioöring ungefär.

Är det akut och ett nödvändigt samtal till veterinären eller ett onödigt samtal?

Varför inte en veterinär? Jag förstår inte det! Om någon påpekar att det kan vara bra att ta ut en, då kanske du kan ta till dig det? Det är nog ingen som VILL ta ut en i onödan?
Om hästen blir jättesjuk om några dagar och veterinär måste ut, då lär du få en massa skit, tänk på det!

Jag är lugnad..fattade av den pers som startade tråden att här står det en häst som är skadad o ägaren ringer inte ut vet ..att den får lida . Det här kan ju inte vara kul ..att bli påhoppad ute i en tråd när allt e OK MED HÄSTEN:crazy:
Men om jag själv hade blivit påhoppad och falsanklagad öppet med namn mm mm hade jag gått mkt längre med sånt här , anmälan - förtal .
Hoppas att du inte berhöver ha så mkt att gjöra med den här personen i din framtrid , må gott lev väl o sköt o pyssla med hästen:)

Jag är lugnad..fattade av den pers som startade tråden att här står det en häst som är skadad o ägaren ringer inte ut vet ..att den får lida . Det här kan ju inte vara kul ..att bli påhoppad ute i en tråd när allt e OK MED HÄSTEN:crazy:
Men om jag själv hade blivit påhoppad och falsanklagad öppet med namn mm mm hade jag gått mkt längre med sånt här , anmälan - förtal .
Hoppas att du inte berhöver ha så mkt att gjöra med den här personen i din framtrid , må gott lev väl o sköt o pyssla med hästen:)

Oj! Står det namn någonstans?:confused: Jag tycker TS har varit mkt anonym, står väl inte om ägaren är kille el tjej ens, eller var de bor?? Eller har jag missat det?

Det står i tråden precis i vilket område de bor, hästnamn osv...

(Om det inte tagits bort nu, men i vilket falls om helst så hann nog många läsa det.)

Det står i tråden precis i vilket område de bor, hästnamn osv...

(Om det inte tagits bort nu, men i vilket falls om helst så hann nog många läsa det.)

Jag har följt tråden från början. TS har skrivit var HON bor, inget annat, och aldrig nämnt några namn. Du blandar ihop med någon annan tråd.

Du fattar mig fel..menar inte att personen är påhoppad öppet här på Buke m namn ..men om den här personen som startade tråden här vill vara anononym så är den persssonen kanske det inte hemma vid fika bordet etc...
Att anklaga o sprida felaktiga versoner om en perssson är brottsligt - förtal , kan leda till åtal om det anmäls - offtast ett bra sätt att få tyst på pratande personer om dem förstör andras liv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner mig alldeles lugn efter hästägarens inlägg. Hon verkar veta vad hon håller på med. Är det månne samma personer som hojtar om att ta ut veterinär nu - som debatterar mot höga försäkringspremier??

Om hästägaren är övertygad om att det inte är någon fara med hästen är det väl lugnt. Hon har ju dessutom konsulterat veterinär per telefon.

Det är inte undra på att det blir höga försäkringspremier..... Och nu ivrar jag inte för att undlåta att ta ut veterinär OM MAN ÄR TVEKSAM. Men är man så säker som hästägaren är - låt henne sköta sin häst själv.

Fast försäkringsvillkoren - om vi ska dra in försäkringar - säger att du så fort hästen visar sjukdomstecken SKA tillkalla veterinär, även om det är diffusa symptom. Det står ingenstans 'ska du ringa veterinär om du inte själv anser att..'

IF
Om försäkrad häst insjuknar eller, utan att
uppvisa egentliga sjukdomstecken, visar slöhet
eller avmagring åligger det dig att omedelbart
kontakta veterinär.

Sjuk häst ska under hela sjukdomstiden hållas
under veterinärvård och veterinärens föreskrifter
ska följas.

11.4.3 om du inte uppfyller dina
åligganden
Om du inte lämnat riktiga uppgifter eller om
du inte uppfyller dessa åligganden kan ersättningen
vid en skada minskas med ett särskilt
avdrag eller helt utebli. Hur stort avdraget blir
beror på omständigheterna.

Agria:
5.2 Säkerhetsföreskrifter

2) Du måste följa lagar, förordningar och föreskrifter som har till syfte att förebygga sjukdomar och skador på djur. Du måste också följa beslut och förelägganden av veterinär eller myndighet.
3) Du måste ge djuret nödvändig vård. Om djuret insjuknar eller skadas eller visar symtom på sjukdom, tecken på slöhet eller avmagring måste du snarast uppsöka eller tillkalla veterinär.
4) Du måste följa anvisningar och rekommendationer av veterinär avseende vård (behandling och eftervård) och rehabilitering av djuret.
5) Du måste uppsöka eller tillkalla veterinär igen om djurets hälsa inte förbättras under pågående behandling, vård och rehabilitering. Har du inte följt ovanstående föreskrifter får Agria sätta ned ersättningen helt eller delvis enligt bestämmelserna i försäkringsavtalslagen. Agria beaktar i första hand vilka möjligheter djuret enligt veterinärmedicinsk expertis skulle ha haft att förbli friskt, tillfriskna eller leva vidare om föreskrifterna hade följts.

Sveland:

Du måste tillkalla eller uppsöka veterinär så fort ett djur insjuknar, skadas eller visar slöhet eller avmagring. Ett sjukt djur ska hållas under
veterinärvård och veterinärens anvisningar och rekommendationer ska ovillkorligen följas under hela sjukdomstiden, liksom de anvisningar Sveland kan komma att lämna.
Följs inte ovanstående säkerhetsföreskrifter eller andra föreskrifter som tas upp i försäkringsvillkoren är Svelands ersättningsskyldighet begränsad
i enlighet med vad som föreskrivs i försäkringsavtalslagen.

Men herregud! Måste fråga dig Alexandra om du tycker du är sjuk för att du har ett litet sår någonstans??? Däremot om du får infektion i det och feber, då kanske man kan säga att du blivit sjuk! Du kan väl inte på allvar mena att hästen verkar sjuk om den inte har någon påtalad svullnad eller feber, inte har den hunnit avmagra eller visat slöhet heller??!!

Nu tycker jag att ni överdriver resonemanget i denna tråd! :D
Var har det hederliga sk hederliga och sunda "bondförnuftet" tagit vägen? :crazy:

Jag förstår er som inte har så stor eller lång erfarenhet, om ni blir oroliga över ett sår. Men har man haft häst i flera år (i 30 år för min del) så har man förhoppningsvis lärt sig att se och åtgärda vissa åkommor själv!
Min nuvarande häst är 17 år och de gånger jag haft veterinär för hans del har varit vid kastreringen, vaccination, tandraspning, en hovböld.

Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta. Stämmer helt!
Just därför hade denna hästägare vidtagit åtgärder. För att avvakta svullnad och feber, som inte brukar komma förrän efter några dagar, om det nu blir infektion eller problem. Att hålla rent är A och O. Och hur man gör det lär man sig, jag lovar att det kan alla lära sig om man vill! :idea:

Men herregud! Måste fråga dig Alexandra om du tycker du är sjuk för att du har ett litet sår någonstans??? Däremot om du får infektion i det och feber, då kanske man kan säga att du blivit sjuk! Du kan väl inte på allvar mena att hästen verkar sjuk om den inte har någon påtalad svullnad eller feber, inte har den hunnit avmagra eller visat slöhet heller??!!

Någon ansåg att det var att tycka att tillkalla veterinär i fall som det i tråden som gjorde att premierna for upp. Jag konstaterade att OM man ska dra in bolagen, så har de väldigt snäva villkorslydelser.

Nej jag anser inte att man behöver åka till vet eller läkare för minsta lilla. Däremot så är det inte det villkoren säger heller i och för sig, utan att veterinär ska konsulteras.

Ett rejält köttsår, lågt, där det kan involvera senor, leder, ligament, leder etc, med svullnad och häst som stapplar för att vända sig och där man underlåter att konsultera veterinär, anser jag är långt från både litet sår, lite svullnad etc.

Jag förstår er som inte har så stor eller lång erfarenhet, om ni blir oroliga över ett sår. Men har man haft häst i flera år (i 30 år för min del) så har man förhoppningsvis lärt sig att se och åtgärda vissa åkommor själv!
Min nuvarande häst är 17 år och de gånger jag haft veterinär för hans del har varit vid kastreringen, vaccination, tandraspning, en hovböld.

Och lång erfarenhet har lärt mig att chansa kan bli förödande dyrt sätt. Om TS kontaktat veterinär direkt hade jag inte haft något att invända. Men såret sitter på ställe där man starkt rek tetanusbooster, såret är orsakat av främmande förmål, och sitter på känsligt ställe. SAMTLIGA DESSA VAR FÖR SIG indicerar veterinärkontakt.

Du kan ju ta och svara på följande jag frågade längre ner:
Hästen med ett pyttelitet sår på kotleden. Svullen och lite öm om man klämmer på såret, men hästen har mycket lätt att svullna för minsta skråma. Tempen är 38.1, normaltemp för hästen är 37,6 i morgontemp, 37,8 i kvällstemp.

Den hittas i hagen på sommarbetet, stöder på benet, är knappa graden halt i trav. Äter glatt, rör sig villigt när man ber den. Står i hagen och tillsynes solar, men en bit från de andra.

Såret visar inte minsta tecken på infektion, är litet, som en tioöring ungefär.

Är det akut och ett nödvändigt samtal till veterinären eller ett onödigt samtal?

Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta. Stämmer helt!
Just därför hade denna hästägare vidtagit åtgärder. För att avvakta svullnad och feber, som inte brukar komma förrän efter några dagar, om det nu blir infektion eller problem. Att hålla rent är A och O. Och hur man gör det lär man sig, jag lovar att det kan alla lära sig om man vill! :idea:

Hästen HAR svullnad. Hästen stapplar när den ska vända sig. Såret sitter olyckligt, det har varit främmande kropp inblandat, och så är det det med stelkramp.

Det är en stor skillnad att hålla rent ett ytligt, mindre sår och hålla koll på temp, svullnad och ev hälta, och ovanstående.

Men herrejösses. Ägaren HAR ju rådfrågat veterinär per telefon. Veterinären och ägaren har fattat beslutet att avvakta. Genast får ägaren massa arga Bukefalister på sig som anser att hon skall minsann ha ut veternären ändå och helst då sy såret. Fast veterinären tycker annorlunda.

Det är detta hysteriska drev jag reagerar emot. Och det är då jag stilla undrar hur länge man skall ha råd att ha hästförsäkringen - för att använda när den BEHÖVS.

Jag åker inte in till vårdcentralen så fort jag har ett sår..... tar inte heller hem veterinär om jag inte anser att det är befogat.

Men herrejösses. Ägaren HAR ju rådfrågat veterinär per telefon. Veterinären och ägaren har fattat beslutet att avvakta. Genast får ägaren massa arga Bukefalister på sig som anser att hon skall minsann ha ut veternären ändå och helst då sy såret. Fast veterinären tycker annorlunda.

Håller helt med. Sanslös tråd.

Någon ansåg att det var att tycka att tillkalla veterinär i fall som det i tråden som gjorde att premierna for upp.

Sedan är det väl inte sådana här saker som driver upp premier eftersom summan sällan hamnar över självrisken när man tar ut en vet för att kolla ett sår?

Jag har då alltid fått en faktura som hamnat bara ett par hundringar över självrisken = ingen ide att utnyttja fösäkringen.

Det är ju långdragna hältutredningar med behandlingar, op osv som kostar bolagen pengar.

Men herregud om det är något allvarligare tillkallar man självklart vet men om man ska göra det för minsta lilla småsår ja då skulle jag väl behöva tillkalla vet till min lillkille flera gånger om dagen med tanke på att han busar å snubblar å får skrapsår här å där hela tiden men vem har fått något allvarligare av lite skrapsår? Mina hästar eller hundar eller jag har då inte fått några men eller komplikationer av det ännu å jag ahr haft hästar i 18 år nu..Men som i detta fallet med hästen verkar det ju vara av allvarligare karaktär och man kan tycka att vet borde tillkallats på en gång men som ngn annan sa har amn haft häst i många år har man nog lärt sig när det är dags för vet eller inte. Sen är det ju bara hoppas på att ingen snålar på vet vård om djuret verkligen behöver det.

Senast ändrad:

Till flera.
Det gäller ju att uppfylla försäkringsvillkoren också.
Så även om den lekmannamässiga bedömningen är lika bra som den från en veterinär så gäller den inte från försäkringsbolagens sida om det sedan blir komplikationer.
Hästen visar en rörelsestörning från såret
..... svullnaden över kotan gör att han stapplar till lite när han vänder på sig men i skritt rakt fram markerar han knappt nämnvärt.
Vilket gör att man inte han kalla det "ett litet skrapsår".
Utan
Jag håller med om att det är en otrevlig skada, öppen köttsårskada, orsakad av en gren i hagen,...

Jag har f.ö. över 20 års erfarenhet av att ha hästar i eget stall om vi nu skall jämföra år.

knapplån

Jag förstår inte varför man inte bara kan ringa veterinären och rådgöra över telefon?
De vill inte heller komma ut i onödan utan ställer relevanta frågor och man låter Veterinären avgöra om hästen behöver vet.vård eller inte.
Tar bara några minuter och är helt gratis.

Jag har gjort det och ibland har de kommit ut och ibland har de bett mig avvakta. Då vet man iallfall.

Jag tror att när man mixtrar själv på större sår utan att ens ringa och prata med veterinären så är det bara för att man vill spara slantarna om man är helt ärlig mot sig själv.

Nu vet vi inte hur denna hästens sår ser ut, men jag hade nog ringt och pratat med vet. iallafall.

(och jag har oxå hållt på med hästar i 30 år)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 417
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka