Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Ni som känner till vinthundars mentalitet. Kan ni gå in i min tråd ( dämpa ljudlig hund under lek ) och se vad ni tror? det gäller William som är så i gasen och skäller/morrar överdrivet under lek och främst med vår andra hund Melvin.

*KL*

Någon här som har tips på hur man ska få sin hund att äta????? :confused:

Lotus äter standardt och funkar super på det, slutat fisa o vara lös i magen av det fodret.
MEN, sen Puma fick somna in har min tidigare jätte mat glada hund nu kommit på att man inte behöver kasta i sig maten. Bra på ett vis, men han har INGEN morgon aptit, vilket är lite jobbigt. För när han sen åker med till jobb (jag tar med mat dit, men han äter inte) så kräker han så klart galla. Och då mår han illa och vill inte ha nån mat alls.

Han äter bäst på kvällen innan läggdags, eller om vi varit ute och varit riktigt aktiva. Eller om jag har blandat i lite typ oxfärs med ljummet vatten o rört om. Men det gjorde jag för det gått flera dagar utan han ätit nämnvärt mkt o han har verkligen gått ner i vikt o behövde ha NÅT i kroppen ansåg jag.

Funderar på att köpa något färsk mat att blanda i mini lite just bara för att få i han lite mat iaf en ggn om dagen, kanske varannan dag.
Men iom han nu funkar så bra på S och inte fiser är jag lite orolig att detta ska förstöra allt.

Har ni tips, ideér ?????? Förslag?
Jag vet att hundar äter när dem är hungriga, men när han är så mager att man skäms att visa han är det inget skoj. (Tur det är täckes säsong)

Börja morgonen med ngt han gillar bara så magsyran förhindrias. En bit korv, leverpastej, kex whatever. Jag skiter i vad bara hunden tar det. ( min är likadan! ) Sedan får han det godaste på morgonen, min äter färkfoder/barf så på morgonen får han en halvfryst bravo burgare för han gillar sådant han tugga i sig i sängen i lugn och ro ( överkast är ett måste ). mitt på dagen får han ngt litet och så sent som möjligt den största portionen med ben eller VoH eller så.

Nu kanske det inte alls är likadant i ert fall. Men när jag bytte till Standardt så åt Cashmir bra av det i början (precis som med allt nytt foder), men efter ett tag så åt han mindre o mindre av det.. Tänkte först att han matvägrade helt o hållet, men nejdå..hos dagmatte snodde han både hennes hunds o katters mat..så aptit det hade han. Jag började smått att blanda i lite annat gott med hans mat, bl.a VoH..men då började han pilla bort torrfodret o bara slicka i sig färskfodret. Efter ett tag tänkte jag "äsch, han kommer ju inte svälta sig själv" o torrfodret var dyrt nog o tyckte jag inte skulle behöva blanda i massa gott om det är så bra som alla säger..o fortsatte att bara ställa fram torrfodret.. Men det vägrade han äta, och åt då hellre av sambons hunds pedigree-mat o sambons hund åt upp hans mat:grin:. Så jag gav upp...jag insåg helt enkelt att han INTE gillade Standardt, o sen dess gick jag över helt till enbart VOH.
Sen att jag insåg att han blev bättre i magen och i bajset när han slutade med Standardt är en annan femma..

Hört att vissa hundar gillar Standardt men blir hårda i magen av det. Andra som funkar jättebra på det. O vissa, som i mitt fall..där hunden varken gillade smaken eller var bra i magen efter det...

Är du säker på att Lotus GILLAR fodret?

Ja, att han gillar det tror jag. För han återta bra av det de få gånger han äter.
Nu har jag ju på känn att eftersom han nu lever ensam och aldrig tidigare gjort det innan är det en stor omställning för honom. Tror att sen Puma försvann han hans liv ändrats MKT. Nu är han aldrig ensam hemma, alltid med mig på jobb, när vi åker bort osv. Han får va med mkt. Får full uppmärksamhet, inte konkurrens om maten. Det handlar nog mkt om att han ska komma in i rätt rutiner i det nya livet. Det är trots allt bara en. Ända sedan Puma lämnade oss. Lotus är en känslig herre och behöver nog lära sig komma in i sitt "nya" liv.

Okej, det är ju bra det iaf.
Jo, att det är en stor omställning för honom att plötsligt vara ensamhund tvivlar jag inte på. Stora omställningar påverkar hundar ofta genom just maten..de tappar aptiten..
Båda mina killar tappade ju aptiten så fort jag flyttade till Malmö för en månad sen. De gick ner i vikt..och åt endast en portion (av 3) sent på kvällen. Först efter ca 3 veckor började dom äta precis som vanligt igen.
Sen var det likadant med Cashmir när jag flyttade ifrån min sambo och hans hund. Plötsligt var Cash ensamhund och åt mycket mindre än vanligt och var allmänt deppig ett bra tag.

Så som du säger så behöver nog Lotus lite mer tid att vänja sig vid de nya förhållandena. Man får försöka ha lite is i magen..

Har tyvärr inga tips, men hoppas att han snart är sig själv igen och återfått aptiten!

Cc är också sådär pipplig i maten på morgonkvisten. Jag gör som paradiset och ger honom någon godisbit under morgonpromenaden. Bäst aptit får han om han får syn på en kanin och blir lite jaktsugen. Kickar igång magen på riktigt :d:angel: Då brukar han äta frukosten när vi kommer in sen. Äter han inte i alla fall så får han mer efter lunchpromenaden eller på kvällen och någon gång under dagen får han i sig det han ska. Trugar icke, men lurar/leker fram matlusten.

kl

Hej allihopa! Tänkte bara meddela att den 6e februari (tre dagar innan min födelsedag!) så får jag hämta hem den här:

2mh6d01.jpg

Hon heter Heesa Meesas Buckskin Flora
Hon föddes som nummer 1, kl. 08:40 och vägde 200 gram
Hon är creme isabell och föddes 12/12-2012 (hur grymt datum?)

Bör jag nämna att jag är överlycklig? :love::love::love::love::love:

Åh grattis till sötnosen!! Vilken underbar födelsedags"present"! Hon är från samma kennel som Caspian :)

kl

På tal om Caspian... Stackaren var med om nåt jättejobbigt idag, eller ja..det var vi båda.. :( Vi var på whippet-/vinthundsträff igen, vi hade varit där ett tag o allt gick jättebra...men plötsligt blev han påhoppad och biten av en saluki i halsen. Så blev att åka in till veterinär och sy ihop såren.. Han fick även dränage satt, då nackskinnet hade lossnat "inifrån" när han blev ruskad av salukin..
Jag blev oxå biten i ansiktet av Caspian när jag försökte avstyra det hela. Det var så jäkla jobbigt att inse att han bitit mig... Han litar helt enkelt inte på mig. Tänkte att han kanske bet mig i stundens hetta och inte såg att det var jag.. Men ne, han har fortsatt att hugga mot mig under hela kvällen så fort jag kommer för nära (måste rengöra blodet som rinner ut ur dränaget), det räcker att jag tittar på honom så blottar han tänderna.. Och det är ett helvete att försöka få på honom selen...han har HELT tappat förtroendet för mig.. Jag som jobbat så mycket på vår relation sen jag fick honom..o allt är förstört nu :cry: Det gör så ont...alltihop som hände idag..men främst att det känns som jag "förlorat" honom nu... Han är en väldigt speciell hund som verkligen väljer sin ägare. O nu har han gjort klart för mig att det inte är mig han vill ha nära......

Lilla hjärtat. Om han visste hur mycket jag älskar honom
201212171613685516258_sbig.jpg

Senast ändrad:

Det gör ju asont! Ta det lugnt! Den bästa hund kan bli grinig när det gör så ont! Stryk på fet salva där det droppar blod och låt han vara utöver när du tvättar runt själva såret. Han har väl fått smärtstillande? Munkorg är en bra idé. Tålamod och lugn och visa att detta måste tyvärr göras.

Stackars pojk! Precis sådär hände ju min pudelmix. Kunde lyfta upp hela nackskinnet och man hörde hur det pyste in luft. Salukis kan vara rätt skarpa, Melvins bästa lekompis en salukitik nöp ett hål i hans täcke nyligen, troligen kändes det oxå för han vill inte leka med henne mer. Drar svansen mellan benen och gömmer sig så fort hon gör lekinviter ( morrar ). Han blir nämligen haren och har hittills älskat det så länge ingen bits. Du får nog anpassa lite vilken str på hundar som får leka med din lilleman för kan tänka mig han lätt blir bytet!

Men stackars lilla Caspian! :(

Jag tror inte alls att han har tappat förtroendet för dig. Min italienare och jag var väldigt tajta och hon litade på mig fullständigt, t.o.m så mycket att hon kom till mig en gång när hon hade satt i halsen och inte kunde andas. Men när hon hade opererats för juvertumörer en gång så hade hon så himla ont och då kunde man inte ens ta i henne utan att hon högg som en kobra. Hon var helt blockerad av smärtan. Det löste sig när hon fick en bättre fungerande smärtlindring. Jag undrar om inte Caspian hugger för att det gör ont och för att han är rädd för det - inte att han skulle vara rädd för dig eller inte lita på dig.

Ring veterinären och fråga om det finns utrymme att höja eller ändra det smärtstillande.

Italienarna är lite speciella på det sättet att de har så himla mycket känslor, det finns inget riktigt mellanläge. Du får inte ta det personligt att han inte är sig själv när han har ont.

Svarar både Paradiset och Philosophia.

Jo..naturligtvis förstår jag att han har ont. Sen har jag själv varit ett nervvrak sen det hände, så kan tänka mig att det gjorde honom ännu mer nervös/rädd..
Att jag tog det lite mer..ja, personligt som Philosophia skrev..är för att jag var van vid att alla hundar jag haft tidigare som varit skadade/sjuka har tvärtemot Caspian blivit extra mammiga och sökt skydd och tröst hos mig ständigt.. De lät mig plåstra om och hålla på med såren och liknande, eftersom de litade på mig. Men är ju inte så konstigt heller om Caspian inte litar på mig än..har ju "bara" gått 3,5 månad hittills sen han kom till mig...
Däremot låter han Cashmir vara nära honom och t.o.m slicka på hans sår (vet att det inte är bra, har fått sära på dom så gått det går) därför blev jag så förvånad över att han inte låter mig bara rengöra vid såret..
Men ja jag antar att jag får ge honom lite tid..och hoppas på att han snart är sig själv igen, och att han inte får några psykiska men efter händelsen.

Angående att han "lekt" med en större hund.. Det var whippetträff vi var på. Sen nångång kan det komma någon större vinthund med, som igår..bara den salukin. Sen är ju Caspian inte såå liten heller. Han väger 10kg och är lika stor som de mindre whipparna vi träffar där..så kunde gått lika illa om det var en whippet som blev biten..

paradiset: när det hände sådär med din pudelmix att skinnet lossnade...kom det nånsin tillbaks på sin "plats" igen?
Caspian har nämligen fått en "kalkonhals" nu, det hänger alltså lite löst skinn under hakan... :(

åååh måste bara tillägga: Caspian kom precis upp till mig i soffan och gav mig två försiktiga pussar på kinden!! :love: Blev helt tårögd :') Det var det första närmandet han gjorde sen händelsen

Tråkigt när det händer sådana olyckor.

Som det skrevs innan i tråden, smörja med typ vaselin eller annan fet salva där dränaget har sin "utgång" sår vätska fräter lätt på huden.

Den att det nu hänger under till är normalt, det kommer ge med sig, men kan ta nån vecka, det är ju vätska som samlas där. När du får och kan så massera lite lätt där, "upppåt mot dränage öppningen"

Sen att han hugger o har sig mot dig, är inget konstigt, det hände i går, han är i chock, du är i chock och han känner säkert att du inte är i balans. Det viktigaste i en sådan situation är att ALDRIG älta det som hänt. Blicka framåt, tänk på att snart är han läkt och mår bra igen.
Dem känner så lätt man tycker synd om dem (för det gör man ju) men oftast blir det bara mer fel än välmening.

Låt det ta sin tid och nonchalera felbeteendet och visa dig stark o inte rädd för honom.

Skönt att höra att han pussat på dig, det vänder!!!

Min hunds bett satt i nacken så det var ju där han naturligt har flera flodhästveck av löst skinn ( man kan dra hans hud ca 15 cm upp i luften och 10 cm längs med hela ryggraden, så lös är den naturligt sett ;) ) Så det blev aldrig som på din hund. Men som ngn skrev, det går tillbaka!

åååh måste bara tillägga: Caspian kom precis upp till mig i soffan och gav mig två försiktiga pussar på kinden!! :love: Blev helt tårögd :') Det var det första närmandet han gjorde sen händelsen

Vad fint :D Jag tror det är som de andra säger i tråden, ha tålamod med honom. Och när han gjorde så så känns det ju som ett bra tecken :)

Åh stackars liten! Vad skönt att han verkar må lite bättre, hoppas det fortfarande är på rätt väg.

Paradiset: Jag har faktiskt också upplevt att en del salukis kan vara rätt skarpa. Min Nikki är mildheten själv, hon funkar med alla hundar. Sedan kom mitt lilla yrväder in i vår flock och hon har definitivt mer skärpa, trots mesigheten ibland. Har träffat mer och mer skarpa salukis sedan jag först introducerades till rasen. Salukis som faktiskt är aggressiva mot nya hundar, de har utan provokation gjort utfall mot mina hundar. Den ena lyckades ta en tuss med hår från Flora när hon valp och stod för nära (bara tur att personen som höll i kopplet lyckades rycka undan tiken). Det bästa av allt, detta under av stabilitet har de tagit valpar på :crazy:. Känns himla trist, man måste värna om mentaliteten.

Medrix: Grattis! Helt fantastiskt fin färg! :love:

Netted: Läcker bild! Han ser skitcool ut ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat