Sv: Finns det ekonomisk hjälp att få?
Hej alla engagerade djurvänner som svarat på denna tråd Det är jag som är hästägaren, känner att det är dags att ni alla blir lugnade med lite korrekt fakta kring det här fallet med min skadade häst. Jag omtalas som vän till personen som startade tråden, där kommer första missförståndet det är INTE en vän till mig så redan där förstår ni kanske vad det handlar om. Och det kanske megastörsta missförståndet är att det skulle handla om pengar, hästen är givetvis fullt försäkrad med alla tillägg som finns så att han kan få den bästa vård medicin och rehab som kan behövas den dagen då det är dags, liksom han alltid fått tidigare gånger i sitt numera 8åriga liv med mig. Och visst kostar det självrisk och procent av kostnaden med det vet man ju att har man djur så är det kontot med buffert på något man alltid måste ha,jag är inte rik så jag sätter undan lite varje månad på ett eget djurkonto så blir det inte en chock i plånkan när olyckan e framme, så jag har gott och väl råd med veterinär till min häst när och om det behövs. Jag håller med om att det är en otrevlig skada, öppen köttsårskada, orsakad av en gren i hagen, jag åkte direkt upp till stallet så snart jag fick besked om att han var skadad, jag var direkt beredd på att ringa vet. men valde att ringa en mkt kunning, erfaren vän först för att få en åsikt om vad jag bäst skulle göra, efter en stunds diskussion beslutade vi oss för att avvakta med vet. och själva sköta såret grundligt vilket jag har mkt god vana att göra efter diverse operationsår och dyl.på andra hästar samt hundar. Jag har spolat ur med tvål och vatten (10min vattenspol i såret varje gång enligt rekommendation avvet) och klorhexidinsprutat och smörjat med antibakteriesalva, lagt om såret morgon och kväll, haft honom ute i en liten sjukhage så såret får luftas,vi har tjockt lager snö så den är sand/jordfri, ingen annan häst har gått på den ytan som jag gjort hagen till honom så den är bakterie fri då vi även har minst -3 på natten.Han är fullt vaccinerad mot stelkramp. Han har tillsyn hela dagen, äter sin mat både i hagen och inne, hans temp ligger mellan 37,2-37,8 och han är lika busig som vanligt i sitt allmäntillsånd Han är inte påtagligt besvärad när han rör sig, svullnaden över kotan gör att han stapplar till lite när han vänder på sig men i skritt rakt fram markerar han knappt nämnvärt. Jag har haft telkontakt med vetr. som anser att ingen antibiotika ska sättas in förrän hästen visar början till temphöjning eller på andra vanliga sätt visar sig påverkad, om detta elller när detta sker kommer vetr inom en halvtimme till honom och det kan på inget rimligt sätt vara för sent då. Jag har också antibiotika och Metacam kvar hemma om jag känner att det är akut att ge innan vetr är på plats så kommer jag inte att tveka att ge honom. Min häst har varit väldigt sjuk pga insprutade bakterier av en oren veterinär, då gick han under 2månaders tid på diverse antibiotika och andra mediciner så jag känner mig försiktig i att ge i onödan om det inte behövs med rädsla för resistens när/om han verkligen behöver. Alla är vi olika i vår grad av bedömning om när vetr ska tillkallas
Den som startade denna tråd är känd i området för sitt typiska beteende med att Kasta sten när man själv sitter i glashus
Tråkigt med sådana här inlägg mot någon, trodde inte ens att man fick skriva sådant mot någon på den här sidan menmen Nu finns det dock alltid denna typ av människor även i hästvärlden som inte kan skillnaden på att bry sig- säga sin åsikt men att inte lägga sig i övergränsen och kränka någon Nu har ni fått lite mer konkret fakta iallafall om min häst skada och hoppas ni känner er lite lugnade, han kommer få vetr vård vid behov Ps skadan är idag 5dagar och ser bättre och bättre ut för varje dag enligt alla som blivit ombedda att kika på den men än är faran ej över men vi håller tassar och hovar och tackar för er omtanke mvh Quickens familj