Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Usch vad ledsamt det är att läsa om er situation...svårt att hålla tårarna tillbaka :cry:

Sänder tröstkramar till er!!!

Tack till er ALLA som tänker på oss.

Det har redan fallit många krokodil tårar. Ena stunden busar hon, nästa stund ser man på henne hur mkt det tog av hennes ork.

Samt att fått förklara lite för sonen på 3,5 år varför Puma är trött och varför hon "fryser" (skakar) som han kallar det. Ändå bra att förklara för honom varför jag är ledsen i bland och varför hon inte orkar lika mkt som Lotus.

Skenar lätt i väg i tankarna, men så mkt att tänka på ändå.

Lotus har ALDRIG varit ensam hemma utan Puma (jag vet, hemskt att vi inte ens tränat de, då han varit utan henne har ju maken varit hemma) Så det kommer ju att bli ett projekt att jobba med, han har inte levt som ensam hund i heller. Hur kmr han ta det när dagen kommer då Puma inte orkar mer?? Så mkt man grubblar över.
Hoppas dock detta bara är en svacka hon har nu o piggar på sig lite så hon fixar hänga med ett tag till.

Än en gång, tack för all omtanke!

Usch vad det är sorgligt att läsa om lilla puma :( Bävar inför den dag jag själv står med en hund som förlorat sin vän och en matte som återigen förlorat en bit av sitt hjärta..

Jag vill ge ett tips på hur jag hanterade när min häst var dålig. Vet inte om det hjälper men ändå...

1. Ta en dag i taget
2. Försök hitta glädje varje dag, det kan vara att se en liten glimt i ögat när vovve får ett extra ben.
3. Ta en jobbig praktisk sak i taget. Ring ett samtal om dagen, förklara läget för vännerna en annan.
4. Ta gärna hjälp om man inte orkar samtal, veterinärbesök m.m.
5. Låt inte grubblet ta över dig. Ta en halvtimme om dagen som du sitter ner och låter alla möjliga tankar komma. Under resten av dagen försöker du göra positiva saker och om det kommer en jobbig tanke så kan du tänka: jag tar det sen under halvtimmen

Jag gjorde så här för att ta mig igenom allt jobbigt. Sen är det upp till var och en. Men jag tyckte det kändes som att världen snurrade av allt jobbigt och jag behövde bryta ner det till olika steg. Då kändes det lättare. Jag gjorde även en liten checklista på allt praktiskt jag behövde göra. Så som att ringa veterinär, hovslagare, boka hästtaxi osv. Då kunde jag checka av när det var gjort och då kunde jag släppa den tanken och ångesten kring det och fokusera på att stå och krama om hästen på kvällarna.

*KL*

Jag kan passa på att lägga in något positivt här i tråden också. Känns som om det behövs nu :/

I alla fall så var vi iväg och lekte med kompisen Merrick idag. Wahidah var glad, sprang som en galning och var hur trött som helst efteråt. Det blev massor av bilder fotograferade, så jag lägger bara in mina favoriter här.
36220_1352477282.jpg

35476_1352480372.jpg

W.jpg

13226_1352502659.jpg

77823_1352502662.jpg

Så vacker! :love:
Vad är det för ras?

Tack :D
Saluki!

Nethril, visst är det fint med frost och när man kan fånga utandningsluften på bild :D Tänkte redan när det började bli kallare ute att jag ville lyckas fånga det på bild den här vintern. Så lyckades jag redan första dagen som det var minusgrader från morgon till kväll :angel: Nu får jag m.a.o. försöka få till en ännu bättre bild på det!

*KL*

Nu vill jag veta vad ni tycker om Standardt foder??

Lotus är extremt fisig (speciellt kvällstid) då det knappt går att vara i huset. Han förpestar det verkligen!!! :devil:
Han äter nu ett foder som är av lamm & ris, men endast ätit det i ca 3 veckor, åt av samma märke innan men annan "smak" Detta foder har jag haft i många år men inser att det inte funkar till Lotus. Så nu ska jag byta, läst mig GRÅHÅRIG på detta med foder. (Har ju en del kunskap via jobbet som veterinär ass.)
Det jag fastnat lite för när jag läser rundor är just Standardt.

Någon som fodrar med det och kan ge mig lite feed back????

Tja, jag har ju gett Standardt i över 2 års tid nu och aldrig i livet att jag kommer ge annat foder så länge det ska serveras torrfoder här (om det inte mot all förmodan dyker upp något bättre eller jag får en allergisk hund, men inget av det känns troligt).

Här pruttas det absolut inte(!), hundarna har perfekta pälsar, skiter lättupplockad och icke-stinkande skit, har lätt att hålla vikten och lätt att få muskler... Zala, som inte kunde äta något annat än torrfodret när hon åt Magnusson utan att bli dålig i magen, hon fick "plåtmage" och kunde äta vad som helst efter bytet till Standardt. I somras när jag hade Minah här så blev det byte till Standardt även för henne. Hon åt innan något juniorfoder från Eukanuba. Eller ja, åt och åt, hon åt då inte mycket av det :p Dessutom pruttade hon en del, något som hon tydligen "var duktig på". Så fort jag bytt över till Standardt så var aptiten bättre (och det verkade inte vara bara nyhetens behag) och hon slutade direkt att fisa och massor av annat positivt.

Så ja, jag har enbart positiva erfarenheter av Standardt. Jag ger Normal. Två vänners hundar har fungerat bättre på Mild än på Normal, men de hundarna har också fungerat mycket bättre på Standardt än andra foder de testat. Nästan alla andra vänners hundar (förutom de som äter färskfoder) äter faktiskt Standardt, i alla fall vad jag kan komma på nu.

Känns lite som om jag är en vandrande reklampelare för det fodret, men tja, jag är helt enkelt bara väldigt, väldigt nöjd.

Tja, jag har ju gett Standardt i över 2 års tid nu och aldrig i livet att jag kommer ge annat foder så länge det ska serveras torrfoder här (om det inte mot all förmodan dyker upp något bättre eller jag får en allergisk hund, men inget av det känns troligt).

Här pruttas det absolut inte(!), hundarna har perfekta pälsar, skiter lättupplockad och icke-stinkande skit, har lätt att hålla vikten och lätt att få muskler... Zala, som inte kunde äta något annat än torrfodret när hon åt Magnusson utan att bli dålig i magen, hon fick "plåtmage" och kunde äta vad som helst efter bytet till Standardt. I somras när jag hade Minah här så blev det byte till Standardt även för henne. Hon åt innan något juniorfoder från Eukanuba. Eller ja, åt och åt, hon åt då inte mycket av det :p Dessutom pruttade hon en del, något som hon tydligen "var duktig på". Så fort jag bytt över till Standardt så var aptiten bättre (och det verkade inte vara bara nyhetens behag) och hon slutade direkt att fisa och massor av annat positivt.

Så ja, jag har enbart positiva erfarenheter av Standardt. Jag ger Normal. Två vänners hundar har fungerat bättre på Mild än på Normal, men de hundarna har också fungerat mycket bättre på Standardt än andra foder de testat. Nästan alla andra vänners hundar (förutom de som äter färskfoder) äter faktiskt Standardt, i alla fall vad jag kan komma på nu.

Känns lite som om jag är en vandrande reklampelare för det fodret, men tja, jag är helt enkelt bara väldigt, väldigt nöjd.

Låter verkligen perfekt, och jag vill verkligen att detta foder ska passa Lotus. När jag läst om det känns det som ett mkt bra foder och jag har inte hört NÅGON säga nåt negativt om det.

Ska skaffa en liten säck först o se hur Lotus tycker om det.
För nu e jag & maken totalt less på att hela huset luktar SKIT(!!!!!) Pinsamt om man ha gäster eller det kommer hem någon till en. Det luktar som om hundarna bajsar inne och vi inte plockar bort det.
Kommer alltid mest på kvällstid.
Sen likadant, när vi är ute på långturer bajsar han första gången helt ok (lite åt lösare hållet) sen när man varit ute en till två timmar så kan han bajsa igen så rinner det av honom lite gulaktigt :( Och det är inte rätt.

Så i veckan ska jag påbörja vänjning av Standardt.
Det lutar mycket åt det fodret nu.

Och min bajsade så där av standardt. SÅ jo det finns missnöjda med standardt. Foder kan inte passa alla men överlag är det ett bra foder men de jag testade på mina ( normal & vilt fungerar inte. Tror dock mild och extra kanske hade funkat men nu testar jag ett lamm & ris så länge ).

Inte alls för att låta negativ, men finns en tråd om Standardt där faktiskt ganska många skrivit negativt om fodret, bl.a jag...orkar dock inte leta efter tråden nu men den kan inte vara så svår att hitta :)

Men jag säger som Paradiset, det är överlag ett bra foder och trots att det inte funkade på Cashmir så har jag rekommenderat det till andra..

Jag håller helt med Red_Chili om Standardt! Jag skulle inte vilja fodra med något annat foder om jag ska fodra torrfoder. Min lilla pudel äter bättre än någonsin på det, och hon är riktigt kräsen i maten. Förvisso började hon äta mycket mer bara jag skaffade Karim. Men Karim åt Eukanuba när han kom, men jag fasade över honom direkt.

De fiser inte, är fina i pälsen, äter bra (för det verkar vara gott), bajsar kanon och är fina i magen. Ett extra plus är att jag tycker det är billigt också. Övriga foder som jag anser mindre bra är ju oftast inte billigare, dessutom kan man ge mindre av standardt än tex eukanuba så det är nog plus minus noll i slutändan.

(Oj vad längesen jag var här nu. Skandal! )

memma: så otroligt ledsam läsning om Puman. Liten vän! Hoppas hon piggar på sig och får hänga med en stund till.

Apropå Standardt så kommer jag inte att byta till något annat. Bra mat in, bra skit ut :D Khaki fiser förvisso en del men det är nog p g a att han dammsuger marken ute efter kaninskitar och diverse annat... De mår bra och älskar fodret. Mina får Standardt Extra, men jag började med Standardt Mild när jag först introducerade det, för att det blir en så stor omställning från RC-skräpet som jag hade innan. Började med ett par kulor på promenaden som godis och ökade på långsamt. Stort plus för smakligheten - även herr kräsen Cc äter med god aptit.

Lycka till!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat