***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag gillar verkligen din häst :love:

Jag har säkert frågat förut men vad är det för ras på honom?

Miedo: ser trevligt ut men tycker du är väldigt stel i axlarna och armbågarna, sadeln passar dig ju inte alls men om du har längre stigbyglar, sitter mer på rumpan, släpper knäna och sträcker ut magmusklerna mer, samtidigt som du slappnar av i axlar och försöker få en låg hand. Så blir det nog mjukare...

Kanske borde bli longerad? Och då ha långa stigbyglar och släppta tyglar, så du får fokusera på att slappna av i axlar och knäna, bara ha jämnt tramp i stigbyglarna och slappna av i armarna.

Miedo: ser trevligt ut men tycker du är väldigt stel i axlarna och armbågarna, sadeln passar dig ju inte alls men om du har längre stigbyglar, sitter mer på rumpan, släpper knäna och sträcker ut magmusklerna mer, samtidigt som du slappnar av i axlar och försöker få en låg hand. Så blir det nog mjukare...

Kanske borde bli longerad? Och då ha långa stigbyglar och släppta tyglar, så du får fokusera på att slappna av i axlar och knäna, bara ha jämnt tramp i stigbyglarna och slappna av i armarna.

Jag har tänkt på det en del det senaste, att jag lätt blir spänd i axlar/armar (kanske delvis för att Ninya är piggare, men det är ju ingen ursäkt) - Finns det något speciellt man kan träna på/göra för att slappna av lättare, förutom att tänka på att slappna av när man rider?
Sadeln skjuter en verkligen framåt-uppåt varje steg, den sluttar mer framåt än vad som syns. Stigbyglarna kan jag inte länga, då når jag de inte längre :angel: De är just nu ca 2 cm kortare än vad mina ben är om jag rider utan stigbyglar... Ninya är bredare och rundare än det kanske ser ut, och återigen så hjälper sadeln inte till för benen heller. Allt förutom armar/axlar är klart bättre när jag rider utan sadel.

Men ja, jag försöker hela tiden, och hoppas det blir bättre förr eller senare...
Tackar förresten! :)

Med sitsproblem så ska man så mycket man kan 'tråda ur', varifrån börjar det egentligen? Dina axlar är spända - för att dom skjuts framåt - för att bröstet skjuts bakåt - för att du har för lite svank - för att du sitter för mycket på rumpan. Alltså, för att dina axlar ska bli avslappnade som måste du vrida om höften.

Ett annat vanligt symptom på samma fel är att ryttaren vrider ut benen och tappar stödet vid knäna (och driver med hälen). Så det blir nästan motsatt mot Bucks råd, du ska inte släppa knäna och sitta mer på rumpan eftersom detta då kommer förvärra problemet med axlarna.

övningar: stå upp med raka ben (görs både stillastående och i valfri gångart), dock inte så raka att du spreta ut stibgylgarna, utan tänk mer att du drar ner stibgyglarna med benen, som att dom ska töjas ut, rakt ner mot backen. Sen kan du rida med en hand upp, bara sträcker ena handen rakt upp mot himmeln och tänker att dina ben släpar i marken och handen ska nå taket. Sen har du klassikern med att rida lätt i fel takt (stå upp två sitta tre ex.) den är riktigt bra tycker jag.

Kan du så leta rätt på sally swift, hon är riktigt bra!

Jag tror snarare stela axlar mkt ofta är ett symptom på en svag rygg och bål . Det är där grundproblemet sitter , axlarna är bara ett symptom . Väldigt vanligt att många ryttare är över -stärkta i övre ryggen och mkt svaga i rygg/bål .

håller med. Är själv en "eldgaffel" som är för spänd och stel i övre delen av ryggen -men är svag i mage/bål.

KL
Träning idag med för mig och den lilla damen (men för andra tränaren), men idag hade jag ingen som kunde filma så slänger in gårdagens film igen http://www.youtube.com/watch?v=qh9On...D0JsKJGKXe5LcA Var i princip samma jobb idag som igår, hon var bättre i traven idag (mer igenom) men i galoppen kändes hon inte lika bra utan föll isär, kändes nog efter gårdagens vurpa kan jag tänka mig. Nu får hon ett par dagars lugn och ro, lite vila varvat med uteritt.

Förlånga stigbyglar gör att du sträcker ner benen, precis som när du rider barbacka. Så läng ett hål och sträva efter att ha tårna fastklistrade vid byglen. Så sträcker man sig uppåt nästan automatiskt också.

Rund häst + bred sadel har jag också haft, att släppa knäna och länga benen gjorde bra för min sits. Innan så hamnade jag så lätt i framvikt och stolsits.

På en rund häst där man inte klämmer med knäet så hamnar ofta foten en bra bit ifrån hästen(om man inte har korta ben och väldigt runt häst tvs), så blir att driva med vaden istället.

Senast ändrad:

Fast det stämmer inte . För långa stigbyglar ger inte alls effekten av barbacka , för ryttaren slappnar inte av och kommer ner obehindrat utan sitter och störs av att nappa balans i stigbyglarna .

visst är det så, men igen varför? för att ryttaren inte sitter på ett sådant sätt där dom musklerna aktiveras. Sitter man som att man har håll (framsidan av överlivet ihopdragen) så kommer inte magen att tränas (rätt) och man spänner andra muskler (fel) istället. Sedan får man ju inte glömma handställningen, som är i andra änden av axlarna. Men en justering i sätet kan också justera mycket i handställningen, därför bör man börja där (för att slippa göra dubbelt jobb, träna handställning både före och efter).

mooi, för dig är den en kombination, du sitter en aning på rumpan och trycker in magen, dessutom så har du ngt omkulllagda händer som gör att du blir instabil i armarna vilket ger spänningar. Tänk att du har en liten krok i naveln och varje gång hästen för dig framåt är det någon som drar i den kroken. Du kan också tänka att du har massa medaljer på din jacka som du stolt visar upp. Sedan tränar du på att handen ska vara upprätt (och buren) så att du får armbågarna mer intill och blir stabil i överarmen och kan sänka axlarna. 'Flexikopplet ska fästa i armbågen.

Gillar din häst!

Fast nu förstår jag inte vad du svarar på ? Om ryttaren har för långa läder "trots" sitsproblem blir det sällan bättre av för långa läder . Släpp stigbygeln helt Isåfall . Eller svarade du ang mitt första inlägg om rygg/axlar ?

Håller med, annars sitter man bara och koncentrerar sig på att inte tappa stigbyglarna.

Jag har tänkt på det en del det senaste, att jag lätt blir spänd i axlar/armar (kanske delvis för att Ninya är piggare, men det är ju ingen ursäkt) - Finns det något speciellt man kan träna på/göra för att slappna av lättare, förutom att tänka på att slappna av när man rider?
Sadeln skjuter en verkligen framåt-uppåt varje steg, den sluttar mer framåt än vad som syns. Stigbyglarna kan jag inte länga, då når jag de inte längre :angel: De är just nu ca 2 cm kortare än vad mina ben är om jag rider utan stigbyglar... Ninya är bredare och rundare än det kanske ser ut, och återigen så hjälper sadeln inte till för benen heller. Allt förutom armar/axlar är klart bättre när jag rider utan sadel.

Men ja, jag försöker hela tiden, och hoppas det blir bättre förr eller senare...
Tackar förresten! :)

Longering longering longering - utan stigbyglar så att du har en chans att bli lång och avslappnad. Du måste lära dig att sitta och slappna av - ända från huvudet till tårna. Armarna och händerna är också väldigt spända.
Ta tag i det där nu, så blir det bra ;)

Attans, då kan det bli svårt för mig att hitta en likadan :D Men tänk vad trevligt det blev av den olyckan!

*KL*

Det här är väldigt "odressyrigt", bara väldigt "galoppigt", men det är ju iallafall i grund och botten en dressyrhäst, som galopptränar ;)

Idag var vädret bättre än bäst och nästan vindstilla, då finns inte mycket som slår galopp på beachen!

http://www.youtube.com/watch?v=ENoWZ8kBvGQ

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 692
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama