Filma hemtjänsten

Tycker ni som jobbar inom hemtjänst att en kroppskamera, som polisen har, skulle kunna vara en ok lösning?
Jag skulle tycka att det vore extremt kränkande för brukaren. Många moment när en hjälper brukaren är väldigt utsatta i brist på bättre ord. Skulle bli ett väldigt av och påknäppande av kameran mellan tvätt nedtill, dusch och toalettbesök tex. Om jag går till läkare eller gynekolog skulle inte jag uppskatta om de hade en kamera på sig 😁
Men ni i tråden som inte litar på hemtjänsten och vill ha kameror monterade hos anhöriga. Resonerar ni likadant om den anhöriga bor på ett vård och omsorgsboende?
 
Min mamma har hemtjänst, aldrig i helvete att jag skulle inskränka på de som arbetar på det sättet. Helt sanslöst att det finns de som tycker att det är okej. För det är definitivt samma anhöriga som klagar på att det byts personal ofta och eller anställda som beter sig som häxor mot nyanställda så de inte vill jobba kvar.

I ts fall hoppas jag chefen är chef nog att stampa ner foten, jag har väldigt svårt att se att de kan begära att någon går dit om man ser till de lagar som finns, tror facket kan driva den frågan rätt långt och det kan inte ses som arbetsvägran att vägra. Då kan det sluta med att brukaren blir utan hemtjänst, kanske det som de anhöriga strävar efter?
Inte ens om du fick starka skäl att tro att din mamma blev dåligt behandlad? Försvinner smycken? Kontanter? Misstänker att hon inte får den hjälp hon är beviljad?
i dagsläget har jag ingen anhörig med hemtjänst, utan jag jobbar där och jag ser hur det är med viss personal. Tyvärr.
 
Jag är positiv till övervakningskameror. Jag litar i princip inte på någon och räknar alltid kallt med att världen är full av människor som myglar, stjäl och begår tjänstefel. Hade jag haft en löpande service som skulle utföras i mitt hem, tex hemtjänst, städning eller vad det nu må vara hade jag starkt övervägt att kamerabevaka relevanta rum för min egen sinnesfrid.
 
Min mamma har hemtjänst, aldrig i helvete att jag skulle inskränka på de som arbetar på det sättet. Helt sanslöst att det finns de som tycker att det är okej. För det är definitivt samma anhöriga som klagar på att det byts personal ofta och eller anställda som beter sig som häxor mot nyanställda så de inte vill jobba kvar.

I ts fall hoppas jag chefen är chef nog att stampa ner foten, jag har väldigt svårt att se att de kan begära att någon går dit om man ser till de lagar som finns, tror facket kan driva den frågan rätt långt och det kan inte ses som arbetsvägran att vägra. Då kan det sluta med att brukaren blir utan hemtjänst, kanske det som de anhöriga strävar efter?
Hade jag haft en anhörig som inte hade fått den vård den behöver och ska få eller till och med blir vanskött av personalen och det inte hjälper att samtala med personal och dennes chef, så hade jag satt upp kamera och skitit högaktningsfullt i att någon känt sig kränkt. Faktum är att min anhörigs välmående hade varit viktigare för mig än personalens mående, som är chefens ansvar. Detta är inget jag hade tagit till i första taget, men får man inget gehör från personal och chefer så hade det fått vara ett alternativ.

Det finns stolpskott inom hemtjänsten, och det är inte de anhörigas fel att det är ont om tid till varje brukare eller mellan, att lönen är låg, att personalen inte är trevliga mot varandra osv. Det är chefen som får ta tag i det. Det finns säkert anhöriga som beter sig illa mot personal, men jag tror garanterat också att många är de som inte är dålig men vill sin anhörig med hemtjänst väl och inte vill se att den blir misskött. Den som har hemtjänst ska inte behöva lida i det tysta för att det är dåliga chefer och folk beter sig dåligt mot nyanställda, dåligt med pengar avsatta i kommunen osv.
 
Sedan verkar det också som att man behöver ha ett internt arbete kring hur man ser på anhöriga och vilken roll de har/kan ha i omvårdnaden av personen.
Det finns förstås anhöriga som orättmätigt är misstrogna mot personalen, precis som det finns personal som inte är pålitlig. Men är man konstant orolig för att man har fått indikation på att ens anhörige kanske inte får den vård den behöver och har rätt till så kan man bli desperat. Det är ledningens uppgift att lösa, och framförallt förebygga att det alls inträffar. Viljan att sätta upp en kamera är en indikation på att man har ett problem som behöver lösas på annat sätt.
så är det säkert. Jag är ändå rätt säker på att man som arbetsgivare inte kan tvinga personal gå till en sådan person, om inte lagarna skrivs om. Den enda som förlorar på det är ju brukaren, för det är den som blir utan hjälp, eller hur?
Inte ens om du fick starka skäl att tro att din mamma blev dåligt behandlad? Försvinner smycken? Kontanter? Misstänker att hon inte får den hjälp hon är beviljad?
i dagsläget har jag ingen anhörig med hemtjänst, utan jag jobbar där och jag ser hur det är med viss personal. Tyvärr.
Nope. Det hade fått lösts på andra sätt. Högst oklart om man, enligt de lagar som finns, hade fått använt kameran som bevis ändå, Vad ska man då filma för? För att lägga ut på nätet? Det kan oavsett om personen är skyldig eller inte leda till att man själv blir åtalad för brott (till exempel förtal).
Hade jag haft en anhörig som inte hade fått den vård den behöver och ska få eller till och med blir vanskött av personalen och det inte hjälper att samtala med personal och dennes chef, så hade jag satt upp kamera och skitit högaktningsfullt i att någon känt sig kränkt. Faktum är att min anhörigs välmående hade varit viktigare för mig än personalens mående, som är chefens ansvar. Detta är inget jag hade tagit till i första taget, men får man inget gehör från personal och chefer så hade det fått vara ett alternativ.

Det finns stolpskott inom hemtjänsten, och det är inte de anhörigas fel att det är ont om tid till varje brukare eller mellan, att lönen är låg, att personalen inte är trevliga mot varandra osv. Det är chefen som får ta tag i det. Det finns säkert anhöriga som beter sig illa mot personal, men jag tror garanterat också att många är de som inte är dålig men vill sin anhörig med hemtjänst väl och inte vill se att den blir misskött. Den som har hemtjänst ska inte behöva lida i det tysta för att det är dåliga chefer och folk beter sig dåligt mot nyanställda, dåligt med pengar avsatta i kommunen osv.
Så kan det vara. Om personalen vägrar gå dit tror jag dock inte att arbetsgivaren kan tvinga, det är inte arbetsvägran under de omständigheterna. Vem ska ta hand om din morsa då? Du själv? Som inte har tid och därför skaffat hemtjänst? Tror både fack och arbetsmiljölagen skulle säga nej till att arbetstagare inte behöver gå till någon där de blir filmade på det sättet... Och jo, många anhöriga är, tyvärr, rena idioter. Fy fan vilka kärringar det finns (för faktum är, det är ofta kärringar som håller på så, döttrar, inte söner). Sedan absolut, det finns stolpskott, de vettiga är som sagt svåra att behålla på en så pass osund och otacksam arbetsplats som hemtjänst innebär. De flyttar helt enkelt vidare, eller skräms bort.
 
Enligt lag (kameraövervakningslagen) har man rätt att filma i sitt eget hem, man har däremot inte rätt att sätta upp kameror i anhörigs hem för att till exempel filma vårdpersonal för då kan det inte ses som privat natur och då går GDPR in som kräver ett samtycke från samtliga som riskerar att filmas (försök med den inom hemtjänsten där det är olika personal varje dag liksom). Annars måste mycket klara omständigheter föreligga att man anser sig rätt att filma (jag har, utifrån de juridiska kunskaper jag har både som facklig företrädare och juridikstudier i utbildningen, mycket svårt att se att man skulle kunna övertyga en domstol om detta rent allmänt eftersom de flesta personal troligen sköter sig). Källa: https://www.juristresursen.se/article/overvakningskameror-i-hemmet/

Det här är bara kameraövervakningslagen, det finns också arbetsmiljölagen som gäller arbetsgivare förhåller sig till att ta hänsyn till sina arbetstagares hälsa (och vill man inte bli filmad är det defintivt en anledning till ohälsa) och mot bakgrund mot det har jag väldigt svårt att se att en arbetsgivare kan tvinga någon att åka på ett besök till någon som satt upp kameror, speciellt inte om det då är av anhöriga eftersom det troligen faller under GDPR.

Så ni som anser att det är helt ok att filma vårdpersonal, trots att det förmodligen inte är lagligt, vad gör ni om all vårdpersonal säger att "Nej, jag vill faktiskt inte jobba hos Berta under de omständigheterna" och arbetsgivaren faktiskt inte kan säga till personalen att "jo du måste åka till Berta"? Är det bättre att Berta blir utan vård menar ni?
 
så är det säkert. Jag är ändå rätt säker på att man som arbetsgivare inte kan tvinga personal gå till en sådan person, om inte lagarna skrivs om. Den enda som förlorar på det är ju brukaren, för det är den som blir utan hjälp, eller hur?

Nope. Det hade fått lösts på andra sätt. Högst oklart om man, enligt de lagar som finns, hade fått använt kameran som bevis ändå, Vad ska man då filma för? För att lägga ut på nätet? Det kan oavsett om personen är skyldig eller inte leda till att man själv blir åtalad för brott (till exempel förtal).

Så kan det vara. Om personalen vägrar gå dit tror jag dock inte att arbetsgivaren kan tvinga, det är inte arbetsvägran under de omständigheterna. Vem ska ta hand om din morsa då? Du själv? Som inte har tid och därför skaffat hemtjänst? Tror både fack och arbetsmiljölagen skulle säga nej till att arbetstagare inte behöver gå till någon där de blir filmade på det sättet... Och jo, många anhöriga är, tyvärr, rena idioter. Fy fan vilka kärringar det finns (för faktum är, det är ofta kärringar som håller på så, döttrar, inte söner). Sedan absolut, det finns stolpskott, de vettiga är som sagt svåra att behålla på en så pass osund och otacksam arbetsplats som hemtjänst innebär. De flyttar helt enkelt vidare, eller skräms bort.
Stackars hemtjänstpersonalen som måste ha det så svårt.
Skit i de äldre som blir dåligt bemötta, inte får den vård de behöver och till och med blir slagna och vanskötta av vissa av hemtjänstpersonalen, det kan de inte hjälpa, det är ju anhörigas fel att hemtjänstpersonalen beter sig så!

Det är ju för tusan pga detta som anhöriga till den i behov av hemtjänst (och jag har en mamma, inte en morsa, det ordet anser jag vara oförskämt och använder inte själv) sätter upp en kamera, för att det inte har gått rätt till, för att personal och chef inte har lyssnat eller försökt förändra till det bättre. Hade de gjort det hade inte en kamera kommit upp ens, inte ens en tanke på det. Så innan man tycker att anhöriga pissar på hemtjänstpersonalen kanske man ska göra rätt för sig och börja prata med varandra om vad som inte fungerar i den vården brukar får och betalar för. Jag har jäkligt svårt att tänka mig att någon anhörig sätter upp kamera hux flux utan att ett problem finns från början och utan att ha försökt kommunicera om det och få en förändring till stånd, hur jävliga än döttrar må vara.
 
Stackars hemtjänstpersonalen som måste ha det så svårt.
Skit i de äldre som blir dåligt bemötta, inte får den vård de behöver och till och med blir slagna och vanskötta av vissa av hemtjänstpersonalen, det kan de inte hjälpa, det är ju anhörigas fel att hemtjänstpersonalen beter sig så!

Det är ju för tusan pga detta som anhöriga till den i behov av hemtjänst (och jag har en mamma, inte en morsa, det ordet anser jag vara oförskämt och använder inte själv) sätter upp en kamera, för att det inte har gått rätt till, för att personal och chef inte har lyssnat eller försökt förändra till det bättre. Hade de gjort det hade inte en kamera kommit upp ens, inte ens en tanke på det. Så innan man tycker att anhöriga pissar på hemtjänstpersonalen kanske man ska göra rätt för sig och börja prata med varandra om vad som inte fungerar i den vården brukar får och betalar för. Jag har jäkligt svårt att tänka mig att någon anhörig sätter upp kamera hux flux utan att ett problem finns från början och utan att ha försökt kommunicera om det och få en förändring till stånd, hur jävliga än döttrar må vara.
Frågan kvarstår ju, vad gör du om alla säger nej och inte vill besöka din morsa på grund av det och att det faktiskt, troligen, är olagligt för dig eftersom det inte kan anses privat och du därmed bryter mot diverse lagar och arbetsgivaren faktiskt med största trolighet inte kan säga ifrån för de som vägrar gå dit? Om ALLA vägrar gå dit, vad gör du då? Blir ju svårt för din morsa att få vård då liksom.
 
Frågan kvarstår ju, vad gör du om alla säger nej och inte vill besöka din morsa på grund av det och att det faktiskt, troligen, är olagligt för dig eftersom det inte kan anses privat och du därmed bryter mot diverse lagar och arbetsgivaren faktiskt med största trolighet inte kan säga ifrån för de som vägrar gå dit? Om ALLA vägrar gå dit, vad gör du då? Blir ju svårt för din morsa att få vård då liksom.
Jag har inte en anhörig med hemtjänst i dag, min mamma har inte det och lär inte få på flera år om inte något oförutsett sker.
Är det olagligt finns det inte mycket att göra åt,bara att acceptera, men som anhörig hade jag tagit reda på fakta och inte en massa troende på buke. Visar det sig vara lagligt får folket väl pallra sig till jobbet och utföra den tjänst man betalar för.

Dessutom tror jag min mamma själv hade ordnat med att kameror kom upp. Hon har i dag kameror fullt lagligt på sin tomt eftersom hon tröttnade på bensintjuvar. Skulle hon bli illa behandlad eller bestulen eller liknande skulle hon inte ha något emot att kameror fanns i hemmet. Men det är ju inget som behövs om personalen sköter sig från början.
 
Jag är positiv till övervakningskameror. Jag litar i princip inte på någon och räknar alltid kallt med att världen är full av människor som myglar, stjäl och begår tjänstefel. Hade jag haft en löpande service som skulle utföras i mitt hem, tex hemtjänst, städning eller vad det nu må vara hade jag starkt övervägt att kamerabevaka relevanta rum för min egen sinnesfrid.
Oj, jag hade inte gillat att jobba i ett hem med där min arbetsgivare satt upp kameror med den inställningen. Jag inser att det visst kan finnas övervakningskameror i husen där jag arbetar, men jag skulle känna mig illa till mods om de sattes upp specifikt för att jag skulle övervakas. Tvivlar folk på att jag kan utföra de arbetsuppgifter de betalar mig för på ett sätt som är etiskt och professionellt kan de gott anställa någon annan.
 
Har ni läst dataskyddsförordningen (gdpr) och kameraövervakningslagen som gäller i ts fall? Jag tolkar det som att tillstånd krävs och skulle tillstånd inte krävas behövs ändå ett godkännande från hemtjänsten som organisation eller varje enskild vårdare då gdpr mycket riktigt gäller. Detta ser ju ändå ut att kunna vara ordentligt reglerat så det är inte bara för anhöriga att sätta upp kameror hur som helst, de ska t.ex. minimera vad som lagras samt avidentifiera de filmade. Det lilla jag hittade lät positivt, för bägge sidor. Kan rekommendera er som är intresserade att läsa på, några rättsfall har jag dock inte hittat så fullt utrett är det nog inte, någon skrev att rättsläget var osäkert så domar bör väl komma inom en snar framtid. Jag är då inte kunnig, har bara googlat lite eftersom jag blev nyfiken.
 
Jag har inte en anhörig med hemtjänst i dag, min mamma har inte det och lär inte få på flera år om inte något oförutsett sker.
Är det olagligt finns det inte mycket att göra åt,bara att acceptera, men som anhörig hade jag tagit reda på fakta och inte en massa troende på buke. Visar det sig vara lagligt får folket väl pallra sig till jobbet och utföra den tjänst man betalar för.

Dessutom tror jag min mamma själv hade ordnat med att kameror kom upp. Hon har i dag kameror fullt lagligt på sin tomt eftersom hon tröttnade på bensintjuvar. Skulle hon bli illa behandlad eller bestulen eller liknande skulle hon inte ha något emot att kameror fanns i hemmet. Men det är ju inget som behövs om personalen sköter sig från början.
I det här fallet är det anhöriga som satt upp kamerorna. Det är vad jag utgått ifrån och även de lagtexter jag länkade berörde. Och ja, jag har erfarenhet att det spelar inte så stor roll hos vissa brukare vad personalen gör, de får skit ändå. Och det gäller både ny och gammal personal. Men jag håller givetvis med dig om att man ska byta jobb om det inte känns bra, arbetsgivaren inte gör något åt det och man får ta en massa skit obefogat vilket är rätt vanligt. Och faktum är ju just det - de allra flesta gör ju det. Hemtjänst är nåt man jobbar i för att komma in på arbetsmarknaden. De flesta drar vidare på grund av de kassa villkor jobbet omges av.
 
Har ni läst dataskyddsförordningen (gdpr) och kameraövervakningslagen som gäller i ts fall? Jag tolkar det som att tillstånd krävs och skulle tillstånd inte krävas behövs ändå ett godkännande från hemtjänsten som organisation eller varje enskild vårdare då gdpr mycket riktigt gäller. Detta ser ju ändå ut att kunna vara ordentligt reglerat så det är inte bara för anhöriga att sätta upp kameror hur som helst, de ska t.ex. minimera vad som lagras samt avidentifiera de filmade. Det lilla jag hittade lät positivt, för bägge sidor. Kan rekommendera er som är intresserade att läsa på, några rättsfall har jag dock inte hittat så fullt utrett är det nog inte, någon skrev att rättsläget var osäkert så domar bör väl komma inom en snar framtid. Jag är då inte kunnig, har bara googlat lite eftersom jag blev nyfiken.
Jag tolkar lika enligt det lagrum jag skickade med. Men det är inte prövat. Däremot tror jag inte av den erfarenhet jag har av fackligt arbete att arbetsgivaren skulle tvinga folk till en brukare under de premisserna. Och då kvarstår ju frågan, vad händer om ingen vill gå till brukaren?
 
Jag tolkar lika enligt det lagrum jag skickade med. Men det är inte prövat. Däremot tror jag inte av den erfarenhet jag har av fackligt arbete att arbetsgivaren skulle tvinga folk till en brukare under de premisserna. Och då kvarstår ju frågan, vad händer om ingen vill gå till brukaren?
Jag skulle utgå från brukarens bästa, att tillstånd för kameraövervakning då inte getts eller dras tillbaka. Dock är det bara gissningar från min sida, framtida domar lär ge klarare besked.
 
Oj, jag hade inte gillat att jobba i ett hem med där min arbetsgivare satt upp kameror med den inställningen. Jag inser att det visst kan finnas övervakningskameror i husen där jag arbetar, men jag skulle känna mig illa till mods om de sattes upp specifikt för att jag skulle övervakas. Tvivlar folk på att jag kan utföra de arbetsuppgifter de betalar mig för på ett sätt som är etiskt och professionellt kan de gott anställa någon annan.
Fast man kan ju inte direkt välja vilken personal det är som kommer i allmänhet om det inte är ett extremt litet företag man anlitar, speciellt svårt inom hemtjänsten kan jag tänka mig iom omsättningen på personal. Man kan säkert i efterhand säga att X vill jag inte ska komma hit någon mer gång därför att... Men i övrigt tror jag det är svårt att önska personal om man inte har synnerliga skäl.

På nästan samtliga arbetsplatser jag jobbat på inkl min nuvarande har cheferna/arbetsledare varit tvungna att ha koll på de anställdas aktiviteter antingen genom fysisk kontroll eller via digitala hjälpmedel för att vara säkra på att de anställda gör vad de ska och inte sitter bortkopplade och surfar på Instagram eller sitter på en bänk bakom en buske och knappar på mobilen istället för att jobba. Hos min nuvarande AG är tex Facebook blockerat på samtliga datorer inom hela företaget, det är också en form av kontroll från AGs sida.

Som någon annan nämnde tidigare ang hemtjänstpersonal som ligger och sover på soffan istället för att städa, stjäl från brukaren osv så är det ju inte alltid lätt för brukaren att upptäcka själv om man pga någon funktionsnedsättning kanske är låst till ett visst rum eller ett visst våningsplan i huset. Nu är jag av naturen extremt misstrogen mot folk jag inte känner så väl över lag, men andra människors berättelser om just sånt spär ju på det ytterligare. De allra flesta har ju en bra arbetsmoral men tyvärr så är det ju kanske också lite så att vissa typer av jobb tenderar att locka till sig en del personer som inte har lika hög arbetsmoral eftersom det är "enkla" jobb där arbetstagaren sköter sig rätt mycket själv och där mygel och latmaskeri är lättare att komma undan med.
 
Jag började sätta upp kameror hemma i första hand för hästarnas skull. Ville kunna ha koll på dom i stressande situationer utan att behöva öka stressen med att springa ut och in. Numer har jag kameror i stall, vid ligghall + lösdrift, infart till fastigheten och runt huset.
Som lagtexten var utformad då hade jag skyldighet att upplysa inbjudna besökare om kamerorna. Jag har alltid varit väldigt noga att upplysa hovslagare, veterinär och övriga. Jag har ingen kamera riktad mot uppbindningsplatsen just för att dom inte ska känna sig övervakade.

Det går ju såklart att tolka texter fritt, men det känns inte som att det är av privat natur när man filmar yrkesfolk. Förmodligen kräver det tillstånd.
https://www.imy.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersoner/
 
Jag har jäkligt svårt att tänka mig att någon anhörig sätter upp kamera hux flux utan att ett problem finns från början och utan att ha försökt kommunicera om det och få en förändring till stånd, hur jävliga än döttrar må vara.
Fast det finns anhöriga som är psykiskt sjuka. De kan vara så pass paranoida att de sätter upp kameror för att kolla om insatser utförs, kanske insatser som vårdtagaren inte ens är beviljad.

Jag har själv blivit inspelad av en psykiskt sjuk anhörig. Nu har jag inga problem med det, för jag kan stå för mitt arbete. Men anhöriga är absolut inte alltid så oskyldiga som de kan verka.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 116
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: Sel
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 397
Senast: Enya
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp