***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Kan du inte lägga in exteriör bilden på honom en gång till, för de som missat tidigare "historia" runt er? Om du vill alltså!

Absolut! Får göra det när jag kommer hem eftersom Pixbox kraschat. Har inte fört över allt på Photobucket ännu. :)

Nej gamla filmen vill jag inte lägga upp. Jag vill inte se den. Jag har så svårt å smälta att jag som är så kritisk köpte hennes arbetsmetod.

Här kommer en exteriörbild. Dock ett år gammal men han ser väl ut ungefär såhär idag med. Dock mer massa på överlinjen och han är inte lika tjock (han är extremt lättfödd så vi kämpar varje dag med att hålla hullet nere och det går ju upp och ner). Måste ta och fota snart igen tror jag. :)

IMAG2268_zps3ab3341a.jpg

Ja som ni ser så har han ju knappast exteriören med sig. *fniss* :p Det känns lite som att man tagit överblivna delar från alla håll och satt ihop dem och det blev min häst. Och dessutom förutom exteriören så var han rejält bakhalt när han kom till mig. Krävdes två operationer av griffelbenet pga brott som medfört tryck och inflammation på gaffelbandet. Han har ridits med den hältan i flera månader (har film från fodervärd till förra ägaren där bakhältan syns tydligt) och ända till nu har jag jobbat stenhårt med felställningar och låsningar i SI-led, höft, kors och ländrygg som är resultat av riktigt illasittande sadlar, riden trots hälta och felriden hos flera tidigare ägare som gjort sig av med han för att han inte duger. Mycket muskulära problem i länd och kors. Senast när ET var här så var han helt felfri för första gången :banana::banana::banana: helt jämt musklad och fanns inte en spänd muskel och inte en kota som ligger fel. ET'n var sjukt nöjd och impad med hur fin han var. Och det känns kan jag säga.

Herregud, snacka om att jobba i motivind! VÄLDIGT imponerande att du kan få en häst som är byggd sådär att se så avspänd och trevlig ut när han rids :)

Haha motvind kan man kalla det. Men hans hjärta och arbetsmoral gör det väldigt lätt! Visst jag får kämpa och jobba hårt i inte bara ridningen utan mycket runt ikring, men det är bara roligt med en så himla trevlig häst. Utan hans vilja hade det inte gått. Har aldrig träffat på en mer arbetsvillig häst som så gärna gör allt han kan för att försöka. Han blir ofta tränares lilla charmtroll för han är verkligen speciell. Men utan den här inställningen hade jag aldrig tagit mig an honom heller. Jag kände att det fanns en enorm vilja och då var det värt att chansa. Han har blivit erbjuden många hem om jag skulle ledsna så nånting finns det verkligen där, trots mycket som talar emot honom. :) Det är en helt fantastisk häst! :love:

Tack för de fina kommentarerna! Det värmer oerhört efter 3 års slit.

Jag blir rörd till tårar! Vilket otroligt jobb du har lagt ner. Världen borde ha fler människor som du :bow::love:

Helt fantastiskt, vilken skillnad!! :love::bow:Blir så glad att se att det går så bra för er, kommer ihåg hur uppgiven och ledsen du var!:banana: Jag tycker dessutom att du inte behöver vara så självkritisk utan tycker du sitter fint och följsamt med stilla händer på din häst, föredömligt om du frågar mig!:bow:

Jag blir rörd till tårar! Vilket otroligt jobb du har lagt ner. Världen borde ha fler människor som du :bow::love:

Men ååhh vad tror du jag blir då över alla era fina kommentarer! Det är så jäkla roligt attni tycker han börjar bli lika fin som jag tycker!

:D Ja han är inte snygg och han är inte vacker i den bemärkelsen (även om han är vackrast för mig) men han är rätt häftig ;)

Helt fantastiskt, vilken skillnad!! :love::bow:Blir så glad att se att det går så bra för er, kommer ihåg hur uppgiven och ledsen du var!:banana: Jag tycker dessutom att du inte behöver vara så självkritisk utan tycker du sitter fint och följsamt med stilla händer på din häst, föredömligt om du frågar mig!:bow:

Vad kul det är med folk som kommer ihåg oss. Det blir extra roligt att få positiv feedback då. Tack!
Jag tror jag tycker jag är flaxig med skänklarna och svag i bålen för att jag blir snabbt trött. Jag är inte van att rida på hästen såhär igenom kroppen. Och han blir trött lite före mig och då blir det många hundra kilo häst att rida och då blir jag helt slut och sitsen blir ju inte där man vill ha den. Men på filmen är det relativt tidigt på träningen så vi har inte hunnit bli sådär trött som vi alltid blir mot slutet. :p Hästen orkar knappt kliva på finkan när vi ska hem.. Haha.. Men mer och mer orkar vi. Sakta men säkert är det som gäller för oss.

Jag tycker du rider bättre än de flesta , kvitto har du ju om inte annat på den resa du visat !
Sen tycker jag verkligen det ÄR som jag skrev , ljuvligt att se denna filmen och hur du lyckats med ngt så extremt motvalls som det är med hästens exteriör och hur den visades på den tidigare filmen . Sist men inte minst och det har jag sagt tidigare hoppas jag du minns , tycker jag du är fantastisk som tog tag i det , omvärderade och fick så bra hjälp , trots att du blev så ansatt över det tidigare upplägget . Inte För att Jag tycker det är ngt konstigt med att reagera som du gjorde för kritiken var rätt hård , och inte för att du på ngt sätt behöver kommentera det öht eller visa ngt öht utan bara för att det du visar är så himla härligt och man blir så glad att få se detta !

Tack för att du delar med dig . All respekt från mig .

Jag var inte med då den gamla filmen var på tapeten, men jag vill ändå gärna säga att jag tycker att ni är jättefina nu. Det ser mjukt och samspelt ut, vilket är extra imponerande med tanke på allt ni har haft emot er. Jag blir verkligen imponerad och rörd över allt arbete du har lagt ner på denna missförstådda häst. Och samtidigt lite deppig över att han har kunna bli behandlad så i sitt tidigare liv. All heder åt dig för att du har gett honom en chans!

OT men måste berätta för dig, vi har köpt en ny ponny till ridskolan och det är en mini-kopia av din! Dom är sååå lika, samma färg, typ samma fläckar och samma tecken som din i ansiktet. :)

Ska fota, lovar! Vet inte var man bäst lägger upp bilder nu bara när pixbox verkar körd.... Den är också en tjej :)

Jag tycker du rider bättre än de flesta , kvitto har du ju om inte annat på den resa du visat !
Sen tycker jag verkligen det ÄR som jag skrev , ljuvligt att se denna filmen och hur du lyckats med ngt så extremt motvalls som det är med hästens exteriör och hur den visades på den tidigare filmen . Sist men inte minst och det har jag sagt tidigare hoppas jag du minns , tycker jag du är fantastisk som tog tag i det , omvärderade och fick så bra hjälp , trots att du blev så ansatt över det tidigare upplägget . Inte För att Jag tycker det är ngt konstigt med att reagera som du gjorde för kritiken var rätt hård , och inte för att du på ngt sätt behöver kommentera det öht eller visa ngt öht utan bara för att det du visar är så himla härligt och man blir så glad att få se detta !

Tack för att du delar med dig . All respekt från mig .

Jag blir alldeles rörd! Ni är ju så underbara! Jag har länge velat lägga ut en film för att få lite hjälp att se om jag är på rätt väg med träningen, men har helt ärligt inte vågat. Det var så jäkla jobbigt senast, men jag ångrar det inte för en sekund!! Jag är evigt tacksam att jag fick den spark i arslet jag fick av ''er'', för jag behövde den. Jga har bara varit så rädd för att få samma svar igenom att det är åt helvette. (även om jag känner nu att hästen är underbar att rida, så sååå fel som det var senast skulle det väl ändå inte kunna vara). Det som var jobbigast var ju att man som nybörjare inte kan lita på folk som ska hjälpa en och att jag som annars är så himla kritisk och tänker igenom allt hundra gånger käpte konceptet. Att de leder en helt på fel spår som kan riskera livet på den jag håller kärast och bara vill väl. Men det var väl enkelt bara för att tidigare ägare gått bet och andra tränare jag anlitat inte lyckats eller sagt att han är obildbar pga hur han ser ut. Kommer man till en tränare som folk säger är duktig och hon säger att det här löser vi. Då känns det ju som att man äntligen får hjälpen man behöver. Även om det inte känns rätt så säger tränaren att vi behöver göra såhär nu för att få loss honom. Men bevisligen finns det ju såååå mycket bättre sätt. Hålla ordning på ytterbogen var ju rena medicinen ( iafl i jämförelse med att bryta honom inåt så han sätts ur balans).

Bukefolket kan vara fruktansvärt tråkiga ibland, men också helt underbara! Jag klandrar verkligen ingen för den skit jag fick för ett år sedan. Tvärt om. Jag kommer att reagera lika dant om jag idag ser samma sak. Jag är glad att nån sa nåt, så jag fick chansen att göra om och göra rätt.:) man lär sig så länge man lever och hästar är ju så fantastiska att det är bara att be om förlåtelse och börja om.

Jag var inte med då den gamla filmen var på tapeten, men jag vill ändå gärna säga att jag tycker att ni är jättefina nu. Det ser mjukt och samspelt ut, vilket är extra imponerande med tanke på allt ni har haft emot er. Jag blir verkligen imponerad och rörd över allt arbete du har lagt ner på denna missförstådda häst. Och samtidigt lite deppig över att han har kunna bli behandlad så i sitt tidigare liv. All heder åt dig för att du har gett honom en chans!

Tack så otroligt mycket! Ni är så himla gulliga! Jag tror ingen behandlat honom illa med vilje, utan pga okunskap. Och man har tillåtit honom att komma undan för att han inte kan/orkar pga hur han ser ut osv osv och man har tillåtit honom att ha opassande sadlar för att det finns ingen sadel som ligger bra på en sånhär rygg. Man har sänkt kraven på allt. Men jag har gjort tvärt om. Med denna häst är det desto viktigare med krav på att det ska göras rätt och i balans och sadlarna är a och o. Han kommer inte hålla annars. Och han kan, det bevisar han gång på gång. Det tar lite längre tid att bygga upp bara och man får inte ha bråttom. Men jag har allt att tacka min helt underbara tränare! Hon har fått mig att se på min häst med helt andra ögon. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 686
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama