***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Supertack! Det glädjer verkligen att få dessa kommentarer! :D Ja, han har börjat lära sig att vänta. Och ju starkare han blir desto mer "traditionell" ridning får vi till. Med det gäller att aldrig glömma vad målet är, vägen dit varierar :)

MissFideli - Ja det är guld värt! Och jag litar till 110% på henne :)

Va duktig du är som sitter så fint på en så "rörlig" häst! :D bra jobbat!

Jahapp, då kommer en liten snutt från träningen i söndags. Sparade ljudet ifall nån ville höra alla mina "braaaaaa" ;) Inga förklaringar eller ursäkter :)

http://www.youtube.com/watch?v=Z1J4YxxHpak&feature=youtu.be

Skriver inte här inne så mycket men tittar och läser varje dag. Jag skulle vilja ge dig stående ovationer, jösses vad ni har utvecklats tillsammans. Tycker du har en härlig attityd när du rider!! Dessutom är det en väldigt vacker häst:love:

KL

Jag har aldrig lagt ut filmklipp men tänkte att någon gång måste bli den första ;) Blev filmad av min tränare på fredagens träning. Hästen jag rider heter Danilo och är en äldre herre, utb. svår dressyr. Jag är medryttare på honom och rider honom ett par ggr i veckan. Otrolig läromästare för mig då jag ridit dressyr på hobbnivå tidigare och varit ute på några tävlingar... :D Detta är 3:e träningen för tränare. Jag började rida honom i höstas och nu under vintern har vi mest varit ute och klättrat i skogen. Han är van att ridas på kandar så det där med att ta stöd på vanligt tränsbett jobbar vi på! Konstruktiv kritik mottages tacksamt! Och även tips på ur man sitter ner bättre i galoppen! Har alltid haft problem med det... :bump:

http://www.youtube.com/watch?v=dmLHDagr4Qk&list=UUu2MhcQj8KtFpROf9DIk6EQ&index=1

Vad underbart roligt att få rida en häst som kan så mycket :) Tycker ni är fina tillsammans

Åh tack vilka fina ord! Det glädjer och motiverar mig ännu mer :D

*kl*

Nu är det lite mer än ett år sedan jag la upp en film på mig och min häst från en dressyrträning. Den gången fick jag väl minst sagt upp ögonen för att min tränare höll på ta livet av min häst ;) Grejen var väl den att ingen tränare lyckades hjälpa mig att få min häst ridbar, de gick bet alla jag provade och någon sa att det inte gick att rida på hästen. Fick tips på en tränare som jag tränade för tre eller fyra gånger tror jag och la upp en film från en träning. Hästen var stel som en pinne och spänd (felriden i många år från tidigare ägre och fodervärd där han reds i flera månader med kraftig bakbenshälta) och tränaren ville väl bryta isär honom med våld för det gick inte vara snäll mot han för då jobbade han inte osv osv.. Hon var inte alls trevlig i sin metod och desperat och okunnig som man var för att få hästen ridbar så köpte man tyvärr skiten.
Men som tur var så räddade fantastiska människor här på buke livet på mig och min häst (främst min häst)! Fick mig att inse att min tränare inte alls var snäll mot oss. Fick tips av en underbar tjej här på en tränare i mitt område som borde passa min typ av häst. Så henne har jag ridit för i ett år nu.

Hästen är helt outbildad och har riktigt riktigt svårt för sig. Inget gratis och exteriören är inte direkt att hurra för. Det gör att han ser gänglig och fladdrig ut då han inte har fullstyrka att bära än med sin låååååååånga bakben. :p

Filmen är absolut inget färdigt resultat på långa vägar. Vi har många svagheter, men dem jobbar vi på hela tiden. Jag vet att mina svagheter är att jag är svag i bålen och har dålig koll på min underskänklar. Har länge varit stressad när jag rider så jag måste träna på att slapna av och vänta. Låta hästen sköta sitt jobb och inte stressa på honom.
Hästen, ja han har mycket kvar att jobba på. ;) Han är som sagt otroligt svag i sin bakkärra och det har ju att göra med hans extrema exteriör. Men jag tycker han börjar hamna hyffsat på rätt väg. Han börjar svara för hjälper och mjukna i kroppen nu.

Vi har haft svårt med bjudningen länge men nu börjar den äntligen komma. Han svarar bättre för hjälper och är mer på. Så tränaren vill inte forcera honom nu när han börjar svara framåt. Utan belöna lite med att låta han jobba på med bjudning och suga framåt utan att släppa iväg honom. Få han att börja bära lite.
Skolor och sidvärts tappar han bjudningen i för dem börjar bli väldigt jobbiga nu när han börjar komma med ryggen och bakbenen i dem. Så där går det lite segt emmellanåt. Så vi varierar mellan att låta han genomföra skolorna i lite mer öppne form med mer bjudning, mer form och lite mindre bjudning för att han ska jobba och tänja lite på gränserna och lite mitt emellan. :)

Ja lite bakgrundsinfo har ni fått nu. Hoppas ni är snälla mot oss. Varken han eller jag är speciellt duktiga på dethär, men vi hoppas kunna bli. Jag har bara ridit ridhäst i 3 år nu, innan bara hållt på med trav. Och han är som sagt helt outbildad sedan tidigare.
Jag vill verkligen ha hjälp med vad vi kan förbättra och vad vi ska tänka på, men var gärna snäll då senaste gången knäckte mig rätt rejält. men är det galet vill jag veta det. Vill inte vara ute på fel spår igen.

Jag kan iafl säga som så att jag älskar min häst inställning. Han vill så mycket fast det är så jobbigt.

*väntar nervöst på rekationer nu*
http://www.youtube.com/watch?v=yYqDQawRDxY

Han är ju bara :love: jag tror jag snattar honom nån natt!
Ska du tävla på söndag?

Tack! ja, han är underbar. Har dock köpt mig en egen häst nu, hon kommer på måndag :D Men jag kommer fortfarande hålla till i samma stall och Danilo´s ägare har sagt att jag får fortsätta rida honom lite :D

Nej jag tävlar inte. Tänkte följa med som hästskötare men "mina" ekipage blev hemma.
Såg er på en tävling/träning (kommer ej ihåg) och har haft lite smygkoll på er sedan dess bara ;)
Är från RFRK

Otroligt vad du har utvecklat din ridning på så kort tid! Verkligen imponerande. Låt din egen energi pysa ut (och bort) igenom hjärnan när du rider så kommer du att få ett ännu bättre flow. Det är din energi som styr hästens energi och om du lyckas få ner din energinivå så kommer det att bli kanon :up:

RFRK? har aldrig varit där i närheten. var det träningen i ström för per för ett år sedan kanske? :) såg på tuben att du filmat en del i deras ridhus.
synd att de blev hemma så du inte kan åka.

Senast ändrad:

Du ville ha konstruktiv kritik och här kommer lite. För mig ser det ut som om hästen inte är framme för skänkeln. Den har väldigt lite bakbensaktivitet. Det finns därför ingenting du kan fånga upp så att den tar stöd på bettet. Så fram för skänkeln är steg 1. För att sedan kunna fånga upp fram så behöver du korta din tygel en del och försöka vara mer stilla i din hand. Tygeln är för glappig som den är nu. Med andra ord, rid den bakifrån fram till ett stabilt stöd i din hand. Då kan det nog bli jättebra! :)

Jag minns första filmen jag såg på er och vilken utveckling! bra jobbat!

Ser väldigt trevligt ut nu så tummen upp! ;)

Fiorano tycker ändå det ser trevligt ut! Lilla vovven i mitten verkar inte heller uppskatta blötan :D

Vår ridbana ser ungefär likadan ut men är glad att den syns iaf!!

KL.
Som en kontrast till alla ridfilmer slänger jag in en film på min älgkalv med dressyrstam :p

http://www.youtube.com/watch?v=coVt4twTQds

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 675
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama