*kl*
Nu är det lite mer än ett år sedan jag la upp en film på mig och min häst från en dressyrträning. Den gången fick jag väl minst sagt upp ögonen för att min tränare höll på ta livet av min häst
Grejen var väl den att ingen tränare lyckades hjälpa mig att få min häst ridbar, de gick bet alla jag provade och någon sa att det inte gick att rida på hästen. Fick tips på en tränare som jag tränade för tre eller fyra gånger tror jag och la upp en film från en träning. Hästen var stel som en pinne och spänd (felriden i många år från tidigare ägre och fodervärd där han reds i flera månader med kraftig bakbenshälta) och tränaren ville väl bryta isär honom med våld för det gick inte vara snäll mot han för då jobbade han inte osv osv.. Hon var inte alls trevlig i sin metod och desperat och okunnig som man var för att få hästen ridbar så köpte man tyvärr skiten.
Men som tur var så räddade fantastiska människor här på buke livet på mig och min häst (främst min häst)! Fick mig att inse att min tränare inte alls var snäll mot oss. Fick tips av en underbar tjej här på en tränare i mitt område som borde passa min typ av häst. Så henne har jag ridit för i ett år nu.
Hästen är helt outbildad och har riktigt riktigt svårt för sig. Inget gratis och exteriören är inte direkt att hurra för. Det gör att han ser gänglig och fladdrig ut då han inte har fullstyrka att bära än med sin låååååååånga bakben.
Filmen är absolut inget färdigt resultat på långa vägar. Vi har många svagheter, men dem jobbar vi på hela tiden. Jag vet att mina svagheter är att jag är svag i bålen och har dålig koll på min underskänklar. Har länge varit stressad när jag rider så jag måste träna på att slapna av och vänta. Låta hästen sköta sitt jobb och inte stressa på honom.
Hästen, ja han har mycket kvar att jobba på.
Han är som sagt otroligt svag i sin bakkärra och det har ju att göra med hans extrema exteriör. Men jag tycker han börjar hamna hyffsat på rätt väg. Han börjar svara för hjälper och mjukna i kroppen nu.
Vi har haft svårt med bjudningen länge men nu börjar den äntligen komma. Han svarar bättre för hjälper och är mer på. Så tränaren vill inte forcera honom nu när han börjar svara framåt. Utan belöna lite med att låta han jobba på med bjudning och suga framåt utan att släppa iväg honom. Få han att börja bära lite.
Skolor och sidvärts tappar han bjudningen i för dem börjar bli väldigt jobbiga nu när han börjar komma med ryggen och bakbenen i dem. Så där går det lite segt emmellanåt. Så vi varierar mellan att låta han genomföra skolorna i lite mer öppne form med mer bjudning, mer form och lite mindre bjudning för att han ska jobba och tänja lite på gränserna och lite mitt emellan.
Ja lite bakgrundsinfo har ni fått nu. Hoppas ni är snälla mot oss. Varken han eller jag är speciellt duktiga på dethär, men vi hoppas kunna bli. Jag har bara ridit ridhäst i 3 år nu, innan bara hållt på med trav. Och han är som sagt helt outbildad sedan tidigare.
Jag vill verkligen ha hjälp med vad vi kan förbättra och vad vi ska tänka på, men var gärna snäll då senaste gången knäckte mig rätt rejält. men är det galet vill jag veta det. Vill inte vara ute på fel spår igen.
Jag kan iafl säga som så att jag älskar min häst inställning. Han vill så mycket fast det är så jobbigt.
*väntar nervöst på rekationer nu*
http://www.youtube.com/watch?v=yYqDQawRDxY