Finns det ekonomisk hjälp att få?

Sv: Finns det ekonomisk hjälp att få?

Vännen är övertygad om att hästen kommer läka av sig själv. Jag har inte kunnat sova i natt för hästens skull.
Finns inga bidrag att få men vännen kan däremot bli anmäld för djurplågeri om hästen får lida om fel person uppdagar dess lidande:mad:

Om ägaren vägrar betala blir det den som ringt ut som har ansvaret. Jag brukar därför skriva in vem som ringt ut.
PL

Hej alla engagerade djurvänner som svarat på denna tråd Det är jag som är hästägaren, känner att det är dags att ni alla blir lugnade med lite korrekt fakta kring det här fallet med min skadade häst. Jag omtalas som vän till personen som startade tråden, där kommer första missförståndet det är INTE en vän till mig så redan där förstår ni kanske vad det handlar om. Och det kanske megastörsta missförståndet är att det skulle handla om pengar, hästen är givetvis fullt försäkrad med alla tillägg som finns så att han kan få den bästa vård medicin och rehab som kan behövas den dagen då det är dags, liksom han alltid fått tidigare gånger i sitt numera 8åriga liv med mig. Och visst kostar det självrisk och procent av kostnaden med det vet man ju att har man djur så är det kontot med buffert på något man alltid måste ha,jag är inte rik så jag sätter undan lite varje månad på ett eget djurkonto så blir det inte en chock i plånkan när olyckan e framme, så jag har gott och väl råd med veterinär till min häst när och om det behövs. Jag håller med om att det är en otrevlig skada, öppen köttsårskada, orsakad av en gren i hagen, jag åkte direkt upp till stallet så snart jag fick besked om att han var skadad, jag var direkt beredd på att ringa vet. men valde att ringa en mkt kunning, erfaren vän först för att få en åsikt om vad jag bäst skulle göra, efter en stunds diskussion beslutade vi oss för att avvakta med vet. och själva sköta såret grundligt vilket jag har mkt god vana att göra efter diverse operationsår och dyl.på andra hästar samt hundar. Jag har spolat ur med tvål och vatten (10min vattenspol i såret varje gång enligt rekommendation avvet) och klorhexidinsprutat och smörjat med antibakteriesalva, lagt om såret morgon och kväll, haft honom ute i en liten sjukhage så såret får luftas,vi har tjockt lager snö så den är sand/jordfri, ingen annan häst har gått på den ytan som jag gjort hagen till honom så den är bakterie fri då vi även har minst -3 på natten.Han är fullt vaccinerad mot stelkramp. Han har tillsyn hela dagen, äter sin mat både i hagen och inne, hans temp ligger mellan 37,2-37,8 och han är lika busig som vanligt i sitt allmäntillsånd Han är inte påtagligt besvärad när han rör sig, svullnaden över kotan gör att han stapplar till lite när han vänder på sig men i skritt rakt fram markerar han knappt nämnvärt. Jag har haft telkontakt med vetr. som anser att ingen antibiotika ska sättas in förrän hästen visar början till temphöjning eller på andra vanliga sätt visar sig påverkad, om detta elller när detta sker kommer vetr inom en halvtimme till honom och det kan på inget rimligt sätt vara för sent då. Jag har också antibiotika och Metacam kvar hemma om jag känner att det är akut att ge innan vetr är på plats så kommer jag inte att tveka att ge honom. Min häst har varit väldigt sjuk pga insprutade bakterier av en oren veterinär, då gick han under 2månaders tid på diverse antibiotika och andra mediciner så jag känner mig försiktig i att ge i onödan om det inte behövs med rädsla för resistens när/om han verkligen behöver. Alla är vi olika i vår grad av bedömning om när vetr ska tillkallas
Den som startade denna tråd är känd i området för sitt typiska beteende med att Kasta sten när man själv sitter i glashus
Tråkigt med sådana här inlägg mot någon, trodde inte ens att man fick skriva sådant mot någon på den här sidan menmen Nu finns det dock alltid denna typ av människor även i hästvärlden som inte kan skillnaden på att bry sig- säga sin åsikt men att inte lägga sig i övergränsen och kränka någon Nu har ni fått lite mer konkret fakta iallafall om min häst skada och hoppas ni känner er lite lugnade, han kommer få vetr vård vid behov Ps skadan är idag 5dagar och ser bättre och bättre ut för varje dag enligt alla som blivit ombedda att kika på den men än är faran ej över men vi håller tassar och hovar och tackar för er omtanke mvh Quickens familj

Hur har det gått??

*kl*

Har man tagit på sig ett djur så ska man göra allt för att det ska må bra.
Vilket innebär att man tar ut vet om de behöver det.

Blir riktigt ledsen när det handlar om djur som far illa för att ägaren inte vill/
har råd att ta hand om djuret.

Det som sker med denna häst kan väl knappast vara lagligt!!

I ett stall där jag stod för länge sedan, hade ett får lammat ute i en hage.
Ingen mä'rkte det förren sent på kvällen
Nästa dag när jag kom dit så var lammet inne med ett ÖGA som hängde ut ur hålan .Ägarna sa att det var troligtvis fåglar som hackat ur det .
Jag frågade vad vet hade sagt och gjort, men dom hade inte ens en gång ringt !
Lammet hade självklart ont, jag åkte hem ( Bodde nära ) och ringde till distriktarn som självklart insåg att han måste göra ett besök, jag ERBJÖD mig att betala för detta var rent Djurplågeri !!

Ägarna tog emot veterinären med öppna armar och betalade faktiskt snällt själva

Jag vet faktiskt inte om Ägarna var i schock eller varför dom betedde sig så !
Lammet levde sedan lyckligt i alla sina dagar !!
Jag ? Jag flyttade Hästen !
Hej från hambo

Det är alltid tråkigt när dessa situationer uppstår.

Vad bra att hästen blir omhändertagen!!
Förstår vad du menar med att ge antibiotika i onödan.

Lycka till! Håller en tumme för er.

kom att tänka på en mening som många hästägare använder sig av
"hellre kalla ut vetrinären 1 gång för mycket"

Min ponny fick också ett sår fast i jumsken pga en pinne. Hon hade även ett sår på framknäet. Pratade dels med en man som hållt på med olika sorters hästar i 40år och dels med vetrinärer på en klinik i närheten om dessa sår. Båda var överens om att det var bäst att hon fick fortsätta vara ute i hagen men att såret tvättades och las om både morgon och kväll. Ponnyns sår hade läkt väldigt bra efter en vecka och har idag inga men eller ärr.
Med andra ord, vetrinären behöver inte alltid komma ut för att sedan konstatera att det inte finns något att göra mer än att hålla det rent ;)

Hoppas det löser sig! :)

På din beskrivning av såret så tycker nog jag att det borde ha sytts.

Hur långt är såret och hur djupt?
Exakt var sitter det?
Och varför är hästen svullen över kotan?

Och när fick hästen stelkrampsvaccination senast?
Man brukar ge en booster av vaccin om inte hästen nyligen är vaccinerad.

Jag håller med om att det är en otrevlig skada, öppen köttsårskada, orsakad av en gren i hagen, jag åkte direkt upp till stallet så snart jag fick besked om att han var skadad, jag var direkt beredd på att ringa vet. men valde att ringa en mkt kunning, erfaren vän först för att få en åsikt om vad jag bäst skulle göra, efter en stunds diskussion beslutade vi oss för att avvakta med vet. och själva sköta såret grundligt

. Jag har spolat ur med tvål och vatten (10min vattenspol i såret varje gång enligt rekommendation avvet)

Hur kan en veterinär du inte kontaktat ha rekommenderat någonting? :confused:

Sen håller jag med inte_ung om att tetnusbooster i princip undantagslöst ges i sådana fall om inte hästen är väldigt nyvaccinerad (och ofta även ändå, haft häst vacc en månad innan skada lågt på ett ben, den åkte på en booster ändå)

Och är ni säkra på, iom att det var en gren, att det inte finns skräp kvar i såret?

Och en häst som stapplar när den vänder sig av ett vanligt sår, hur är det med senor/leder/ligament etc. Även om ingen infektion föreligger (MIN erf är att när de får förhöjd temp är det en rejäl infektion dock, sår kan soppa och äckla sig och vara tvärinfekterade utan temphöjning)

Vad är 'antibakteriesalva'?

*KL*
Eftersom hästägaren har valt att svara själv så tackar jag för mig.

Vad gällande "mitt glashus" hade jag en shettis med bärrandsröta som hovslagare hela tiden sa att till nästa verkning skulle han vara bra, tyvärr trodde jag på det så det dröjde innan jag tog honom till klinik. Jag karavade iaf aldrig i hoven själv:mad:

*kl*
Så här såg min katt ut i kinden. En stor varböld, dvs infektion. Ingen feber alls.
20044239.jpg

Så här stor var bölden, ni ser den rödare tonen i skinnet där bölden varit.
19863277.jpg

Bölden tömdes, spolades rent och antibiotika sattes förstås in. Detta trots helt feberfri. Så sår kan vara infekterade utan att tempen är hög.

Intressant att höra andra sidan.

Men jag sällar mig till de som tycker att du nog borde tagit ut vet ändå. Som sagt, ett sår orsakat av misstänkt pinne borde vet kolla på. Kan finnas rester kvar i såret. Troligen behövdes det också sys, av din beskrivning att döma. Hästen är ju halt också, skriver du. Det är en indikation på att det kan vara värre än en sårskada. Hur vet du om inte annat är skadat också?

Jag reagerar alltid starkt på att "jag ringde en kompis istället för vet..." Varför? Jag tycker att man ringer vet och rådfrågar dom istället. Framförallt om din häst är välförsäkrad, och pengar inte är ett problem. Varför låta hästen lida längre än den behöver?

Norrland

Senast ändrad:

Hej alla engagerade djurvänner som svarat på denna tråd Det är jag som är hästägaren, känner att det är dags att ni alla blir lugnade med lite korrekt fakta kring det här fallet med min skadade häst.

Jag håller med om att det är en otrevlig skada, öppen köttsårskada, orsakad av en gren i hagen, jag åkte direkt upp till stallet så snart jag fick besked om att han var skadad, jag var direkt beredd på att ringa vet. men valde att ringa en mkt kunning, erfaren vän först för att få en åsikt om vad jag bäst skulle göra, efter en stunds diskussion beslutade vi oss för att avvakta med vet.

Kan du beskriva lite mer ingående var detta köttsår uppdagades, hur djupt är det och hur lång??? När inträffade detta köttsår och när upptäckte "ngn" denna skada??

Har du ngn bild att lägga in dels från det akuta skedet och hur läkningsprocessen har gått??

Svar på dessa enkla frågor skulle enbart leda till din ökade trovärdighet.

Jag har inte läst hela tråden än.

Jag tycker du är SKYLDIG att anmäla!
Genom att inte göra det är du medskyldig till hästens lidande.

Såna människor som din sk vän SKA INTE ha häst!
De borde känna själva hur det är att ligga skadade utan hjälp.

Edit: Läst andra sidan nu också men håller med Inte_ung och Alexandra_W faktiskt..

Senast ändrad:

Nej, det är mitt ansvar som djurägare att se till att djuret inte far illa. Det ansvaret går inte att delegera bort.
Även om jag har häst inhyrd på helpension, är det MITT ansvar, inte stallägarens, att hästen får vatten, foder och så vidare.

Det är inte delegering vi pratar om här.

Men visst kan man som stallägare ha med det i hyresavtalet. Att man har rätt att ringa ut veterinär vid akuta problem och att hästägaren skall stå för notan? Att man sedan kanske måste "ligga ute" med pengarna är en annan sak.

Jag hade inte velat att stallägaren ringde ut vet utan att jag hade vetat de till min häst. Visst, men hade jag tyckt att det var ett onödigt call så hade hon fått stått för räkningen! Vissa falla är ju solklara och andra kanske lite mer tvetydligt beroende på vilken kunskap och utrustning man har. Så jag hade ju själv velat bestämma om jag ville ha ut vet eller ej. Självklart ska man ju ta ut vet om hästen är så skadad att den lider! (som det verkar vara i detta fall).

det är av den anledningen jag brukade lämna "fullmakt" till mina hästskötare när jag åkte bort. Där jag intygar att de har rätt att ringa ut veterinär och att det ska faktureras på mig. Nu har mina skötare sluppit ringa efter veterinär eftersom hästen höll sig skadefri, så jag vet egentligen inte om det är Okej för vet. att få ett sånt papper i handen.

När jag åkte på Ålandskryssning för ett par år sen, anlitade jag min bästa hästkompis som hästvakt, trots att vi är tre hästägaren i stallet jag står i. Hon vet, vad som ska göras om något behöver göras. Min häst fick rejäl foderstrupsförstoppning, promenad och massering hjälpte inte utan min kompis ville ringa veterinär. Mina stallkompisar tyckte att hon skulle vänta. Då gick hon ut och ringde mig på båten. Jag hörde knappt vad hon sa, men sa att självklart skulle hon ringa veterinär.

Veterinären tyckte att det var bra att min kompis ringde så snart, då min häst fick både "tömmas" och kramplösande för att bli OK och jag fick faktura tre veckor senare. Den var iofs inte så kul, i och med att det var veterinär på jourtid... Men inte fanken ska man avvakta om man känner att det är kris!

:bow:

Det är intressant att följa vad ni skrivit, ingen visste egentligen vad som hänt men alla hade synpunkter på olika saker att göra :confused:

Jag tycker att ägaren beskrev det hela väldigt bra och jag hade nog gjort detsamma som hon. Har man erfarenhet av sår så vet man när det är dags att ringa veterinären. Man kan göra väldigt mycket själv, att hålla rent och torrt är det viktigaste, samt se till att ingen större svullnad eller feber uppstår. På vintern är det gynnsammare för sårläkning.

Inte alla veterinärer är bra på att sköta sår. Det är något man tränar upp med åren. Jag vet för jag har fått hjälpa veterinärer att lägga förband mm.

Antibiotika ska man använda bara när det behövs eller om såret ligger nära en led med risk för att få infektion, det har en av mina hästar fått av ett osynligt sår, och bakterierna (streptokocker) "åt upp" allt ledbrosk. Hästen blev utdömd men vi lät en chiropraktor köra laser på hasen och hästen levde åtta år till och dog -tragiskt nog- i samband med en fölning :cry:

Att sy sår kan vara svårt beroende på var de sitter. Jag uteblev från en en hoppträning en gång för min häst hade fått ett sår i huvudet i boxen. Jag blev utskälld av min tränare (en av Sveriges mest ansedda) när jag beskrev såret och var det satt. "Hästar har allra bäst läkkött på huvet och det var ju ingen anledning att inte vara med på träningen!" Han hade nog rätt, för hästen hade inte ont och det läkte bra och snabbt. Men lite blod kan skrämma en...

Jag tror för övrigt att hästar ofta lider mer av dålig hantering och ridning än av sår.... :crazy:
Hur många hästar blir glada av att se sin skötare/ägare komma till stallet???
Det skulle jag gärna vilja diskutera här. Gör ni era hästar glada och lyckliga???
:rofl:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 417
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka