***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tror jag börjar med övning nr 18, ska bara ringa och boka plats på akuten först :D

Hahaha ja eller hur:D Och den när man ska ligga med fötterna på bollen och göra armhävningar. Jag får träningsvärk och kramp bara av tanken:eek:

*knapp*

Tänkte att jag skulle "hänga ut" mig å kusebuse en sväng nu när jag är jättegravid (på filmen till synes inte fullt lika gravid)och sjukt ridsugen. :D
Filmen är från början av januari och hästen var under igångsättning så det är inte direkt nån action.
Dessutom verkar det ha hänt nått med formatet för vi ser ju lite lätt ihoptryckta och sävliga ut.

http://www.youtube.com/watch?v=nmw5rn1SDC4

Jag har en hel drös klipp från samma pass men jag har ännu inte lärt mig hur man klipper och klistrar. Får bli ett senare projekt...

Fina är ni!:)
Blir hon alltid lika glad över en klapp:love: ser ut som en riktig myshöna.

Tack! :)
Nu när jag tänker efter så Är hon nog en myshöna, arbetsnarkomanin till trots. :D
Det var hon inte när hon var unghäst. Då var hon bara dryg och bänglig. Klappade man på henne då så inkräktade man mest på hennes integritet enligt henne själv. :p
Men hon har ett underbart psyke utan att för den delen bli tråkig (läs traktor med sportbilsmotor)och 'på äldre' dar har hon blivit mycket 'mysigare'. Hon gillar mer det här med 'team' nu. Tack och lov!

kl

Igår var jag iväg på första dressyrträningen med stoet! Hon är 10 år, e. Akribori och mamma till Bruce som jag rider också.

Här jobbar vi med lite byten, är fortfarande lite i inlärningsfasen där. Eller iaf för min del :angel:
Tränarens kommentarer är kvar men hörs inte jättebra alltid.

http://www.youtube.com/watch?v=TYxIicOY-6U

Det är en trevlig häst men jag tycker den bör "snärtas" upp lite i galoppen jag tycker den blir lite långsam och på gränsen till att vara fyrtaktig i galoppen. Tror det skulle hjälpa den mkt om man försöker kvicka på bakbenen lite. Den ser heller inte riktigt loss ut i nacken (?), ser ut som att den skulle bli ännu finare om den blev mer loss i sidorna och överlinjen så att den lägger sig mer till ro i handen. Det kommer nog bli himla bra med tiden!

KL

Jag har aldrig lagt ut filmklipp men tänkte att någon gång måste bli den första ;) Blev filmad av min tränare på fredagens träning. Hästen jag rider heter Danilo och är en äldre herre, utb. svår dressyr. Jag är medryttare på honom och rider honom ett par ggr i veckan. Otrolig läromästare för mig då jag ridit dressyr på hobbnivå tidigare och varit ute på några tävlingar... :D Detta är 3:e träningen för tränare. Jag började rida honom i höstas och nu under vintern har vi mest varit ute och klättrat i skogen. Han är van att ridas på kandar så det där med att ta stöd på vanligt tränsbett jobbar vi på! Konstruktiv kritik mottages tacksamt! Och även tips på ur man sitter ner bättre i galoppen! Har alltid haft problem med det... :bump:

http://www.youtube.com/watch?v=dmLHDagr4Qk&list=UUu2MhcQj8KtFpROf9DIk6EQ&index=1

Jag har ju sett honom ridas av förra ägaren (och ridit honom en kortis) och precis som du säger har han mest gått på kandar och med ytterst lite stöd på handen. Eftersom hästen är så gammal och så mycket riden i det systemet sas hade jag nog tyckt att du får anpassa dig efter honom och inte tvärtom. Får han gå där han vill utan stödet så bär han sig riktigt bra och du kommer att kunna göra ALLT med honom! Hur eller hur hade du fått till ridningen lite bättre om du ridit lätt och kunnat mata på med mer ben. Den traven är inte så lätt att sitta i:p. Det är en underbar läromästare du har!!

Härligt att få bli medryttare på en så välutbildad häst. Kanske kan du prova att rida med gummisnodd/halsförlängare då och då. Så du bara behöver koncentrera dig på dig själv och inte på vart hästen har huvudet.

KL på mig själv...

Lägger ut en till film, från en provridning i lördags! Ska evenuellt köpa egen häst :D Det finns en ledig stallplats i Danilos stall så jag kommer inte vara långt borta från honom, och jag kommer fortfarande kunna rida honom :)

Jag provred Jatsi, också en lite äldre häst som fått 2 föl (som finns på gården! E som äger Danilo har ägt Jatsi och pappan till unghästarna innan men kan inte ta tillbaka henne, och då undrade hon om jag ville ta henne istället ;) ) nu sista 1,5 åren har hon gått som hobbyhäst! Men hon ar potential kvar och med lite mer träning tror jag hon kan bli bättre :) Min kompis filmar och ägaren står bredvid, därför det kommer lite knasiga kommentarer och så! har precis köpt en ny dator så jag har ingen musik på datorn. Det blåste som bara den och var svinkallt!!

http://www.youtube.com/watch?v=RFJEBmkKUbA&list=UUu2MhcQj8KtFpROf9DIk6EQ&index=1

Jag har ju sett honom ridas av förra ägaren (och ridit honom en kortis) och precis som du säger har han mest gått på kandar och med ytterst lite stöd på handen. Eftersom hästen är så gammal och så mycket riden i det systemet sas hade jag nog tyckt att du får anpassa dig efter honom och inte tvärtom. Får han gå där han vill utan stödet så bär han sig riktigt bra och du kommer att kunna göra ALLT med honom! Hur eller hur hade du fått till ridningen lite bättre om du ridit lätt och kunnat mata på med mer ben. Den traven är inte så lätt att sitta i:p. Det är en underbar läromästare du har!!

På förra träningen trampade han på riktigt trevligt och bo ett trevligt stödi handen! Då han kan om han vill. Man får ingenting gratis när man rider honom, utan man måste rids varenda litet steg! Men kul är det och visst är han underbar! :-) ja, jag har märkt att han kan väldigt mycket! Vi har börjat lite mer byten och förvänd, flytta honom i galopp etc! Så himla kul när man får ett flow och allt stämmer :-) min tränare är super och duktig på att förklara!

För att hästen ska ha en möjlighet att jobba korrekt behöver du själv bli mycket starkare, mer stabil och få bättre balans i din sits.
Det ser inte ut som att du är mogen att rida med kandar så bra att du väljer träns.
Träna upp din bålstabilitet på gymmet samt rid utan stigbyglar. Du kan börja med kortare sekvenser som du sen ökar på successivt.
Om din tränare kan longera dig 10-15 minuter varje träningspass där hästen är inspänd är det jättebra.

Tack för svaret!
Ska tänka på det där med galoppen, det går att snärta till den ganska mycket, men just takten upplever jag att det är lättare för henne att hitta om man rider lite lugnare. Hon har ganska lätt för att bli spänd, och speciellt vid bytena kan hon vi väldigt laddad och då hinner hon inte få rätt på alla benen så försöker mest fokusera på att hålla henne avspänd. Men det ska förstås inte gå till överdrift så att man tappar kvaliteten!

kl

Här är en travfilm också, jobbar med slutorna mestadels!

http://www.youtube.com/watch?v=q3CODgPj_ak

För att hästen ska ha en möjlighet att jobba korrekt behöver du själv bli mycket starkare, mer stabil och få bättre balans i din sits.
Det ser inte ut som att du är mogen att rida med kandar så bra att du väljer träns.
Träna upp din bålstabilitet på gymmet samt rid utan stigbyglar. Du kan börja med kortare sekvenser som du sen ökar på successivt.
Om din tränare kan longera dig 10-15 minuter varje träningspass där hästen är inspänd är det jättebra.

Jag håller på att träna för fullt, eller ja, så mycket som tiden räcker till! Nej nej, ingen kandar för mig inte!Trivs bra på att rida med tränsbett. Rider honom ibland på mildare phelam ibland och det trivs han väldigt bra på :) Dels för att få variation samt att det är lättare att jobba honom på det. Rider utan stigbyglar så ofta som möjligt!

*kl*

Får man visa film från tävling här eller ska den ligga i tävlingstråden?

Min tanke var väl mer att eftersom han är en gammal läromästare så får man som ryttare lära sig av hästen och inte tvärtom. Det är ju helt meningslöst att ha en svårklasshäst på 20 år och tänka att man ska ändra på hur han har blivit riden i 17 år. Det är bara till att anpassa sig, gilla läget och hitta hans knappar och börja krumelura:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 686
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama