Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Vad menar ni med skärpa? En arg hund? en hund med aggressivt beteende?

Jag har inte träffat många salukis som jag ser som aggressiva, trots det oräkneliga antal salukis jag träffat. Nu har flertalet visserligen varit från "min" kennel eller nära släkt med dem, men absolut inte alla har varit det.

Däremot har jag tyvärr träffat en del osäkra salukis som då lagt till med ett "aggressivt" beteende. Ni som träffade min Zala fick ju se en del sådant. När hon var osäker så lät hon förjävligt med morr, arga skall osv, försökte skrämma iväg andra och gjorde ofta utfall mot lite allt och alla. En gång när jag råkade ha dålig koll på henne på en utställning gjorde hon dessutom utfall mot en afghanvalp.. :o Hon var just osäker. Ju tröttare hon blev och ju mindre hon orkade tänka, desto värre blev det. Däremot, när hon väl "varvat ner lite" och tog sig tid att faktiskt kolla ordentligt på hunden, då var hon tyst, lugn och otroligt tydlig med sitt kroppsspråk samtidigt som hon aldrig sa ifrån för mycket.

Tyvärr är det ju många idag som är otroligt dåliga på att läsa av sina hundar. De pressar in dem i situationer de inte gillar, tvingar ihop dem med alla möjliga hundar hur som helst osv. Jag hade också blivit frustrerad och betett mig "aggressivt" om jag var hund då.

Men det är klart, salukin har ju en del vakt i sig ändå, och de MÅSTE ha en viss grad av "skärpa" och mod för att vara fungerande jakthundar. De kan inte vara några mesproppar som rättar sig efter allt och alla om de ska ha ihjäl en annan levande varelse som flyr för sitt liv. Men, det betyder ju inte att de ska försöka ha ihjäl andra hundar för det ;)

Det är också lite dumt att säga att hundar gör något oprovocerat, för hunden som gör något "dumt" känner sig utan tvekan provocerad att göra det den gör. Om det sedan är någon liten knappt märkbar "skitsak" eller inte spelar inte så stor roll, men någonting har den utan tvekan reagerat på och det gäller för varje hundägare att lära sig sin hund, lära sig vad den provoceras av och undvika att hamna i de situationerna alternativt träna på att få hunden att klara av dem ändå.

Sedan är det klart att det finns mentalt osunda hundar i alla raser, inget snack om saken. Men, jag tror absolut inte att de är vanliga. De hundar som upplevs som aggressiva tror jag i de allra flesta fall är understimulerade, osäkra, eventuellt hos helt fel ägare och inpressade i fel situationer.

*kl*

Till alla i bukes absolut bästa tråd ;)
dsc_1621.jpg

*fortsättning från "Letar schäfer..."-tråden* :p

Tänkte på detta med längden på "öron-pälsen". Är det olika från hund till hund hur lång pälsen blir, eller fortsätter den att växa med åren? Minns att din Zala hade längre päls än Waha va? Går ju inte att förneka att ju längre päls desto vackrare :)

Sen på tal om hunden längst till vänster på bilden.. Visst kan man se lite att det är en hane, med tanke på hur kraftig och bred han ser ut o va. Däremot måste jag fråga..har han irl sådär oproportionerligt stort huvud och kort hals, eller ser det bara ut så på bilden? :o:p

Det är helt olika från hund till hund :)
Wahidah har mer päls än vad Zala hade, men nu har jag blivit så slarvig med att ta hand om hennes öron, så nu har hon väldigt lite öronpäls :D

För ett år sedan hade hon såhär mycket öronpäls (och inte heller då hade jag tagit supernoga hand om dem)
60267_1323617372.jpg

W.jpg

Just med Wahidah gillar jag när hon har mindre päls på öronen. Har hon mycket päls så ser hennes huvud så litet och tanigt ut. Nu ser hon mer "ordentlig" ut :p

Hanen på bilden var nog mest bara.. hängig på bilden. Men ja, han är ju inte byggd på samma sätt som chokladgrizzletiken tex.
Här är en bild från sidan på honom:
setareh_01.jpg

Här kan du se en annan kroppsbyggnad på grizzlehane. Den här är visserligen född 1967, men de har ändå vissa likheter. Framförallt i huvudet, tycker jag.
hussein.jpg

Och när det gäller öronpälsen, här kan vi snacka mycket päls ;) Mer än jag någonsin skulle orka med. Det krävs ju en del pälsvård för att hålla dem sådär också (och inte alla hundar kan få det, ens om man är petig med pälsvården)
Khalilsubayy4.jpg

(Inte min bild. Den här är just nu på förstasidan på www.salukiarkivet.se)

kl

Hej allihopa! Tänkte bara meddela att den 6e februari (tre dagar innan min födelsedag!) så får jag hämta hem den här:

2mh6d01.jpg

Hon heter Heesa Meesas Buckskin Flora
Hon föddes som nummer 1, kl. 08:40 och vägde 200 gram
Hon är creme isabell och föddes 12/12-2012 (hur grymt datum?)

Bör jag nämna att jag är överlycklig? :love::love::love::love::love:

Åh, vad kul! Stort grattis! :love:

åååh måste bara tillägga: Caspian kom precis upp till mig i soffan och gav mig två försiktiga pussar på kinden!! :love: Blev helt tårögd :') Det var det första närmandet han gjorde sen händelsen

Ååh, blev alldeles tårögd när jag läste detta. :') Han älskar dig såklart och litar på dig. Men han är rädd bara och har ont. Många kramar från mig och Tindra

Tack så mycket! Nu är valpen 3 veckor och fick precis se nya bilder! Här är hon 3 veckor gammal :love:

2i1yxp5.jpg

Lånar min egen knapp.

Tänkte kolla om någon här vet var man kan få tag i såna där "superklämmor" som man kan sätta över hela torrfodersäckar? Dom ska försluta påsen helt enkelt. Det är som en stor och lång version av såna man kan sätta på brödpåsen. Någon som förstår vad jag menar?

Google is not my friend today, eller min hjärna :p

Men dra mig baklänges så söt! :love: Grattis till lilla valpen!

Superklämmor har åtminstone funnits hos Animail. :)

Edit: Kollade upp det och de har det inne. Sök på "megaklämma".

Tack så mycket! :)

Men ååååh ofta jag missar att det var mega istället för super. Löjligt ju, haha :D Tack så mycket! Du räddade min kväll, nu slipper jag grubbla mer :)

*fortsättning från "Letar schäfer..."-tråden* :p

Tänkte på detta med längden på "öron-pälsen". Är det olika från hund till hund hur lång pälsen blir, eller fortsätter den att växa med åren? Minns att din Zala hade längre päls än Waha va? Går ju inte att förneka att ju längre päls desto vackrare :)

på tal om pälsen så trodde jag nog att jag skulle sluta upp med en saluki som hade liknande päls som red_chilis, eftersom att det mest var waha och zala jag hade träffat och klappat på. hem fick jag en långhårig hund som fäller som jag vet inte vad! han har längre öronhår än waha också, men det är ganska så tunt och skört. så på honom syns det mest på kroppen, och inte "där man vill" ha det långa så att säga :p

Är det någon av er som tränar drag med era vinthundar och har ett bra tips på sele?
Jag brukar låta mina hundar dra framför skidor och spark och behöver tips på någonting till Arcano. Han fick prova springa bredvid i helgen och såg lite konfunderad ut, men det lär han sig nog så småningom ;)

För canicross använder jag Jeckasele, men till skidor så skulle jag definitivt använda en nomesele. Det går att få uppsytt efter vinthundsmått.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka