***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ja det är OT men eftersom jag tydligen aldrig kan göra nåt j-la rätt enligt allsmäktiga Buke tänker jag faktiskt försvara mig. Jag kan inte rida, jag har för liten ponny och nu utsätter jag även min hund för livsfara. I ridhus rider jag aldrig och där hade hund definitivt ite fått vara lös bland andra hästar heller. När man rider på utebana finns det en massa kul för hund att snusa runt bland och hon får både motion och stimulans, Det är inget vi uppnår i ridhus utan då kan hon hellre ligge i bilen och sova.

...och nej, jag hade inte blivit sur om ngn hade bett mig koppla hunden. Jag hade ridit någon annanstans bara (vi har tre ridbanor).

Nej, du blir säkert inte sur :) men det kan andra inte veta förrens någon ber dig koppla hunden. Jag vet att många inte törs säga till för att de är rädda för att hundägaren ska bli sur och tycka att man är löjlig. Det finns folk som är hundrädda/sitter på en ovan unghäst och de kan tycka att det är obehagligt trots att hunden är snäll och väluppfostrad (majoriteten av lösspringande hundar är inte så väluppfostrade som hundägaren påstår så hur ska vi andra kunna lita på att de är det?). Sedan tycker jag att det är skillnad om ni är några få som rider på er bana och alla känner varandra och är överrens om att det är ok att hundarna är lösa. Jag har väl aldrig påstått att du inte kan rida osv?

Senast ändrad:

Fast mig behöver du inte bli ett dugg sur på faktiskt eller benämna som klassificering att min kommentar är ngn bedömning enligt allsmäktige buke . Läs gärna igen om det känns otydligt ;)

Jag har inte skrivit ett ord om hur din hund löper risk i övrigt bara som förtydligande ;) däremot vill ingen av våra inackar löpa risken att endera själva bli skadade eller känna ansvar om deras hästar skulle skada ngn annans hund . Enkelt och tydligt att ha regeln därmed , alla är nöjda och glada .

Senast ändrad:

Detta är ett litet område och alla känner varandra och har koll på vilka hästar folk sitter på. Hade aldrig nånsin haft hund lös om nån hade ridt ungäst osv, eller ens om jag tycker att ekipaget ser instabilt ut överlag. Vi har som sagt flera olika ställe att rida på så det finns ingen anledning att utsätta någon för fara (naturligtvis).

mackan: Jag tror att du förstår att "allsmäktiga buke" var en väldigt generell term. Det känns som om jag inte gör annat än att försvarar mig här på Buke-är det inte ponnierna, min ridning eller nu då hunden så är det nåt annat som jag tycker fel om. Jag vill inget hellre än att kunna ta åt mig och ändra på mig och förbättra mina brister-men hur jag än gör, hur jag än vrider ut och in på mig själv är jag bara fel fel fel.

Tyvärr är jag inte så insatt att jag har ngn som helst koll på att det skulle vara så att du blir hackad på för ditten och datten så det kan jag inte ens ta ställning till . Jag svarar bara på ngt jag läser utifrån hur jag tycker , punkt . Vem som skriver vad osv eller vad vem eller vad skrivits för x dagar, månader eller år har jag tyvärr dålig koll på och har jag minne av ngt så är jag inte intresserad av att skriva utifrån det faktiskt oavsett . Så hoppas jag de flesta är så jag tycker du ska försöka ta det lugnt och inte läsa in så mkt att du blir ständigt kritiserad osv . Men återigen , jag har lite dålig koll om det finns diskussioner där du ständigt är på tapeten .

Jag tycker iaf att ni är jättefina :)
Hunden är ju inte ens i närheten av hästen.

Tror att jag har skrivit det hela tiden; att DU säkert inte låter din hund springa runt bland andra som rider om ni inte har kommit överrens om det. I din film så ser inte hunden ut att springa i hasarna på hästen. Jag har aldrig kommenterat hur du rider, storleken på ponnyn vs din längd eller annat så det förstår jag inte vart det kom ifrån.

Du blev uppenbarligen sur iaf och svarade att din hund är uppfostrad och därför kan vara lös. Precis det svar som hundägare brukar ge när någon kommenterar en lösspringande hund.

I stort sett alla hundägare svarar (med lite sur ton) att deras hund minsann är uppfostrad och kan vara lös. Oavsett om den faktiskt är uppfostrad eller inte. Och just sådana svar gör att folk inte vill säga att de inte vill ha hunden springa runt lös på ridbanan.

Aja, jag tror att du förstår vad jag menar och jag hoppas du förstår att det inte var något som var speciellt riktat mot dig :)

Det är skillnad på sur och uppgiven. Jag visar en filmsnutt där min hund inte ens är i närheten av hästen och du drar igång stora trumman på hundar i närheten av hästar. Relevansen på hur andra gör känns på ngt vis ganska oviktigt.

Nu känner jag att du överreagerar. Jag har inte dragit igång något, jag svarade på det mackan skrev om lösspringande hundar. Jag har inte slagit på någon trumma, däremot verkar det vara ett väldigt känsligt ämne för dig. Jag känner inte att det är meningsfullt att diskutera saken mer, du får gärna fortsätta diskussionen, men utan mig. :)

Jag kom precis in i tråden och kunde inte riktigt heller förstå varför någon skulle känna sig personligen kritiserad. Jag kan inte se att någon har uttalat sig kritiskt mot någon i tråden öht.

...och jag tycker igen att det verkar som att allt du gör bara är bra i andras ögon. Du tar tydligen åt dig av de få negativa kommentarerna du får (som man får räkna med om man "blottar sig" med film och annat), men ser inte de 98% som ger dig beröm.

Det är skillnad på sur och uppgiven. Jag visar en filmsnutt där min hund inte ens är i närheten av hästen och du drar igång stora trumman på hundar i närheten av hästar. Relevansen på hur andra gör känns på ngt vis ganska oviktigt.

Stora trumman var det nog verkligen inte!

Skyller allt på en riktigt riktigt shitty dag igår. Faktiskt.

Men att säga att jag till 98% skulle få beröm har nog allt missat en hel del:D!

Jag som följer dig flitigt här för att jag tycker att du är så duktig :) och att du dessutom rider dressyr på ponny och ännu bättre, connemara till och med :D

Jag har alltid med mina två dvärgschnauzrar i stallet, de har växt upp med hästar och har således lärt sig att hålla sig undan. De följer med på uteritter i alla gångarter samt är med i ridhuset även när andra rider och då går de helt sonika och lägger sig i ett hörn. Då är det ett större stall med flera inackorderingar och även folk utifrån som kommer och rider men jag vet att mina hundar inte stör, skäller eller utgör någon fara för varken sig själva eller hästar/ryttare så jag skäms inte med att ha med dem alls faktiskt.

Nu har jag i princip slutat rida - men hade tre hundar lekt vid sidan av ridbanan hade jag hoppat av och gått hem.

Jag har trillat av för många ggr för att tycka det skulle kännas ok. Och jag är en av dem som inte skulle vågat säga till hundägaren även om denne frågat "Är det ok om min hund är lös". Jack Russel-ägare brukar påminna lite om den ras de valt - och om man är en osäker ryttare (som är rädd för att trilla av) pallar man inte riktigt med de himlande ögonen och kommentaren om "det är väl bra miljöträning för hästen?".

Ja, det är det säkert. Men jag vill inte sitta på.

Jag hugger absolut inte på DIG, Fiorano - men jag ville gärna ge den andra sidan av saken. Från en rädd ryttare. (Fast nu f d)

Inget är rätt, inget är fel: ville bara förklara att det finns andra tankar och känslor som hindrar en från att säga vad man egentligen tycker. Och låt mig gissa: du kommer att tycka "Nå, så skyll dig själv då!".

Och jag förstår inte alls varför ni öht diskuterar det här i en filmtråd. Speciellt inte när inte syftet var att visa upp hunden.

Och nej, det är inte Fiorano som överreagerar. Det är ni som mästrar.

Jaha ? Vad fint ;) nog för att sida upp och sida ner regelbundet diskuterar det mesta här , och nog för att jag öht aldrig gått på fiorano om hund annat än att jag kommenterade att jag själv blivit tok stressad av den springande hunden , men visst ;) ordet NI är smidigt och du hittar säkert ngt argument att vi öht inte borde diskuterat hundar även bortkopplat från just Fiorano . Antar att ingen reflektion öht bör fällas om ngt annat än just filmerna och själva hästen då rent allmänt - ngnsin ?

Senast ändrad:

Det sista var väl tämligen onödigt och framför allt helt motsägande till paragrafen innan ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
725
· Visningar
48 626
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama