Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***
*KL - Allmänt till alla som kommenterat ang. sitsen
Som sagt så vet jag att jag har dålig sits och väldigt mycket att jobba med. Läser det alla skriver och försöker ha med det viktigaste i huvudet när jag rider (kan inte försöka fixa allt på en gång, då fungerar ingenting istället
Så jag försöker sortera ut det viktigaste för tillfället och fokusera på det i första hand). Jag hoppas för övrigt att ni tänker på att jag har på mig en väldigt stor tröja på filmen som får mig att se ännu svajigare ut åt alla håll än jag är
Stigbyglarna kan jag som sagt inte länga utan att behöva sträcka mig efter dom när jag rider, vilket INTE hjälper mig ett dugg
Rider dock regelbundet utan sadel för sistsens/balansens skull.
En nackdel för oss som ekipage är att både jag och Ninya har en lång "startsträcka", framför allt jag. Tar alltid en bra stund för mig att komma in i rörelserna, tänket, att "vänja in" mig i ridningen kort sagt. Det gäller för övrigt allt jag gör i livet, så det är en personlighets-grej med. Ninya är vanligen ganska stel i början (och springig). Så vi hjälper ju inte direkt varandra på det sättet. Därför är det väldigt lätt att lockas till att bli stark/stel i handen/armarna då hon lätt spänner till och rinner i väg för mig när jag börjar jobba med tempoväxlingar, flytta för skänkel, böjning m.m.
Något jag verkligen tar med mig är att få bak axlarna och slappna av mer i hela armarna! Har tidigare tänkt att det inte är så viktigt och därför inte fokuserat på det (axlarna alltså) - Försökte dock fokusera på det på min lektion i torsdags och visst sjutton gör det stor skillnad för både armarna och påverkar ju resten med, när man lyckas. Min ridlärare sa att det var min bästa lektion på lääänge, och det kändes riktigt bra
Så det är uppenbarligen en viktig bakläxa att ha med i huvudet hela tiden framöver. (Varför har ingen förklarat för mig tidigare att axlarna ska bak av många fler anledningar än att det "ser bättre" ut?
)