***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Fast problemet sitter i armbågen , då stödja handen förstår jag inte riktigt , är du spänd i armbågen kommer handen bli ännu mer stum om den stöds/låses fast . Bättre fokusera på där kärnan till problemet sitter ;)

Jag tänkte att det kan vara bra för mig att göra det mest för att ha händerna helt stilla, blir gärna lite "trixig" med händerna ibland.

Sitsen försöker jag tänka på hela tiden, i allting - men det är ju inte något som blir bra/bättre i en handvändning, tyvärr :crazy:;)

KL.

Jag tar mig mod och provar att lägga upp en film här efter att ha tittat på alla er andras fina hästar och ridning.

Här är en film på min senaste träning. Hästen är min gamling, en ponnykorsning som i år fyller 28 och som nog hellre skulle vilja ha en matte som kan och slippa lära ut. Som tur är är han vid god hälsa och tålmodig och står ut med hösäcken på ryggen.

Kom gärna med kommentarer, men var gärna lite snälla, jag är fortfarande nybörjare på dressyr. Tog min första ridlektion för 3,5 år sedan efter att bara lufsat i skogen några år och jag vet att jag har massor att lära. Den här filmen är första gången vi tränar skänkelvikningar i galopp och en av dom första gångerna vi provar att vända genom volten.

http://youtu.be/E2I4ULAmBO4

Då hade jag fortfarande försökt fokusera på grund problemet snarare än att släcka sekundärt problem .
Du är i stabil i bålen och spänd i bäckenet = armbågen blir låst och i sin tur handen .
Ska du skola handen med ngt hjälpmedel så ta Isåfall ngt a la "perfect sit" som korrigerar kärnans ursprung SAS .
Går bra med ett elastiskt bensnöre bakom ryggen som du trär armbågen igenom , som bra början och påminnelse . Istället för att försöka lösa sekundära symptom på ett grund problem :)

Jag har inte tänkt fokusera på det, vilket jag inte sagt heller. Jag sa/tänkte att det kan vara nyttigt att prova, det betyder inte att jag tänker rida runt så hela tiden eller sluta fundera på resten ;)

Som sagt försöker jag jobba med sitsen hela tiden. För ett år sedan hade jag satt jag så illa att jag skumpade av hästen om jag försökte luta mig från mitt framåtlutande läge till ett lodrätt läge... Det går inte snabbt men det går åt rätt håll åtminstone. Ska snart till naprapat eller kiropraktor (vet att det inte är samma sak, men pappa kom inte ihåg vad av det hon jag ska till är - men hon ska vara duktig iaf) och hoppas det ska kunna göra lite skillnad med, är sned lite överallt och har alltid varit det.

Inte meningen att gå in i försvarsställning eller vara otrevlig på något sätt, om det låter som det.

Senast ändrad:

Min kommentar var iof riktad både till dig och de råd du fick om att låsa handen med handtag på sadeln . Försvars ställning eller inte bryr jag mig inte om ;)

Oavsett så är remmen väldigt bra att träna med! Om du bara hakar i lillfingrarna så blir du inte fast men du får hjälp med stabiliteten (och placeringen).

Sen kommer handen inte kunna smyga utåt till ett ledande tygeltag längre utan du blir då tvungen att använda dig av skänken mera, lösa problemet på annat sätt. (Ett annat sätt att komma åt den reflexen är att rida på enhandsfattning, kan vara en riktig aha-upplevelse faktiskt).

Remmen gör även att man kan sätta händena lite i autopilot och då lättare fokusera på annat (typ ta tillbaka axlarna ;) plus att blir det skumpigt så kan man hålla i sig utan att vara rädd att dra i tyglarna. Toppen för någon som tränar sitsen med andra ord! : D

Men det har hänt otroligt mycket sen säg ett år tillbaka! Mycket djupare sits, mer upprätt och handen börjar 'hitta hem' mer och mer. Jag hade inte ha svårt att anlita dig som min medryttare iaf = )

*kl

hänger ut mig lite här, gårdagens dressyrlektion på ridskolan.
mörkblå tröja, lite silver detaljer och mörblå/silverfärgad hjälm på brun häst och uppkavlade ärmar på tröjan.

Är van och rida lite mindre hästar som är ungefär 160 och inte med så mkt gång, så en större utmaning med en häst på ca 170 och rör sig lite mer.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151433644123042&set=vb.556378041&type=3

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151434114198042&set=vb.556378041&type=3

Tack! Ja matte har smält för denna pärla kan jag säga :love: Lika snäll som han är vacker.

Fina hästen! :love: Wow, vad ni har utvecklats! Du är superduktig med honom. :bow: Fint sitter du uppe på, kan tänka mig att det är lite hela havet stormar på honom, men du är grym på att fånga upp det genom sitsen och ändå sitta stilla! Hatten av!

Tusen tack snälla du! Det glädjer verkligen att få dessa kommentarer! :D Jag gör mitt bästa men det är mer än en gång tårarna runnit och min förtvivlan ökat när jag känner mig för okunnig och klumpig. Men jag ser också själv att det tar sig :) Hoppas på en bra träningssommar med tävlingsinslag.

Jag tycker du rider föredömligt och har en otroligt fin sits . Tror du har den att tacka för mycket ....

Vilken snygging! :d

Jag tänkte skriva lite feedback på det jag ser så får du välja om de är relevanta för er eller ej :)

I galoppen tror jag att du skulle dra nytta av att räta upp dig och vara stadig i bålen. Nu tippar du fram och hästen blir lite tung fram. Dessutom tror jag att du spänner knä/vad eftersom tårna pekar ut. Släpp ner benen och tänk att de är blöta handdukar som bara ligger tätt intill och jobbar när det behövs :) Hästen ser ganska piggelin ut i galoppen och jag tror den slappnar av om dina ben blir lite lösare.

I traven är din sits bättre men lite samma med tårna. Men jag tycker att din häst är superfin och att du lotsar den jättebra! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 651
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica