Filma hemtjänsten

Det är inte en annan sak här för det är inte arbetsgivaren som begärt idén utan det är de anhöriga.
Ja, och dom anhöriga ska man lyssna på, det är dom som känner personen bäst och upplever att personen inte får den hjälpen som den behöver. Det är lika viktigt att dom litar på hemtjänsten så att dom känner att dom kan hjälpa sin äldre person om det är så att det behövs.

Det är ju antagligen någonting som är galet när anhöriga känner att dom måste rycka in. Och är det nu så att hemtjänsten har gjort rätt och sitt bästa så ser även dom anhöriga det och kan förstå situationen bättre, är dom inte nöjda så ser arbetsgivare situationen och kan förhoppningsvis göra dom förändringarna som behövs för att göra alla nöjda.

Som sagt, det är ett bra sätt att rensa ut personer som inte ska jobba med såhär utsatta människor som faktiskt ofta inte kan eller vågar klaga. Då är kameror ett väldigt bra sätt att ta reda på hur läget egentligen är.
 
Senast ändrad:
Jag kan tycka att det kan vara självklart att ha någon form av "övervakning" eller koll på att en brukare får det den har rätt till. Däremot är det inte lika självklart att just filmning är sättet att nå dit.

Jag tycker inte om att bli filmad. Det har inget att göra med att jag inte utför mitt yrke väl utan att jag hatar hur jag ser ut (och låter... jag låter som en 4 åring).

Jag ser också ett problem i det mångfacetterade jobb man gör när man jobbar så nära människor. Jag kan göra 1000 saker fel en dag. Och filmas de så framstår jag som ohyggligt dålig. Men de 9 miljoner sakerna jag gör rätt kommer inte synas. Och ibland, när man jobbar med människor, så blir alla saker man gör, eller inte gör, fel. Och kan kritiseras av någon. Jag skulle verkligen inte må bra av att veta att jag blev filmad när jag jobbade, även om jag gör ett bra jobb.
 
Jag ser också ett problem i det mångfacetterade jobb man gör när man jobbar så nära människor. Jag kan göra 1000 saker fel en dag. Och filmas de så framstår jag som ohyggligt dålig. Men de 9 miljoner sakerna jag gör rätt kommer inte synas. Och ibland, när man jobbar med människor, så blir alla saker man gör, eller inte gör, fel. Och kan kritiseras av någon. Jag skulle verkligen inte må bra av att veta att jag blev filmad när jag jobbade, även om jag gör ett bra jobb.
Men det filmas även när du gör ett bra jobb, det är ju det som är bra med att det filmas för är det så att det är en usel dag som faktiskt alla kan ha så har man ändå bevis för att det är engångshändelser. Ingen är perfekt hela tiden och det tror jag dom flesta förstår.

Arbetsgivaren kritiserar ju inte om det är engångshändelser, är det inte engångshändelser och det händer för ofta så får man ju fundera på och titta på vad det är som gör att det blir så fel.
 
Men det filmas även när du gör ett bra jobb, det är ju det som är bra med att det filmas för är det så att det är en usel dag som faktiskt alla kan ha så har man ändå bevis för att det är engångshändelser. Ingen är perfekt hela tiden och det tror jag dom flesta förstår.

Arbetsgivaren kritiserar ju inte om det är engångshändelser, är det inte engångshändelser och det händer för ofta så får man ju fundera på och titta på vad det är som gör att det blir så fel.

Men grejen är att de "bra" sakerna inte kommer att synas. För de kommer att vara baslinjen man utgår från. Alltså kommer endast de dåliga* sakerna synas.

* Och sen blir det farligt att definiera dåligt. Att bara fråga Agda om hon vill ha lunch 3 gånger och inte 4, är det dåligt? Har hon någon gång svarat ja gång 4 om hon redan sagt nej 3 gånger? Och hur kommer detta att tolkas? Det mesta jag jobbar med bedöms av människor som har väldigt dålig insikt i hur mitt jobb faktiskt fungerar och vad jag egentligen gör. ALLA har en åsikt, och tror att de har koll, men har faktiskt ingen aning. Vem bestämmer då att en handling var dålig eller fel?
 
Men det låter ju mer som en fråga som ska diskuteras med chef eftersom de hoten torde komma från just chefen - inte filma alla som kliver in i brukarens hem?


Mm - min poäng genom hela tråden (med flera konkreta exempel) är att brukare som blir illa behandlade av hemtjänstpersonal eller assistenter väldigt sällan får respons för sina klagomål. Brukaren tas inte på allvar. Istället skickas samma personal tillbaka till brukaren om och om igen. Det är ju exakt därför jag förstår brukare som skulle vilja ha en kamera och därför kunna bevisa vad som händer.

Det inte i betydelsen att kameran är bra i sig, eller som lösning på hemtjänstens dåliga arbetsförhållanden.
 
Ja, och dom anhöriga ska man lyssna på, det är dom som känner personen bäst och upplever att personen inte får den hjälpen som den behöver. Det är lika viktigt att dom litar på hemtjänsten så att dom känner att dom kan hjälpa sin äldre person om det är så att det behövs.

Det är ju antagligen någonting som är galet när anhöriga känner att dom måste rycka in. Och är det nu så att hemtjänsten har gjort rätt och sitt bästa så ser även dom anhöriga det och kan förstå situationen bättre, är dom inte nöjda så ser arbetsgivare situationen och kan förhoppningsvis göra dom förändringarna som behövs för att göra alla nöjda.

Som sagt, det är ett bra sätt att rensa ut personer som inte ska jobba med såhär utsatta människor som faktiskt ofta inte kan eller vågar klaga. Då är kameror ett väldigt bra sätt att ta reda på hur läget egentligen är.
Jag håller inte med dig, det gör troligen inte lagen heller. Stackars pensionär också, som någon annan säger som faktiskt arbetar i hemtjänsten, det är integritetskränkande mot den också... Tänk att alltid vara övervakad i sitt hem liksom...
Det är troligen ytterst få personal som inte gör sitt jobb mer eller mindre bra, betydligt fler anhöriga som anser att personalen ska göra betydligt mer än vad som brukaren faktiskt har insatser till. Sådana som stjäl saker skulle jag tippa är en oerhört liten promille av alla som arbetar med hemtjänst med tanke på att det är ett jobb många går igenom. Lägg därtill anhöriga som kanske drar en handtrall till unga vikarier, sprider filmer via internet etc. Nä fy fan.
Mm - min poäng genom hela tråden (med flera konkreta exempel) är att brukare som blir illa behandlade av hemtjänstpersonal eller assistenter väldigt sällan får respons för sina klagomål. Brukaren tas inte på allvar. Istället skickas samma personal tillbaka till brukaren om och om igen. Det är ju exakt därför jag förstår brukare som skulle vilja ha en kamera och därför kunna bevisa vad som händer.

Det inte i betydelsen att kameran är bra i sig, eller som lösning på hemtjänstens dåliga arbetsförhållanden.
Ok, jag har bara erfarenhet från personlig assistans de senaste åren eftersom jag jobbat med annat. Där tog man alltid brukarna på fullaste allvar... Det var dock inte kommunalt. Att kommun ofta är en kass arbetsgivare är inget nytt. Det ger det inte rätt att kränka personlig integritet för det.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 116
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: Sel
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 397
Senast: Enya
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp