***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Nej alltså, jag åker runt på många ställen men hemmaklubben är RFRK. Brukar vara på östjämten, fältarna, näset, kramfors, matfors. :)

Din pålle e så läcker! :D Ser inte helt enkel ut att sitta på.. ;) Min medispålle å din e lika på många sätt, men dom där aktiva bakbenen har dom inte gemensamt iaf ;)

*KL

Fick äran att rida ridlärarens dotters ponny igår, så här är en liten filmsnutt på mig och Goblin:
https://www.youtube.com/watch?v=RtcXvj8VrBc

Liten C-ponny, kring 5-7 år. Goblin är himla rolig att jobba med, försöker alltid göra vad man ber om, men är svår/känslig och blir lätt stressad. Han har inte alltför bra koordination på benen och jag fokuserar mest på att försöka hålla oss båda på jorden. Han har totalt OMÖJLIG trav att sitta i (och rida lätt med för den delen), iaf för mig, vilket ni antagligen ser på hur jag ser ut :o :angel: Hoppsadeln som sätter en i stolsits hjälper ju dock inte riktigt heller till ;)

Ja dom är lika som bär, men bakbenen är nog i en klass för sig ;) Dom blir bättre o bättre och jobbar allt mer frammåt :)

Hur går det för er? :)

Kul att se dig på en annan häst (ponny)
Tycker du är otroligt duktig! Det har gått snabbt framåt för dig verkligen. Vem vet vart du är om bara ett par år!:up:

Kul att se dig på annan häst också !
Dina sits problem skiner igenom lite här också tycker jag . Du kommer inte ner /är inte öppnad i bäckenet och det transplanteras till din hand som blir låst redan i armbågen . Kommer du tillrätta med bäckenet kommer din hand lossa och hästen kan arbeta bättre .

Inte konstigt att mina sitsproblem skiner igenom, problemen är ju där hela tiden ;) Detta är dock den absolut värsta traven jag ridit i någonsin, jag är nöjd så länge jag inte dunsar som en elefant varje steg, typ :crazy: Men jag försöker jobba med sitsen så det ska bli bättre förr eller senare, såklart :)
Känner som du säger att jag lätt blir låst i armbågen (fler ställen med, men där känns det tydligt emellanåt), otroligt svårt att hitta ifrån det när jag väl börjat...

Kul att se dig på en annan häst (ponny)
Tycker du är otroligt duktig! Det har gått snabbt framåt för dig verkligen. Vem vet vart du är om bara ett par år!:up:
Tack så hemskt mycket :o :)
Jag lär antagligen inte ha kommit knappt nånstans, men att det blir mindre hemskt hoppas jag :D

KL

Dags att hänga ut sig igen då :o
Intressant att bli filmad, då blir man ännu mer medveten om sina miltals långa tyglar och helkassa sits. Sitsen jobbar jag stenhårt med.
Hästen jobbas hela tiden att vara lugn men är medveten om att det fortfarande går rätt så mycket för fort.

Kom gärna med konstruktiv kritik :)

http://www.facebook.com/photo.php?v=10152746432160094

Kul att se dig på en annan häst :) Hur lång är du? Tycker du passade bra på den men med tanke på att det är lite C så kan du ju inte vara så lång?:D
Tycker att du är jätteduktig!

Du har inga bra tips på det där? det har jag också problem med, kommer inte riktigt ner i sadeln och kniper gärna med knäna.

Det finns ju många tips och knix förstås . Själv brukar jag tänka "Kyras badboll " dvs hästen är en boll du ska sitta RUNT då du varken studsar ovanpå , eller hindrar bollen att vara rund /trycker ner den . Även viktigt är rätt längd på stigläderna - väldigt många har endera för korta eller för långa läder .

Det mesta hos oss ryttare gällande sits problem handlar om dålig bålstabilitet . Det är i bålen nyckeln finns . Ryttare blir lätt över starka i skulderbladet och axel parti (inte bara pga ridning utan allt jobb man gör i stallet (- mocka/borsta/bära osv ) och denna överstyrka gör bålen ännu svagare i jmförelse .

I senaste ridsport finns ett jättebra reportage av en sjukgymnast som även är utbildad på häst och rider , som jobbar med ryttare . Hon förklarar på ett väldigt intressant sätt kedjan av vad som händer om ryttaren är låst/spänd ngnstans och vilket utslag det ger . Läs den - superbra artikel som väcker många reflektioner . :)

Senast ändrad:

Ah okej. Kanske var på hopptävlingen på Östjämten då :) För där var jag förra året.

kl

Jaha, hade tänkt ha en liten ridfilm o dela med mig av men kom inte iväg i måndags.

Så ni får helt enkelt leva med en löshoppningsfilm:D Jag är som såna där föräldrar som bara måste visa och visa och visa:love: Hon är vår första "egen tillverkade" uppfödning. Hennes storebror låg redan i magen när vi köpte deras mamma.
Vår lilla blivande dressyrhäst e Dalwhinnie ( De Niro - Rohdiamant) - Weltbürger - Bellini.

http://www.youtube.com/watch?v=2OQBCihr7Tk

Vilken härlig häst? Vad är det för ras? Storlek? Ni är fina ihop :)

Tack. :) Han är en korsning, mamman är Welsh cob och pappan är någon totalt okänd individ då han kom helt oväntat. Han är cirka 161 cm men bär upp längre ryttare bra (jag är 177).

Vilken rörlig häst du har! Ser ut att vara mycket energi som vill komma ut åt alla håll men du rider bra. :)

*kl*

Jag tävlade för några veckor sedan, första gången dressyr på bortaplan. Inget märkvärdigt då det var en låg klass men gladde mig ändå åt att vi fick flest procent (64 %). Tävlar i hoppsadel men nöden har ingen lag om man inte äger något annat.

http://www.youtube.com/watch?v=E8PUNHHcb-Q&t=2m45s

Kul att se dig på en annan häst :) Hur lång är du? Tycker du passade bra på den men med tanke på att det är lite C så kan du ju inte vara så lång?:D
Tycker att du är jätteduktig!

Tackar! :)

Jag är 163 cm, så funkar gör det ju. Tycker dock det inte ser vidare snyggt ut, men han känns inte liten när man väl rider :)

Jag som tyckte det såg jättefint ut:eek: fast det är klart, har ju ponny själv så det är ju vad jag är van vid :)

Sätt en rem fram på sadeln (balsnöre funkar också) så du kan träna din handställning, så händerna kommer mer ihop, mer burna och mer stilla. Med remmen på så behöver du inte tänka på händerna längre så då tänker du istället på att ta bak axlarna och spänna av i nacken (så kommer du ner ytterligare i sadeln med). Kombinera det med att rida utan stigbyglar så händer det grejer! : )

Mitt problem generellt sett är att jag oftare har händerna för högt än för lågt. Brukar på Ninya, som jag oftast rider, rida utan sadel eller utan stigbyglar oftare än jag rider med - På denna ponny skulle jag dock aldrig släppa stigbyglarna, grotesk trav att sitta i (enligt alla som ridit den, inte bara jag alltså).

När jag rider utan sadel med Ninya kanske jag ska prova stödja händerna emot gjordens handtag (longergjord). Blir ganska lagom högt för händerna och skulle nog kunna vara nyttigt för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 678
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama