***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack! Ja, han passar mig så bra :love: Påminner lite om min gamla ponny faktiskt, men något uppgraderad :D

Marlin har jag försökt sätta igång nu i flera månader känns det som, men det :devil: vädret sätter käppar i hjulen hela tiden. Men nästa vecka och veckan därefter har jag iaf ingen skola så då hinner jag köra till ridhuset om inte annat...

Oj, ja, det hade jag visst... Ber så mycket om ursäkt för det... Hade antagligen trott att jag bara publicerat det i 08:ornas tråd...

*kl*

Nu är det lite mer än ett år sedan jag la upp en film på mig och min häst från en dressyrträning. Den gången fick jag väl minst sagt upp ögonen för att min tränare höll på ta livet av min häst ;) Grejen var väl den att ingen tränare lyckades hjälpa mig att få min häst ridbar, de gick bet alla jag provade och någon sa att det inte gick att rida på hästen. Fick tips på en tränare som jag tränade för tre eller fyra gånger tror jag och la upp en film från en träning. Hästen var stel som en pinne och spänd (felriden i många år från tidigare ägre och fodervärd där han reds i flera månader med kraftig bakbenshälta) och tränaren ville väl bryta isär honom med våld för det gick inte vara snäll mot han för då jobbade han inte osv osv.. Hon var inte alls trevlig i sin metod och desperat och okunnig som man var för att få hästen ridbar så köpte man tyvärr skiten.
Men som tur var så räddade fantastiska människor här på buke livet på mig och min häst (främst min häst)! Fick mig att inse att min tränare inte alls var snäll mot oss. Fick tips av en underbar tjej här på en tränare i mitt område som borde passa min typ av häst. Så henne har jag ridit för i ett år nu.

Hästen är helt outbildad och har riktigt riktigt svårt för sig. Inget gratis och exteriören är inte direkt att hurra för. Det gör att han ser gänglig och fladdrig ut då han inte har fullstyrka att bära än med sin låååååååånga bakben. :p

Filmen är absolut inget färdigt resultat på långa vägar. Vi har många svagheter, men dem jobbar vi på hela tiden. Jag vet att mina svagheter är att jag är svag i bålen och har dålig koll på min underskänklar. Har länge varit stressad när jag rider så jag måste träna på att slapna av och vänta. Låta hästen sköta sitt jobb och inte stressa på honom.
Hästen, ja han har mycket kvar att jobba på. ;) Han är som sagt otroligt svag i sin bakkärra och det har ju att göra med hans extrema exteriör. Men jag tycker han börjar hamna hyffsat på rätt väg. Han börjar svara för hjälper och mjukna i kroppen nu.

Vi har haft svårt med bjudningen länge men nu börjar den äntligen komma. Han svarar bättre för hjälper och är mer på. Så tränaren vill inte forcera honom nu när han börjar svara framåt. Utan belöna lite med att låta han jobba på med bjudning och suga framåt utan att släppa iväg honom. Få han att börja bära lite.
Skolor och sidvärts tappar han bjudningen i för dem börjar bli väldigt jobbiga nu när han börjar komma med ryggen och bakbenen i dem. Så där går det lite segt emmellanåt. Så vi varierar mellan att låta han genomföra skolorna i lite mer öppne form med mer bjudning, mer form och lite mindre bjudning för att han ska jobba och tänja lite på gränserna och lite mitt emellan. :)

Ja lite bakgrundsinfo har ni fått nu. Hoppas ni är snälla mot oss. Varken han eller jag är speciellt duktiga på dethär, men vi hoppas kunna bli. Jag har bara ridit ridhäst i 3 år nu, innan bara hållt på med trav. Och han är som sagt helt outbildad sedan tidigare.
Jag vill verkligen ha hjälp med vad vi kan förbättra och vad vi ska tänka på, men var gärna snäll då senaste gången knäckte mig rätt rejält. men är det galet vill jag veta det. Vill inte vara ute på fel spår igen.

Jag kan iafl säga som så att jag älskar min häst inställning. Han vill så mycket fast det är så jobbigt.

*väntar nervöst på rekationer nu*
http://www.youtube.com/watch?v=yYqDQawRDxY

Det är ju helt ljuvligt! Vilket JOBB du gjort som sagt! Så fin häst!

Åhh tack :love: jag blir så glad så jag blir nästan ledsen.. :D jag tycker verkligen om den här hästen så mycket. det känns så himla bra nu så jag är glad att det verkar vara bra också :) känslan att rida honom nu är helt fantastisk.

Det ser skitbra ut! :bow: Helt sjukt att en häst som är byggd som din kan gå så fint! :love:

Men jag är nyfiken på betslingen. Inget ont utan är bara nyfiken! :D

ENORM skillnad! Man kunde inte tro att ni haft problemen ni haft! :bow:

Helt galet vilken skillnad!! Ni är grymma!:love:

Taaack! Jag blir så jävla glad! :D

Det ser skitbra ut! :bow: Helt sjukt att en häst som är byggd som din kan gå så fint! :love:

Men jag är nyfiken på betslingen. Inget ont utan är bara nyfiken! :D

Haha jag fattar inte heller! Visst man ser ju att han ser ju lite ''rolig'' ut i bakbensaktionen men det har blivit såå mycket bättre. Så om något år när han får styrkan kommer bakbenen säkert se ännu bättre och mer ''normala'' ut tror jag. :)

Han har nog aldrig lärt sig riktigt att vara på hjälperna. Han har som alltid gjort lite som han vill och så fort man ställt lite krav så har han skutit på framåt och gått ifrån en och blivit grymt stark. Han har varit omöjlig att samla och varit väldigt okänslig. Helt säkert pga att han är svag. Men nu under hösten har det lossnat mycket och han har blivit jättefin i traven och skritten. Gått att jobba väldigt bra men ändå lite okänslig många stunder. Men i galoppen har han alltid varit spänd och svårjobbad och jag kommer inte till ridning. Jag får inte igenom mina hjälper alls och så fort jag bett om lite energi så har han gått ifrån mig istället. Min tränare vill under inga som helst omständigheter slänga på han några hjälptyglar då hon tror att det stjälper honom mer än hjälper.Så hon ville att jag skulle testa att rida på kandar. Inte som broms utan för att få igenom bettverkan mer. Nu är det tredje gången jag tränar på kandaret och redan direkt så blev han påverkbar i galoppen. En helt annan häst! Han tar minsta lilla vink av mina hjälper (framförallt kan jag rida med sätet, behöver inte använda handen alls knappt) och han har hittat bjudningen som känns som största segern!! Han blev helt avslappnad i nacken och hänger inte som han gör på tränsbettet då han blir lite stum i galoppen. Så tanken är nu att arbeta lite mer på kandaret och jobba igenom galoppen och stärka honom och sedan gå tillbaka på tränsbettet och varva lite. Så det är svaret på betslingen. Om det är rätt att gå över på kandar såhär tidigt vet jag inte, men jag litar på känslan denhär gången och sen vi testade kandaret har det verkligt lossnat något enormt! Och han känns väldigt nöjd. :)

ENORM skillnad! Man kunde inte tro att ni haft problemen ni haft! :bow:

Tack! Jag blir så glad av att få positiv respons. Det ligger ett jävla jobb och slit bakom allt och rädslan för misslyckande har vart sjukt stor!

Senast ändrad:

Oj, nu skäms jag nästan som frågade om film :o Jag har hängt här i en halv evighet men det har jag helt missat.

Men jag vidhåller att det ser lika trevligt ut som på bilderna, visst finns det alltid saker att förbättra men det gör det ju på varenda ridfilm i princip. Ni är ett jättefint ekipage :bump:

Haha nej gör inte det! Det är bara bra att någon sparkar mig i arslet och vågar ;)

Tack så mycket. Att det finns mycket att jobba på är jag väl medveten om. Jag är bara så glad att hästen börjar bli ridbar, han förmedlar en härlig känsla (jämfört med att sitta på en träig gunghäst som det känts som tidigare), han har hittat en ärlig bjudning som aldrig funnits, han käns formbar och är på hjälperna. Helt fantastiskt att bara kunna tänka galopp och han gör fattningen. Nu ska vi få bort huvudkastingen och att han släpper i fattningen. Men de har set sååå mcyekt värre ut..haha..

Med tanke på hur mycket som hänt detta sista halvåret så sitter jag bara och drömmer om hur det kommer kännas om 2-3 år :love: Just att jag får små små smakprov på hur det kommer kännas gör mig helt salig. Jag kan leva på två tre steg som jag får till på en träning..haha man är ju lite knäpp!

Kanske lite knäppt, men jag tror det är så för många hästmänniskor. Det är ju en del som gör det här med hästar och ridning så himla roligt :love: Jag var alldeles lycklig förra veckan efter ett pass på 20 minuter som absolut inte var fantastiskt på något vis, men ändå så härligt och roligt.

(Jag menade givetvis inte bara din film när jag skrev om förbättring utan alla filmer som publiceras i filmtrådarna. Ingen är ju perfekt, vi har bara kommit olika långt på vägen)

Det är väl kanske tur att vi kan leva på dessa stunder ändå, så mycket roligare det blir! helt fantasktiskt att ett pass som går skit glömmer man dagen efter medan ett pass där man får två tre fantastiska steg så lever man på den känslan i månader :D

nej nej jag förstod att du menar allmänt. :)

Tack så jättemycket! Ja nu äntligen börjar massas sitta på de rätta ställena! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 686
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama