***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack! :o

Jo, jag vet att min sits suger, men jag försöker tänka på att räta upp mig och slappna av. Ibland går det ok och ibland inte alls... :) Galopp är ju inte hennes starka sida, så när hon blir framtung orkar jag inte sitta emot och driva ihop henne. Men det går bättre och bättre, vi blir starkare och stadigare båda två även om det är massor kvar att jobba med/emot. ( Läs: skit i sadeln och häst bygd i nedförsbacke!) :D

Din häst ser så läcker ut!! :d

Du har ju en jättebra tränare o hon kan säkert avgöra 10 ggr bättre om ni är klara än vi här på buke!:)

Detta är första gången jag tränar för henne :) men jag hoppas absolut på fler gånger . Den jag normalt tränar för har ju faktiskt nästan beordrat mig att gå upp till msv c :P men jag känner mig inte tillräcklig . Jag känner mig inte duktig nog om du förstår hur jag menar ;) . Det är ju stor skillnad att rida samma program hemma än på tävling . Men nu testar min gräns och ska starta en msv c den 25 maj. Då får jag ju se lite vart jag står :) jag VILL ju men jag ska "kunna" också :)

*KL

Gårdagens pass utan sadel på Ninya :)
http://www.youtube.com/watch?v=8KTWFinPTkI&feature=youtu.be

Jobbade mest med simpla övergångar under passet. Framförallt avsaktningar är verkligen inte vår starka sida, men bjuder på det ändå - de kan ju aldrig blir bättre om vi inte tränar på dem.

Kort film från ett annat pass också, med sadel:
http://www.youtube.com/watch?v=gwVotGLI-70

Ett pass som började dåligt, men släppte hyfsat i slutet. För varje gång jag rider inser jag mer och mer hur mycket jag hatar hennes sadel :cautious: Skulle helst rida utan hela tiden, men känner att jag behöver ju träna på att kunna rida med den också :rofl:

Till sist (om någon orkat kolla/läsa ända hit...) - Jämförelsefilm, ett pass i maj 2012 utan sadel:
http://www.youtube.com/watch?v=v1LqAzkEvws

Oavsett så är remmen väldigt bra att träna med! Om du bara hakar i lillfingrarna så blir du inte fast men du får hjälp med stabiliteten (och placeringen).

Sen kommer handen inte kunna smyga utåt till ett ledande tygeltag längre utan du blir då tvungen att använda dig av skänken mera, lösa problemet på annat sätt. (Ett annat sätt att komma åt den reflexen är att rida på enhandsfattning, kan vara en riktig aha-upplevelse faktiskt).

Remmen gör även att man kan sätta händena lite i autopilot och då lättare fokusera på annat (typ ta tillbaka axlarna ;) plus att blir det skumpigt så kan man hålla i sig utan att vara rädd att dra i tyglarna. Toppen för någon som tränar sitsen med andra ord! : D

Men det har hänt otroligt mycket sen säg ett år tillbaka! Mycket djupare sits, mer upprätt och handen börjar 'hitta hem' mer och mer. Jag hade inte ha svårt att anlita dig som min medryttare iaf = )

Det var de fördelarna jag tänkte på med, ska absolut prova det någon gång! :) Även om det handlar mest om koncentration och fokus från min sida, att använda sits och ben mer när något ska pareras än händer (inte så att jag bara brukar använda händerna, utan brukar använda både och men borde anvnda mindre händer än jag gör) - så skadar det ju inte med annan "hjälp" också.

Tackar så jättemycket :o :D
Haha, jag har många egenskaper som är ytterst oattraktiva som medryttare, eller som hästmänniska i allmänhet, förvirrad och mycket glömsk som exempel... :angel:

Läser mest och skriver nästan aldrig men måste bara kommentera, vilken resa du har gjort, bra jobbat! :)

Det är verkligen roligt att höra, tack :o :)

*kl*

Nu har jag blivit filmad när jag tränade LB:3 igår, men den attans filmen är ju felvänd :devil: Kan man liksom inte vända den på ngt sätt?? Haha, om ni vill sätta huvudet på sné så har ni dom här iaf.. ;)

http://s94.photobucket.com/user/_aprilia_/media/Horses/LB3002_zps63c4cb16.mp4.html?sort=3&o=1

http://s94.photobucket.com/user/_aprilia_/media/Horses/LB3001_zpse4137051.mp4.html?sort=3&o=2

Inte jättebra kvalité heller.. Men hoppas jag blir filmad imorrn på programridningen! :bump:

Åh, jag kan inte se med mobilen!! :( Hade så gärna velat se juh! Får kolla på datorn senare.

du gillar att rida utan sadel va?=) bra balans har du..Fin häst, är det en ridskolehäst??? var välidgt få i din grupp eller kan man låna hästarna för privatlektioner me??

Ja, hennes sadel sätter mig fel och ger mig dessutom ofta otrevliga skav så jag rider utan sadel ganska ofta. Ninya är ridskolehäst ja, fin skulle jag inte kalla henne egentligen (i kroppen), dock så döljer hon sina skavanker rätt bra när hon jobbar någorlunda :)

Jag rider vanlig ridlektion en gång i veckan i grupp med 6-8 stycken (oftast inte på Ninya dock). Ninya hyr jag på helgerna sedan några år tillbaka, så när jag rider henne rider jag på egen hand utan någon ridlärare.

*kl*

Liten filsnutt på mig och Barbie från i söndags. Hon var för dagen ganska trött efter en lite tuff vecka så formen är svagare än vanligt och näsan försvinner så lätt så lätt.

Trav

Förlåt men är det inte jobbigt att ha hunden springandes där? :crazy: hade varit rädd för hundens välbefinnande OM den skulle komma i vägen :o

Hund får vackert flytta på sig om hon är i vägen. Häst får vackert finna sig i springande hund. Kan både Patrik Kittel och Minna Telde ha sina hundar lösa kring sina topphästar ska mina ponnier överleva detsamma:). Hund är fyra år och har varit med när jag ridit i alla hennes år, lever gott och är mkt välrastad:p.

He he jag blir skitstressad när jag ser dina filmer med hunden - inte för att ngt ska hända men bara av ngt litet envetet som springer bakom he he ;)

Just den rasen också :D. Ägare till den rasen verkar ofta anse att dessa hundar ska få springa kring hästarnas ben när man rider... Fiorano; inget mot dig, du får givetvis ha den lös när du rider. Jag tänker mer på att det finns hundägare som har dem lösa bland andras hästar (inte bara när de rider själva). Det är irriterande.

Irriterande är väl det minsta livsfarligt är det främsta . Fast kan inte tänka mig att Fiorano har det bland andra så vad man gör och kan leva med när man är själv är väl en sak .
Hade senast förra sommaren en olycka i stallet där inacken lät sin lilla springa lös med främmande häst i ridhuset . Hunden sprang för nära eftersom den var van vid ägarens egna snälla häst och det small , hästen kickade den lilla lilla hunden rakt över käken . Hunden flög i en båge och fick nerver skadade så den låg inlagd och kunde inte gå normalt osv . Den klarade sig dock men det tog tid med rehab ... Hade änglavakt att inte hela käken krossades eller hjärnan skadades .
Behöver jag säga att det är total förbud på lösa hundar hos oss efter det - både i stall och ridhus om andra än ägaren är där/rider ?

Ja precis, det kan vara farligt för både hund, häst och folk (om hästen blir rädd och skenar typ). Har bekanta vars hund blivit sparkad i huvudet flera ggr pga att den sprungit lös runt deras egna hästar.

Min ena häst gillar inte bjäbbiga hundar utan vill gärna hytta åt dem om de kommer nära och bjäbbar. Min kuse slog med frambenet och stampade ner en decimeter från ryggen på en jack russel som sprang lös i ridhuset (den kom fram till min häst och skällde). Undrar om hundägaren blivit arg om hästen hade träffat :grin: Jag hade inte kännt mig skyldig iaf, även om det naturligtvis hade varit tråkigt för hundens skull.

Min är lös även när andra rider. Dock är hund inte i närheten av någon annan häst än just den jag sitter på-hund är extremt mammakär:p. Kommer det någon ny som rider samtidigt som mig frågar jag alltid om det är okej att hunden är där! På dessa åren jag haft hund har det inte varit ett enda tillbud under ridning. Snarare ser jag det som utmärkt miljöträning för hästarna eftersom hund mestadels far omkring utanför banan. Hästarna lär sig att fokusera på ryttaren ist för på hund som far. Själv blir jag inte heller ett dugg stressad av att hunden är lös.

Vi är minst tre pers som rider här som har lösa hundar med oss till banan. Dessa hundar leker även med varandra under tiden man rider. Jag ser inte riktigt det livsfarliga i det hela faktiskt.

Men om min hund hade varit tokig och jagat hästar, skällt på hästar eller öht varit i närheten av andras hästar hade jag blivit heltokig. Som hundägare har man ändå ett rätt stort ansvar på att ha sin hund uppfostrad-i synnerhet om den är lös.

Min är med mig även när jag rider i skogen och det är ofta jag möter andra (kopplade) hundar som häver sig, skäller och är helt galna samtidigt som min håller sig precis där hon ska vara och bara går förbi. Jag kan inte för mitt liv förstå hur folk ens orkar ha så ouppfostrade hundar!

Fast många törs inte säga till om att de inte vill ha en lös hund i ridhuset även fast hundägaren frågar. Många hundägare blir sura om någon ber dem avlägsna/koppla hunden. Inte helt ovanligt att det blir en sur min och mummel om att "hästarna får väl vänja sig".

Nu är vi ganska OT, sorry...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
726
· Visningar
48 651
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica