Fikabesvikelser

Nu är jag inte mycket för fika egentligen. Jag är en storkonsument av kaffe, men det är godast ensamt eller möjligen med en pytteliten mörk chokladbit eller stenhård biscotti. Men så kom jag på att ett par gånger om året är det faktiskt inte fel en en god kaka eller bulle. Är inte ens kräsen. Utom när det gäller en sak, som tack och lov är på utdöende.

Smörkräm. Det finns få saker som så snabbt kan göra något fullständigt oätligt.

På andra plats kommer muffins och cupcakes. Jag kan liksom inte förstå tjusningen alls?

Håller med om att ”nyttigt” fika är en styggelse. Fika äter man inte för att vara nyttig, fika äter man för att det är gott.
Jag har en bekant som skiljer på fika och gofika. Fullkomligt lurendrejeri, hen kan servera en ostmacka som "fika". Något onyttigt får man enbart om hen bjuder på gofika. Har försökt förklara att det är en tautologi, fika==gott men det går inte in 🥹

Jag har en bekant som skiljer på fika och gofika. Fullkomligt lurendrejeri, hen kan servera en ostmacka som "fika". Något onyttigt får man enbart om hen bjuder på gofika. Har försökt förklara att det är en tautologi, fika==gott men det går inte in 🥹
Jag tyckte alltid att det var jättemysigt att bli bjuden på limpmackor med ost hos mormor. När vi var barn skilde vi också på fika och gofika, det var två helt olika saker. :)

Jag gillar det mesta man kan erbjudas till fika 🙈 men vissa saker skulle göra mig mer besviken:
- Wienerbröd, aldrig gillat, klarar inte vaniljkrämen
- Kakor och tårta med för mycket nötter, tex nöttoppar(?) och tårtor med nötbottnar. En släkting till mig gör en fruktansvärd(!) tårta med bottnar med nötter och grädde (antagligen fettsnål) och typ clementiner som enda fyllning, och lite lite snålt med riven choklad på toppen. Den är inte värd att testa.
- Fruktkaka och andra torra smuliga kakor i skivor med oidentifierbar frukt i
- tillägg pga påmind genom tråden: kokostoppar! Icke gott.

Ge mig däremot gärna allt med choklad, marsipan, kladd och klet tack. Och småkakor.

Senast ändrad:
Med anledning av vissa tidigare inlägg.

Jag svarar inte för konsekvenserna om någon ska bjuda mig på semla och det är den här typen av missfoster jag blir serverad:

raw_minisemla_460x330.webp

I övrigt är det en solklar fikabesvikelse med citronsockerkaka/citronmuffins, köpt rulltårta eller mariekex, men i såna lägen kan jag åtminstone kontrollera mina känslor.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 000
Senast: skiesabove
·
Relationer Om någon kommer på vem jag är så snälla skriv det inte här i tråden.. Jag vet inte vad jag ska göra. Min sambo har ett barn, ett...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
28 230
Senast: vallhund
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 967
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar