filmhästar

Sv: filmhästar

jag tror inte att de egentligen är så många hästar som dras omkull under inspelning. Datorer kan göra de mest fantastiska grejerna nu för tiden.... Men det så klart det är ju trist för den hästen som nu blir "modell"...

Hästarna tränas för att lägga sig ner sådär.
Skulle dock tro att det speedas upp efteråt när filmen klipps ihop.
Tror inte hästarna skadas:)

I sagan om ringen tex så kopierade dem en drös hästar och lade in om och om igen. Alltså ser det ut som att det är ett 100 tals hästar .Fast eg är det inte alls så många

Senast ändrad:

Nu kan man ju börja filosofera: Ang att de användet hästarna på ett egoistiskt sätt när de ska få dem att ramla. Vad är inte ego när vi föser runt de vackra djuren?

Jag vet att de lär hästarna att lägga sig ner och sedan bygger på det så att de kan ramla mer i farten. Hästen måste lita helt på ryttaren annars skulle hästen alldrig göra det. och de ser ju till att hästen inte skadar sig eller blir för rädd, då skulle han ju inte lita på sin ryttare nästa gång. Det är ju inte så många som kan få till ett sådant tillit, hur många kan få sin häst att lägga sig ner överhuvudtaget? Så det är ju väldigt speciellt och då vill man ju inte att hästen/stuntekipaget ska skada sig så att de inte kan arbeta igen.

Hästarna tränas att lägga sig ner med ryttare. De tar inte precis sats och slänger sig. Sedan är de massa effekter som läggs till. Hästarna skadas inte och de får inga direkta skador längre fram. De som tränar hästarna har enorm erfarenhet. Det är större chans att stuntmännen skadar sig än hästarna. Anledningen till att de ser rädda ut är för att de ska göra det. De filmar ju scenerna ett par gånger och tar väl den där hästen ser räddast ut.

Har tänkt på precis samma sak!
Hur kan hästarna vara ridbara efter en t ex western film! Jag menar se hur dom bara SLITER runt hästarna! Hästarna protesterar med stönande och höjda av huvuden! Eller när trumande piskor och skänklar används för film effekter! Hur kan hästen vara ridbar på ett fint mjukt sätt på många år efter det?
Eller hur fel det är och vilken fel bild man ger när skådisarna kastar sig ut i stallet och sedan far iväg i full galopp.
Alla filmer är dok inte som exemplen!

Jag tror nog att dom har rätt så bra metoder för att få det att se verkligt ut! Det stor ju ofta i slutet av filmer: inga djur kom till skada under filminspelningen, så man får ju hoppas att det är sant!

nån kommentar om "Mannen som kunde tala med hästar" då? i början blir ju en häst (plus 2 ryttare plus en häst till) men bara den hästen syns blir påkörd av en lastbil och allt visas dvs. man får se hela tiden när lasbilen träffar hästen

hur har de gjort det då?

hört talas om dummies nån gång?

vet flera filmer där man använder dockor, figurer gjorda som hästar... bland annat i den siste samurajen använde de nån typ av robot när hästen gick omkull och snurrade runt...

om djur kom tillskada på riktigt så skulle det aldrig få hålla på.

var med me min kuse under inspelningarna av Arn-filmerna. hästarna som gjorde dom stora stunten hade inga men efter åt...såg ut som dom hade jätte kul!! Det är till och med så att stunthästar får bättre betalt än vad ryttarna får!

Det finns två versioner av Ben Hur.

I den från 1959 dog inga hästar. Hästana var snordyra vältränade lippizzaners som knappast skulle offrats för sådant.

Däremot i originalversionen, stumfilmen från 1925, dog flera hästar under inspelningen. Det var olyckor, främst under inspelningen av kapplöpningsscenen. Man kan väl knappast klandra dem... det är snart hundra år sedan... men kul är det ju inte så klart... :(

Har inte läst alla inlägg. Om jag inte mins fel så dog 1 eller 2 hästar i 1959. 1925 dog det bra massa
För en massa år sedan såg jag en dokumentär om en kille som tränade en häst att falla var bland annat med i merlin den hästen kunde falla på komando föll alltid på samma vis så inte ryttaren skulle få hästen över sig. Det var en häst som var bra mallig efter utfört jobb så i dag är det nog inte så farligt som det var förr

KL

det är ganska spännande om man sitter och tittar noga på vissa filmer. Jag såg tex. ronja rövardotter här om dagen, där finns ju några scener med fallande hästar med också, men det ser ju absolut inte speciellt brutalt som i vissa andra filmer :-P
Till saken; det är ofta samma häst som "faller" och den faller alltid åt samma håll :) Så i den filmen tar nog inga hästar skada iaf ;)

Har tänkt på precis samma sak!
Hur kan hästarna vara ridbara efter en t ex western film! Jag menar se hur dom bara SLITER runt hästarna! Hästarna protesterar med stönande och höjda av huvuden! Eller när trumande piskor och skänklar används för film effekter! Hur kan hästen vara ridbar på ett fint mjukt sätt på många år efter det?
Eller hur fel det är och vilken fel bild man ger när skådisarna kastar sig ut i stallet och sedan far iväg i full galopp.
Alla filmer är dok inte som exemplen!

Men det måste ju rimligen vara skådespeleri, det är väl fullt möjligt för en tränad smart häst att kunna veta att den bär på ngn som inte kan rida och ta hand om den på bästa sätt och ignorera vad denne gör eller i alla fall sedan reagera som vanligt på sin tränare. Slitandet i tyglarna kan ju också vara hur hästen är tränad att reagera på några viftande signaler. Ljudeffekter lägger man ju på efteråt. Film är tvådimensionellt man behöver inte ge ngn stryk för att det ska se så ut.

Bara som exempel är det mycket pålagt ljud i naturfilmer som tex larvens gnaskande, och när de filmar djur i gryt är det tydligen ofta tama djur på zoo, men inte märker vi det. Precis som vi tycker att rymdskeppen i star wars är häftiga. Film är illusion.

Läste världens sötaste historia om en filmhäst en gång, han var tränad i en film att springa nedför en kulle på en viss sida med, tror jag, en ryttare som inte kunde rida eller ngt. Många år senare skulle en annan film filmas vid samma kulle, hästen skulle leda en flock nedför andra sidan. Det gick inte alls, hela filmteamet var tvungna att flytta till sidan de använt för förra filmen.

Har ni sett Black Adder förresten, den urmysiga hästen han rider på i introt kastar av sin ryttare och travar sedan hur nöjt som helst med öronen fram mot en del utanför kameran och saktar in precis innan det bryts (där garanterat matte står med en morot, haha, en kompis tipsade mig).

Sedan om hästar och plötslig galopp behöver inte vara så fel bild (men varför ska filmer vara pedagogiska alls egentligen? Film ger ju inte rätt bild av någonting annat så varför av ridning?) men i alla fall, om det är 35 grader varmt ute och din lillasyster är död om du inte hinner till henne om 20 minuter, ditt enda transportmedel är en häst. Skulle du då inte rusa ut i (den ej steniga) paddoken, kolla att ryggen inte är lerig, slänga på en sadel och galoppera iväg. Risken för muskelskador är väldigt mycket lägre för en häst med varma mjuka muskler som gått i hagen än för en häst som stått still i en box i 5 timmar en svensk kall höstdag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar