***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Att foilk orkar hålla på å bråka.. Ser inge fel i att ha hund lös, i min värld ska hästar härdas och de ska tåla att det springer hundar. Miljöträning kallas det. Vill någon inte ha en lös hund säger man bara till.. å vågar man inte säga till så får man skylla sig själv.
Ingen dödar dig för du ber en hundägare koppla hunden när du rider och ingen hundägare blir sur för den får koppla hunden när andra rider.

Min hund är lös i ridhuset med mig, han springer överallt och Jorunn hon har full koll på vart han är, springer han framför henne tvärnitar hon.

Däremot kopplar jag upp han och sätter han på en stol när jag är klar med skrittarbetet som uppvärmning då han är ivägen när man ska rida vägar.
Men min förra hund han var aldrig i vägen så han var lös i stallet och sattt 99% av tiden vid stalldörren och höll koll=)

Har suttit och läst en hel del i denna tråden utan konto och kollat filmer på alla era fina hästar. Men nu när jag fick tummen ur och äntligen skaffade konto bara måste jag berömma dig miedo för din utveckling, kollat på många dina filmer och ni är alltid så välmatchade och snygga och blir bara bättre och bättre hela tiden.
Skitkul att du delar med dig så mycket också. Hatten av!! :bow:

Edit: Bara som en avstickare i den heta disskussionen..

Jaha ? Vad fint ;) nog för att sida upp och sida ner regelbundet diskuterar det mesta här , och nog för att jag öht aldrig gått på fiorano om hund annat än att jag kommenterade att jag själv blivit tok stressad av den springande hunden , men visst ;) ordet NI är smidigt och du hittar säkert ngt argument att vi öht inte borde diskuterat hundar även bortkopplat från just Fiorano . Antar att ingen reflektion öht bör fällas om ngt annat än just filmerna och själva hästen då rent allmänt - ngnsin ?

Återigen ett mästrande inlägg...

oj oj, var inget menat med att jag tog upp det. blev bara lite nervös. för TÄNK OM det händer något då kanske hunden dör? är det värt att riskera det även ifall chansen att det inte inträffar är 98%. de resterande 2 % KAN ju dock inträffa.

Fiorano: var absolut inte menat som någon kritik. blev bara lite fundersam varför man utsätter sitt djur för något som kan bli livsförligt. bara en undran :-)

sen älskar jag dina ponnier som alltid :D

*knapplån*

Idag red jag barbacka och mamma filmade lite.
Jag rider med ett ulltäcke för att ha lite mera "klister" i rumpan. Jag har haft hästen i 14 år och har travat och galopperat barbacka på honom under 10 gånger på hela denna tiden (galopperat kan jag komma ihåg 3 gånger före idag och då var den ena gången igår :D och travat har jag testat ett fåtal gånger mer men det brukar gå mindre bra.. skump skump :P )

Men ja.. jag galopperade i alla fall idag och här är ett litet klipp på det http://youtu.be/hUeMqRUKvzI

Söta Barbie! Kul att se film på henne :)

Miedo: Med dina första filmer i minnet och att få se hur ni som ekipage går idag kan man bara gratulera till den fantastiska utvecklingen ni gjort! Vilket stort arbete du lagt på din sits, ridinverkan och hur hon arbetar med kroppen. Verkligen hänt enormt mkt :)!

*kl*
Igår hade jag och Forsythia hade riktigt roligt - vi debuterade Intermediaire 1B med piff och puff!
Vi var båda två som två strålande solar när vi gick ut så nöjda vi var ^^!

Film från debuten:
http://www.youtube.com/watch?v=Z2F8a1E-gTc&feature=youtu.be

Senast ändrad:

Åh vad ni är duktiga! Ni är ett härligt team, du rider så mjukt och Forsythia ser verkligen ut att vara med på noterna, KUL att se!! :)

Har suttit och läst en hel del i denna tråden utan konto och kollat filmer på alla era fina hästar. Men nu när jag fick tummen ur och äntligen skaffade konto bara måste jag berömma dig miedo för din utveckling, kollat på många dina filmer och ni är alltid så välmatchade och snygga och blir bara bättre och bättre hela tiden.

Ja jag håller med dig, har också tittat igenom många filmer här och däribland miedos filmer och jag håller verkligen med , vill också berömma dig miedo för din utveckling. Verkligen du går hela tiden framåt, kul att se.

Men vilken fantastiskt vacker kallblodstravare du har! Och bra galopp har den också. De tipsen du fick från lomuxx var riktigt bra för om du rätar upp dig lite så får du med dig hela hästen o h*n kommer säkert galoppera lugnare. Angående skit i sadeln så är det ju som så att det är ytterst få här på buke som rider som man ska (:D) så ta till dig de råd du får o tycker du kan använda men känn inte att att du måste försvara dig, du gör säkert så gott du kan för tillfället!

fiorano: Barbie ser trevlig ut, har du inte någon ny film på Juno?

Miedo: Med dina första filmer i minnet och att få se hur ni som ekipage går idag kan man bara gratulera till den fantastiska utvecklingen ni gjort! Vilket stort arbete du lagt på din sits, ridinverkan och hur hon arbetar med kroppen. Verkligen hänt enormt mkt :)!

Ja jag håller med dig, har också tittat igenom många filmer här och däribland miedos filmer och jag håller verkligen med , vill också berömma dig miedo för din utveckling. Verkligen du går hela tiden framåt, kul att se.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga nu :o Är så himla härligt och peppande att höra, tackar så jättemycket alla ni :love:

Trivs alltid så himla bra när jag sitter däruppe och är i stallet, men när jag väl kommer hem så känner jag mig oftast riktigt dålig och undrar varför jag rider öht :crazy: (Ju bättre det funkar desto mer inser jag hur mycket jag också sabbar för Ninya när jag rider). Har väldigt lätt för att hitta egna negativa spiraler. Så lite pepp sitter definitivt inte fel just nu :)

Oj! Nej, jag tog inte illa vid mig av lomuxx råd. ;)

Jag vet att jag har en ganska kass sits med en hög tyngdpunkt och därmed vinglig och ostabil. Ibland får jag ner tyngdpunkten och blir då stabilare i överlivet och kan slappna av bättre i skänklarna. Det blir bättre, men det går långsamt framåt... :) Min tränare säger ungefär samma som Lomuxx!
Men när hon inte är med och påminner mig faller jag lätt i framstupa sidoläge :o

Jag ska försöka få någon att filma lite på nästa träning.

Och tack! Jag tycker ju att hon är fin :love:, men det behöver ju inte vara en sanning för alla! :angel:

Det är så otroligt roligt att få följa er! Tack för att du delar med dig, nu och genom åren! :bow:

Gudars va fin han har blivit! Verkligen bra jobbat:)
Tävlar du honom något? Vilka klasser?

Oj vad det har hänt grejer sen jag såg er sist! Vad fina ni är! :)

Alltså idag... :love:

https://www.youtube.com/watch?v=DA1Wd8fLxak&feature=youtu.be

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva passet egentligen. Jag vet inte om det är vårt bästa pass "prestationsmässigt" - men jag tror nog detta är mitt favoritpass i vilket fall. Kändes mjukt och trevligt nästan hela tiden från början till slut (även under våra bästa pass brukar vi alltid ha någon period då vi stöter på motstånd från varandra). Är bara sååå otroligt nöjd med Ninya och hur härlig känsla vi fick till. Att vi dessutom kunde/vågade hoppa många skutt utan sadel är bara en (stor) bonus :D

Ett fantastiskt råd jag drog till minnes när jag red är Thuaphua's råd som jag läst någonstans på buke - att ha omvänd tygelfattning, dvs att tygeln löper över pekfingret och sen neråt, istället för tvärtom. Blev mycket lättare att hitta större känslighet och bli mjukare i handen så! Red så en liten stund ett par gånger när jag kände att jag började fastna lite för mycket i handen.

Igår kände jag mig som världens sämsta ryttare. Jag och Ninya var osams större delen av passet och det blev mer eller mindre dragkamp väldigt många gånger. I slutet släppte det dock ganska bra åtminstone (efter att ha provat ovanstående några minuter).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Så klart vi behöver en ny tråd för oss Virkning, Stickning, Nålbindning.
35 36 37
Svar
725
· Visningar
48 626
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama