Filma hemtjänsten

så är det säkert. Jag är ändå rätt säker på att man som arbetsgivare inte kan tvinga personal gå till en sådan person, om inte lagarna skrivs om. Den enda som förlorar på det är ju brukaren, för det är den som blir utan hjälp, eller hur?

Nope. Det hade fått lösts på andra sätt. Högst oklart om man, enligt de lagar som finns, hade fått använt kameran som bevis ändå, Vad ska man då filma för? För att lägga ut på nätet? Det kan oavsett om personen är skyldig eller inte leda till att man själv blir åtalad för brott (till exempel förtal).

Så kan det vara. Om personalen vägrar gå dit tror jag dock inte att arbetsgivaren kan tvinga, det är inte arbetsvägran under de omständigheterna. Vem ska ta hand om din morsa då? Du själv? Som inte har tid och därför skaffat hemtjänst? Tror både fack och arbetsmiljölagen skulle säga nej till att arbetstagare inte behöver gå till någon där de blir filmade på det sättet... Och jo, många anhöriga är, tyvärr, rena idioter. Fy fan vilka kärringar det finns (för faktum är, det är ofta kärringar som håller på så, döttrar, inte söner). Sedan absolut, det finns stolpskott, de vettiga är som sagt svåra att behålla på en så pass osund och otacksam arbetsplats som hemtjänst innebär. De flyttar helt enkelt vidare, eller skräms bort.
Ser man misskötsel på filmen så räcker det nog att visa berördas chef så skulle jag tro att det blir ändring. Vi har ett par med kamera idag och såvitt jag vet så har ingen personal vägrat gå dit.
dessutom kan det ju sitta dolda kameror också, det har man ju ingen aning om.
Iom att man får ha kameror i sitt hem så anser jag det vara ok. Sen om en anhörig hjälp med installation borde väl inte påverka?
 
Kamera kan dessutom sitta pga fallrisk och vårdtagaren inte kan larma själv. Så i praktiken inte för att övervaka personalen.
 
Jag tolkar lika enligt det lagrum jag skickade med. Men det är inte prövat. Däremot tror jag inte av den erfarenhet jag har av fackligt arbete att arbetsgivaren skulle tvinga folk till en brukare under de premisserna. Och då kvarstår ju frågan, vad händer om ingen vill gå till brukaren?
Fast anställda som vägrar att gå till folk om dom blir filmade kanske inte ska jobba med det oavsett, känns ju inte direkt som om dom är helt ärliga om dom är så obekväma med att bli filmade. Sen så blir vi ju filmade på många ställen på många jobb så jag förstår verkligen inte varför det skulle vara någon skillnad inom hemtjänsten.
 
@Barbabelle - återkom gärna här när du vet hur det blir på din arbetsplats. Flera har hämtat och tolkat lagtext (tack för det!), men jag känner inte till om det prövats.

Jag har jobbat med vuxna inom funktionshinder genom Sol och LSS, och har inte haft kontakt med anhöriga på det sättet som beskrivs här. Däremot många brukare som försökt tala med ledningschef angående personal som gjort överträdelser.

Brukare som rapporterat att de inte fick sina promenader fick samma person hemskickad, som då var förbannad efter ett samtal med chefen och tog ut detta på brukaren som blev rädd (igen) och brukaren vågar sedan inte fortsätta rapportera om brister.

Brukaren som hämtades i rullstol och kördes hem till personal emot sin vilja, eller mot sin vilja kördes iväg till butik för personalens egen shopping, etc. Samma sak. Brukaren rapporterar till chefen. Chefen säger till personalen. Samma personal kommer, är hotfull, och gör samma sak igen. Nu vågar brukaren inte säga till chefen.

Jag har en lång rad exempel från hemtjänsten som varit riktigt illa, även resulterat i sjukhusbesök. Kan mycket väl förstå att brukare som ofta är i sådan enorm fysisk beroendeställning kan känna sig tryggare med kamera.

Sedan om det är lagligt vet jag inte. - och givetvis är kameraövervakning inte lösningen, det handlar om rimliga villkor och arbetsskydd, krav på utbildning, rimliga scheman, och vettiga löner. Det är ju så man får tag i kompetenta människor att anställa. Men när du sitter där i din liggrullstol och ska åka på politiskt möte med DHR och sedan dra till simträningen... Då kan inte hela din dagsplan bygga på att "den snälla" ska jobba, och inte "den elaka" som nonchalerar dig, vägrar hjälpa till, skrattar åt dig, eller låtsas inte höra ditt talhjälpmedel.
 
Fast anställda som vägrar att gå till folk om dom blir filmade kanske inte ska jobba med det oavsett, känns ju inte direkt som om dom är helt ärliga om dom är så obekväma med att bli filmade. Sen så blir vi ju filmade på många ställen på många jobb så jag förstår verkligen inte varför det skulle vara någon skillnad inom hemtjänsten.
Så om man har inget att dölja så är man helt okej med att vara övervakad på alla möjliga vis? Den personliga integriteten är alltså något man bara ska strunta i? Rätten att få peta näsan i smyg utan att någon ser? Att kunna vara ledsen utan att någon ser? Att kunna få säga lite fula ord i hemlighet när något inte fungerar som det ska? I min värld är det att få vara mänsklig och det tycker faktiskt jag att man har all rätt att få vara utan att någon ser och/eller hör.
Att filma/spela in är något man kan ta till efter starka misstankar att något är mycket fel. På min arbetsplats är det också kameror, många kameror. De har genom åren löst ett flertalet brott. Både mycket grova och mindre grova MEN de är riktade på ett sådant sätt att de inte kränker personalens privata sfär. Jag tycker att kameror och annat liknande är mycket bra använda på RÄTT sätt och dit hör inte slentrianmässigt användande för att man ”inte litar på någon”.
 
Tyvärr är det inte ovanligt att hemsjukvården har mycket dåliga arbetsvillkor. Bara här i Göteborg har det varit ett stort rabalder där Arbetsmiljöverket har hotat AG med höga viten om inte arbetsvillkoren åtgärdas. Inte konstigt att de bra människorna inte stannar kvar utan söker sig vidare så fort det går. Sen är jag lite trött på ”Gillar man inte arbetsvillkoren så är det bara att söka nytt jobb”. Många gånger är det inte ”bara” att byta jobb. Man ska inte behöva söka nytt jobb bara för att det är kassa arbetsvillkor. Vi lever ju trots allt inte på 1800-talet längre. Att ha sjysta arbetsvillkor är väl ändå ett minimum som arbetsgivare borde erbjuda i dag. I alla fall i min värld.
 
Fast det finns anhöriga som är psykiskt sjuka. De kan vara så pass paranoida att de sätter upp kameror för att kolla om insatser utförs, kanske insatser som vårdtagaren inte ens är beviljad.

Jag har själv blivit inspelad av en psykiskt sjuk anhörig. Nu har jag inga problem med det, för jag kan stå för mitt arbete. Men anhöriga är absolut inte alltid så oskyldiga som de kan verka.
Absolut, det finns psykiskt sjuka anhöriga. Psykiskt sjuka brukare och psykiskt sjuka hemtjänstpersonal också.

Poängen är att jag tror det är vanligare att anhöriga pratar med berörd instans om det är något som känns fel, långt innan tanke på kamera kommer. Inte att anhöriga beter sig som knäppgökar och börjar filma folk hux flux utan anledning.

Men helt klart har du rätt i att psykiskt sjuka och paranoida anhöriga finns, som bara vill kontrollera för kontrollerandes skull eller något.

Hade jag jobbat inom hemtjänsten hade jag inte heller tyckt det var sådär askul att bli filmad, men om jag gjorde ett bra jobb som jag visste var korrekt och riktigt, så hade jag helt klart accepterat det. Det är ju egentligen inte riktat mot mig, utan mot den eller de som inte gör sitt jobb. Hade jag vetat att det fanns någon som inte gör det de ska så hade det ju varit viktigt att det kommer fram "bevis" till chefen, därmed hade jag tyckt det var extra viktigt att acceptera en kamera. Inte för filma mig utan för att brukaren ska få slippa bli utsatt för något felaktigt.
 
Kamera kan dessutom sitta pga fallrisk och vårdtagaren inte kan larma själv. Så i praktiken inte för att övervaka personalen.
Då är det väl verksamhetens kamera, AGs ansvar och fulla GDPR regler som tillämpas på alla bilder.
Den användning som jag hört om (tillsyn på natten) har dessutom varit begränsad så att ingen inspelning får göras, det är bara den övervakande personalen som kan se i realtid.
Dessutom har du i det fallet att ändamålet begränsar vad bilderna får användas till, dvs. bra att kolla om brukaren fallit/behöver hjälp inte om personalen gör X syssla på rätt sätt vid rätt tid.
 
Då är det väl verksamhetens kamera, AGs ansvar och fulla GDPR regler som tillämpas på alla bilder.
Den användning som jag hört om (tillsyn på natten) har dessutom varit begränsad så att ingen inspelning får göras, det är bara den övervakande personalen som kan se i realtid.
Dessutom har du i det fallet att ändamålet begränsar vad bilderna får användas till, dvs. bra att kolla om brukaren fallit/behöver hjälp inte om personalen gör X syssla på rätt sätt vid rätt tid.
Nej det är vårdtagarens kamera som de anhöriga har tillgång att titta i, så de kan larma om fall.
 
Fast anställda som vägrar att gå till folk om dom blir filmade kanske inte ska jobba med det oavsett, känns ju inte direkt som om dom är helt ärliga om dom är så obekväma med att bli filmade. Sen så blir vi ju filmade på många ställen på många jobb så jag förstår verkligen inte varför det skulle vara någon skillnad inom hemtjänsten.
Så kan man inte säga. Det finns arbetsmiljölagar att förhålla sig till. Det finns andra lagar att förhålla sig till. Som arbetstagare har man rätt att säga ifrån, sedan om man får rätt är en annan sak, men känner man sig otrygg med en situation på jobbet är det ett arbetsmiljöproblem. Det går inte att säga att man kanske inte ska jobba med det då, funkar liksom inte så i verkligheten.
Ser man misskötsel på filmen så räcker det nog att visa berördas chef så skulle jag tro att det blir ändring. Vi har ett par med kamera idag och såvitt jag vet så har ingen personal vägrat gå dit.
dessutom kan det ju sitta dolda kameror också, det har man ju ingen aning om.
Iom att man får ha kameror i sitt hem så anser jag det vara ok. Sen om en anhörig hjälp med installation borde väl inte påverka?
Du lär inte få använda det till det i så fall eftersom det inte räknas privat om du som anhörig sätter upp en kamera och då är det helt andra lagar som gäller (plus tillstånd av alla som blir filmade). Jag hade inte tvekat att sätta dit en anhörig som smygfilmar mig. Oavsett om jag har något att dölja eller inte.
 
Så kan man inte säga. Det finns arbetsmiljölagar att förhålla sig till. Det finns andra lagar att förhålla sig till. Som arbetstagare har man rätt att säga ifrån, sedan om man får rätt är en annan sak, men känner man sig otrygg med en situation på jobbet är det ett arbetsmiljöproblem. Det går inte att säga att man kanske inte ska jobba med det då, funkar liksom inte så i verkligheten.

Du lär inte få använda det till det i så fall eftersom det inte räknas privat om du som anhörig sätter upp en kamera och då är det helt andra lagar som gäller (plus tillstånd av alla som blir filmade). Jag hade inte tvekat att sätta dit en anhörig som smygfilmar mig. Oavsett om jag har något att dölja eller inte.
Det kan ju likagärna vara vårdtagarens kamera, dessutom så tar jag det straff som kan komma som anhörig om du misskött dig i ditt arbete.
Sen kan det ju vara så att jag som anhörig känt mig trygg med utföraren som du tillhör. Men nu pratar jag om de som jag har erfarenhet av.
 
Det kan ju likagärna vara vårdtagarens kamera, dessutom så tar jag det straff som kan komma som anhörig om du misskött dig i ditt arbete.
Sen kan det ju vara så att jag som anhörig känt mig trygg med utföraren som du tillhör. Men nu pratar jag om de som jag har erfarenhet av.
I det här fallet är det ju anhörigas kamera. Det är utifrån det jag har kommenterat. Utifrån det är det troligen inte tillåtet och arbetsgivaren kan knappast tvinga dit personal utifrån det. Så frågan som ingen av er svarar på kvarstår: om alla vägrar gå dit, facket slår ifrån och säger att det inte är okej med lagligt stöd eller vad som helst, menar du på riktigt då att det är bättre att brukaren inte får vård?! För jag kan känna att är man så negativt mot alla som arbetar i hemtjänsten, för det är trots allt en arbetsplats där arbetstagarna ska behandlas lika när det kommer till det juridiska, då ska man kanske inte dra nytta av det fantastiska system vi har med hemtjänst utan kanske skaffa ett hembiträde och betala själv istället.
 
I det här fallet är det ju anhörigas kamera. Det är utifrån det jag har kommenterat. Utifrån det är det troligen inte tillåtet och arbetsgivaren kan knappast tvinga dit personal utifrån det. Så frågan som ingen av er svarar på kvarstår: om alla vägrar gå dit, facket slår ifrån och säger att det inte är okej med lagligt stöd eller vad som helst, menar du på riktigt då att det är bättre att brukaren inte får vård?! För jag kan känna att är man så negativt mot alla som arbetar i hemtjänsten, för det är trots allt en arbetsplats där arbetstagarna ska behandlas lika när det kommer till det juridiska, då ska man kanske inte dra nytta av det fantastiska system vi har med hemtjänst utan kanske skaffa ett hembiträde och betala själv istället.
Men jag måste undra. När lagar krockar finns det i regel en som väger tyngre än andra, föräldrabalken är t.ex. starkare än skollagen. Därav borde socialtjänstlagen, som jag gissar gäller här vara starkare än kameraövervakningslagen eller för den delen gdpr. Gdpr gör väl också i ts fall att de bör dra in tillståndet som då krävs. Lokala ordningsföreskrifter kan sätta stopp för hemtjänst att vara i hem med kamera men jag har inte hittat exempel på något sådant. Hade varit intressant med ett exempel på där hemtjänsten vägrar brukare tjänsten på grund av kamera men inte heller detta har jag hittat.

Hoppas vi får en uppdatering på tråden, vad juristen kommer fram till.
 
Men jag måste undra. När lagar krockar finns det i regel en som väger tyngre än andra, föräldrabalken är t.ex. starkare än skollagen. Därav borde socialtjänstlagen, som jag gissar gäller här vara starkare än kameraövervakningslagen eller för den delen gdpr. Gdpr gör väl också i ts fall att de bör dra in tillståndet som då krävs. Lokala ordningsföreskrifter kan sätta stopp för hemtjänst att vara i hem med kamera men jag har inte hittat exempel på något sådant. Hade varit intressant med ett exempel på där hemtjänsten vägrar brukare tjänsten på grund av kamera men inte heller detta har jag hittat.

Hoppas vi får en uppdatering på tråden, vad juristen kommer fram till.
Fast så enkelt är det inte. Självklart väger socialtjänstlagen tungt men det innebär inte att de andra lagarna bara går att strunta i. Att inte kränka människor finns dessutom i grundlagarna vilket väger tungt det också. Jag jobbar till exempel på en av Sveriges största myndigheter, denna har försökt få till flera möjligheter att styra och kontrollera sina medarbetare. De flesta system har fått nej eftersom det inte är i enlighet med den frihet varje människa ska ha enligt grundlagarna. Hade det varit så enkelt att deras rätt att kontrollera arbetstagarna gått först hade de ju fört in dessa system. Ändamålet ska helga medlen. Det gör det sällan när det kommer till inspelning.

Sen kan det ju bli så att arbetstagarna godkänner att bli filmade och dokumenterade under de omständigheterna och ger sitt medgivande. Det är ju sällan hemtjänstpersonal är juridiskt utbildade liksom. Jag hade inte gjort det. Vet att jag gjort ett bra jobb i hemtjänsten för jag fick oerhört bra referenser och har aldrig fått någon direkt kritik, så något att dölja har jag inte. Men jag vill inte bli kontrollerad och filmad bakom ryggen på det sättet. Aldrig. Jag hade troligen rivit upp hela jorden, dragit in fack, gått till media, arbetsdomstolen, etc.
 
Senast ändrad:
Poängen är att jag tror det är vanligare att anhöriga pratar med berörd instans om det är något som känns fel, långt innan tanke på kamera kommer. Inte att anhöriga beter sig som knäppgökar och börjar filma folk hux flux utan anledning.
Det här kan jag inte hålla med om. Antalet idioter som börjar filma hux flux är ju oändligt det är ju bara att titta på det där vidriga beteendet att filma en olycksplats. Det finns heller inga gränser för folk att publicera bilder på andra utan tillstånd. Jag tröttnade så numera kan du inte tagga mig på fb utan att jag godkänner taggen och jag är inte en av de som är mest utsatt.
Tyvärr saknar ett stort antal knäppgökar helt gränser inom det här området.
 
Fast anställda som vägrar att gå till folk om dom blir filmade kanske inte ska jobba med det oavsett, känns ju inte direkt som om dom är helt ärliga om dom är så obekväma med att bli filmade. Sen så blir vi ju filmade på många ställen på många jobb så jag förstår verkligen inte varför det skulle vara någon skillnad inom hemtjänsten.

Kan ju vara så att de anhöriga vill veta hur många utländska som jobbar där? Dvs rasistiska motiv. Många anhöriga önskar att det endast är svensk personal på ideologiska gunder...
Arbetat med personer som har psykotiska anhöriga, det är inte roligt när de ringer och skäller över saker som är rena fantasier...
Jag vet att det finns dåliga människor som jobbar inom vård, men de kan vi bara bli av med med bättre lön och arbetsförhållanden. Och att det är lättare att sparka/omplacera de som inte sköter sig.

Har man massa dyra saker och mycket kontanter så bör man ha de inlåsta i ett skåp, skulle det bli inbrott är det bra att göra det extra jobbigt för tjuven.
 
I det här fallet är det ju anhörigas kamera. Det är utifrån det jag har kommenterat. Utifrån det är det troligen inte tillåtet och arbetsgivaren kan knappast tvinga dit personal utifrån det. Så frågan som ingen av er svarar på kvarstår: om alla vägrar gå dit, facket slår ifrån och säger att det inte är okej med lagligt stöd eller vad som helst, menar du på riktigt då att det är bättre att brukaren inte får vård?! För jag kan känna att är man så negativt mot alla som arbetar i hemtjänsten, för det är trots allt en arbetsplats där arbetstagarna ska behandlas lika när det kommer till det juridiska, då ska man kanske inte dra nytta av det fantastiska system vi har med hemtjänst utan kanske skaffa ett hembiträde och betala själv istället.

Fast det är ju därför det är intressant om det kommer upp till prövning.

Får jag exempelvis fritt filma min egen trädgård/uppfart, och då få med brevbäraren en gång om dagen när hen gör sitt jobb och lämnar in min post? Är det samma sak som att jag har en kamera i mitt kök när hemtjänsten kommer - eller blir det något annat i mitt kök eftersom mitt uppsåt är ett annat?

Jag förstår verkligen brukare som går över till exempelvis kooperativa assistansföretag som Independent Living-rörelsen, en sådan enorm frihet att själva kunna välja vem som ska komma och välja bort dem du inte klickar med (eller som de facto är hotfulla). Många väljer ju även att ha exempelvis städ via RUT just för att slippa hemtjänsten, kunna boka tider själv, och välja vem som ska komma. Det blir dessutom ofta billigare.

Nu funkar ju SoL inte som LSS, men med alla brister tycker jag att kampen för övertänkt schemaläggning och rimliga löner för anställda i omvårdnadssektorn är enormt viktig. Det är genant hur svagt stöd Kommunal har haft i sina förhandlingar.
 
I det här fallet är det ju anhörigas kamera. Det är utifrån det jag har kommenterat. Utifrån det är det troligen inte tillåtet och arbetsgivaren kan knappast tvinga dit personal utifrån det. Så frågan som ingen av er svarar på kvarstår: om alla vägrar gå dit, facket slår ifrån och säger att det inte är okej med lagligt stöd eller vad som helst, menar du på riktigt då att det är bättre att brukaren inte får vård?! För jag kan känna att är man så negativt mot alla som arbetar i hemtjänsten, för det är trots allt en arbetsplats där arbetstagarna ska behandlas lika när det kommer till det juridiska, då ska man kanske inte dra nytta av det fantastiska system vi har med hemtjänst utan kanske skaffa ett hembiträde och betala själv istället.
Varför skulle de just vara de anhörigas kamera? De kan ju likagärna frågat sin mamma/pappa om den vill ha en kamera installerat så de anhöriga kan ha tillgång att kolla att allt är väl.
Vägrar personalen gå dit så är det ju chefernas problem och inget de behlver acceptera.
 
Jag blir filmad varje dag jag jobbar. Jag kor skolbuss med en kamera langst fram och en langst bak i bussen. Personligen har jag absolut inget emot kamerorna ... nar jag hade en grupp hogstadie flickor som var pa och gjorde sexuella kommentarer till pojkarna, och sedan en massa fula uttalanden till mig, och om mig pa en fullsatt buss. (55 elever fran high school och middle school -gymnasiet och hogstadiet)
Jag var anklagad for en hel massa ... jag korde som en dare och tvarbromsade sa de ramlade av satena, jag skrek otidigheter till dem ... etc, etc.

Mina chefer gick in och kollade kameror, gps, och exact var och hur hart jag bromsat medan en person fran skoldistriktet korde efter mig pa den rutten en dag. Jag fick mycket berom for hur jag kor :grin::laugh: samtidigt som den grupp flickor som var problemet blev bortplockade fran bussen da allt de sagt och gjort bade syntes och hordes.
 
Varför skulle de just vara de anhörigas kamera? De kan ju likagärna frågat sin mamma/pappa om den vill ha en kamera installerat så de anhöriga kan ha tillgång att kolla att allt är väl.
Vägrar personalen gå dit så är det ju chefernas problem och inget de behlver acceptera.
Vägrar personalen gå dit blir det rimligen ingen hemtjänst till brukaren.
Fast det är ju därför det är intressant om det kommer upp till prövning.

Får jag exempelvis fritt filma min egen trädgård/uppfart, och då få med brevbäraren en gång om dagen när hen gör sitt jobb och lämnar in min post? Är det samma sak som att jag har en kamera i mitt kök när hemtjänsten kommer - eller blir det något annat i mitt kök eftersom mitt uppsåt är ett annat?

Jag förstår verkligen brukare som går över till exempelvis kooperativa assistansföretag som Independent Living-rörelsen, en sådan enorm frihet att själva kunna välja vem som ska komma och välja bort dem du inte klickar med (eller som de facto är hotfulla). Många väljer ju även att ha exempelvis städ via RUT just för att slippa hemtjänsten, kunna boka tider själv, och välja vem som ska komma. Det blir dessutom ofta billigare.

Nu funkar ju SoL inte som LSS, men med alla brister tycker jag att kampen för övertänkt schemaläggning och rimliga löner för anställda i omvårdnadssektorn är enormt viktig. Det är genant hur svagt stöd Kommunal har haft i sina förhandlingar.
ingen aning. Jag vet att anhöriga till en brukare inom assistansbolaget där min man jobbar ville ha kameror. Det gick inte till prövning för det blev ett jävla liv på assistansgruppen, facket gick in och anhöriga backade eftersom brukaren hade haft en av tio i gruppen kvar som assistent då, de andra krävde att bli omplacerade under de omständigheterna i samma bolag. Nu var det något annat med där också och brukaren är känd för att ha riktigt otrevliga anhöriga så de flesta jobbar inte särskilt länge där ändå, men ändå...

Jag har svårt att se att du får sätta upp kameror som kränker en person i sin yrkesutövning. De får inte vara riktade så.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 116
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: Sel
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 397
Senast: Enya
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp