***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Trevlig häst, men rent spontant skulle jag ta av sporrarna omgående tills dess att du får b'ättre koll på dina skänklar, för de hackar hästen i sidan för varje steg. Att hästen är för liten håller jag inte med om, ser ut att vara en lagom storlek för dig. Sedan skulle jag satsa på sitsträning, bli longerad och fokusera på att slappna av i hela kroppen, både armarna, benen och ryggen. Det ser ut som att du kniper med knäna och spjärnar emot med stigbyglarna. Tänk på att armbågen ska in, vara en förlängning av tygeln. Tänk inte på hästens position utan fokusera på din sits och inverkan, för du kan ju inte börja korrigera hästen innan du gjort det med dig själv. Drivningen ska komma från sätet med en stadig bålstabilitet som samlar upp, tumregel 90 % sits och ben, 10% hand. Just nu ser det ut som att du håller balansen i tyglarna och drar ihop hästen, och så fort du släpper så slår sig hästen fri. Lätta av i handen, dra inte ihop hästen i form, då börjar man i fel ände.

Sen därefter när det gäller hästen skulle jag fokusera på lösgörande arbete, få hästen att arbeta bakifrån fram till handen, inte släppa ryggen och bakbenen samt knäckaav nacken som nu. Det syns även tydligt att hästen går med bakdelen åt vänster i höger varv, vilket både kan bero på att du är sned eller att hästen inte arbetar liksidigt genom kroppen, säkert en kombination. Börja med att förändra din sits och kom till ro där innan hästen börjar korrigeras, men som sagt, prio ett, ta av sporrarna.

Vad säger din tränare? Kan inte h*n hjälpa dig med sitsträning?

Tack för ditt svar :)!

Ang sporrarna så använader jag dem bara när jag rider för tränaren, alltså ca 1 gång i månaden.
Nej, hästen är absolut inte för liten för mig, det påstod jag aldrig, men jag sa att hästen är liten (den är 156), hade jag haft en på 170 kanske jag hade haft mer stöd för benet. Men jag skrev även att det var mer en bortförklaring från min sida eftersom jag aldrig lär mig.
Men frågan är HUR får jag mer kontroll på mina skänklar? Hur lär jag mig?
Rida barbacka? Rida utan stigbyglar, byta sadel eller vad ska jag göra? :confused:

Det hemska är att det känns mycket bättre än det ser ut :o! Fick typ en chock när jag fick se filmen. Minns inte när jag blev filmad senast, har aldrig någon som kan hjälpa mig med det. Men det är väl kanske 2-3 år sedan sist.
Och som sagt, känslan finns där verkligen ibland, absolut inte alltid. Men när man tittar på detta, så skäms man :(.

Hur ska jag bli mer stabil och inte en skumpande potatissäck?
Känns frustrerande och ganska hopplöst. :cry:

En skumpande hösäck är hårt mot dig själv! Du gör rätt som följer med hästen i hans rörelser med din länd. Problemet är nog att du är för svag för att hålla emot bålen och då blir man yvig i armar och ben. Jag har samma problem, märks för mig främst i armarna som viftar runt.

Det är som att man släpper ut energin istället för att använda den i kroppen.

Om hästen blir med lösgjord kommer det förenkla, nu drar han dig ur position ibland och då "skumpar du loss".

Jag tycker din häst verkligen är kanonfin!

ang. dina skänklar så tror jag det är att du inte öppnar upp bäckenet och höfterna, gör du inte det så kommer du inte ner och då blir det sådär med skänkeln lätt. du borde inte ha det problemet bara du kommer ner på hästen, att ha långa ben som du har brukar vara en stor fördel i fråga om att det är lätt att få dem stilla och bara följa hästen mjukt/hänga ner.

Jag tycker även din häst ser lite överilad ut i traven, försök sitta ner lite mer och sakta upp tempot lite så blir det lättare att sitta då hästen hinner komma igenom rörelsen lite bättre?

Ang sporrarna så använader jag dem bara när jag rider för tränaren, alltså ca 1 gång i månaden.
Nej, hästen är absolut inte för liten för mig, det påstod jag aldrig, men jag sa att hästen är liten (den är 156), hade jag haft en på 170 kanske jag hade haft mer stöd för benet. Men jag skrev även att det var mer en bortförklaring från min sida eftersom jag aldrig lär mig.
Rida barbacka? Rida utan stigbyglar, byta sadel eller vad ska jag göra? :confused:

Det hemska är att det känns mycket bättre än det ser ut :o! Fick typ en chock när jag fick se filmen. Minns inte när jag blev filmad senast, har aldrig någon som kan hjälpa mig med det. Men det är väl kanske 2-3 år sedan sist.
Och som sagt, känslan finns där verkligen ibland, absolut inte alltid. Men när man tittar på detta, så skäms man :(.

Sitsträna! :) Be någon longera dig på en stabil häst inspänt där du tränar på att slappna av och komma ner i sadeln. Som Kyra eller vem det är som säger det, försök inte att komma djupare i sadeln genom att knipa med knäna, låt jordens dragningskraft dra dig ner :) tror att du kommer få ordning på mycket bara du får bättre ordning på din sits :)

Det finns betydligt värre ryttarexemplar än du:p

Men jag skulle gjort så här, och det får jag oxå göra när jag rider igång efter diverse avbrott från ridningen.

Dela upp det i olika delar.
Ofta vill man ju så himla mycket när man ska rida och framförallt när man ska rida för tränare.
Bestäm dig för att du typ 3 dagar i veckan börjar passet (efter att hästen blivit varm) med att ta bort stigbyglar, drar ner tempot rätt mkt och så åker du runt fyrkantsspåret (korta tygellängden där du vill ha den och håll bara i tygeln, strunta i hur hästen känns i handen osv, utan ge den bara en ram). Sätt dig i lodrät sits och fokusera på att hålla armarna rätt, håll tårna lyfta och sitt där du ska i sadeln, du behöver rida så pass långsamt så att du kan behålla balans och kontroll. När du sedan kan rida kvar i balans där så ökar du tempot en aning och så får du hålla på så tills du känner att du klarar det i arbetstrav.

För att träna upp liksidighet och bålstyrka så är såna där bollar perfekta. Sitt på en sån framför datorn, när du kollar tv osv... Du kan vicka höfterna åt olika håll och bromsa upp bollens rörelse med precis dom muskler man använder när man rider.
Sen när du väl ska träna hästen, så rid mkt lätt. Ju mer spänd du blir, ju mer spänning rider du ju in i hästen och så är ni fast i ett dumt ekorrhjul.
När jag rider som sämst så brukar jag tvinga upp min tränare på hästen så hon får lösa det som min kropp just då inte fixar. Jag vet tex att när jag inte rider på ett tag så är min ena höft väldigt mkt stelare och senare än den andra och då sabbar jag tex bytena och skolorna för hästen när jag sitter där och bromsar henne med höften.

Du har en trevlig häst tycker jag:)

Det där med bollar är jag väldigt nyfiken på. Antar att du menar en pilatesboll? Har nämligen upptäckt att med stigande ålder och ingen annan träning än ridningen, så har jag börjat tappa i bålstyrka :o. Tips på bra ryttarövningar mottages tacksamt.

Det där med bollar är jag väldigt nyfiken på. Antar att du menar en pilatesboll? Har nämligen upptäckt att med stigande ålder och ingen annan träning än ridningen, så har jag börjat tappa i bålstyrka :o. Tips på bra ryttarövningar mottages tacksamt.

Jag gjorde min praktik på våran företagshälsa här och då hade vi rehabprojekt för folk med olika smärtproblematik. Dom fick träna en hel del på bollar. Jag hängde oxå på och trodde inte det skulle bli någon skillnad alls, men det blev det.

Dom fick i alla fall enbart sitta på dom, och man ska välja en där man sitter med ca 90 graders vinkel i knäet när man har foten platt i golvet. Sedan ska man börja med att bara rulla bollen lite åt sidorna och bakåt och framåt och stoppa rörelsen genom att man spänner till i magen och ryggen. Stabiliseringsmuskler kallade dom det för, och det är ju precis samma som vi använder i ridningen.
Man börjar ju rätt försiktigt så att kroppen hinner med, så jag tänkte att jag tryckte iväg bollen med ett sittben åt gången, bra övning även för att hitta dom :) Och sen tänkte jag förhållning och igångsättningen när den skulle rullas framåt och bakåt.
Sen fick man sitta stilla på bollen och lyfta ett ben åt gången rakt upp, fortfarande med foten plan mot golvet och vinkel i knät. Och sen sträcka benet rakt ut. Sen kunde man variera det där genom att hålla uppe benet ett tag, sen sträcka rakt ut och så tillbaka till att bara hålla upp foten.
Hela tiden ska man försöka hålla händerna i midjan så att man inte håller balansen med armarna.
Nyttig och lättsam övning:)

Det finns ju massa andra varianter på övningar på boll... men dom har jag inte provat själv:)

Nyfiken ! Sitter de i kontors stol på boll alltså ? Låter ju super ?

Nä de personerna vi hade där, var ju på heltid i ett rehabprogram. Så dom hade träning på bollarna. Men jag vet en del klasser här, där man på försök har haft bollar i stället för stolar och det har funkat bra. Sen vet jag inte riktigt varför man inte fortsatte:confused:

Men om man själv vill ha lite träning utan att behöva gå till ett gym, så kan man sitta på en sån boll när man tex tittar på tv och göra dom där övningarna samtidigt!

En liten länk, hoppas den är okej att lägga upp.
Långt ner på sidan kommer det upp bilder på cirkelrörelserna och benlyften. Fast vi gjorde inte cirklar, utan puttade bollen lite åt sidorna och så framåt och bakåt. Och det liknar ju hästens rörelser en hel del.
http://www.tranahemma.com/pilatesboll-ovningar/

Senast ändrad:

Tror jag börjar med övning nr 18, ska bara ringa och boka plats på akuten först :D

En skumpande hösäck är hårt mot dig själv! Du gör rätt som följer med hästen i hans rörelser med din länd. Problemet är nog att du är för svag för att hålla emot bålen och då blir man yvig i armar och ben. Jag har samma problem, märks för mig främst i armarna som viftar runt.

Det är som att man släpper ut energin istället för att använda den i kroppen.

Om hästen blir med lösgjord kommer det förenkla, nu drar han dig ur position ibland och då "skumpar du loss".

Tack! Jag måste alltså träna bålstabiliteten för att besegra över min viftande kropp. Måste fråga min sambo om han kan hjälpa mig med det.

På mitt jobb så sitter många på sådana bollar någon timma om dagen istället för kontorsstolen. :) Har funderat själv på att testa! De har blivit mycket friskare i ryggen när de sitter på dem dels för att de stabiliserar och stärker bålen som hjälper ryggen och dels för att man kan inte sitta som en hösäck på dem som man gör i stolarna!:D

Jag tycker din häst verkligen är kanonfin!

ang. dina skänklar så tror jag det är att du inte öppnar upp bäckenet och höfterna, gör du inte det så kommer du inte ner och då blir det sådär med skänkeln lätt. du borde inte ha det problemet bara du kommer ner på hästen, att ha långa ben som du har brukar vara en stor fördel i fråga om att det är lätt att få dem stilla och bara följa hästen mjukt/hänga ner.

Jag tycker även din häst ser lite överilad ut i traven, försök sitta ner lite mer och sakta upp tempot lite så blir det lättare att sitta då hästen hinner komma igenom rörelsen lite bättre?

Tack så mycket:laugh:!! Sånt värme ju alltid! För mig är han den bästa :love:!

Det där behövde jag verkligen höra, att har man långa ben bör man inte ha problem med fladdrande skänklar. Men hur öppnar jag upp bäckenet och höften?

Ok, ska försöka tänka på det. Min häst har alltid varit lite lat och utan bjudning, så det sitter i bakhuvudet att det alltid måste gå snabbare :o.

Ok, ska försöka tänka på det. Min häst har alltid varit lite lat och utan bjudning, så det sitter i bakhuvudet att det alltid måste gå snabbare :o.

Det där måste jag också tänka på med min valack. Han var rätt seg som treåring och det tog ett bra tag innan han hittade gasen -vilket gjorde att jag liksom fastnade i att han måste fram. Men nu är det lite tvärtom, man får lugna sig lite och låta dem vila på steget lite och inte ramla iväg.

Det finns betydligt värre ryttarexemplar än du:p

Men jag skulle gjort så här, och det får jag oxå göra när jag rider igång efter diverse avbrott från ridningen.

Dela upp det i olika delar.
Ofta vill man ju så himla mycket när man ska rida och framförallt när man ska rida för tränare.
Bestäm dig för att du typ 3 dagar i veckan börjar passet (efter att hästen blivit varm) med att ta bort stigbyglar, drar ner tempot rätt mkt och så åker du runt fyrkantsspåret (korta tygellängden där du vill ha den och håll bara i tygeln, strunta i hur hästen känns i handen osv, utan ge den bara en ram). Sätt dig i lodrät sits och fokusera på att hålla armarna rätt, håll tårna lyfta och sitt där du ska i sadeln, du behöver rida så pass långsamt så att du kan behålla balans och kontroll. När du sedan kan rida kvar i balans där så ökar du tempot en aning och så får du hålla på så tills du känner att du klarar det i arbetstrav.

För att träna upp liksidighet och bålstyrka så är såna där bollar perfekta. Sitt på en sån framför datorn, när du kollar tv osv... Du kan vicka höfterna åt olika håll och bromsa upp bollens rörelse med precis dom muskler man använder när man rider.
Sen när du väl ska träna hästen, så rid mkt lätt. Ju mer spänd du blir, ju mer spänning rider du ju in i hästen och så är ni fast i ett dumt ekorrhjul.
När jag rider som sämst så brukar jag tvinga upp min tränare på hästen så hon får lösa det som min kropp just då inte fixar. Jag vet tex att när jag inte rider på ett tag så är min ena höft väldigt mkt stelare och senare än den andra och då sabbar jag tex bytena och skolorna för hästen när jag sitter där och bromsar henne med höften.

Du har en trevlig häst tycker jag:)

Haha, tack ;) Skönt att inte ses som sämst iaf!

Just nu rider jag bara 3 gånger i veckan, veckopendlar sedan snart ett år tillbaka och har bara hästen fre-sön varje vecka. Men om en månad börjar jag nytt jobb på hemmaplan, och då får jag tillbaka min häst 7 dagar/v. Så hoppas det blir bättre då :).
Ska verkligen försöka testa på det, att bara sitta och koncentrera mig på sitsen i lågt tempo.
Ska väl kanske ta tag i min kropp och få hjälp att slappna av lite. Sitter framför dator hela dagarna och man blir ju ganska stel och spänd. Sen är vi väl lite sneda och ojämna både han och jag.

Men då finns det kanske hopp för min häst oxå ;)
Han är verkligen MYCKET bättre än bara för ett år sedan, han har bjudning, även om det kan vara bättre vissa gånger ;)
Men mer energi hör jag alltid att han behöver...

Haha, tack ;) Skönt att inte ses som sämst iaf!

Just nu rider jag bara 3 gånger i veckan, veckopendlar sedan snart ett år tillbaka och har bara hästen fre-sön varje vecka. Men om en månad börjar jag nytt jobb på hemmaplan, och då får jag tillbaka min häst 7 dagar/v. Så hoppas det blir bättre då :).
Ska verkligen försöka testa på det, att bara sitta och koncentrera mig på sitsen i lågt tempo.
Ska väl kanske ta tag i min kropp och få hjälp att slappna av lite. Sitter framför dator hela dagarna och man blir ju ganska stel och spänd. Sen är vi väl lite sneda och ojämna både han och jag.

Långt ifrån sämst, jag brukar säga att har man bara insikt i det man gör tokigt så har man kommit väldigt långt på väg:)

Du behöver ju heller inte göra hela ridpass till bara ren sitsträning, utan bestäm dig för att göra så en kvart per pass eller nåt liknande nu när du inte rider varje dag. Du har en jättebra grund för du sitter ganska rätt upp och ner i sadeln, det är värre med dom som lärt sig att vika sig eller vrida sig i bålen. Du är nog mest bara lite så där allmän sned som man lätt blir om man dessutom sitter mkt framför en dator.

På mitt jobb så sitter många på sådana bollar någon timma om dagen istället för kontorsstolen. :) Har funderat själv på att testa! De har blivit mycket friskare i ryggen när de sitter på dem dels för att de stabiliserar och stärker bålen som hjälper ryggen och dels för att man kan inte sitta som en hösäck på dem som man gör i stolarna!:D

Det blev jättestor skillnad på min stabilitet i ridningen bara på de 7 veckor jag tränade det regelbundet. Just nu är jag utan boll, måste skaffa en ny sån nu när jag håller på och rider igång mig igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 686
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama