Finns denna hund?

taccotad

Trådstartare
Det är ju så kul att fundera och leta raser, någon gång framöver kommer vi skaffa oss en hund till... Är ute efter någon sorts "gårdshund".

Själv tycker jag det är väldigt skoj med lydnad och har tränat nuvarande hunden en hel del med goda resultat. Jag tycker den mentala stimulansen är mkt viktig men självklart även ska den ut och jobba fysiskt.

Vad passar bäst in?

Krav:
*Vara arbetsglad men ändå kunna koppla av och vara en soffpotatis.
*Såklart ut i skogen på små och stora äventyr.
*Kommer inte användas till jakt.
*Gärna korthårig.
*Storlek, allt från 20 kg upp till 40 kg ungefär.
*En relativt lugn och stabil hund som inte hetsar upp sig allt för lätt. (Sen förstår jag ju att det beror på individen men vissa raser har ju mer sådant i sig)

Är inte ute efter att tävla eller något men vill ändå ha en hund som är rolig att jobba med. Sen kan jag ju tillägga att den kommer få leva i en familj med barn och andra djur.

Senast ändrad:
Sv: Finns denna hund?

Det är ungefär vad jag söker i min andra hund, som jag skaffar så fort vi skaffar hus ;)

Och jag är lite sugen på rhodesian ridgeback. Ska dock inte säga för mycket, jag är ganska dåligt påläst.

Har faktiskt sneglat på både rhodesian ridgeback och dalmatiner. Får väl läsa lite mer...

Har nu en springer spanielkorsning som vi såklart är väldigt glada över. Men det var ett impulsköp. Kräver mkt hjärngympa och slarvar man med det minsta lilla blir han lite...ettrig, överaktiv, hoppig och studsig. Skulle vilja ha en hund som är mer "dämpad" i grunden. Så jag är mkt bestämd med att nästa hund blir väl genomtänkt, renrasig och välplanerad.

Kanske skulle kika lite extra på schäfer också. Jag är positivt inställd till schäfer, är mest sambon och övrig släkt som inte tycker som jag... Tråkigt nog!

Kanske skulle kika lite extra på schäfer också. Jag är positivt inställd till schäfer, är mest sambon och övrig släkt som inte tycker som jag... Tråkigt nog!

Man behöver inte köpa dom värsta bruksmodellerna men inte dom värsta räkorna heller då får man en postiv hund som vill jobba men ändå har en offknapp. Det finns ju Schäfrar som inte har enorm päls också.Sen väger ju en hane runt 40kg bara.

Tycker absolut du ska kolla iaf.

Kan PM kanske jag kan visa dig några kennlar om du vill...

Jag har ju själv X antal RR (och föder upp i mindre skala) så jag kan ju se min syn på om den kan tänkas passa dig :)

Krav:
*Vara arbetsglad men ändå kunna koppla av och vara en soffpotatis
.
Hänger gärna med på det mesta så länge det är varierande och det inte är typ underkylt regn ute ;) De tröttnar ganska fort på t ex olika lydnadsmoment så det går inte att "nöta" med en RR. Ligger gärna i dina möbler och är utmärkta soffpotatisar :)

Uthålliga, energiska men jagar gärna om man inte har en befäst grundlydnad. Mycket viktigt att befästa en grund tidigt.

*Kommer inte användas till jakt.Är ju från början en jakthund men inte många använder dem till det idag. De är dock utmärkta spårhundar och eftersök/viltspår är därför en mycket bra aktivering med RR. De är både duktiga och glada i det.

*Gärna korthårig.
Ja, de är korthåriga, har ingen underull och fryser därför lätt vintertid men det löser man lätt med ett täcke :)

Hanar 63-69,5 cm och vikt uppemot 50 kg som mest. Tikar 61-66 cm och vikt upp mot 40 kg som mest. Enligt standard alltså. Tyvärr verkar många få fram stoooora hundar idag och det är uppfödarna numera medvetna om och många jobbar på att dämpa det.

*En relativt lugn och stabil hund som inte hetsar upp sig allt för lätt. (Sen förstår jag ju att det beror på individen men vissa raser har ju mer sådant i sig)
En RR ska vara lugn, värdig, modig och med en hel del integritet. De är absolut inga hetsporrar men man ska vara noga med uppfödare för vissa RR har en del problem med rädslor idag vilket alla seriösa uppfödare är väl medvetna om och avlar enbart på djur med utmärkt mentalitet. Väljer man uppfödare med omsorg (dvs en erfaren en) ska man dock inte behöva bekymra sig över det.

Är inte ute efter att tävla eller något men vill ändå ha en hund som är rolig att jobba med. Sen kan jag ju tillägga att den kommer få leva i en familj med barn och andra djur
Ja, en RR är definitivt "rolig" att jobba med då det kräver ganska mycket av dig som förare. De har inte särskilt mkt "will to please" och därför måste du motivera (och motivera och motivera ;) ) din RR till att det du begär är kul och värt att utföras. En RR gör nämligen inget bara för att göra sin ägare glad utan den ska känna att den själv har något att vinna på det hela - annars utför den helt enkelt inte det du begär. De är dock inte på något sätt omöjliga att träna eller få lydiga - bevisar t ex alla de RR som faktiskt är ute och tävlar lydnad och bruks idag (en del t o m i Elitklass). :)

Har du frågor om just RR så svarar jag gärna :)

Oj tack! Vilket utförligt svar.

Ska funderade lite sen kommer säkert fler frågor.

Jag har oxå RR och har fött upp en kull RR. Tycker att svaret från ZOYA stämmer väldigt bra.

Min RR gillar inte vanligt lydnad men jag har bra vardagslydnad, hon alltid lös och är med när jag är ute och rider. När jag hade min valpkull så sålde jag tre av valparna till hästfolk. Dom valparna är nu 2 år och är med på ridturer. Trevliga hundar som många har lite fördomar oftarst pga att dom inte förstår sig på RR naturliga sätt att vara, dessutom har det på senare tid börja dyka upp mycket rädslor och en del allergier. Tänk på att vara noga när du väljer kennel så du kanske inte den allra största elr likn utan tittar runt bla olika kennel och kolla lite på resultat på mh och röntgen och vad hundarna används till.

Retriver eller spaniel skulle nog passa dig utmärkt! En labbe golden eller renrasig springer! Finns ju både welsh och engelsk springer att välja på dessutom!!

Korthårig Collie tycker jag att du ska kolla på :love:

*Gärna korthårig.
*En relativt lugn och stabil hund som inte hetsar upp sig allt för lätt.

Jag tycker att en lapsk vallhund skulle passa väldigt bra till dig, för även om de är vallhundar så märker man knappt att man har en hund hemma förens man rasslar med kopplet eller säger det magiska ordet. De är helt underbara hundar, och har inte speciellt lång päls. Den må vara ganska tjock, men är endå lättskött och behöver bara kardas under fällperioden.

I rasstandarden står det att:
"En Lapsk vallhund skall vara läraktig, lugn, vänlig, energisk och arbetsvillig.

Good Luck ^^

Jag vet som hade varit nästan perfekt (utom pälsen) -Jaktgolden! Och med jaktgolden innebär inte att hunden är en jakthund som jagar vilt. Jaktgolden är avlade på sina egenskaper att apportera, de är lite nättare i kroppen och mer arbetsvilliga än utställningsversionen, men de räknas till samma ras -Golden retriver. Iaf min jaktgolden passar perfekt in under det du söker! Hon är en perfekt gårdshund, skäller(några enstaka skall för att tala om) när någon kommer men möter dem glatt, lämnar inte tomten!, hänger lätt med lös på promenader o ridturer, vilar lugnt medan man själv arbetar.

En retriver älskar att arbeta, jaktgolden är dessutom kända för att vara stabila men ändå har en enorm arbetsglädje!

Pälsen medför att de klarar alla väder, psyket medför att de klarar lyssna samtidigt som det händer spännande saker (med träning givetvis). De älskar vatten, så räkna med många bad, i båda sjöar o diken...

En jaktgolden är en apportör och behöver få träna apport annars är det risk att den medfödda glädjen över att bära drabbar tofflor och skor :D Apport behöver dock inte innebära döda djur, utan en dummy räcker fint, det är rolig träning, perfekt att göra i samband med lydnad.

*Gärna korthårig.
Ja, här var ju en nackdel då :angel: Men det finns ju hundraser med mer hår ;) De kräver iaf ingen mer pälsvård än bortstning nån gång, vi badar våran med schampoo kanske 1g/år...

Och häremellan landar en normalviktig jaktgolden! Våran tik väger 26kg (stor o välmusklad).

*En relativt lugn och stabil hund som inte hetsar upp sig allt för lätt.
Som sagt, golden i ett nötskal. Men som du skriver så är det träningsberoende oxå, en hispig husse/matte ger hispig hund... Våran tik kan möta andra hispiga skällande hundar fotgåendes lös vid sidan av hästen medan vi är ute o rider, det säger mycket om hundens psyke!

O fina är dom ju oxå! :love:
smillauppstalld.jpg

En vän har en eurasier som stämmer in på allt utom pälsen - men den verkar lättskött. Hon spårar finfint, tränar lydnad och är rätt loj av sig. Skulle trivas ypperligt som gårdshund skulle jag tro.

Har exakt samma "önskningar" som du, och nu ställt mig i kö på en Stabyhoun. Verkar vara precis det vi söker..!;)
F ö rekommenderades jag själv Kooijkerhoundje, Nova Scotia Duck Tolling Retriever samt Welsh Springer Spaniel, fastnade inte för just de raserna av olika orsaker, men det verkar också vara trevliga hundar.
Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 479
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka