Det är svårt att säga för jag tror det beror på många faktorer. det finns ju massor som av någon anledning är ensamstående och där barnen inte känner eller i vissa fall ens vet så mycket om en av föräldrarna utan att det blir en sämre uppväxt (i vissa fall kanske det blir en bättre). Det är nog svårt att jämföra en adoption och det du vill göra. I en adoption är det oftast att föräldrarna av någon anledning valt/blivit fråntagen möjligheten att inte ta hand om barnet, anledningen kan mycket väl vara god, men jag tror en känsla av att vara bortvald kan finnas och en undran om hur livet blivit om de valt annorlunda. I ditt fall har du valt att skaffa barnet, spermadonatorn har valt att donera sin sperma i syftet att ett barn ska komma till världen. Barnet är älskat och önskat. I mitt huvud är det olika förutsättningar. Dock tror jag det är viktigt att det finns både manliga och kvinnliga förebilder i barnets närhet, särskilt när man är ensamstående på det här sättet som du blir. Men detta är bara mina tankar, jag har ingen erfarenhet av något scenario eller några undersökningar till stöd.Jag vaknade precis med en olustig känsla. För några dagar sen så började jag följa ett konto på Insta av en tjej som är adopterad. Hon är mycket kritisk till adoption och skriver om rotlösheten, identitetskomplexiteten, att ha både föräldrar och biologiska föräldrar, inte känna tillhörighet osv. Så vaknade jag nu och tänkte.. är det egoistiskt av mig att skaffa ett barn som aldrig får veta vem "pappa" är? Jag lägger personligen ingen vikt vid hur det har gått till biologiskt, föräldrar är dom som agerar föräldrar. Men tänk om barnet inte tycker så? Tänk om barnet, tonåringen och senare den vuxna individen känner rotlöshet och frustration över att inte veta? Jag förstår ju att det funkar likadant när samkönade par skaffar barn, och jag har aldrig någonsin varit kritisk till att varken ensamatående eller samkönade skulle få skaffa barn. Jag har helt enkelt aldrig ens tänkt på det här förrän nu. Någon som vill hjälpa mig att reda ut mina tankar?
Hur mycket får man veta om spermadonatorn? Får man veta exempelvis etnicitet? Yrke?