***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

åh vad härligt! Där hade det inte varit fel att fräsa fram alltså! :love:

Underbart :love:

kl

Här kommer ett litet klipp till från helgens dressyr med Bruce, lite förvänd galopp, mellangalopp, och sedan jobb med böjning och galoppfattningar i högervarvet.

http://www.youtube.com/watch?v=wm6Sxbbu7nI

Härlig häst du har!! Gillar verkligen typen och sättet den bär sig på, trevlig uppsyn också :) Vem är det du tränar för? Tummen upp på att du har kvar ljudet så man får höra vad han säger :)

Tack! Ja, han är verkligen härlig :love:. Tyvärr inte min egen utan har honom bara på foder, vill gärna köpa honom men har inte pengar till det jst nu.

Tränaren är en kanadensare som bott och tränat i tyskland. Baserad på Tobbe Larssons gård nu!

*KL - Allmänt till alla som kommenterat ang. sitsen

Som sagt så vet jag att jag har dålig sits och väldigt mycket att jobba med. Läser det alla skriver och försöker ha med det viktigaste i huvudet när jag rider (kan inte försöka fixa allt på en gång, då fungerar ingenting istället :grin: Så jag försöker sortera ut det viktigaste för tillfället och fokusera på det i första hand). Jag hoppas för övrigt att ni tänker på att jag har på mig en väldigt stor tröja på filmen som får mig att se ännu svajigare ut åt alla håll än jag är ;)

Stigbyglarna kan jag som sagt inte länga utan att behöva sträcka mig efter dom när jag rider, vilket INTE hjälper mig ett dugg ;) Rider dock regelbundet utan sadel för sistsens/balansens skull.

En nackdel för oss som ekipage är att både jag och Ninya har en lång "startsträcka", framför allt jag. Tar alltid en bra stund för mig att komma in i rörelserna, tänket, att "vänja in" mig i ridningen kort sagt. Det gäller för övrigt allt jag gör i livet, så det är en personlighets-grej med. Ninya är vanligen ganska stel i början (och springig). Så vi hjälper ju inte direkt varandra på det sättet. Därför är det väldigt lätt att lockas till att bli stark/stel i handen/armarna då hon lätt spänner till och rinner i väg för mig när jag börjar jobba med tempoväxlingar, flytta för skänkel, böjning m.m.

Något jag verkligen tar med mig är att få bak axlarna och slappna av mer i hela armarna! Har tidigare tänkt att det inte är så viktigt och därför inte fokuserat på det (axlarna alltså) - Försökte dock fokusera på det på min lektion i torsdags och visst sjutton gör det stor skillnad för både armarna och påverkar ju resten med, när man lyckas. Min ridlärare sa att det var min bästa lektion på lääänge, och det kändes riktigt bra :D Så det är uppenbarligen en viktig bakläxa att ha med i huvudet hela tiden framöver. (Varför har ingen förklarat för mig tidigare att axlarna ska bak av många fler anledningar än att det "ser bättre" ut? :devil: )

Det är ofta man undrar varför folk inte förklarat varför man ska göra vissa saker :p, axlarna bak och trampa ner hälen är ju och sanna saker som blir till: spänn bak axlarna så mycket det går och kör ner hälen så tårna pekar rakt ut och man tappar stigbyglen. Hade ngn gått bredvid och visat/rättat till från första nörjan så hade det varit bättre.

Verkligen :D
De flesta "sådana" saker har jag blivit upplyst om här på buke och inte på lektioner dessutom. Filmar numera varje självständigt pass för att ha större chans att se alla hemskheter jag sysslar med :angel:

Tycker dock absolut inte mina lektioner är bortkastade heller, men vet att man kan få ut väldigt mycket mer av ridlektioner/träning än man får på min ridskola. Men vi har dels världens mysigaste stämning, och så finns ju Ninya där. Så byta ridskola är inget alternativt :angel:

*halvt kl*

Jag skriver under på att det är underbart! Att kunna galoppera på stranden utan att behöva stanna på ett par km är det allra allra bästa med att ha flyttat till västkusten :love::idea:

Slänger upp filmen jag satt ihop från dagens pass med Ninya:

https://www.youtube.com/watch?v=yvYoXbCbPiU

Började sisådär men efter ett tag kändes det riktigt trevligt. Tycker personligen inte det SER ovanligt bra ut - men känslan var riktigt cool :love: Hon var nämligen riktigt på tårna i början, men blev riktigt trevlig och var ovanligt lätt i handen och ovanligt lätt att reglera med sitsen.

Föll slumpmässigt in på galoppfattningar och upptäckte till min fascination att hon till och med var nog bra på sitsen för att inte bli starkare i handen ens efter MÅNGA galoppfattningar (från skritt mest) - ALLTID annars brukar hon bli väldigt på efter 2-3 fattningar (Galopp är det bästa som finns enligt henne) att man behöver gå tillbaka till annat för att få henne mindre stark igen. Idag var hon lika lätt på handen vid första galoppen som efter den 15:e! (stark precis i avsaktningarna däremot, men lätt igen när hon hon väl saktat av alltså). Vilket jag aldrig trott jag skulle få uppleva på henne :D

Min lillebror hälsade till mig idag att "**** (tjej från ridskolan) sa att hon älskar att du rider Ninya. För Ninya blir mindre körd i huvudet än vanligt då."
Man kan ju ha åsikter om formuleringen över Ninyas personlighet, men jag tar i alla fall det hela som en komplimang :rofl:

Slit inte ner mig totalt från mina fluffiga moln :angel:

Senast ändrad:

Överlag ser det faktiskt väldigt trevligt ut tycker jag. Dock tror jag det skulle gynna er att du kortade tyglarna och sänkte händerna. Då kanske hon skulle bli lite lägre med för ibland spänner hon ju till som sagt. Sen säger jag det igen! Vinkla inte handlederna;) För att få en bättre kontakt med munnen, spela inte piano. Du bör ha en rak och obruten linje från din armbåge och ner till hennes bett.

Svajigheten skulle du kunna bli hjälpt av genom att träna magmusklerna. Då tror jag även att du kommer få lättare med axlarna och att slappna av.

anledningen till att västkusten kallas för bästkusten! ;)

Ser suuuperhärligt ut!

KL.
Mammahäst har flyttat och min åring undrade vem som bytt ut mamma mot denna lilla pitbull, första gången ihop och släpptes i en rasthage.

1-0 till Shettis Lisa :D

http://www.youtube.com/watch?v=eLLrWd1X0CU

Vilken nedlåtande beskrivning... Supertrevlig häst! Och ridning för den delen.

Jag vill i så fall se ut som en stelopererad hösäck när jag rider också :D, för om detär en hösäck vad ser jag ut som när jag rider då :O?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 689
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama