***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Kl mig själv

Försökte få till trav ökning på slutet . Hon får ju spring trav när vi ska länga. Så fick mana på henne mycket och tillslut kom nått litet steg iaf :)

Vilken skillnad det har blivit på er! Det ska nog bli dressyrhäst av den där med, och ni kommer bli skitläckra när allt faller på plats! :d

Tack, vad snällt! Ja, det känns mycket lättare att rida bra nu när han vågar söka bettet bitvis. Såklart är han fortfarande spänd bitvis men jag tycker att det blir bättre o bättre. Och matte jobbar på att hålla tungan rätt i mun... Rom byggdes inte på en dag :)

Vilka häftiga bakben!! Det syns verkligen att det är en körhäst.Jättefin är han!

Vilken skillnad från tidigare filmer, mycket lugnare tempo nu, jättefint! :)

Och hans bakben, det är nästan löjligt hur högt han lyfter dom ibland! ;)

Tackar! Hela vintern har vi jobbat på stöd och vänta på matte :) Ja bakbenen är lite löjliga ibland - och ställer till med balansproblem för matte ;)

Jättestor skillnad :) Jag var tvungen att kolla på dina andra filmer så det var samma häst ;)

En fråga bara, ingen kritik utan en lärdom för mig. Varför rids han med så höga händer och i en ganska hög form?

Du är inte den första som frågar! Och jag förklarar gärna, så gott det går för att undvika missförstånd :) Det är så att han haft enorma problem med att leta sig till bettet, våga ta stöd och få igång ryggen. Jag o min tränare har provat oss fram och sett att han slappnar av bäst i en lite för hög form just nu. Då får det vara så och ju starkare han blir desto lägre form ska han kunna slappna av i. Om du kollar på filmen som är från samma träning (6min lång) så ser du att han på slutet kommer ner. Vi har helt enkelt fått börja i fel ände med honom. Det verkar iaf ha fungerat bra eftersom han blir bättre o bättre. :) Men jag förstår din fråga och jag var själv mycket skeptisk från början! Det finns flera vägar till rom :)

Primula - jo, det krävs en stark bål och jag har mycket kvar att träna upp! Men ja, magen är vältränad efter ett par månaders ridning på denna ;)

Tillägg: höga händer hjälper till att visa honom vart han ska vara. MEN jag har ibland för höga händer som är en dålig vana... Jobbar på saken ;) Och min högra hand kan bli trängande i vissa situationer.

Tack för svaret! Härligt med en tränare som kan gå emot "det normala" för hästens skull.

Edit: Kollat på del 3 och ser skillnaden. Intressant!

Bildgoogla "kwpn harness type" och kolla formen på de hästar som går framför vagn. Då förstår man varför Lomuxx häst slappnar av bäst i högre form :)

Lomuxx: Duktiga du!! Verkligen! Ni ser jättefina ut, vilken skillnad från de tidigare filmerna. Man ser att han "väntar" mer på dig nu och du sitter stadigt och "tungt" i sadeln :) Kul att se, hoppas på se fler filmer framöver.

Jag vet hur vagnshästar går, men att dom går så betyder ju inte direkt att dom automatiskt är avslappnade där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 686
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama