Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

Tänkte uppdatera lite om hur det går att välja kennel för mig! Jag har fått hjälp från buke och även läst på lite. När jag gjort det så skrev jag ner en lista, skrev ner alla frågor jag hade, ringde alla och frågade och sen lät magkänslan säga sitt. Nu är det bestämt att jag ska i nocember/december åka ner och träffa fyra kennlar i person och sen ska jag på hundmässan i stockholm den 15 december. Ser fram emot det! Hemma så sitter jag och skriver lite inköpslistor och säkrar redan huset, haha.

Tänkte passa att fråga om bra valpböcker och kurser man kan kolla på redan nu? Jag har haft hund med familjen, jobbar med hundar och är för positiv inlärning. Vill gärna lära mig klicker och kommer vilja gå mycket på olika kurser och aktiviteter. Hur gjorde ni när ni hittade valpkurser m.m i erat område?

*KL*

Så fick vi svaret från blodprovet vi tog i går, där vi skulle kolla om det visade sig vara hjärtmuskelinflammation.

Det var lågt, alltså negativt.

Så det verkar vara så att Puma har hjärtfel... :cry::cry:
Han tyckte vi ska ta om dygns EKG om ca 2 månader för att se om hon har samma arytmi på hjärtat då.....Samt hålla henne lugn, och se hur trött hon blir.

åh nejj!! :cry: Även jag blir jätteledsen för din skull...:(
usch..vad tråkigt det var att läsa detta....

Sänder styrkekramar!!!

Åh, så himla sorgligt att höra! :( Jag lider verkligen med dig och sänder er mina tankar! Stackars fina Puma :(

Det känns som att det är galet mycket vinthundar som går bort eller skadar sig eller har sjukdomar just nu. Det här hoppas jag inte är en fortsättande trend...

en liten höstbild

552544_10151213719924161_1277410974_n.jpg

Jag tog med mig Scully på LC-prov i lördags (som publik) och vi träffade uppfödaren och Scullys helsyster samt en halvsyster. Efter det har hon blivit väldigt mycket mer lekfull och framåt. Precis som att hundarna där visade henne att Tibban här hemma minsann också är en hund eller nåt..
När vi kom dig var Scully väldigt osäker och uffade och morrade åt precis alla andra hundar. Men vi fokuserade bara på att ha skoj, klickertränade lite trix och bra beteenden och efter ungefär en timma började hon istället bli lite nyfiken på hundarna runt om kring och ville lukta på dem. När hon träffade en halvsyster så var det något som lossnade och hon ville lukta och lät sig luktas och till och med pussas lite på.

Efter ytterligare ett par timmar började hon göra lekinviter och hade blivit riktigt trygg i publiken så då var vi nöjda och åkte hem. (även om vi eg. åkte dit för att titta på LC men det strulade så jäkla mycket med maskinen och blåste halv storm så det blev mest hundprat, vilket ju inte är fy skam det heller)

Är så stolt över vår lilla fegpropp. Idag lekte hon och Tib ihop i nästan 10 minuter i sträck i soffan utan att det ens började balla ur.
Så plötsligt känns det som att det går åt rätt håll :)

Så underbart att läsa! :) Jag blir glad ända in i hjärteroten. Håller tummarna att det fortsätter att gå framåt. Det låter definitivt som att det var något som lossnade för henne!

*Jag ursäktar för bildbomd i förväg* :D

Idag var nämligen jag och hundarna hos Cashmirs uppfödare i Katrineholm, för en sista träff innan vi flyttar till Malmö. Jag hade ju aldrig träffat hans föräldrar innan då dom bodde på den andra delen av kenneln. Så det var verkligen superkul att träffa dom idag. Vi träffade även Cashmirs mormor, hans kullsyster Nizette som bor kvar i kenneln, samt några valpar som är hans halvsyskon som ännu inte fått nya hem. Och självklart några andra whippar samt galgos.

Jag som hela tiden tänkte att Cash brås på pappa när det gäller storleken hade så fel!! Hans pappa är mycket mindre än honom, Cash är hela 6cm högre och mycket grövre! Han brås tydligen på sin mormor :p

Här kommer bilderna (sorry för dålig kvalite, tagna med mobilkamera):

När vi kom in så blev det kaos med alla valpar som skulle hälsa på Cash och Caspian
20121021164754153516258_sbig.jpg

Hans mamma (bakom) och pappa (framför)
20121021172343333516258_sbig.jpg

Cashmirs mormor
2012102116553982516258_sbig.jpg

Cash och hans kullsyster Nizette (tyvärr ingen bild framifrån:p)
2012102116530819516258_sbig.jpg

Caspian och två whippetvalpar (ur olika kullar)
2012102116484969516258_sbig.jpg

Sockersöt valp :love: (Cash halvbror)
20121021164954170516258_sbig.jpg

*FORTSÄTTNING*

Cashmirs halvbror
20121021165149997516258_sbig.jpg

Galgo-valp och whippet-valp
20121021165229230516258_sbig.jpg

Cash och valpar
20121021165337510516258_sbig.jpg

En galgo, och Cashmirs mormor
20121021165622173516258_sbig.jpg

Hans kullsyrra och halvsyrra
20121021165859423516258_sbig.jpg

Här skulle hon försöka få Cash och Caspian att sitta för att ta en fin bild på dom..men det går ju inte när man har godis i handen och massa valpar överallt :p
20121021165754248516258_sbig.jpg

Två galgos
20121021165547882516258_sbig.jpg

Galgo-valp :love:
20121021165724779516258_sbig.jpg

Ingen som har tips på bra böcker eller kurser? :) Kliar i fingrarna att få sitta och bläddra i böcker och att få ringa och boka in valpkurser!

Jättetråkigt att höra om Puma, alla tankar till er... :(

Om du googlar på hundklubbar, hundägarföreningar och brukshundsklubbar i ditt område så brukar man kunna gå in och se på respektive sida vad de tänkt ha för kurser framöver.

ang. böcker så gillar jag "Klickerträning för din hund" ifrån Canis förlag. Tycker den är kanon!
"Hundens första år" av Charlotte Swanstein är också bra om man har valp.

Var inne på bruksklubben och tittade där. Kände däremot inget drag mot nån av kurserna, ska kolla dom andra sidorna. Hur ska man välja egentligen? Skulle kännas kul att få höra vad ni vintisägare har valt för kurser än att bara läsa på hemsidor. Insiderinfo är alltid bra :) Två bra förslag på böcker, tack!

Nu vet jag ju inte var i universum du bor, men det finns ju en del klubbar som inte är brukshundklubbar som anordnar kurser. De kan också vara värda att kolla in :)

När det gäller böcker så har jag hört att "kontaktkontraktet" och "släpp kontrollen lös" ska vara bra. Har dock inte läst någon av dem själv. Canis har också en gratis klickerkurs som man kan gå, det är en mailkurs, så man skriver bara in sin mailadress på deras sida så kommer det mail med jämna mellanrum.

Jag bor i Stockholm :) Jo det förstår jag förstås! Har än så länge bara hunnit kolla bruksklubben. Som nyblivande vintisägare, är det någon klubb att föredra? Eller inriktning? Tänker på att inkallning måste sitta (det ska det oavsett ras, men ändå), kanske en jaktkurs skulle vara något? Bara en tanke som slog mig. Dom kanske tränar mer inriktat på inkallning. Jag vet inte. Svamlar rätt mycket, är trött idag :p Sen ska jag såklart gå olika och hitta det som passar mig bäst, sen måste man väl känna att man klickar med sin intruktör och att upplägget är genomtänkt.

Förr att reda ut det: Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill ju gå valpkurs, fortsättning, klicker, LC lite senare och säkert mer som jag inte hunnit börja tänka på. Men vart börjar man? Google visst men jag har ju inga referenser om vad som är bra eller inte. Det är lite därför jag frågar alla fantastiska vintisägare om hur jag ska göra eller om någon vill dela med sig om hur dom gjorde när dom skaffade vintisvalp!

Kontaktkontraktet har flera tipsat om nu, ska nog ta och slå till med att skaffa den. Kommer köpa fler också, är intressant att läsa och lära om olika metoder. Det med mailkurs lät ju superbra! Både smidigt och gratis ;)

Vilken fin bild på dina damer, vad fina de är! :) Och vad skönt att det redan känns lite bättre, det är nog som sagt bara att ge dem tid :)

Misiaczek: Åh vad massa bedårande whippar :love: Hur har det förresten gått med Cash nu, får han leva som en normal hund nu? Tänkte han var väl skadad ett tag :)

Medrix: För mig som har missat, vad för ras har du tänkt skaffa? Lite nyfiken!

Nu postade jag förvisso bilder i bildtråden, men vi måste ju fylla den här tråden med vintisbilder med ju :angel:

Jag har skaffat ny kamera så Karim får leka fotomodell

74032_1351273037.jpg

73872_1351272999.jpg

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka